Elikkä ensimmäistä kertaa olen laittamassa kukkia parvekkeelle. Minulla on lasitettu parveke johon kesäaurinko porottaa oikein lämpimästi. Ostin kaktusdaalioita pari pussillista sekä harlekiinikukkia pussillisen. Jälkiviisaana sitten aloin miettimään että soveltuvatkohan nämä ollenkaan parvekekukiksi vai ovatko tarkotettu penkkiin istutettavaksi?! Jokatapauksessa, ohjeessa näkyy lukevan että istutussyvyys on n. 10cm ja väliä 5-60cm kukasta riippuen. Elikkä siis, minkälaiseen astiaan suosittelette minun näitä istuttavan? Semmoiseen kukkalaatikkoon ajattelin harlekiinit, mutta menestyisivätkö daaliat niissä? Entä istutusaika? Joko olisi hyvä laittaa mukulat multaan? Kuinka pitkään yleensä menee että kasvavat? Kuinka usein tulee kastella? Entä laitanko suoraan ne semmosiin laatikoihin vaan pitäisikö ne ensin kasvattaa alulle jossakin toisessa purkissa?
Kiitos jos joku viitsii valaistaa minua! :)
Kukkia parvekkeelle!
7
2989
Vastaukset
- miksi tuollaisia kukkia
olet laittamassa kesäksi parvekkeelle? Kestää kauan ennen kuin kukkivat,daaliatkin syyskukkia!
Mikset osta puutarhakaupasta ihania kukkivia kesäkukkia,myyjät tietävät mikä sopii minkäkinlaiseen aurinkoon/varjoon. - kukkavalintasi
miksi ihmeessä alat kesäparvekkeelle itse kasvattamaan jotain mukulakasveja?????Osta ihania kukkivia kesäkukkia ja istuta ne suoraan valitsemaasi astiaan,niitäkin vaikka mitä upeita tarjolla. Puutarhamyymälöissä asiantuntevat myyjät myyvät juuri sinun parvekkeellesi parhaiten sopivat kukat. Kukkivat jo ostaessa,tuo daaliakin( en tosin tiedä mikä on KAKTUSdaalia!!!!!!)on syyskukka.
Olen aina pitänyt daaliaa penkissä kasvamassa,menestyy ehkä purkissakin mutta kukkii vasta syksyllä.- Alkuperäinen-
Ihmetystä näköjään on kysymykseni aikaan saanut. Noh, selvennettäköön, että kyllä minä niitä toukokuussa istutettavia kesäkukkiakin laittaa meinaan. Se, miksi näitä kaktusdaaliota ja harlekiineja hommasin, on yksinkertaisesti se, että näyttivät esitteessä niin kauniilta. Mukulakasveista kun nyt tietoa ei ole, sitä omaa kukkapenkkiä kun ei ole ikinä ollut, niin kysymykseni esitin. Mutta katsotaan, sillähän sen näkee mitä niistäkin tulee vai tuleeko mitään :)
- Alakuperräinen
Ihmetystä näköjään on kysymykseni aikaan saanut. Noh, selvennettäköön, että kyllä minä niitä toukokuussa istutettavia kesäkukkiakin laittaa meinaan. Se, miksi näitä kaktusdaaliota ja harlekiineja hommasin, on yksinkertaisesti se, että näyttivät esitteessä niin kauniilta. Mukulakasveista kun nyt tietoa ei ole, sitä omaa kukkapenkkiä kun ei ole ikinä ollut, niin kysymykseni esitin. Mutta katsotaan, sillähän sen näkee mitä niistäkin tulee vai tuleeko mitään :)
- näperterlijä
Minun mielestäni puolet kukkien ilosta on niiden kasvatus. Siksi aion laittaa parvekkeelleni freesioita ja harlekiinikukkia. Esikasvatus on mukavaa touhua! Tottakai muutama valmiskin tapaus tulee mukaan varmistamaan että edes joku kukkii mutta ei se kukkiminen ainoa syy ole kukkia pitää. Ja tulee halvemmaksikin kasvattaa itse.
- MeduusaTyttö
Mieti ensin millaisen parvekkeen haluat, mihin tulee kalusteet, mihin kasvit. Entä onko sinulla miten paljon aikaa hoitaa kukkia. Oletko kesällä paljon poissa, pärjäävätkö kukat ilman kastelijaa. Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty.
Hyviä valintoja paahteeseen ja aurinkoon:
Jos sinulla on huonekasveja, niin siirrä ulos kesäksi kaikki kaktukset ja mehikasvit (ei alle 5C).
Kesäkukista paahteeseen sopii esim pelargonit, riippapelargonit, petuniat, verbenat, tulikruunut, siniviuhkat, kukonharjat, kukontöytöruohot, koristeportulakka, nolaana, hopeakäpälä ja amppeliolkikukka.
Jos olet enemmän viherpeukalo, kokeile myös kiinanruusuja. Ne kestävät hyvin paahteisella paikalla, kun saavat riittävästi vettä.
Itse pidän kuumalla parvekkeellani mm
meritähtiä, chilipaprikaa, amppelimansikkaa ja välillä banaanipuita.
Osta muutama tarpeeksi iso ja syvä parvekelaatikko, jos niistä pidät. Itse suosin ihan ruukkuja ja koreja. Näitä on miljoonia kaupoissa. Valitse vaan mieluisesi muun parvekkeen sisustuksen mukaan. Syksyisin näitä saat hyvin alesta, kannattaa jemmata seuraavaan sesonkiin.
Sitten nuo ostamasi kukkasipulit ja mukulat.
Harlekiinikukka on kestävä leikkokukka, mutta mukula pitäisi kaivaa maasta kukinnan jälkeen ja säilyttää talven yli kellarissa.
Kokeile toki ihmeessä, eli laita nyt heti mukulat kasvamaan ja katso mitä tapahtuu.
Dahlioiden kanssa sama juttu. Voi olla, että kestävät talven yli lasitetulla parvekkeella, mutta varminta on ottaa ne pakkaselta kellariin talteen.
Mutta testaa daloidenkin kanssa vaan rohkeasti ja laita ne nyt heti multaan.
Yrittämisen ja erehdyksen kautta multasormet kehittyy.- Alkuperäinen--
Kiitos tästä todella kattavasta ja asiallisesta viestistä. Kiva kun joku jaksaa noin perusteellisesti kirjoittaa :) Sain hyviä kukkavinkkejä ja kyllä, yrittämään ryhdyn! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33080141 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit02490Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill672230- 1771896
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161462- 1121307
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91301Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181741264RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601240Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421127