Kukkia parvekkeelle!

Neuvoa tarvitseva

Elikkä ensimmäistä kertaa olen laittamassa kukkia parvekkeelle. Minulla on lasitettu parveke johon kesäaurinko porottaa oikein lämpimästi. Ostin kaktusdaalioita pari pussillista sekä harlekiinikukkia pussillisen. Jälkiviisaana sitten aloin miettimään että soveltuvatkohan nämä ollenkaan parvekekukiksi vai ovatko tarkotettu penkkiin istutettavaksi?! Jokatapauksessa, ohjeessa näkyy lukevan että istutussyvyys on n. 10cm ja väliä 5-60cm kukasta riippuen. Elikkä siis, minkälaiseen astiaan suosittelette minun näitä istuttavan? Semmoiseen kukkalaatikkoon ajattelin harlekiinit, mutta menestyisivätkö daaliat niissä? Entä istutusaika? Joko olisi hyvä laittaa mukulat multaan? Kuinka pitkään yleensä menee että kasvavat? Kuinka usein tulee kastella? Entä laitanko suoraan ne semmosiin laatikoihin vaan pitäisikö ne ensin kasvattaa alulle jossakin toisessa purkissa?

Kiitos jos joku viitsii valaistaa minua! :)

7

2948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi tuollaisia kukkia

      olet laittamassa kesäksi parvekkeelle? Kestää kauan ennen kuin kukkivat,daaliatkin syyskukkia!
      Mikset osta puutarhakaupasta ihania kukkivia kesäkukkia,myyjät tietävät mikä sopii minkäkinlaiseen aurinkoon/varjoon.

    • kukkavalintasi

      miksi ihmeessä alat kesäparvekkeelle itse kasvattamaan jotain mukulakasveja?????Osta ihania kukkivia kesäkukkia ja istuta ne suoraan valitsemaasi astiaan,niitäkin vaikka mitä upeita tarjolla. Puutarhamyymälöissä asiantuntevat myyjät myyvät juuri sinun parvekkeellesi parhaiten sopivat kukat. Kukkivat jo ostaessa,tuo daaliakin( en tosin tiedä mikä on KAKTUSdaalia!!!!!!)on syyskukka.
      Olen aina pitänyt daaliaa penkissä kasvamassa,menestyy ehkä purkissakin mutta kukkii vasta syksyllä.

      • Alkuperäinen-

        Ihmetystä näköjään on kysymykseni aikaan saanut. Noh, selvennettäköön, että kyllä minä niitä toukokuussa istutettavia kesäkukkiakin laittaa meinaan. Se, miksi näitä kaktusdaaliota ja harlekiineja hommasin, on yksinkertaisesti se, että näyttivät esitteessä niin kauniilta. Mukulakasveista kun nyt tietoa ei ole, sitä omaa kukkapenkkiä kun ei ole ikinä ollut, niin kysymykseni esitin. Mutta katsotaan, sillähän sen näkee mitä niistäkin tulee vai tuleeko mitään :)


      • Alakuperräinen

        Ihmetystä näköjään on kysymykseni aikaan saanut. Noh, selvennettäköön, että kyllä minä niitä toukokuussa istutettavia kesäkukkiakin laittaa meinaan. Se, miksi näitä kaktusdaaliota ja harlekiineja hommasin, on yksinkertaisesti se, että näyttivät esitteessä niin kauniilta. Mukulakasveista kun nyt tietoa ei ole, sitä omaa kukkapenkkiä kun ei ole ikinä ollut, niin kysymykseni esitin. Mutta katsotaan, sillähän sen näkee mitä niistäkin tulee vai tuleeko mitään :)


      • näperterlijä

        Minun mielestäni puolet kukkien ilosta on niiden kasvatus. Siksi aion laittaa parvekkeelleni freesioita ja harlekiinikukkia. Esikasvatus on mukavaa touhua! Tottakai muutama valmiskin tapaus tulee mukaan varmistamaan että edes joku kukkii mutta ei se kukkiminen ainoa syy ole kukkia pitää. Ja tulee halvemmaksikin kasvattaa itse.


    • MeduusaTyttö

      Mieti ensin millaisen parvekkeen haluat, mihin tulee kalusteet, mihin kasvit. Entä onko sinulla miten paljon aikaa hoitaa kukkia. Oletko kesällä paljon poissa, pärjäävätkö kukat ilman kastelijaa. Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty.

      Hyviä valintoja paahteeseen ja aurinkoon:

      Jos sinulla on huonekasveja, niin siirrä ulos kesäksi kaikki kaktukset ja mehikasvit (ei alle 5C).

      Kesäkukista paahteeseen sopii esim pelargonit, riippapelargonit, petuniat, verbenat, tulikruunut, siniviuhkat, kukonharjat, kukontöytöruohot, koristeportulakka, nolaana, hopeakäpälä ja amppeliolkikukka.
      Jos olet enemmän viherpeukalo, kokeile myös kiinanruusuja. Ne kestävät hyvin paahteisella paikalla, kun saavat riittävästi vettä.

      Itse pidän kuumalla parvekkeellani mm
      meritähtiä, chilipaprikaa, amppelimansikkaa ja välillä banaanipuita.

      Osta muutama tarpeeksi iso ja syvä parvekelaatikko, jos niistä pidät. Itse suosin ihan ruukkuja ja koreja. Näitä on miljoonia kaupoissa. Valitse vaan mieluisesi muun parvekkeen sisustuksen mukaan. Syksyisin näitä saat hyvin alesta, kannattaa jemmata seuraavaan sesonkiin.

      Sitten nuo ostamasi kukkasipulit ja mukulat.

      Harlekiinikukka on kestävä leikkokukka, mutta mukula pitäisi kaivaa maasta kukinnan jälkeen ja säilyttää talven yli kellarissa.
      Kokeile toki ihmeessä, eli laita nyt heti mukulat kasvamaan ja katso mitä tapahtuu.

      Dahlioiden kanssa sama juttu. Voi olla, että kestävät talven yli lasitetulla parvekkeella, mutta varminta on ottaa ne pakkaselta kellariin talteen.
      Mutta testaa daloidenkin kanssa vaan rohkeasti ja laita ne nyt heti multaan.

      Yrittämisen ja erehdyksen kautta multasormet kehittyy.

      • Alkuperäinen--

        Kiitos tästä todella kattavasta ja asiallisesta viestistä. Kiva kun joku jaksaa noin perusteellisesti kirjoittaa :) Sain hyviä kukkavinkkejä ja kyllä, yrittämään ryhdyn! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe