Harkitsen GPS-laitteiston hankintaa Marinoon karttanavigoinnin tueksi. Mulla on läppäri ja hieman euroja. Mitä muita releitä tarvitaan? Kallista? Onko käyttökokemuksia?
Gps/navigointi
13
3458
Vastaukset
- Hoj
Hei
Kysy rannassa naapureilta mikä karttacd kannattaa laittaa, sit ei tarvii kun kaapelin.
kartta ratkaisee, gps.n saa kyllä sarjaporttiin kuka vain.
Syö muuten läppärin akut aika rivakasti tuo navigointi :-) - beikku mies
ostin nawman 5500i karttaplotterin kartan hintaan 1285€.
- bella
Itselläni on käytössä seuraava yhdistelmä; Garmin 128 GPS, IBM A30 läppäri, akkulaturi ja ilmainen SeaClearII-karttaohjelma. Kartat olen skannannut A3-skannerilla paperikartoista. Suurin työ oli A3:sten yhdistely kuvankäsittelyohjelmalla. Kalibrointi onnistuu helposti MapCalII ilmaisohjelmalla. Yhdistelmä pelaa loistavasti ja tarkasti. Automaattiseuranta ja automaattiset kartanvaihdot pelaavat mainiosti. Olen kokeillut myös GPSU-ohjelman ilmaisversiolla ja myös se tuntuisi maksullisena ihan toimivalta paketilta.
Läppäri todella syö virtaa niin paljon, että akkulaturi on välttämätön.
Käyttökokemusta on ainoastaan tältä veneilykaudelta ja pelkästään positiivisia.- GPS man
Halvimmalla pääset kun hankit karttaohjelman, esim. CD-mapin karttakeskuksesta ja yhdistät GPSän PCn USB porttiin. Tällainen GPS jossa ei ole näyttöä eikä näppäimistöä maksaa noin 100 - 120 Euroa.
- Juuso
GPS man kirjoitti:
Halvimmalla pääset kun hankit karttaohjelman, esim. CD-mapin karttakeskuksesta ja yhdistät GPSän PCn USB porttiin. Tällainen GPS jossa ei ole näyttöä eikä näppäimistöä maksaa noin 100 - 120 Euroa.
Katso http://www.hkavionics.com
Itse ajattelin hommata tuollaisen ensi kaudeksi. Aurinkokennolla virtaa akuille, niin ei aivan heti lopu. Eli siis PC karttaohjelma Haicom GPS. - GPS man
Juuso kirjoitti:
Katso http://www.hkavionics.com
Itse ajattelin hommata tuollaisen ensi kaudeksi. Aurinkokennolla virtaa akuille, niin ei aivan heti lopu. Eli siis PC karttaohjelma Haicom GPS.En viitsinyt mainostaa täällä että luullaan Haicom myyjäksi. Eli kokemukseni Haicomista ovat erittäin positiiviset. Virran kulutus on pieni kun laitteessa ei ole mitään näyttöä. Signaali vain kulkee kaapelia pitkin PChen. Itse laitteen viemä virtamäärä on lähes mitätön.
Muuten vastaavia laitteita on muillakin.
Ajan sitä rinnakkain Magellan 3000 XLn kanssa ja kaikki parametrit ovat samaa luokkaa. Magellan on kiini VHFssä, ja siksi olen sen pitänyt rinnalla auki. Menee turhan monimutkaiseksi kytkeä Haicom samaan pakettiin PCn ja VHFn kanssa, ja onpahan PClle toinen GPS varalla mikäli tarvetta tulisi. - bella
GPS man kirjoitti:
Kaikki on suhteellista. Itselläni GPS ja läppäri olivat jo entuudestaan. Karttojen skannaus sai alkunsa siitä, että Saimaan pohjoisosasta (esim. Oravi-Joensuu) en ole löytänyt mistään CD-mappia. Karttakeskukselta sitä ei ainakaan saa. Jos nyt olisin hankkimassa GPS:ää, ratkaisuni olisi varmaan ehdotuksesi mukainen (paitsi ei karttojen osalta em. syystä).
- Juuso
GPS man kirjoitti:
En viitsinyt mainostaa täällä että luullaan Haicom myyjäksi. Eli kokemukseni Haicomista ovat erittäin positiiviset. Virran kulutus on pieni kun laitteessa ei ole mitään näyttöä. Signaali vain kulkee kaapelia pitkin PChen. Itse laitteen viemä virtamäärä on lähes mitätön.
Muuten vastaavia laitteita on muillakin.
