Useammastakin yhteydestä olen saanut sen käsityksen, että Benny Andersson oli ABBAn kantava musiikillinen voima. Onko näin? Osaako joku antaa selvitystä, mitkä biisit on Bennyn ja enemmän tai vähemmän yhdessä?
Mun suosikkeja on mm. The Winner Takes It All, Fernando, Knowing Me Knowing You, Dancing Queen, When All Is Said and Done, Super Trouper ja Chiquitita. Kumman käsialaa nämä on? Tietääkö joku fani?
Benny Andersson - ABBAn kantava voima?
7
421
Vastaukset
- Onko?
"Osaako joku antaa selvitystä, mitkä biisit on Bennyn ja enemmän tai vähemmän yhdessä?"
Osaako joku antaa selvitystä, mitä biisit on Bennyn ja mitkä Björnin säveltämiä, vai onko ne kaikki tehty enemmän tai vähemmän yhdessä?
Noin sen piti menmnä.- A.G.Netha
paitsi Benny itse,tai Björn.Benny Anderssonillahan oli ennen Abbaa bändi nimeltä The Hep Stars,jolla oli useita skandinaavisia hittejä.
(skandinaaviska hitter bara ockso)
Björn Ulvaeus taasen soitti folk-yhtyeessä The Hootenanny Singers,jolla ei ollut ihmeemmin hittejä.
Panen taalerini Bennylle,mikäli ruvetaan veikkaamaan... ;D - jeos
A.G.Netha kirjoitti:
paitsi Benny itse,tai Björn.Benny Anderssonillahan oli ennen Abbaa bändi nimeltä The Hep Stars,jolla oli useita skandinaavisia hittejä.
(skandinaaviska hitter bara ockso)
Björn Ulvaeus taasen soitti folk-yhtyeessä The Hootenanny Singers,jolla ei ollut ihmeemmin hittejä.
Panen taalerini Bennylle,mikäli ruvetaan veikkaamaan... ;DBenny oli säveltäjänä bändin kantava voima, biisit on tehty yhdessä, mutta Benny teki usein suuremman työn. Hän oli usein se luova voima, josta laulut saivat alkunsa. Björnkin oli ja on huikea heppu, sitä en kiistä.
- Fernando
Molemmat oli kelpo biisintekijöitä, mutta yhdessä ne sai parempia lauluja aikaan kuin erikseen. Samahan pätee niiden tyttöystäviin: ihan kelpo laulajia erikseenkin, mutta vasta yhdessä saivat aikaan ainutkertaisen soundin. Jos ihan muusikkoina poiki katsoo, niin Benny oli kyllä erinomainen pianisti - Abban soundista tekee tyttöjen laulun ohella tunnistettavan juuri Bennyn pauhaaminen koskettimien kimpussa. Björnhän on ihan keskiverto komppikitaristi. Sanoitukset oli kyllä enempi sen heiniä kuin Bennyn.
- B&B
Fernando kirjoitti:
Molemmat oli kelpo biisintekijöitä, mutta yhdessä ne sai parempia lauluja aikaan kuin erikseen. Samahan pätee niiden tyttöystäviin: ihan kelpo laulajia erikseenkin, mutta vasta yhdessä saivat aikaan ainutkertaisen soundin. Jos ihan muusikkoina poiki katsoo, niin Benny oli kyllä erinomainen pianisti - Abban soundista tekee tyttöjen laulun ohella tunnistettavan juuri Bennyn pauhaaminen koskettimien kimpussa. Björnhän on ihan keskiverto komppikitaristi. Sanoitukset oli kyllä enempi sen heiniä kuin Bennyn.
Andersson/Ulvaeus -yhteistyö poiki aika käsittämättömän paljon hittejä. Molemmat ovat hienoja lauluntekijöitä erikseenkin, mutta yhdessä B&B tekivät ne huikeimmat laulut. Yhdessä ne on siis tehty, joskin rooli eri biisien kohdalla on ollut erilainen - jotkut kappaleet on ENEMMÄN toisen käsialaa, toinen on esim. keksinyt rakenteen yms. ja toinen sitten auttanut tekemään biisin loppuun. Joka tapauksessa kaikissa ABBA-biiseissä kuuluu sekä Bennyn että Björnin kädenjälki.
- aapo63
Kannattaa varmaan soittaa Bennylle ja Björnille, että kumpi se teki ja mitä.
Kumpikin osallistui biisien tekoon; Benny enemmän säveltämiseen ja Björn sanoittamiseen - mutta molemmat kumminkin. - mr-tambourine-man
aapo63 kirjoitti:
Kannattaa varmaan soittaa Bennylle ja Björnille, että kumpi se teki ja mitä.
Kumpikin osallistui biisien tekoon; Benny enemmän säveltämiseen ja Björn sanoittamiseen - mutta molemmat kumminkin.oli laiskempi persoona kuin päättäväinen ja johtajatyyppiä oleva Björn, ja siksi he tarvitsivat toisiaan lauluntekijöinä. Heidän luonteenpiirteensä ja musiikilliset lahjakkuutensa sopivat yhteen, he kunnioittivat toisiansa suuresti ja yhteistyönsä oli kuulemma aivan saumatonta.
Björn kirjoitti usein sanat puhtaaksi yhteisistä ideoista, sävellykset tehtiin myös yhdessä pyörittelemällä/kokeilemalla sopivia melodioita ja ideoita, kunnes kaikki oli täydellistä. Andersson/Ulvaeus on juuri siksi ihka oikea lauluntekijä/tuottajatiimi, että he tosissaan tekivät laulut yhdessä ja aina niin, että lopputulokset tyydyttivät kumpaakin osapuolta. Bennyn rooli saattoi säveltäjänä olla jonkin verran suurempi, mutta Björn puolestaan teki enemmän sanoituksia. He ns. täydensivät toisiaan - studiossa ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579