synnäinen huonokuulo

vertaistukea

Olisiko täällä keskustelupalstalla myös (nuoria) -aikuisia joilla on synnynnäinen (lievä) huonokuulo? Sisäkorvaperäinen. Itselläni on, ja olen kohta 25v. Olisi kiva keskustella asiasta samanlaisten ihmisten kanssa. =)

15

1556

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ++00++

Kuuletko sinä mitään? Minä kuulen vasemmalla korvallani. Toisella korvallani en kuule mitään.Miten sinulla on vaikuttanut se elämääsi?Miten kuulit opiskellessasi ja työelämässä? Jouduitko käyttämään kuulolaitetta jo lapsena? Miten puhelimessa puhuminen onnistuu?Luetko huulilta ja käännätkö automaattisesti katseesi puhujaan päin?Minä teen näin.Jos olet kirjoittanut ylioppilaaksi saitko jotain helpotusta lääkärin todistuksella kuullun ymmärtämis kokeissa kirjoituksissa.

• vertaistukea

Kuulen molemmilla korvilla. Minulla on lievä huonokuulo, synnynäinen. Mutta huonokuuloni haittaa jokapäiväisessä elämässä. En kuule normaalia hiljaista puhetta, enkä jos joku vähänki kauempaa puhuu, en myös sipinää. Iso ääniset kyllä kuulen. Käytin koko ala-asteen kuulokojeita korvissani, ja onneksi pidin, on varmasti auttanut. Eli minun pitäisi pitää kuulokojeita sellasissa paikoissa, missä sitä todella tarvisi, mutta en ole enää nykyään pitänyt. Ylä asteella pidin vielä 7 luokan, mutta sitten lopetin. Olihan se aluksi vähän hankalee, mutta istuin melkeinpä aina etupenkissä! Ala-asteella oli käytössä pyörivä tuoli, jota en kyllä tarvinnut mitenkään. Vieraissa kielissä olen huono, en ole kait kunnolla kuullut sanoja, ja kun muutenkin suomen kielessä on vaikeuksia joskus kuulla oikein. =) Muuten kaikki ok, on ollut koulussa. Olen lukenut pari ammattia, mutta kummassakin on loppuunsa huonoja puolia kuulon kannalta. Joten en ole tehnyt oman alani töitä. Pitäisi osata valita sellainen ammatti, jossa ei tarvisi pelata kuulon kanssa ja ei tarvisi käyttää kuulokojeita. Just ei sellasta, jossa pitää ihmisiä kuunnella ja tarkkaa työ! Ja tehtaat ei kait myöskään hyviä, ellei sit ole kuulosuojaimet käytössä. Monesti kun ei kuule hyvin, niin se stressaa minua ja masentaa. Saattaa olla sen takia äkäisellä päällä. Minulla on poikaystävä ja kaikki on hyväksyneet kuuloni! Ei siinä ole hävettävää, vaikka se elämään tuo vähän jossain määrin "vaikeuksia". En ole kirjoittanut ylioppilaaksi. Mutta jos oisin kirjoittanut, niin esim. kielten kuuntelu kokeen olisin saanut tehdä ihan yksin siinä kielistudiossa ja yms. jotain sellasta. Suvussani

• vertaistukea

Puhelimessa puhuminen on sillon vaikeaa, jos toisessa päässä puhujalla ääni tosi hiljainen tai sellanen yhteys vaan! Mutta käytänki kännykän äänenvoimakkuutta puhuessa täysillä, melkein, että varmasti kuulee. Samoin jossain työpaikoilla on joskus aikoinaan ollut sellasia työpaikan kännyköitä, joissa on ollut aina pienellä se ääni kun puhutaan! Minä olen joutunut sitä vaihtaa aina isommalle, ollut niinku ääni asetukset 1-3! :/ Tympeet sellaset. Joskus kun en kuule, niin yritän katsoa puhujan huuliin ja koittaa siitä lukea, mutta en ole kovin hyvä kaukaa huulilta lukija. Mutta huomaan että automaattisesti katson ihmisen huulia...

