Aluvanteet jämähti autoon kiinni

S80-kuski

Vuoden vanhan Volvo S80:n omilla aluvanteilla olevat talvirenkaat on jämähtäneet niin kovaan kiinni, etteivät irtoa autosta millään. Siis kun pultit on irrotettu, niin renkaita en saanut millään konstilla irti autosta. Eikä oikein uskaltanut ihan hirveästi riuhtoakaan pelkän tunkin varassa olevaa autoa. Ikinä ennen ei ole käynyt näin eli mikä tuollaisen voi aiheuttaa? Liian tiukalle kiristetyt pultit vai onko Volvon omat aluvanteet jotenkin liian tiukasti paikoilleen mitoitetut? Nyt on kai vaan pakko mennä rengasliikkeeseen vaihdattamaan renkaat, kun aina olen tähän mennessä tehnyt renkaiden vaihdot itse. Vai onko jollain jotain ideaa miten nuo saisi irti? Ei auttanut vetäminen, puupalikalla ja vasaralla hakkaaminen, ruuvimeisseli eikä muutkaan kotikonstit.

20

6195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirssimiekkonen

      Mulla oli Transporterissa sama ongelma, vaikutti että se keskiö oli niin tiukka, että varsinkin tällaisina talvina kun paskaa kertyy vanteisiin, niin saivat rengasliikkeessäkin tehdä koko rahan edestä töitä. Kunnon kumivasaralla voi kokeilla, muuten ei kannata hirveästi mätkiä.

    • nipponisti

      laita mutterit tai pultit takaisin paikoilleen, jätä pari kolme kierrosta auki varmuuden vuoksi, jos tunkki sattuu pettämään, kunnon isku kumivasaralla tai 2x4 patikalla renkaan/vanteen sisälaitaan, niin kylllä se siitä herää, varmista viellä että tunkki on kunnolla alla kun alat sitten irrotella.

    • kalle kustaa

      Löysää joka pulttia vähän irti kartiosta, vielä niin että auto on maassa. Ota reippasti kattokaiteesta kiinni ja heiluta autoa sivusta. Ota ipanatkin avuksi. Kas! sitten kun nostat autoa rengas kerrallaan ,keskiöt pääsävät otteensa . Potkaisu renkaan ylälaitaan jalkapohjalla varmistaa irroitus viimeistelyn.

    • pyörät irti

      Ei muuta kuin kaikki pultit irti ja taskuun ja sitten reipasta ajoa jossain mutkatiellä. Takaan että irtoaa jossain vaiheessa. :-)

    • dljdlgjlkj

      ei ole enää tarvittavaa ammattitaitoa - nimittäin vedetään pulttipyssyllä liian tiukkaan - varsinkin alumiinivanteet ei tästä tykkää. Pitäisi aina malttaa jättää se viimeinen kiristys käsivaralle, mutta harvoinpa siihen enää nykyään törmää jos ei arvaa itse asiasta huomauttaa...

      • tähän?

        Ei niitä pultteja ole liian tiukalle vedetty, jos ne on kerran aukikin saatu. Kyse on siitä, että vanne jämähtää (= hapettuu) syystä tai toisesta kiinni pyörän napaan. Ratkaisu on sipaista kuparitahnaa tai muu vastaavaa ainetta navan ja vanteen väliin asennusvaiheessa.


      • S80-kuski
        tähän? kirjoitti:

        Ei niitä pultteja ole liian tiukalle vedetty, jos ne on kerran aukikin saatu. Kyse on siitä, että vanne jämähtää (= hapettuu) syystä tai toisesta kiinni pyörän napaan. Ratkaisu on sipaista kuparitahnaa tai muu vastaavaa ainetta navan ja vanteen väliin asennusvaiheessa.

        Juu ei ollut kyse liian tiukoista pulteista, vaan renkaiden jämähtämisestä pyörän napaan. Kotikonstit ei auttaneet, joten vein auton rengasliikkeeseen. Voitelivat pyörän navat ennen kesärenkaiden kiinnilaittoa ja tekivät loppukiristyksen momenttiavaimella käsin eli hyvin hoitivat homman. Ei mitään valittamista palvelusta ja jälkikiristyksenkin saisi vielä ilmaiseksi kaupan päälle halutessaan. Renkaiden vaihdon hinta vaan on 30 €, joten ei sitä viitsisi joka kerta liikkeessä teettää.


      • kävit renkaat
        S80-kuski kirjoitti:

        Juu ei ollut kyse liian tiukoista pulteista, vaan renkaiden jämähtämisestä pyörän napaan. Kotikonstit ei auttaneet, joten vein auton rengasliikkeeseen. Voitelivat pyörän navat ennen kesärenkaiden kiinnilaittoa ja tekivät loppukiristyksen momenttiavaimella käsin eli hyvin hoitivat homman. Ei mitään valittamista palvelusta ja jälkikiristyksenkin saisi vielä ilmaiseksi kaupan päälle halutessaan. Renkaiden vaihdon hinta vaan on 30 €, joten ei sitä viitsisi joka kerta liikkeessä teettää.

        ottamassa poies? Mulla s80:ssä sama homma... Ei lähe millää...


      • rerer
        tähän? kirjoitti:

        Ei niitä pultteja ole liian tiukalle vedetty, jos ne on kerran aukikin saatu. Kyse on siitä, että vanne jämähtää (= hapettuu) syystä tai toisesta kiinni pyörän napaan. Ratkaisu on sipaista kuparitahnaa tai muu vastaavaa ainetta navan ja vanteen väliin asennusvaiheessa.

        Ekana keväänä ihan sama juttu. Keskiön huolellinen putsaus ja sitten vaseliinia väliin. Satavarma konsti.


    • tauti!

      Mulla myös vuoden vanha 80:n. Ja pyörät jumissa. Lämmitin kosanilla varovasti. Lahti, saa nahdä miten käy lakkauksen. Pinta ei ollut kuuma, vain hieman lämmin. Kumma vika!

      Onko sulla muuten 16 vai 17":n vanteet? Miten on melun laita, ero noilla vanteilla? Profiili edellisessä 55 ja jälkimmäisessä 50. Kun vahdoin kesärenkaat alle, melu lisääntyi. Talvi Michelin X-Ice, kesä Pirelli P7. Harmittaa, kun en ottanut kesävanteiksi 17". 500 euron ero.

      • S80-kuski

        Talvirenkaat on 16 " ja kesärenkaat 17 " vanteilla. Noissa molemmissahan on sama leveys eli 225, joten en usko että melussa olisi juuri eroa, mutta mukavuudessa varmaan hitusen 16 " eduksi. Ulkonäkö vaatii kyllä nuo 17 " renkaat eli harmittaa, kun en ottanut myös talvirenkaisiin 17 ", koska leveys on kuitenkin sama. 16 " renkailla meluun voi vaikuttaa ottamalla matalamman nopeusluokan renkaat, joita ei saa 17 " tuumaisina.

        Pitää varmaan rasvata auton navat vaseliinilla, kun renkaat saa lopulta irti, niin jos se estäisi tuon ongelman jatkossa.


      • jääkö tekemättä?
        S80-kuski kirjoitti:

        Talvirenkaat on 16 " ja kesärenkaat 17 " vanteilla. Noissa molemmissahan on sama leveys eli 225, joten en usko että melussa olisi juuri eroa, mutta mukavuudessa varmaan hitusen 16 " eduksi. Ulkonäkö vaatii kyllä nuo 17 " renkaat eli harmittaa, kun en ottanut myös talvirenkaisiin 17 ", koska leveys on kuitenkin sama. 16 " renkailla meluun voi vaikuttaa ottamalla matalamman nopeusluokan renkaat, joita ei saa 17 " tuumaisina.

        Pitää varmaan rasvata auton navat vaseliinilla, kun renkaat saa lopulta irti, niin jos se estäisi tuon ongelman jatkossa.

        Kyllä ulkonäöllisesti 17 ":n pitäisi olla! Nuo 16 ":set ovat vähän orvon näköiset.

        Mitenkä niitä nyt enää vaihtamaan. Ostaisiko kukaan vanhoja?


      • Anonyymi

        Minusta parempi koko on vaikka 60 tai 65 profiili. Paremman näköinen ja mulavampo.


    • vaseliinia napoihin

      lähtee kyllä lankulla ja vaikka wd40:llä.

      • Saman joskus kauan kokenut

        Koska aluvanne ja akselinpää ovat eriarvoisia metalleja, ne yksinkertaisesti hitsautuvat kevyesti kiinni toisiinsa.


    • täällä.

      Ja minäkun luulin olevani ainut, jolla tuo ongelma ilmeni. Vuoden vanha peli myös täällä, ja ikinä ei ole missään muussa autossa aluvanne juuttunut keskiöstä kiinni. Ei sitten meinannut millään irrota, tuntui, että kohta lähtee potkimisella pyörän ripustus irti. No lopulta sitten irtosi.

      Orkkis aluvanne 16" kiristin syksyllä oikein momenttiavaimella oikeaan momenttiin.

      Kun vanne lopulta irtosi, niin huomasi, että olipa melkoiset hapettumisjäljet jääneet.

    • Kummasteleva kulkuri

      Jätättekö todellakin keskiöt voitelematta? Mitähän mahtaa Volvon huolto-ohje asiasta kertoa?

      • tähän asti

        tähän asti ei missään autossani ole tarvinnut mitään vaseliineja renkaankeskiöihin laittaa. Oli sitten autolla ajettu kuinka paljon hyvänsä. Tämä S80 näyttää olevan ensimmäine tapaus, jossa keskiöt hapettaa pyörän jumiin. Vika on siis orkkisvanteissa ja keskiön materiaalien yhteensopimattomuudessa!


    • Anonyymi

      Yleensä potku riittää renkaaseen.

      • Anonyymi

        Kiitos, 26 vuotta odotin ja nyt saan varmasti renkaat irti. kiitos vielä kerran upeasti vinkistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4340
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2191
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      555
      1711
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      100
      1436
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1157
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1088
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      218
      971
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    9. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      878
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      874
    Aihe