Ajan sitä rinnakkain Magellan 3000 XLn kanssa ja kaikki parametrit ovat samaa luokkaa. Magellan on kiini VHFssä, ja siksi olen sen pitänyt rinnalla auki. Menee turhan monimutkaiseksi kytkeä Haicom samaan pakettiin PCn ja VHFn kanssa, ja onpahan PClle toinen GPS varalla mikäli tarvetta tulisi.Mihin liitäntään Haicomisi menee? Onko USB? Jos on, niin oliko vaikea asentaa? Onko Haicom ulkona, vai pelittääkö esim venarin ja lasikuidun läpi? Anteeksi tyhmyyteni ja tietämättömyyteni, mutta mikä on tuo VHF-GPS -yhdistelmä. Olen tuollaisista kuullut, mutta käyttötarkoitus on jäänyt epäselväksi. Olen vaihtamassa vanhan Sailor VHF:n myös uudempaan ja kiinnostaisi tietää. Liittykö se jotenkin DSC:hen?
- GPS man
Juuso kirjoitti:
Mihin liitäntään Haicomisi menee? Onko USB? Jos on, niin oliko vaikea asentaa? Onko Haicom ulkona, vai pelittääkö esim venarin ja lasikuidun läpi? Anteeksi tyhmyyteni ja tietämättömyyteni, mutta mikä on tuo VHF-GPS -yhdistelmä. Olen tuollaisista kuullut, mutta käyttötarkoitus on jäänyt epäselväksi. Olen vaihtamassa vanhan Sailor VHF:n myös uudempaan ja kiinnostaisi tietää. Liittykö se jotenkin DSC:hen?
Haicom on USB portissa. GPSää liitettäessä USB porttiin WIN2K ainakin tunnistaa välittömästi uutta rautaa liitetyn ja pyytää ajuria joka on laitteen mukana olevalla CDllä. Sarjaporttiversio toimii pomminvarmasti, mutta kun se toinen GPS on sarjaportin kautta liitetty niin siksi minulla USB versio.
Juu GPSn liittäminen VHFään liittyy DSChen. Eli GPS päivittää VHFää koko ajan ja hädän tullen lähetetään elektrooninen hätähälytys joka sisältää aluksen meriradionumeron (kuka) aluksen viimeisen sijainnin (missä) ja kellonajan (koska).
Suurin ongelma hätätapauksissa on juuri paikannus. Samannimisiä saaria on jopa samalla karttalehdellä. - GPS man
GPS man kirjoitti:
Haicom on USB portissa. GPSää liitettäessä USB porttiin WIN2K ainakin tunnistaa välittömästi uutta rautaa liitetyn ja pyytää ajuria joka on laitteen mukana olevalla CDllä. Sarjaporttiversio toimii pomminvarmasti, mutta kun se toinen GPS on sarjaportin kautta liitetty niin siksi minulla USB versio.
Juu GPSn liittäminen VHFään liittyy DSChen. Eli GPS päivittää VHFää koko ajan ja hädän tullen lähetetään elektrooninen hätähälytys joka sisältää aluksen meriradionumeron (kuka) aluksen viimeisen sijainnin (missä) ja kellonajan (koska).
Suurin ongelma hätätapauksissa on juuri paikannus. Samannimisiä saaria on jopa samalla karttalehdellä.Unohtui kertoa missä ja miten toimii. Hyvin toimii sisältä veneestä lasien takaa. Tähän pätee aivan sama kuin kaikkiin muihinkin GPS-laitteisiin. Mikäli antennin ja satelliittien välissä on vettä (kastetta kuomussa tai vettä laseilla) ei mikään GPS-laite saa yhteyttä.
Näillä eväillä toimii hyvin. - Tietäjä
En tunne käyttämääsi ohjelmapakettia, mutta tunnen kyllä perinpohjaisesti sen matemaattisen perustan, mitä tuollaisen ohjelman tulee käyttää. Hattua nostan ohjelman tekijöille ja käyttäjille, mikäli saavat aikaiseksi numeerisen karttapohjan, mihin GPS-paikka piirtyy edes sinnepäin.
Toisessa viestissä sanot käyttäneesi systeemiä Oravi-Joensuu alueen karttoihin. Sieltähän ei ole Meri-CD:tä ja syykin on selvä. Vaikka mainitsit, että ohjelmapakettiisi sisältyy kalibrointiominaisuus, niin kalibrointikaan ei pysty poistamaan juuri noilla vanhoilla karttapohjilla olevia paikallisia vääristymiä. Joissakin paikoissa GPS piirtää reitin viitan väärältä puolelta. Mutta jos sen tietää niin ei mitään.
Uudempien merikarttojen siirtäminen onnistuu epäilemättä tuollaisella paketilla ja jos onnistuu välttämään työssä kymmenet "sudenkuopat", on lopputulos sijaintitarkkuudeltaan samanarvoinen kuin Meri-CD. Mutta harrastuksen halua täytyy silloin olla, tuskin tuntipalkoille pääsee. - bella
Tietäjä kirjoitti:
En tunne käyttämääsi ohjelmapakettia, mutta tunnen kyllä perinpohjaisesti sen matemaattisen perustan, mitä tuollaisen ohjelman tulee käyttää. Hattua nostan ohjelman tekijöille ja käyttäjille, mikäli saavat aikaiseksi numeerisen karttapohjan, mihin GPS-paikka piirtyy edes sinnepäin.
Toisessa viestissä sanot käyttäneesi systeemiä Oravi-Joensuu alueen karttoihin. Sieltähän ei ole Meri-CD:tä ja syykin on selvä. Vaikka mainitsit, että ohjelmapakettiisi sisältyy kalibrointiominaisuus, niin kalibrointikaan ei pysty poistamaan juuri noilla vanhoilla karttapohjilla olevia paikallisia vääristymiä. Joissakin paikoissa GPS piirtää reitin viitan väärältä puolelta. Mutta jos sen tietää niin ei mitään.
Uudempien merikarttojen siirtäminen onnistuu epäilemättä tuollaisella paketilla ja jos onnistuu välttämään työssä kymmenet "sudenkuopat", on lopputulos sijaintitarkkuudeltaan samanarvoinen kuin Meri-CD. Mutta harrastuksen halua täytyy silloin olla, tuskin tuntipalkoille pääsee.Minä en siihen gps:n matemaattiseen perustaan ole tutustunut (matematiikkan kylläkin eli oli pääaineeni), mutta kyllä tekijät ovat siinä onnistuneet. Olen noin 200 tunnin (joista jokainen on kaikkine tietoineen talletettuna ko. ohjelmiston toimesta lokikirjaan) käytön jälkeen Saimaalla ja Pielisellä löytänyt kolme kokonaista viittaa, jotka ovat olleet "reitin väärällä puolella" ja niihinkin syy on aina ollut minussa eli huolimattomassa kalibroinnissa. Käyppäs tutustumassa ohjelmistoon seuraavassa ositteessa:
http://www.sping.com/seaclear/ Atk-ammattilaisena toteaisin, että ohjelma on muuten erinomainen tuote, mutta käyttöliittymää ei ole tehty harrastelijoille, valitettavasti.Jotain täytynee antaa anteeksi kun ottaa huomioon tuotteen "edullisuuden" - Tietäjä
bella kirjoitti:
Minä en siihen gps:n matemaattiseen perustaan ole tutustunut (matematiikkan kylläkin eli oli pääaineeni), mutta kyllä tekijät ovat siinä onnistuneet. Olen noin 200 tunnin (joista jokainen on kaikkine tietoineen talletettuna ko. ohjelmiston toimesta lokikirjaan) käytön jälkeen Saimaalla ja Pielisellä löytänyt kolme kokonaista viittaa, jotka ovat olleet "reitin väärällä puolella" ja niihinkin syy on aina ollut minussa eli huolimattomassa kalibroinnissa. Käyppäs tutustumassa ohjelmistoon seuraavassa ositteessa:
http://www.sping.com/seaclear/ Atk-ammattilaisena toteaisin, että ohjelma on muuten erinomainen tuote, mutta käyttöliittymää ei ole tehty harrastelijoille, valitettavasti.Jotain täytynee antaa anteeksi kun ottaa huomioon tuotteen "edullisuuden"GPS ei tässä ole ongelma. Kaikkihan lähtee siitä, että GPS näyttää sijainnin globaalissa koordinaatistossa paremmalla kuin 10 metrin epätarkkuudella. Mutta vanha vääristynyt karttapohja ei oikene minkäänlaisella "kalibroinnilla". Jos et ole löytänyt enempiä virheitä, niin hyvä on. Pielisellä niitä on vähemmän, Enonkosken-Savonrannan-Kiteen alueesta olen enemmän huolestunut, jos puhutaan koko alueesta Oravista latvavesille päin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52752Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062591Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182307Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.481889Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141453- 321453
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201073En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.65960