Mistä johtuu, että auto ohjautuu vähitellen oikealle ojan suuntaan, jos ratista ottaa kädet irti? Urissa menee herkemmin. Nastarenkailla tätä ei tapahtunut, mutta nyt kun vaihdon kesärenkaat alle. Renkaiden tasapainoitukset pitäisi olla kunnossa.
Onko tämä normaalia, kysyy vasta pari vuotta autoillut?
Ohjautuminen oikealle normaalia ?
9
7635
Vastaukset
- yksi autoilijoista
Yleensä puhutaan puoltamisesta. Puoltaminen johtuu yleensä virheellisesti säädetyistä auton ohjauskulmista. Tai vaikkei ole virheellisesti säädetyt, kuluneet pallonivelet (raidetangon päät sekä ylä- ja alapallonivelet) aiheuttavat myös puoltamista.
On puhuttu myös Suomen maanteiden kaltevuuksista. Eli tiet "viettävät" oikealle, jolloin auto tietenkin pyrkii ohjautumaan oikealle, penkan puolelle. Urissa auto menee urien mukaan, jos joku saa auton pidettyä urissa, minä en ;)
Kannattaa seurata renkaiden kulumista ja aina voi käydä tarkistuttamassa ohjauskulmat jossain korjaamolla ja pyytää myös tarkistamaan nuo pallonivelet. - renkaissa
joko rengas paineissa tai renkaan runko vaurioitunut/väsynyt, tuskin nivelissä vikaa jos talvirenkailla tätä ei tehnyt...
- Noviisiautoilija
Rengaspaineet olen tarkistanut 3:lla huoltamolla ja näytti keskimäärin 2.0 baria joka renkaassa. Suositus on 1.9 - 2.1 riippuen matkustajien määrästä.
Talvirenkaan ovat Continental ja nämä kesärenkaat Dunlop. Ne eivät enää ole kovin hyvässä kunnossa, keskellä kulutuspintaa on kuitenkin n. 4 mm. Tiedä sitten pitäisikö ostaa uudet... - merkillä ja mallilla väliä
Noviisiautoilija kirjoitti:
Rengaspaineet olen tarkistanut 3:lla huoltamolla ja näytti keskimäärin 2.0 baria joka renkaassa. Suositus on 1.9 - 2.1 riippuen matkustajien määrästä.
Talvirenkaan ovat Continental ja nämä kesärenkaat Dunlop. Ne eivät enää ole kovin hyvässä kunnossa, keskellä kulutuspintaa on kuitenkin n. 4 mm. Tiedä sitten pitäisikö ostaa uudet...oma havaintoni.
auton ensiasennusrenkailla ( dunloppia, kuinka sattuikaan ) lievää puoltamista oikealle, siis tien kaltevuuden mukaan. vaihdettuani uudet kesärenkaat ( nokian, joku halvempi malli) ilmiö katosi lähes kokonaan. eikä tuo talvirenkaillakaan haitannut.
eli omien kokemusten perusteella ihan rengasmerkin tai mallin vaihtaminen voi poistaa tai lieventää tuota puoltamisilmiötä.
kannataisikohan kysyä asiantuntevasta rengasliikkeestä neuvoa. - ajattelin vaan
Talvirenkaan ovat Continental ja nämä kesärenkaat Dunlop. Ne eivät enää ole kovin hyvässä kunnossa, keskellä kulutuspintaa on kuitenkin n. 4 mm. Tiedä sitten pitäisikö ostaa uudet...että jos ajat hieman enemmän uran vasemmalla.Jos ajaisit uran pohjalla niin ilmiötä ei tule? kesä rengas reagoi herkemmin kuin talvirengas.
- kummit
Talvirenkaan ovat Continental ja nämä kesärenkaat Dunlop. Ne eivät enää ole kovin hyvässä kunnossa, keskellä kulutuspintaa on kuitenkin n. 4 mm. Tiedä sitten pitäisikö ostaa uudet...vaan alle kyllä se siitä.Conti,Nokia,Goodyear,vois suositella.
- säätäjälle
Vaikka ns. aurauskulmat olisivat kunnossa, on monesti auton halukkuuteen kaartaa oikealle syy virheellisissä pyörän pystykallistuman (camber) kulmissa.
Tällä voidaan myös kompensoida sitä että tiestömme on kalteva kuin harjakatto, ja saada auto kulkemaan kaistalla suoraan tiestöstä huolimatta. - auttaa
Omassakin Mazdassa tuota ongelmaa on ollut ja tuntuu olevan hyvin yleinen nykyautoissa (Ascona kulki aikoinaan suoraan kuin juna riippumatta urista ja kaltevuuksista). Renkailla ja rengasmerkeillä on vaikutusta ilmiön voimakkuuteen. Sekin voi auttaa, että vaihtaa pyörät sivulta toiselle (jos pyörimisuuntaa ei ole merkitty). Itse säädätin kulmia Vianorilla. Asiallinen ja asiantunteva säätäjä kertoi, että puoltamisongelma on hyvin yleinen ja vaikeakin joskus poistaa. Säätöjä voi kuitenkin tehdä jopa niin, että auto tavallaan pannaan puoltamaan hieman vasemmalle ja oletetaan, että tiet on aina hieman kallellaan oikealle. Silloin tulee tasapeli ja auto meneekin suoraan. Kun auto puoltaa Suomen tiellä, ei vika yleensä ole autossa tai renkaissa, vaan siinä kaltevuudessa. Sen olen itse havainnut: Suomessa auto puoltaa aivan ongelmaksi asti, mutta Saksan tasaisilla autobahnoilla ei ole mitään ongelmaa. Ja sellaisiin oloihinhan ne autoja suunnittelee.
- tekee
Sama ongelma on meilläkin,puoltaa.Säädöt on syksyllä tarkistettu ja korjattu kesärenkaat oli silloin alla. Talvirenkailla ei tuntunut puoltamista, mut nyt kun nuo kesä Dunlopit taas alle laitettiin ohjautuu vasemmalle. Joten parempia renkaita mentävä ostamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491578Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881074- 89986
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188924Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi98863Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20861- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70799