• ++00++
        vertaistukea kirjoitti:

Puhelimessa puhuminen on sillon vaikeaa, jos toisessa päässä puhujalla ääni tosi hiljainen tai sellanen yhteys vaan! Mutta käytänki kännykän äänenvoimakkuutta puhuessa täysillä, melkein, että varmasti kuulee. Samoin jossain työpaikoilla on joskus aikoinaan ollut sellasia työpaikan kännyköitä, joissa on ollut aina pienellä se ääni kun puhutaan! Minä olen joutunut sitä vaihtaa aina isommalle, ollut niinku ääni asetukset 1-3! :/ Tympeet sellaset. Joskus kun en kuule, niin yritän katsoa puhujan huuliin ja koittaa siitä lukea, mutta en ole kovin hyvä kaukaa huulilta lukija. Mutta huomaan että automaattisesti katson ihmisen huulia...

Minä olen 56 vuotias ja sairaseläkkeellä.Minä valitsin aina oik puolen tovereihini nähden ja pöydässä kulma paikan, että pystyn kuulemaan ihmisten puhetta.Samoin koulussa eturivin ja luokan oik puoleisen nurkan.Näin kuulin parhaiten. Hälinä äänet häiritsevät minua tosi paljon. Olen samoin ollut huono kuulemaan puhelimessa. Olen joutunut puhumaan paljon puhelimessa vierailla kielillä ja aina välillä en ole kuullut toisen osa puolen puhetta ja joutunut pyytämään anteeksi ja pyytänyt toistamaan sanomisen.Jos ihmisen ääni on korkea, niin puheesta ei voi kun arvata mitä toinen puhuu.Samoin, jos musiikki pauhaa lujalla ravintolassa tai jossain muualla, niin kuuleminen on tosi vaikeaa.
        SAmoin oman äänen kontrollointi on tosi hankalaa.Sitä korottaa vaistomaisesti ääntään kun ei kuule. Silloin saatetaan vastata minulle älä huuda.
        Kyllä minulla ainakin kerran viikossa tulee eteen tilanne, jolloin en tiedä, mitä minulle puhutaan.
        Kännykkä on tietenkin suurimmalla volyymillä.

• kuulon takia
        ++00++ kirjoitti:

Minä olen 56 vuotias ja sairaseläkkeellä.Minä valitsin aina oik puolen tovereihini nähden ja pöydässä kulma paikan, että pystyn kuulemaan ihmisten puhetta.Samoin koulussa eturivin ja luokan oik puoleisen nurkan.Näin kuulin parhaiten. Hälinä äänet häiritsevät minua tosi paljon. Olen samoin ollut huono kuulemaan puhelimessa. Olen joutunut puhumaan paljon puhelimessa vierailla kielillä ja aina välillä en ole kuullut toisen osa puolen puhetta ja joutunut pyytämään anteeksi ja pyytänyt toistamaan sanomisen.Jos ihmisen ääni on korkea, niin puheesta ei voi kun arvata mitä toinen puhuu.Samoin, jos musiikki pauhaa lujalla ravintolassa tai jossain muualla, niin kuuleminen on tosi vaikeaa.
        SAmoin oman äänen kontrollointi on tosi hankalaa.Sitä korottaa vaistomaisesti ääntään kun ei kuule. Silloin saatetaan vastata minulle älä huuda.
        Kyllä minulla ainakin kerran viikossa tulee eteen tilanne, jolloin en tiedä, mitä minulle puhutaan.
        Kännykkä on tietenkin suurimmalla volyymillä.

Hei 00 oletko päässyt eläkkeelle kuulon
        huonontumisen vuoksi.Minulla on myös
        kuulo huonontunut paljonkin(sisäkorva peräinen).
        ja nykyisessä ammatissa en pärjää enää.
        Eli koulutusta tai eläkkeelle. Olen 55 vuotias.

• ++00++
        kuulon takia kirjoitti:

Kyllä olen sairaseläkkeellä.En päässyt menieren vuoksi eläkkeelle, vaan kaikkien sairauksien summana ja 3n vuoden taistelun jälkeen. Olin niin huonossa kunnossa, etten pystynyt tulemaan yksin toimeen.Myöskään en selviytynyt yksinkertaisista kotiaskareista enää. Olin ihmisraunio, jota kahlitsivat ,vessa, kaatumiset menierestä johtuen ja erittäin kovat säryt hermovaurion vuoksi selässä, joka esti istumisen.Särkylääkkeitä yli 30 pvässa sen vuoksi.En pystynyt nukkumaan tuntia kauemmin.Kaikki palaperlin osaset on saatu vasta pikku hiljaa kohdalleen ja ihmisrauniosta on tullut ihminen- vaikka vajavaisena.
        Meniere aiheuttaa sen että nestettä pitää saada elimistöstä tosi paljon pois.

