Tietomurroista

Kyselee hän!

Ihan periaatteellisella tasolla kysyn asiaa.

Oletetaan, että ulkomaalainen ihminen olisi onnistunut jotenkin ujuttamaan Keylogger-tyyppisen ohjelman vaikka minun koneelleni ja saanut haltuunsa kaikki sähköpostiosotteeni ja muuttanut niiden salasanat. Säpossa minulla olisi ollut sanotaan vaikka nettisivustojeni palveluntarjoajan salasanat ja myös nämä olisivat päätyneet vääriin käsiin. Tämä rikollinen olisi sitten muuttanut kotosivujeni sisällön minua herjaavaksi ja laittanut nimissäni herjaavaa sähköpostia kaikille kontakteilleni.

Kysymys kuuluu: Minkälainen mahdollisuus tällä ihmisellä olisi jäädä kiinni teoistaan. Sanotaan vaikka myös niin, että minulla olisi ollut kovisivuillani statcounter-tyyppinen ohjelma, josta kyseinen rikollinen ei olisi tiennyt mitään ja sivujani uudistaessaan hän olisi poistanut tuon counterin ja näinollen counter näyttäisi täsmälleen sen hetken koska se on poistettu ja kuka sivuillani viimeinen vierailija (mahdollinen syyllinen siis) olisi ollut. Sanotaan vaikka, että stat counterin mukaan ko ihmisen IP-osoite sattuisi vielä olemaan sama kun sen henkilön, jota tästä teosta epäilisin.

Minkälainen painoarvo teon motiiveilla jotka olisivat hyvinkin suuret ja tällä statcounter logimerkinnällä olisi?

3

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haxxxxxxor

      Oho, tapahtuks tää oikeesti?? Varmaa jos se on joku überhacker ni yleensä ne kait osaa peittää jälkesä mut jos se on joku scriptkiddie ni se varmaa jää kii :P

      • periaatteellisella tasolla

        jutustelin, eli väliäkö sillä onko se tapahtunut oikeasti vai ei. Statcounter näyttää kuitenkin selvästi kuka on viimeinen vierailija kotisivulla ja vierailuja on lasketty kymmeniä noina viimeisinä hetkinä. Viimeisen vierailijan IP-osoite vastaa teosta epäillyn IP-osoitetta, joka puolestaan on selvitetty epäillyn lähettämästä sähköpostista. Mitä luulette? Onko tekijää vastaan tässä tarpeeksi todisteita?


      • näyttö ei riitä
        periaatteellisella tasolla kirjoitti:

        jutustelin, eli väliäkö sillä onko se tapahtunut oikeasti vai ei. Statcounter näyttää kuitenkin selvästi kuka on viimeinen vierailija kotisivulla ja vierailuja on lasketty kymmeniä noina viimeisinä hetkinä. Viimeisen vierailijan IP-osoite vastaa teosta epäillyn IP-osoitetta, joka puolestaan on selvitetty epäillyn lähettämästä sähköpostista. Mitä luulette? Onko tekijää vastaan tässä tarpeeksi todisteita?

        Viestissä vilahti sanapari "ihmisen IP-osoite", vaikkei ihmisillä ole mitään IP-osoitteita.

        Rikoksen tekee ihminen, mutta IP-osoite kuuluu koneelle. IP-osoitteen perusteella ei vielä voi tuomita ihmistä, aivan kuin rekisterikilven perusteella ei voi tuomita rattijuoppoakaan.

        Rangaistus kuuluu sille, joka on IP-osoitteen perusteella tunnistettua tietokonetta apuna käyttäen oikeasti tehnyt tietomurron. Se ei välttämättä ole tietokoneen omistaja; eihän murron tekijä ole välttämättä koskaan edes nähnyt kyseistä tietokonetta tai sen omistajaa. Koska oikeusvaltioissa päästetään mieluummin syyllinen rangaistuksetta kuin rangaistaan syytöntä, tuomiota tuskin tulisi.

        Lokitiedot voivat olla kuitenkin oikeuden kannalta tärkeitä asiakirjoja, vaikkei niillä tällaisessa tapauksessa aukottomasti voikaan mitään todistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe