Oksetan itseäni!

lähihoitaja87

Päädyin ihan uteliaisuudesta lukemaan kirjoituksia bulimiasta ja BEDistä.. en ole koskaan ajatellut, että mulla olis mitään syömishäiriötä, vaikka olen sitä luoja ties, kuinka monta kertaa toivonut. Kirjoitukset BEDistä sai mut mietteliääksi, koska olen todella epävarma ja vihaan vartaloani, vaikka ystävien edessä jauhan "lihavat on lepposii" ja muuta paskaa. Mun tarttis olla käymättä kaupassa kokonaan, koska en ole vielä varmaan koskaan kävellyt kaupasta ulos ilman karkkia tai jotain suolaista. Mun mieli huutaa joka päivän jotain lihottavaa ja parhaimmillani olen vetänyt kaksi 300g sipsipussia ja 250g karkkipussin samana iltana. Joka kerta kun syön, nykyisin vielä vahvemmin, tunnen itseni yököttäväksi, enkä enää voi nauttia ruuasta kuin ennen. Olen 173cm pitkä ja painan 74,5kg.

Mä tarttisin jostain jotain apua, jolla saisin itsesyytökset ja karkkihimot kontrolliin. Poikaystävä yrittää parhaansa mukaan aina rohkaista olla ostamatta sitä karkkia, mutta en osaa kuunnella häntä enää.. ja nyt hän on punttiksella ja mä istun täällä kotona karkkipussin kanssa.

Mä häpeän itseäni mun poikaystävän silmissä, vaikka ollaan oltu jo kuusi vuotta yhdessä.. ehkä osa syynä on se, että hän on nähnyt mut aikoja sitten todella timmissä kunnossa ja nyt olen vaan herkkuja ahmiva sika. Kaikki nautinto yhteisistä hetkistä on mennyt, koska häpeilen itseäni niin.

Auttakaa!

7

1722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BED !

      Moi !

      Mulla ihan sama juttu, lihonu just 10-15kg lyhyessä ajassa. :( Farkut ei enää mahu jalkaa... Välil ihan itkettää tää paska.
      Liikuntaki on jääny kauheen vähii, ja täl hetkel oon kipee ni tulee vaa makoiltuu kotona ja syötyy.
      En edes tiedä mistä tää on alkanu... Joulun aikana vaa paheni. Ennen olin kauheen tarkka mitä syön, ja mitat oli jossain vaiheessa 171/63, nyt 171/78.

      Onks sul meseä tai sähköpostia?ois kiva jutella enemmänki (:

      • anu89

        sun kannattaa hakea apua! mita aiemmin niin sen helpompi sita apua on ottaa vastaan. ravintoterapautilla kayntikin voisi varmaan auttaa ja itse tietenkin joutuu pistamaan peliin aikapaljon. itsella on bulimia ollut 2 vuotta ja vihdoin saamassa hoitoa. vaikeaa on ihan paivittain elaa ajatuksieni kanssa mutta paiva kerralla eteenpain ja olen nyt jo iloisempi ja energisempi! jaksamisia! etko voisi joskus lahtea poikaystavasi kanssa salille tai menna yhdessa ulos lenkkeilemaan? aluksi voi tuntua vaikealta ja joutuu vakisin itsensa raahamaan mutta mieli virkistyy liikkuessa, tieteellisesti todettu ;)


    • yksi vain

      No hei kannattaisko olla tyytyväinen, että sulla sentään on poikaystävä, joka ilmeisesti (?) hyväksyy sut sellaisena kuin olet. (vai onko hän kommentoinut jotain negatiivista, uhannut jättämisellä tjsp?)
      Läheinen hyvä ystävä ei nimittäinen ole itsestäänselvyys varsinkaan syömishäiriöisten elämässä, koska he häpeilevät itseään niin, etteivät he onnistu luomaan seurustelusuhteita.
      Sulla kuitenkin on poikaystävä...

      Mikään ei ole niin paha asia kuin yksinäisyys, usko pois. Sen tietää vasta sitten kun on yksinäinen.