• ++00++
        kuulon takia kirjoitti:

Ota selvää mikä sairaseläkekiertymäsi tulisi olemaan jos joutuisit/pääsisit sairaseläkkeelle.Minä hävisin yli 1000Eur, kun jouduin sairaseläkkeelle. Mieti mikä ammatti sinulle sopipi ja mihin sinut myökin otettaisiin mahdollisesti toihin koulutuksen jälkeen.
        Minun kuntoni ei olisi kestanyt töissä oloa.
        Mieti myös tarkkaan ja selvitä etukäteen. Jos olet sairaslomalla saat sairastaa 500pvää samaa sairautta. Mutta jos tulee muita sairauksia samaan aikaan niin ne lasketaan tahan samaaan 500 pvään. Olen joulutun käymään läpi sairausvalituslautakunnan ja hallinto-oikeuden kun minulta evättiin kelan päiväraha.Mieti ja selvitä loppuun saakka eri vaihtoehdot!Jos olet kelan päivärahalla 500 pvää, oletko oikeutettu sitten työttömyystukeen kuinka kauan. Ja mita sitten?Milla rahalla ja mita teet sitten? Mita tama kaikki vaikuttaa eläkkeesi suuruuteen vai tiputko tyhjän päälle vahaksi aikaa. Minä en saanu 2een vuoteen mistään rahaa. Olin tyhjan päällä. Lääkekuluni olivat aivan hirveat kuukaudessa.En halua pelotella. Mutta kaikki epätietoisuus asioista valvottaa ja pahentaa menieren oireita.Siinä ei saisi olla stressiä mistään asiasta!
        Onko sinulla ollut kuulolaite?

• eläkkeelle
        ++00++ kirjoitti:

Ota selvää mikä sairaseläkekiertymäsi tulisi olemaan jos joutuisit/pääsisit sairaseläkkeelle.Minä hävisin yli 1000Eur, kun jouduin sairaseläkkeelle. Mieti mikä ammatti sinulle sopipi ja mihin sinut myökin otettaisiin mahdollisesti toihin koulutuksen jälkeen.
        Minun kuntoni ei olisi kestanyt töissä oloa.
        Mieti myös tarkkaan ja selvitä etukäteen. Jos olet sairaslomalla saat sairastaa 500pvää samaa sairautta. Mutta jos tulee muita sairauksia samaan aikaan niin ne lasketaan tahan samaaan 500 pvään. Olen joulutun käymään läpi sairausvalituslautakunnan ja hallinto-oikeuden kun minulta evättiin kelan päiväraha.Mieti ja selvitä loppuun saakka eri vaihtoehdot!Jos olet kelan päivärahalla 500 pvää, oletko oikeutettu sitten työttömyystukeen kuinka kauan. Ja mita sitten?Milla rahalla ja mita teet sitten? Mita tama kaikki vaikuttaa eläkkeesi suuruuteen vai tiputko tyhjän päälle vahaksi aikaa. Minä en saanu 2een vuoteen mistään rahaa. Olin tyhjan päällä. Lääkekuluni olivat aivan hirveat kuukaudessa.En halua pelotella. Mutta kaikki epätietoisuus asioista valvottaa ja pahentaa menieren oireita.Siinä ei saisi olla stressiä mistään asiasta!
        Onko sinulla ollut kuulolaite?

Joo on ollut kuulolaite jo vuosia. Minulla
        kuulo tulee huononemaan edelleenkin. Sain pari
        kuukautta sitten uuden kuulokojeen vasempaan
        korvaan. Ei kuulosta kovinkaan hyvältä eläkkeelle
        pääseminen. Minulla on niin pienipalkkainen työ, että
        eläkeikäisenäkin eläke tulee olemaan vähän yli tuhat euroa kuussa miinus verot.Vitsi kun oon kateellinen naapurin rouvalle joka on ollut jo parikytä vuotta selän takia eläkkeellä(mut
        pelaalentopalloa lenkkeilee juoksee koiran kans
        ja pitää oman mökkipuutarhan loistavassa kunnossa)mut sit todella sairaat ei pääse eläkkeelle.
        Mut kyllä toi sinun taistelu on vienyt voimia
        sinulta, onneksi pääsit kuitenkin eläkkeelle.
        Voimia.

