Kaksosten

Synnytyksistä

Heippa kaikki!

Alan olla "masun asukkieni" kanssa jo niillä viikoilla, että lähtö laitokselle on kohta edessä, joten kaikki mammat ja isukit kertoilkaahan tänne tuplaonnen maailmaan tulosta miten kaikki sujuikaan teidän kohdallanne. Olisi mukava saada sillä tavoin itsekin tietoa edessä olevasta koitoksesta, vaikka jokaisen kohdalla tapaus erilainen ja ainutlaatuinen onkin =).

Aurinkoista kevättä!

4

1318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nasun ja Tikrun äippä

      No tässä lyhyesti mun tarina. Eli mulla oli viikot 37 3 kun synnytys käynnistettiin. Mun oman väsymyksen takia, en vaan jaksanut enää kun ei kunnolla päässyt kävelemään ja koko ajan särki jotain paikkaa. Plus että olin valvonut jo monta kuukautta supistusten ja kipujen kanssa. No, se siitä, tässä itse asiaa:

      Aamusta mentiin Taysiin ja käynnistystä aloteltiin tipalla. Kovin kummoista vaikutusta ei ensin ollut, mutta kyllä ne supistukset siitä sitten alkoivat. Kivut tulivat yhtäkkiä ihan järkyttävinä ja kätilö päätti ottaa riskin tilaamalla spinaalipuudutuksen. Siinä vaiheessa kohdunsuu oli auki vasta nelisen senttiä, mutta kun asiat ei oikeen edennyt mun jännityksen takia, niin tarvittiin jotain rentoutusta. Puudutus oli tosi tehokas ja koska sen tehon arvioitiin kestävän vain n. tunnin niin sitten lääkäri pistikin töpinäksi ja käytännössä "aukoi" kohdunsuun parissa minuutissa 6 cm:stä 10:neen. Ei paha. Missään se ei tuntunut ja pian siitä sitten päästiin ihan tosi toimiin. Eli neiti A syntyi 2960 g/47 cm ja herra B 3240 g/52 cm. Ikäeroa tasan 10 minuuttia, josta 8 meni siihen kun lääkäri ultraili ja antoi kätilölle ohjeita mihin suuntaan ohjata herran päätä että saatiin sekin lähtökuoppiin. Täs välis vois sanoo, että porukkaa synnytyksessä oli melko paljon. Meillä oli 2 lääkäriä ja 5 kätilöä ja sitten toki lastenlääkäri tarkastamassa vauvat heti kun olivat syntyneet. Ihailtavaa yhteistyötä teki henkilökunta, jokaiselle oli täysin selvänä oma hommansa. Mutta molemmat vauvat olivat siis pää alaspäin, vaikka poika olikin koko raskausajan milloin perätilassa milloin poikittain. Mitään ei tarvinnut paikkailla, ei repeämiä tms. Ainoa "ongelma" oli melko runsas vuoto ja kohdun hitaanlainen supistuminen. Mutta se on kuulemma ihan yleistä kaksosraskauden ollessa kyseessä. Sekin tokeni sitten parilla ylimääräisellä lääkeannoksella ja osastolle päästiin muistaakseni kolmisen tuntia synnytyksen jälkeen. Synnytys itsessään kesti 3,5 tuntia eli eipä juuri mitään. Tosin mulla oli alla jo 4 synnytystä ennestään, että sekin varmaan auttoi. Mutta pääsääntöisesti kai kaksossynnytykset sujuvat suht nopsaan, koska kohdunsuu alkaa loppuvaiheessa olemaan melko kypsä. Jos siis alateitse onnistuu synnytys. Sektiot on sitten oma juttunsa, kaksossynnytyksissä niihin päädytään normaalia useammin.

      Tsemppiä sulle!:) Toivottavasti saat yhtä helpon ja sujuvan kokemuksen kun mulla oli. Mutta lopulta se synnytys on vasta upeen tarinan alkusoittoa. Meillä juhlitaan ens kuussa 1-v synttäreitä ja voi kun tää aika on mennyt niin nopsaan. Helppoa ei oo joka päivä ollu, mutta kuitenkin tosi ihanaa!

    • 2 kertaa

      Olen kahdesti synnyttänyt kaksoset alakautta. Eka synnytys kesti pitkään ja toisella vauvalla alkoi olla jo vähän vaikeuksia. Ponnistusvaihe oli kuitenkin nopea ja syntyivät peräkanaa ja terveitä oli molemmat. Repesin pahasti koska kätilö käski ponnistaa ennenkuin olin paikat täysin auki. Näin säästyttiin hätäsektiolta. Paikat oli sen verran hyvin puudutettu etten tuntenut repemämistä. Olen kuullut, että jotkut ommellaan ennen toisen syntymää. Minun repeämät ommeltiin vasta kun molemmat oli syntyneet. Tulivat niin lyhyellä aikavälillä, ettei siinä olisi kerennytkään.

      Toinen synnytys sujui normaalista, en revennyt yhtään tällä kertaa ja vauvojen sydän äänet oli koko ajan normaalit. Ponnistuvaiheet olivat vielä nopeampia, mutta vauvojen välillä oli pidempi aika.

      Ekalla kerralla meni pari päivää ylilasketun ajan ja tokalla kerralla pari viikkoa. Alko olla jo tosi tukalat paikat, kun synnytys viivästyi.

    • julia

      mulla oli helpoin synnytys kuin tyttärestäni ja pojastani.
      sunnuntai ilta ja tunnen pientä supistusta käyn suihkussa,muut meni nukkumaan mut supistukset jo tuntui sen verran et en saanu nukuttua.yhdeltä yöl mies heräs ja kysy pitäiskö lähteä!keitin vielä kahvia ja vietiin lapset miehen siskolle! sairaalassa jouduimme odottamaan kun huone siivottiin toisen synnytyksen jäljiltä.kävelin käytällä ja yritin olla rento kun tuli supistus.
      n.puol kolme päästiin huoneeseen,menin makuulle kun ottivat vielä ultran kun B-vauva oli perätilassa,kaikki hyvin,saat ponnistaa! kysyin et nyt heti jo vai?ni kyllä kohdunsuu oli auki ja pojat pyrki ulos.ponnistin n. vartin kun herra A 2515kg tuli ulos,B-vauva olisi tullu perässä mut ottivat taas ultran kun hän tuli perätilassa, ponnistin hetken ja sitten tulikin jo herra B 2480kg.kaikki tapahtui niin nopeasti et oltiin aamullakin vielä ihan hämmentyneitä.pojat siis syntyi 03.15 ja 03.24 enkä ottanut edes ilokaasua. pojat syntyi rv. 36 joten olimme viikon sairaalassa.heidän kans on niin ihanaa..... en olisi uskonut! onnea teille ihan mielettömästi =)

    • kiirehdittiin

      Pojat syntyi 2kk etuajassa suunnitellulla sektiolla. Tosin ovatkin monoamniaaliset kaksoset ja jouduinkin olemaan seitsemän viikkoa sairaalassa. Pelottavaa oli, mutta kaikki meni hyvin ja pojat ovat jo 4kk:n ikäisiä veijareita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1840
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      237
      1639
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      91
      1523
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1328
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      164
      1105
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1083
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      932
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      916
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      856
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      95
      817
    Aihe