Toteutus?

Nimetön

Hei. Olen itse suunnitellut vaatteita paperille ja omasta mielestäni niistä on upeita ja ainut laatuisia tullutkin. Mutta entä toteutus? Olen vasta 13 ja miten pääsisin toteuttamaan iseäni?? Useat ovat kehuneet töitäni ja käskeneet toteuttaa unelmaani. Mutta miten?!

3

1080

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiuz

Sinun kannattaisi mennä ompelukurssille, missä saa ohjausta kaavoituksen yms kanssa ja ommella siellä vaatteesi. Esim. oman paikkakuntasi kansalaisopisto varmaan tarjoaa kursseja, tai voit pyytää tietenkin vaikka yksityisopetusta joltain paikalliselta ompelutaitoiselta ihmiseltä. (oma ompelukone tietenkin plussaa)

• irmelin n

Kaavoitus on tärkeä asia ompelussa eli kun olet piirtänyt esim. hienon koltun paperille, sinun pitäisi osata keksiä minkälaisista kankaankappaleista se syntyy. Kaavoitus on aika vaikea laji, mutta jos sitkeä on, niin kyllä sen vähitellen oppii. Kaavoitusta voi opetella esimerkiksi ostamalla ompelulehden tai kangaskaupan valmiskaavan ja siitä katsoa mallia, minkälainen on esim. perushihan kaava ja sitä voi sitten itse muokata haluamakseen. Jos et ole aiemmin ommellut, niin kannattaisi ensin pyöräyttää esim. muutama tavallinen paita käsityölehtien tai valmiskaavojen oppien mukaan. Toivottavasti äitisi osaa auttaa sinua ompelussa. Itse opettelin ompelemaan omat paitani, hameeni ja takkini 12-vuotiaana (aloitin ensin yksinkertaisista eli holkkihihaisista paidoista), mutta onneksi äiti osasi vähän opastaa. Kesti muutama vuosi, ennen kuin opin muuttelemaan malleja täysin oman pääni mukaan.

Ompelukoulu on ihan hyvä ajatus, jos sellaisia paikkakunnallasi järjestetään.

• jeu

Ensin kannattaa ompeluharrastus aloittaa valmiilla kaavoilla ja miettiä niitä tarkkaan, miksi ne ovat sellaisia kuin ovat, miksi juuri sellaisista osista tulee tämän muotoisia vaatteita. Looginen päättely siis on hommassa edesauttava asia. Sitten voi mittailla itseään suhteessa näihin kaavoihin ja kokeilla kaavojen muuttamista sen mukaan, miten huomaa, että oma vartalo on mittasuhteiltaan erilainen kuin kaavan pituudet ja leveydet jne. Helpointa on aloittaa juuri hameista ja paidoista, housuja on todella vaikeaa suunnitella ja muuttaa, mikäli ne ovat istuvat, eivätkä ole joustavaa materiaalia. Joustavia materiaaleja taas on vaikeampi ommella kuin joustamattomia, joten ompelukoneen käyttö kannattaa aloittaa joustamattomilla kankailla. (vanhat lakanakankaat ovat hyvää harjoittelumateriaalia.)

Niin tosiaan vielä, kirjastosta voit lainata lehtiä, esim. moda, joissa on valmiita yksinkertaisia kaavoja (pitää pyytää kirjaston virkailijalta) joita voit jäljentää kaavapaperille, ja lehdissä on myös melko yksityiskohtaisia ompeluohjeita siitä, miten nämä palat sitten ommellaan yhteen ja missä järjestyksessä. Koulun käsityötunneilla yläasteella(sinnehän olet varmaan seuraavaksi menossa, jos olet 13?) varmaan opit perusasioita vaatteiden ompelusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      87
      1312
    2. Jasmin Vähäkangas paljastelee

Eilinen päivä on heillä kulunut biitsillä niin silloin tuo äiti ihminen on intoutunut paljastelemaan kunnolla. Laittanut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      186
      1097
    3. Mikä minussa sitten

Kiihottaa enemmän kuin muissa?
      Ikävä
      74
      1009
    4. Mikä on viimeinen

este joka vielä pitää sinut ja kaivattusi erillään?
      Ikävä
      77
      897
    5. Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?

Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su
      Sinkut
      332
      760
    6. Oikea nainen

On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t
      Sinkut
      166
      728
    7. Miehet lähtevät itse pois deittailumarkkinoilta

Ovat saaneet tarpeekseen naisista. Tyypillisin poistuja on: Koulutettu, työssäkäyvä, etsii pitkäaikaista parisuhdetta.
      Sinkut
      191
      711
    8. Näin kaivattuni viimeksi...

...? Se tuntui kuin... ?
      Ikävä
      54
      687
    9. Kangaskylän alkoholi-hurjastelijat

Oppi olkoon että autollessa etanoli kuuluu pääasiassa 95 E10 polttoaineseen, siihenkin vain enimmillään 10% vahvuisena t
      Hyrynsalmi
      5
      677
    10. Taidan lähettää kaveripyynnön

Sulle nainen. Otan vaan rohkaisuryypyn ensin.
      Ikävä
      43
      635
    Aihe