Plussasin pari viikkoa sitten, nyt menossa rv 6 4. Neuvola vasta vko 10. On ihan epätodellinen olo, että onko siellä mahassa ketään? Ei huvittaisi odottaa 4 viikkoa ja sitten saada sietää ettei siellä mitään olekkaan. Harkitsen siis varhaisraskauden ultraa. Haluaisin kuitenkin myös niskapoimuun (noin vkolla 12) ja nämä molemmat tehdään yksityisellä, eli omalla kustannuksella. Tuntuu liioittelulta ravata koko ajan "ylimääräisissä" ultrissa, mutta haluan tietää ennen rv 10 odotanko tosiaan vauvaa, koska minun on pakko kertoa parille ystävällekkin raskaudesta ennen neuvolaa. Puuh.
Mitä tekisitte?
13
1147
Vastaukset
- neuvola yms
Ei ekassa neuvolassa yleensä ultrata tai kuunnella sydänääniä, eli sellaista varmistusta tuskin tuolla neuvolakäynnilläkään saat. Useissa kunnissa np-ultra taas kuuluu palveluun, eli ihan turha siihen on kahta kertaa mennä. Tiedätkö siis, että näin ei kunnassasi ole?
Toisaalta, en tarkoita peloitella, mutta jos nyt käyt varhaisultrassa, niin osaatko sitten olla luottavaisin mielin, että asukki pysyy matkassa tuonne 12. viikolle asti? Sinne asti km riski on kuitenkin jonkun näköinen. Itse päädyin siihen tulokseen, että olisin ihan yhtä hermostunut, kävisin siinä varhaisultrassa tai en, enkä sitten käynyt. Miksi et voisi kertoa raskaudesta ystävillesi ennen ultraa?- PiAPo
Sydänäänet voivat kuulua neuvolan laitteilla rv 10, eli ekassa neuvolassa. Np-ultra ei kuulu kunnassamme palveluun.
En viitsi kertoa raskaudesta ennen kuin edes tiedän olevani varmasti raskaana! =) Toinen juttu on, että olisi kiva varmistaa että sikiö on oikeassa paikassa, eikä esim kohdun ulkopuolinen raskaus. Tämän näkisi varhaisultrassa.
- m i e. . .
että miks aina kaikki jotka on plussanneet niin kuvittelee että ovatkohan edes raskaana..? ja että joku olis pielessä. Mulla ei ainakaan tollasia ajatuksia sillon tullu.
- alkup.
Minä olen ainakin NIIN perusnegatiivinen ja pessimistinen (realisti!!) ihminen, ajattelen aina kaikkein pahinta enkä usko ennekuin näen =)
- on turha..
alkup. kirjoitti:
Minä olen ainakin NIIN perusnegatiivinen ja pessimistinen (realisti!!) ihminen, ajattelen aina kaikkein pahinta enkä usko ennekuin näen =)
mennä ultraan vaan sen takia, että miettii onko raskaana. siis ku se kuitenki maksaa aika paljon ja siitä ei kuitenkaan selviä juuri mitään. Odottaisin kyllä siihen vkon 12 ultraan. Neuvola yleensä on just tuossa 10 vkon tietämissä. Jos hyvä säkä on, ni sydänäänet voi kuulua jo sillon vkolla 10.
Entä jos teet uuden testin, ja jos seki plussa ni varmasti olet raskaana? tai menet labraan teettämään raskaustestin? Vaikka nykyään nuo apteekin testit on jo niin tarkkoja, että eipä sitä enää juurikaan labrassa teetetä raskaustestejä. - olen minäkin
on turha.. kirjoitti:
mennä ultraan vaan sen takia, että miettii onko raskaana. siis ku se kuitenki maksaa aika paljon ja siitä ei kuitenkaan selviä juuri mitään. Odottaisin kyllä siihen vkon 12 ultraan. Neuvola yleensä on just tuossa 10 vkon tietämissä. Jos hyvä säkä on, ni sydänäänet voi kuulua jo sillon vkolla 10.
Entä jos teet uuden testin, ja jos seki plussa ni varmasti olet raskaana? tai menet labraan teettämään raskaustestin? Vaikka nykyään nuo apteekin testit on jo niin tarkkoja, että eipä sitä enää juurikaan labrassa teetetä raskaustestejä.siis jos testi näyttää plussaa, niin kyllä silloin on ihan varmasti raskaana. Varhaisultrassa voi varmistaa sen, ettei hedelmöitynyt munasolu ole jäänyt munajohtimiin.
Meillä ei neuvolassa sikiön sydänääniä kuunnella, ainakaan noin alussa. - m i e. . .
alkup. kirjoitti:
että et oo yhtä negatiivinen ja realisti ku mä :) mutta siitä huolimatta varmaan ainoa asia mitä en elämässä oo stressannu on tää raskauden kulku. oon sellanen ihminen että heti ku jostain sattuu niin tottakai aattelen että mulla on vähintään syöpä ja kuolen kohta. jotenki vaan en oo ikinä aatellu et vauvalla ei olis kaikki hyvin, paitsi mun tuurilla varmasti syntyy vammasena tai jotain. no joo tässä sen taas näkee... :)
- varhaisultraan
Mene varhaisultraan jos se helpottaa sinua. Jos tuntuu että painaa mieltä niin eipähän paina sitten kun olet käynyt kahtomassa onko kaikki hyvin. Voit sitten rauhassa olla ja odotella sitä toista ultraan. Ihanaa odotusta sinne!
- **Tinde
Hei,
Sun pitää vaan nyt itse päättää, et menetkö varhaisultraan vai et? Meitä on niin moneksi, että kannattaa kuunnella itseään ja omia tuntemuksiaan.
Itse ekassa raskaudessa menin varhaisultraan ja se toi minulle lisää tuskaa ja huolta, koska varmuudella ei pystytty sanomaan onko siellä eloa vai ei. Vasta kolmannella kerralla sitten todettiin, että eloa ei ole (viikkoja oli n.9). Sitten sanottiin, että menne vaan kotiin ja ei tarvita kaavinta, tulee sit normaalia isommat menkat. Toisin kävi, koin tuskallisen ja kamalan luonnollisen keskenmenon viikolla 10.
Nyt kun tulin uudelleen raskaaksi, olin täysin varma etten mene varhaisultraan. Tein 2 tai 3 raskaustestiä ja uskoin niihin. Sen jälkeen vaan odottelin. Jos keskenmeno tulee tai on jotain poikkeavaa, kyllä se ilmoittaa itsestään. Ennen aikainen stressi aiheuttaa enemmän vaivaa.
Mä olen kanssa aika pessimistinen ihminen, mutta tajusin sen, että jos koko ajan mietin, et onkohan siel vauva tai et onkohan vauva kunnossa, en ikinä pysty nauttimaan raskaudesta ja antamaan vauvalle äidin ilon ja onnen tunteita. Niinpä rupesin luottamaan itseeni.
Nyt mennään viikolla 26 ja yhden ainoan ultran (rakenne) olen käynyt (se o ainut, joka täällä tarjotaan). Enkä aio mennä muihin. Supistelujen takia on muutaman kerran jouduttu päivystyksessä ultraamaan.
En tiedä oliko tästä mitään apua sinulle.
Halusin vaan sanoa, että luota itseesi. Kerro kavereillesi niin kuin asia on: Olet tehnyt positiivisen testin ja nyt odotellaan,et onnistuuko tämä. Ihmiset ymmärtää paremmin kuin itse edes ajattelee.
Mutta jos et saa mielenrauhaa, niin mene ihmeessä varhaisultraan.
Jaksamista*- ahdistunut
Mulla kävi näin: Tein raskaustestin n.5viikkoa takaperin. Tänään oli eka neuvola, jossa myöskin ultrattiin. Piti menskujen mukaan olla 9viikkoa, mut tällä tietoa onki vain 6vko. Eipä sielä paljon mitää varmaa näkyny ja nyt sitte muutama viikko pitää taas oottaa et onko vai eikö. Viimeksi kävi samoin mut oliki sitte kolmannen tutkimuksen jälkee tuulimuna.
Tämä on todella ahdistavaa ja stressaavaa kun saa leikkiä juupas eipäs leikkiä. Saan tällä stressillä varmaan "keskenmenon"=( Eli ite en suosittele varhaisultraa, saa itelle vain pahan mielen jos ei sit mitää näjy. Mutta tämä siis oli mun mielipide.
- jos saat sillä mielenrauhan
Itse olen viikolla 13 ja olen käynyt jo 3 kertaa ultrassa! Koska raskaus on saanut alkunsa hoidoilla, oli viikolla 7 ultra lapsettomuusklinikalla, jossa katsottiin tosiaan, ettei raskaus ole kohdun ulkopuolinen (tämä on normaalikäytäntö hoitojen yhteydessä). Sykekin näkyi silloin.
rv 9 olin neuvolan kautta varhaisultrassa (neuvolan täti vähän pitkin hampain antoi sinne lähetteen, totesi vaan, että kyllähän sulla on tähän oikeus .. Meillä neuvola tarjoaa varhaisultran, mutta ei rakenneultraa) ja rv 12 olin np-ultrassa (tähänkin mulla on oikeus, koska olen yli 30 v.).
Tosiaan mene vaan varhaisultraan, jos tuntuu, että sillä saat mielenrauhan. Neuvolassa rv 10 et käsittääkseni saa mitään varmuutta sille, onko raskaus ok, koska neuvolassa ei ultrata (yleensä) eikä sydänääniä välttämättä edes yritetä kuunnella vielä noilla viikoilla, koska ne ei välttämättä vielä kuulu. Jos niitä koetetaan kuunnella eikä ne kuulu, aiheutuu äidille vain turhaa stressiä, koska kaikki voi olla silti hyvin.
Ihan mielenkiinnosta: miksi kummassa sanot, että sun on _pakko_ kertoa parille ystävälle raskaudesta ennen neuvolaa ??- Riina_79...
saadaan ainakin suljettua pois kohdunulkoinen raskaus. Mitä aiemmin todetaan sitä parempaa luulisi olevan toipumisen jne.
- PiAPo
Kiitos kaikille vastauksista, todennäköisesti en nyt sitten varhaisultraan mene. Odotellaan neuvolaa, jollei siellä mitään kuulu, pitää vain odottaa np-ultraa. On vaan niin kummallinen olo, koska mitään raskauden oireita ei ole..mitä nyt rinnat on vähän arat ja pari kertaa on kuvottanut hetken, mutta sellaista nyt voi olla muutenkin vaan =)
No PAKKO ei ole ystäville kertoa, mutta koska yleensä käymme usein juhlimassa (ainakin joka toinen viikonloppu) niin varmasti arvaavat! Ei auta selittelyt ja tekosyyt..=) Vanhemmille kerron luultavasti (JOS kaikki menee hyvin) vasta np-ultran jälkeen. On tää kauheeta salailua =D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi803884Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693697Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks442215Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä522179- 582064
- 511746
- 271429
Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151173Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1051143- 601099