Toteutus?

Nimetön

Hei. Olen itse suunnitellut vaatteita paperille ja omasta mielestäni niistä on upeita ja ainut laatuisia tullutkin. Mutta entä toteutus? Olen vasta 13 ja miten pääsisin toteuttamaan iseäni?? Useat ovat kehuneet töitäni ja käskeneet toteuttaa unelmaani. Mutta miten?!

3

1040

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiuz

Sinun kannattaisi mennä ompelukurssille, missä saa ohjausta kaavoituksen yms kanssa ja ommella siellä vaatteesi. Esim. oman paikkakuntasi kansalaisopisto varmaan tarjoaa kursseja, tai voit pyytää tietenkin vaikka yksityisopetusta joltain paikalliselta ompelutaitoiselta ihmiseltä. (oma ompelukone tietenkin plussaa)

• irmelin n

Kaavoitus on tärkeä asia ompelussa eli kun olet piirtänyt esim. hienon koltun paperille, sinun pitäisi osata keksiä minkälaisista kankaankappaleista se syntyy. Kaavoitus on aika vaikea laji, mutta jos sitkeä on, niin kyllä sen vähitellen oppii. Kaavoitusta voi opetella esimerkiksi ostamalla ompelulehden tai kangaskaupan valmiskaavan ja siitä katsoa mallia, minkälainen on esim. perushihan kaava ja sitä voi sitten itse muokata haluamakseen. Jos et ole aiemmin ommellut, niin kannattaisi ensin pyöräyttää esim. muutama tavallinen paita käsityölehtien tai valmiskaavojen oppien mukaan. Toivottavasti äitisi osaa auttaa sinua ompelussa. Itse opettelin ompelemaan omat paitani, hameeni ja takkini 12-vuotiaana (aloitin ensin yksinkertaisista eli holkkihihaisista paidoista), mutta onneksi äiti osasi vähän opastaa. Kesti muutama vuosi, ennen kuin opin muuttelemaan malleja täysin oman pääni mukaan.

Ompelukoulu on ihan hyvä ajatus, jos sellaisia paikkakunnallasi järjestetään.

• jeu

Ensin kannattaa ompeluharrastus aloittaa valmiilla kaavoilla ja miettiä niitä tarkkaan, miksi ne ovat sellaisia kuin ovat, miksi juuri sellaisista osista tulee tämän muotoisia vaatteita. Looginen päättely siis on hommassa edesauttava asia. Sitten voi mittailla itseään suhteessa näihin kaavoihin ja kokeilla kaavojen muuttamista sen mukaan, miten huomaa, että oma vartalo on mittasuhteiltaan erilainen kuin kaavan pituudet ja leveydet jne. Helpointa on aloittaa juuri hameista ja paidoista, housuja on todella vaikeaa suunnitella ja muuttaa, mikäli ne ovat istuvat, eivätkä ole joustavaa materiaalia. Joustavia materiaaleja taas on vaikeampi ommella kuin joustamattomia, joten ompelukoneen käyttö kannattaa aloittaa joustamattomilla kankailla. (vanhat lakanakankaat ovat hyvää harjoittelumateriaalia.)

Niin tosiaan vielä, kirjastosta voit lainata lehtiä, esim. moda, joissa on valmiita yksinkertaisia kaavoja (pitää pyytää kirjaston virkailijalta) joita voit jäljentää kaavapaperille, ja lehdissä on myös melko yksityiskohtaisia ompeluohjeita siitä, miten nämä palat sitten ommellaan yhteen ja missä järjestyksessä. Koulun käsityötunneilla yläasteella(sinnehän olet varmaan seuraavaksi menossa, jos olet 13?) varmaan opit perusasioita vaatteiden ompelusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      61
      4247
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3465
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      37
      3080
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2568
    5. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      45
      2227
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1999
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1959
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      186
      1817
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      394
      1516
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1328
    Aihe