Asennuskansio

ongelmissa

Olen uusi Linux-käyttäjä, distrona on Mandriva.

Miten asennuspakettien asennuskohdetta pystyy muuttamaan, kun asennan ohjelmia Software Managment -työkalun avulla?

Mandriva teki asentaessaan kiintolevylle kaksi osioita, joista toisella (8,4 Gt) sijaitsee käyttöjärjestelmä ja toinen (50 gt) on "kotilevy". Siellä on muun muassa käyttäjä-tietoni sun muut.

Software Managment Tool näyttää Free Disk Space arvoksi 5,4 Gt, joten se näyttää asentavan ohjelmia tuolle pienemmälle osiolle. Miten saan asennettua ohjelmat 50 Gt:n osiolle?

Kiitos avusta :)

4

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxcvbnm

      Linuxissa tiedostot sijoitetaan aina vakiopaikoille. Sinulla näyttää olevan juurihakemisto ja /home-hakemisto omilla osioillaan. Se on aivan hyvä jako. Vielä kun tilaakin on juuriosiolla riittävästi, ei muutoksiin ole tarvetta.

    • peisi

      Näin sen pitää olla. Mandrivassa jossa on suoraan laitettu juuri(eli / )osio ja koti/ hakemisto eri osioille.
      Tässä esimerkki miksi tuo on kätevä järjestely:
      Voi kurjuuden kurjuutta, jotenkin koko systeemi on mennyt jumiin niin ettei edes uudelleen käynistys auta tai mandriva ei suostu käynistymään. Nyt kun asennetaan uudestaan mandrivaa niin asennus vaiheessa mandriva kysyy mitä osiota käytetään jos valitset olemassa olevia niin seuraavaksi ehdotetaan vain tuon juuri osion formatoimista ja koti osio jätetään rauhaan. Toimitaan ehdotetulla tavalla, asennus eteneen normaalisti loppuun ja kun mandriva käynistyy asenuksen jälkeen uudestaan niin kas kummaa työpöydällä on sama vanha taustakuva kuin ennen ja muutenkin vaikuttaa ihan samalta Firefoxin kirjanmerkitkin ovat tallessa ja käytettävissä ihan normaalisti. Huomaat tosin että jotku ohjelmat puutuvat(eli kaikki mitkä olet asentanut jälkikäteen, kun ekan kerran olit asentanut mandrivan) mitä ennen uudelleen asennusta oli ja jos niistä oli pikakuvakkeet esim. työpöydällä, niin kuvake ei vain toimi. Saat nämä ohjelmat käyttöön vain asentamalla ne uudestaan, kaikki asetukset ovat samalla tavalla kuin ennenkin.
      Tämän kaiken mahdollisti kotihakemistossasi olevat piilotiedostot joissa ovat henkilökohtaiset asetukset. Tämä siksi että linux on suuniteltu siten että samaa konettä käyttää useampi käyttäjä, jolloin jokaisella on omat asetukset ja mieltymykset. Esim, jos käytät vaikka Opera selainta niin eihän ole kivaa jos kaikki muut käyttäjät näkisivät esim, kirjamerkkisi ja lisäisivät omiaan tai poistelisi sinun kirjamerkkejä. Joten koti hakemistossasi on piilo hakemisto(kansio) nimeltään .Opera jossa kaikki henk.kohtaset operan asetukset ovat.
      Huom: jos asennetaan tällä tavalla uudestaan käyttäjän(user) nimi ja salasanat pitää olla samat kuin aikaisemmin muuten tulee uusi käyttäjä ja vanhan käyttäjän koti hakemisto on suljettu.
      Edellä mainittu uudelleen asennus on viimeinen keino. Kannattaa aluksi kysellä neuvoa mikä saataisi olla ja miten sen korjaisi foorumeiltä. Hyvä paikka on suomenkielinen mandriva foorumi http://mandriva-fi.org/foorumi/

    • ksym_

      Unix-like systeemeissä kun halutaan spämmätä kaikkien suoritettavien ohjelmien ja niiden dependenssien tiedostot saman hakemistohierarkian alle. Linuxissa tämä on /usr ... ohjelmat on jo kääntämisvaiheessa prefixattu hakemaan datansa /usr alta.

      Puhun kokemuksella koska olen jo melkein vuosikymmenen Unix järjestelmiä käyttänyt, ja tehnyt myös itse joitakin sovelluksia.

      Tämä on aika valitettavaa, koska tällöin ainoastaan paketinhallinta voi pitää järjestelmän eheänä. Itse tykkään kyllä enemmän Windowsin tyylistä enkapseloida kaikki ohjelmat omiin hakemistoihinsa.

      • ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3633
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2242
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1959
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1834
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      396
      1268
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1071
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      960
    Aihe