• vertaistukea

Oisko nuorempia huonokuuloisia täällä, joilla kuitenki suhtkot lievä? Näyttää siltä että tämä synnynnäinen huonokuulo alenee ikää tullessa. Siinä 40v. jälkeen?? Minkälaista työtä te edelliset kirjoittajatolette tehneet, vaikka huonokuulo. Itselläni ei mitään Menierin tautia ole lisäksi. Ihan ok kaikki muut.

• vertaistukea

Minua vaivaa myös jatkuva korvien soiminen, tinnitus. Mutta siihen asiaan olen tottunut. Josksu myös toinen korvista tuntuu enempi tukkoiselta. Toisessa korvassa varmaan kuulo onki vähän huonompi.

• vertaistukea

• kuulonhuoltoliittoon

Hei vertaistukea tarvitseva/haluava.
      Kuulonhuoltoliitto järjestää sopeutumisvalmennusta huonokuuloisille.
      Helsingissä ainakin on myös huonokuuloisten yhdistys ja käsittääkseni nuorille omansa.
      Ja eiköhän kaikissa suuremmissa kaupungeissa ole sellainen. Katso ainakin teksti Tv:n sivu 556.
      Minulla todettiin kuulon alenema vähän yli 20 vuoden iässä ja tähän päivään olen suht hyvin pärjäillyt. Ja sinä olet nuori niin eiköhän lääketiede tulevaisuudessa tähänkin jotakin keksi.
      Odotellaan.(Olen yli 50v.)

• milla82

moi!

mulla on synnäinen kuulonalenema, huomattiin n.6 vuotiaana päiväkodissa. Käytin kuulokojetta toisessa korvassa n.10-vuotiaaksi asti, sen jälkeen oon ollu ilman.en oo vaan ikinä sopeutunu sen käyttäjäks (nyt oon 26v.).Mut mielestäni oon pärjänny hyvin. Kuiskaukset voi tuottaa ongelmia, mutta hiljaisen/normaalin puheen kuulen.Sen ehkä huomaa,että vieraita kieliä en oo koskaan kauheen hyvin hallinnu, mut vastaavasti äidinkielen kanssa ei oo ollu mitään ongelmia.

en tiiä miks tää kuulonalenema on niin suuri juttu mulle, etten oo oppinu hyväksyy sitä koskaan täysin. tästä oon vaiti edelleen. tietty lähipiiri (perhe/suku, poikaystävä) tietää, mut muuten en oo asiasta puhunu eikä kukaan oo ees epäillyt.Aika lievästä kuulonalenemasta on siis siihen nähden kyse (asteikolla jotain 30 desibelin luokkaa).

• tinna

Juu, mullakin on keskivaikee kuulonalenema, joka todettiin viisvuotiaana. Tällähetkellä olen 18. Kojeita kans käytän. Mut, niinku jotku tossa mainihti et, sitä eritavalla hyväksyy/sopeutuu omaan huonokuulosuuteen. Ehkä joka on ollu koko elämänsä huonokuulonen. Joutuu pakostakin hyväksyyn sen jo ihan pienenstä pitäen. Kun, taas sitten jotka on menettäny sen osittain 'aikuisiällä'. Niin, se onkin uus asia.
      Oletko sä sinut vertaistukea kuulos kanssa?

Mut, siellä www.kuulonhuoltoliitto.fi löytyis varmaan lisää tietoa. Järjestetään, aikuisellekin erillaisia tapahtumia, esim. pikkujoulut jne.. Joten, sekaan vaan. Myönnän, et mullakin oli aluks ennakkoluuloja kaikkija kursseja/leirejä kohtaan. Mut nehän oliki todella mukavia loppuenlopuksi.

Terkuin: tiu ja mukavaa kevättä :)

p.s. emmä tiedä, miks kirjotin, mut toivottasti oli jotain apua. Kheh ja olen kans huonokuulosten nuorten vertaistukihenkilö..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe