Mistä riippuu kuka keuhkosyöpäpotilas saa sädehoitoa ja kuka taas ei ? Eikö automaattisesti kaikki syöpäpotilaat saakaan sädehoitoja yhdistettynä sytostaattihoitoon? Tiedosta kiitollinen.
Keuhkosyövän sädehoidosta
7
2262
Vastaukset
- Välttämättä!
Se on ihan lääkäreiden päätettävissä. Joillekkin riittää pelkkä sädehoito ja toisille pelkästään sytostaatit ja joillekkin annetaan molemmat .
Se riippuu paljon syövän ärhäkkyydestä ja levinneisyydestä ja paljonko voidaan auttaa esimerkiksi leikkauksella ...- )())()(
oli se, että hänelle sädehoito olisi vain vienyt keuhkojen tilaa nopeasti huonompaa. Hänellä oli vaikea sairaus ja elinaikaa oli jo kerrottu olevan jäljellä rajallisesti. Sytostaatteja annettiin kerran pari, mutta niitä ei voi antaa sen enempää. Liika hoito vaikeassa keuhkosairaudessa aiheuttaa siis vain sairauden nopean etenemisen, koska hoidot myös vaurioittavat sitä jäljellä olevaa tervettäkin keuhkoa.
Siis joskus hoitoa ei voi antaa, koska se vain nopettaisi menehtymistä. Joskus sitä ei tarvitse antaa ja sitä ei silloin anneta samasta syystä, hoito siis aina myös vaurioittaa terveitäkin soluja. Solumyrkyistähän on kyse, sama juttu sädehoidon kanssa.
No ihan sama juttu lääkkeiden kanssa. Lääkkeet ovat myrkkyä, vain annostelu erottaa sen siitä aiheuttaako se haittaa vai hyötyä. Siksi ei koskaan saa itse säätää lääkityksiä, se pitää tehdä aina lääkärin kanssa neuvotellen. Itse siis tietää usein vain sen osan siitä mikä on hyväksi ja mikä pahaksi. Kyllä lääkärit huolehtivat tilanteen niin, että keskusteluiden jälkeen potilas ja omaiset ymmärtävät missä mennään, joten jos asia vielä mietityttää alkuperäistä kysyjää, niin juttele ihmeessä hoitavan lääkärin kanssa.
Jaksamista hoitoihin ja sairasteluun tai sairaan hoitamiseen ja vierellä kulkemiseen. Aika on se, mikä on tärkeintä, se aika minkä viettää sairaan kanssa hiljaa ymmärtäen ja tukien siten kun sairastunut tukea kaipaa. Pitää myös muistaa pitää huoli itsestään. Jaksamista.
- ------.----------
...................
- Elisama
Tuossa onkin jo annettu tietoja oikeita ovat antaneet.
Koetan sanoa lyhyesti ja tiiviisti.
Potilaan oma yleiskunto, millaisesta syövästä kyse, levinneisyys ja missä kohtaa keuhkoissa on, potilaan ikä.
Siinnä tärkeimmät. hoitavat lääkärit/lääkäri kyllä osaa ratkaista ja sitä ratkaisua hän ei tee yksin.
He neuvottelevat yhdessä ja päättävät sitten linjan jota hoitava alkaa toteuttaa. - keuhkosyöpään
ei yleensä anneta, jos se on laajalle levinnyt, ei muihinkaan laajalle levinneisiin syöpiin, koska sädehoito on kapea-alaista, eli voidaan antaa siinä tapauksessa kun syöpä on pieni ja paikallinen.
Ja valitettavan usein on, että sytostaatti saattaa ärhäköittää syövän ja aiheuttaa sen, että se lähteekin etenemään nopeammin.
Näin kävi iäkkään äitini kanssa, jolla todettiin viime kesänä keuhkosyöpä, joka oli levinnyt laajalle keuhkopussin alaosaan. Sädehoitoa ei voi antaa, eikä sytostaattihoito käynyt, vaikka se oli kevyt hoito,joka hoidon jälkeen nousi korkea kuume ja crp 200 ja tämän takia neljänä päivänä peräkkäin sairaalassa saamassa suonensis. antibiootteja. Leikkaushoito ei käy, koska silloin hengityskapasiteetti huononee entisestään.
Eräs syöpätautien erikoislääkäri Helsingistä kertoi, että sytostaattihoito on enemmän haitallista kuin hyödyllistä, koska se tosiaan saattaa aiheuttaa sen, että syöpä lähteekin leviämään nopeammin. Äitini syöpä on ei-pienisoluinen adenokarsinooma, joka ainakin nyt on edennyt melko hitaasti. Elinaikaa ennustettu alle tai hieman yli vuosi, ellei se lähde leviämään. Keuhkosyövälle on tyypillistä, että se leviää luihin ja aivoihin. Nyt siis eletään päivä kerrallaan ja yritetään helpottaa ja parantaa elämänlaatua lisähapella. Olen ajautunut työssäkäyväksi omaishoitajaksi ja olen huomannut, miten huonosti meitä tuetaan. Kokopäiväseksi omaishoitajaksi en taloudellisesti pysty jäämään, koska minulla on perhe ja korvattava summa kokopäiväiselle omaishoitajalle on tosi mitätön, ja siitä joutuu vielä maksamaan veroa.- kyllä
aika hurja juttu. Tiedän myös tapauksen samanlaisesta syövästä ja saa nyt sytostaattia hänellekkin ennuste elinajaksi vuosi. sanooko lääkäri sen aivan suoraan vaan pitääkö se itse kysyä? Onko tällaisesta edes mahdollista parantuakkaan?
- keuhkosyöpään
kyllä kirjoitti:
aika hurja juttu. Tiedän myös tapauksen samanlaisesta syövästä ja saa nyt sytostaattia hänellekkin ennuste elinajaksi vuosi. sanooko lääkäri sen aivan suoraan vaan pitääkö se itse kysyä? Onko tällaisesta edes mahdollista parantuakkaan?
ennustetta, eihän hän suoraan sano, minä kysyin suoraan, ja arveli alle tai hieman yli vuosi ja sanoi vaan, että jos raajoissa alkaa tuntua kipua niin heti pitää ottaa yhteyttä. Muuten käyn äitini tukena joka toinen kk kontrollikäynnissä.
Tämän tyyppisestä keuhkosyövästä on varsinkin iäkkäällä ennuste huono. Nuoremmat saattavat elää muutaman vuoden, mikäli se on hitaasti etenevä.
Onhan tämä hurja juttu ja tyttärenä ikävä nähdä miten oma äiti kuihtuu pikku hiljaa. Tärkeintä on kuitenkin läheinen suhde ja se, että on mahdollisuus omaisena olla lähellä. Äitini sanoikin minulle, että tärkeintä on se, että osaan kuunnella ja että olen hänelle tukena ja turvana. Huumoria höystämme toki ja suhtaudumme sairauteen rauhallisesti ja päivä kerrallaan.
Mielestäni on tärkeintä tässä vaiheessa kohentaa elämänlaatua pitämällä kivut poissa. Asteittain nostetaan kipulääkitystä. Kipu on niin sietämätön, sen näkee äidin silmistä ja se laamaannuttaa fyysisen ja psyykkisen olotilan.
Itse olen aktiivisesti ottanut asioista selvää, tunnen muutamia erittäin päteviä sairaanhoitajia, jotka hoitavat iäkkäitä potilaita ja osaavat antaa erittäin arvokasta tietoa.
Kiitos sinulle myötätunnosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216705Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562303- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981055- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.89953Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767