      Olen kateellinen sulle :(

    • faabeli

      Mulla tilanne melkein sama. Olisi kivaa vaihtaa ajatuksia, vaikka messengerin kautta..?

      • BED !

        Haluutko antaa sun mesen? Pakko saada jotain tukee ;( en pysty kertoo täst kellekkää ;,(


      • faabeli
        BED ! kirjoitti:

        Haluutko antaa sun mesen? Pakko saada jotain tukee ;( en pysty kertoo täst kellekkää ;,(

        [email protected] Mulla vähän sama tilanne.. poikaystävälle oon yrittäny puhua mut ei hänkään ihan ymmärrä, vastaukset on ollu sellasta "no älä syö" tyyppisiä..


    • cayennepepper

      Opiskelen yliopistossa ja naistutkimuksen opinnoissani luin "koolla on väliä!" nimistä artikkelikokoelmaa, jossa on lihavuudentutkimukseen liittyviä artikkeleita. Koin shokin yliopiston kirjastossa, kun yhdessä artikkelissa käsiteltiin BEDiä ja löysin siitä itseni! Minun maailma on vuosia pyrinyt ruuan ympärillä: ahmimista (sipsit ja tavallinen ruoka on pahin!), itseinhoa, alkupäivän paastoa ja lopulta taas ahmimiskohtaukseen lankeamista. Täysin järjetöntä toimintaa, joka lihotti minut mittoihin 173/83 muutamassa vuodessa. Vieläkin on jätesäkillinen -15kg vaatteita tallessa..

      Mutta. En ole ahminut noin puoleen vuoteen kuin ihan pari kertaa! Minua auttoi yhden tärkeän asian tajuaminen: minun kuuluu syödä 3-4 tunnin välein. Nyt olen orjallisesti noudattanut tällaista aikataulua ja kellosta vahdannut joko on aika syödä. Yhtäkkiä huomaankin että "normaalisti" ihmisen kuuluu syödä melkein koko ajan! Näin olen yhtäkkiset ahmimiskohtaukset pidettyä kurissa ja huomaan heti jos ruokailun välillä menee pitempään kuin 4 tuntia, että ahmiminen on lähellä. Ihan kauheaa se tietysti on, eihän nyt normaalin ihmisen kuuluisi kellon mukaan syödä vaan nälän tunteen. Ilmeisesti joillain se ei vaan toimi niin. Nyt minua jo harmittaa että näin myöhään, noin 8 vuoden kamppailun ja jojo-lihomisen jälkeen olen tämän tajunnut ja voin alkaa etsiä tietä normaaliin ei ruokarajoitteiseen elämään. Kaikkein vaikeinta on päästä itseinhon tunteesta, varsinkin kun kilot eivät ole vielä tippuneet. Terveys on kuitenkin tärkeämpää kuin kilot! Alan olla sinut itseni kanssa pikkuhiljaa ja ihmettelen jo kuinka vääristynyt kuva minulla oli itsestäni 173/73 kokoisena kun luulin olevani lihava! Nyt olen ja alan jopa hyväksyä itseni.

      BEDistä vielä sen verran: olen ollut aina varma että jokin sairaus tämän on oltava, eihän siinä ole mitään järkeä, että jos alkaisin oksentaa minulla olisi bulimia, mutta pelkällä ahmimisella olen vain laiska ja tyhmä. Äärettömän vapauttava tunne kun itselle löytyy nimi ja kaikki piina ei olekaan vain omasta itsekurin puutteesta johtuvaa!

      Niin että tsemppiä teille kaikille kanssani BEDistä kärsiville! Kannattaa oikeasti kokeilla tuota 3-4 tunnin sääntöä. Siinä menee kuukausia ennenkuin se sujuu, mutta normaalin kyllä se jossain vaiheessa toimii.. Pitää myös huomata että syödyssä ruuassa on alhainen GI (ruisleipää, tummaa pastaa, kyllähän te tiedätte..), jotta sokeriarvot ei pompsahda pilviin ja laske yhtä äkkiä -> ahmiminen uhkaa taas..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe