Toteutus?

Nimetön

Hei. Olen itse suunnitellut vaatteita paperille ja omasta mielestäni niistä on upeita ja ainut laatuisia tullutkin. Mutta entä toteutus? Olen vasta 13 ja miten pääsisin toteuttamaan iseäni?? Useat ovat kehuneet töitäni ja käskeneet toteuttaa unelmaani. Mutta miten?!

3

1061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiuz

Sinun kannattaisi mennä ompelukurssille, missä saa ohjausta kaavoituksen yms kanssa ja ommella siellä vaatteesi. Esim. oman paikkakuntasi kansalaisopisto varmaan tarjoaa kursseja, tai voit pyytää tietenkin vaikka yksityisopetusta joltain paikalliselta ompelutaitoiselta ihmiseltä. (oma ompelukone tietenkin plussaa)

• irmelin n

Kaavoitus on tärkeä asia ompelussa eli kun olet piirtänyt esim. hienon koltun paperille, sinun pitäisi osata keksiä minkälaisista kankaankappaleista se syntyy. Kaavoitus on aika vaikea laji, mutta jos sitkeä on, niin kyllä sen vähitellen oppii. Kaavoitusta voi opetella esimerkiksi ostamalla ompelulehden tai kangaskaupan valmiskaavan ja siitä katsoa mallia, minkälainen on esim. perushihan kaava ja sitä voi sitten itse muokata haluamakseen. Jos et ole aiemmin ommellut, niin kannattaisi ensin pyöräyttää esim. muutama tavallinen paita käsityölehtien tai valmiskaavojen oppien mukaan. Toivottavasti äitisi osaa auttaa sinua ompelussa. Itse opettelin ompelemaan omat paitani, hameeni ja takkini 12-vuotiaana (aloitin ensin yksinkertaisista eli holkkihihaisista paidoista), mutta onneksi äiti osasi vähän opastaa. Kesti muutama vuosi, ennen kuin opin muuttelemaan malleja täysin oman pääni mukaan.

Ompelukoulu on ihan hyvä ajatus, jos sellaisia paikkakunnallasi järjestetään.

• jeu

Ensin kannattaa ompeluharrastus aloittaa valmiilla kaavoilla ja miettiä niitä tarkkaan, miksi ne ovat sellaisia kuin ovat, miksi juuri sellaisista osista tulee tämän muotoisia vaatteita. Looginen päättely siis on hommassa edesauttava asia. Sitten voi mittailla itseään suhteessa näihin kaavoihin ja kokeilla kaavojen muuttamista sen mukaan, miten huomaa, että oma vartalo on mittasuhteiltaan erilainen kuin kaavan pituudet ja leveydet jne. Helpointa on aloittaa juuri hameista ja paidoista, housuja on todella vaikeaa suunnitella ja muuttaa, mikäli ne ovat istuvat, eivätkä ole joustavaa materiaalia. Joustavia materiaaleja taas on vaikeampi ommella kuin joustamattomia, joten ompelukoneen käyttö kannattaa aloittaa joustamattomilla kankailla. (vanhat lakanakankaat ovat hyvää harjoittelumateriaalia.)

Niin tosiaan vielä, kirjastosta voit lainata lehtiä, esim. moda, joissa on valmiita yksinkertaisia kaavoja (pitää pyytää kirjaston virkailijalta) joita voit jäljentää kaavapaperille, ja lehdissä on myös melko yksityiskohtaisia ompeluohjeita siitä, miten nämä palat sitten ommellaan yhteen ja missä järjestyksessä. Koulun käsityötunneilla yläasteella(sinnehän olet varmaan seuraavaksi menossa, jos olet 13?) varmaan opit perusasioita vaatteiden ompelusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta

Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark
      Maailman menoa
      149
      5639
    2. Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin

Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p
      Maailman menoa
      157
      3696
    3. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      127
      3404
    4. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      38
      3235
    5. Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia

ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi
      Tunteet
      49
      2786
    6. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      61
      2343
    7. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      24
      2270
    8. Hyviäkin uutisia tulossa, hallinto-oikeus asettaa toimeenpanokieltoon

Hyvinvointitalon työmaa pysähtyy. Rillankivi+energia ja vesi kytkyrahanpesu stoppaa. Tytäryhtiöiden hallitusjäsenet+kon
      Pyhäjärvi
      235
      2245
    9. Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä?

Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä? Onko se joku suomalainen viihdepläjäys, brittirikossarja, amerikk
      Tv-sarjat
      94
      1862
    10. Ehkä mä ymmärrän sua nyt

Paremmin kuin silloin aikoinaan. Kaikkia jännitteitä, joita on täytynyt tulla sun taustasta. Oot ollut aika rohkea elämä
      Ikävä
      5
      1332
    Aihe