PUNAJÄKÄLÄ - SYÖPÄ

Nimetön

Punajäkäläihottumasta/rintasyöpä


Olen kirjoittanut omasta rintasyöpätilanteestani . Takana oik. rinnan poisto lobulaarisen rintasyövän takia vuonna -02, ensin vartijaimusolmukekartoitus, osapoisto. Patologin tutkimusten perusteella tiehytperäinen muuttui lobulaariseksi ja kk:n päästä leikattiin oikea rinta kokonaan pois. Kainalo oli puhdas, joten imusolmukkeita ei tarvinnut sieltä poistaa. Selvisin leikkauksella, ei muita hoitoja. -05 tehtiin uusi rinta TRAM:sta eli vatsan alueen kudoksesta. Oikein hyvä tuli.

Viime lokakuussa minulle ilmaantui ihottumaa kainaloihin, polvitaipeisiin, ranteeseen sekä oikealle lantion kohdalle. Kävin viime kuussa ihotautilääkärillä ja hän totesi PUNAJÄKÄLÄN. Itsekin olin arvellut olevan kyseessä punajäkälän. Rintasyövän sairastuneella ystävälläni jokin aika ennen minua ilmaantui samoinen ihottuma. Nyt ystäväni kertoi, että hänen yhdelle toiselle rintasyöpään sairastuneelle ystävälleen ilmaantunut myös punajäkälä. Pahimmillaan tämä ihottuma on tosi kurja. Minulla on vielä ihan hyvä tilanne, kutina ei ole kova, eikä ihottumaa ole kasvoissa eikä suussa.

Lääkärin mukaan ihottuma katoaa 1/2-3 vuoden sisällä, mutta saattaa uusia. Kynsimistä pitäisi välttää, etenkin jos nilkoissa on ihottumaa, koska saattaa solutasolla muuttua toiseksi taudiksi, kutinataudiksi. Ihon rikkoutumiin parkkeeraa eli ihoa hoidettava. Kesä hirvittää sääskien vuoksi. Sääsket syövät yleensä nilkoista ja iho tulee kynsittyä rikki ja pohdituttaa, josko ihottuma sen myötä parkkeeraa nilkkoihin. Tauti luultavasti liittyy autoimmuunijärjestelmään. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoimita, johon on lääkitys. Aika monella rintasyöpään sairastuneella näyttää olevan kilpirauhansen vajaatoimintaa.

Onko muilla punajäkäläkokemuksia? Mietityttää onko rintasyövällä, kilpirauhasen vajaatoiminnalla ja punajäkälällä yhteyttä toisiinsa? Vai selittääkö ikä kaiken, olen 52-vuotias? Rintasyöpä ja kilpirauhasenvajaatoiminta yleensä alkaa ilmaantua tässä iässä.


--------------------------------------------------------------------------------


Aihe:
Punajäkäläihottumasta/rintasyöpä

18

9036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usein ns.

      "käsi kädessä". Molemmat kun ovat autoim. sairauksia.
      Nämä molemmat sairaudet, kilpirauhasen vajaatoiminta ja punajäkälä, ne ovat aika usein naispuolisten, keski-ikäisten naisten sairauksia.
      Toki punajäkälää tavataan nuoremmillakin, miehilläkin.
      Itselläni on nyt menossa kahdeksas vuosi punajäkälän kanssa, kuudes kilpparin vajiksen kanssa, syöpään en ainakaan toistaiseksi ole sairastunt.
      Niin, suurella osalla ihottuma katoaa, osalle se jää kroonikseksi, itselleni on näin käynyt, näiden vuosien aikana se ei ole koskaan ollut remissioissa:((
      Vaan kestäähän tämän, minulla auttaa valohoito ja Elocon-voide, toki kutina on kova, ihottumaa on, mutta kyllä tämän kanssa pärjäilee..
      Suuhun ja kasvoihin tätä ei ole koskaan tullut, nilkoissa se on pahin ja ranteissa.

      Hoitojen jälkeinen ihottuman ilmaantuminen voi selittyä syöpähoidoilla=) Kuulema, ihot.lääkärini mukaan.

    • on ollut

      punajäkälä jo toista vuotta ja edelleen käyn 2 kertaa viikossa hoidossa ( ammeessa/valossa). En ole kyllä kuullutkaan että punajäkälä aiheuttaa esim: rintasyöpää. On vaan puhuttu että voi muuttua täksi kutinaihottumaksi eli ihoon nousee paukamia jotka kutisee tosi hirveästi.

      • valkojäkäläkään

        aiheuta syöpää=)


      • Nimetön
        valkojäkäläkään kirjoitti:

        aiheuta syöpää=)

        Anteeksi vain, mutta kyllä se aiheuttaa syöpää!!


      • Anonyymi

    • rupikoipi

      välissä vuosi-kaks pois, mutta sitten taas ilmestyy. Tällä hetkellä jaloissa, suussa ei ole koskaan ollutkaan.Kutina on kova, varsinkin saunassa, mutta kyllä sen kanssa pärjää.
      Yhteyttä rintasyöpään en ole kuullut aikaisemmin.

      • syöpä-05

        minullakin vuosi ennen rintasyöpää oli punajäkälä ihottuma kämmen selissä,ranteessa ja suun limakalvoilla!


      • on ollut
        syöpä-05 kirjoitti:

        minullakin vuosi ennen rintasyöpää oli punajäkälä ihottuma kämmen selissä,ranteessa ja suun limakalvoilla!

        Mulla on ollut viime elokuussa kaulalla pieni, euron kolikon kokoinen punainen läiskä, jota kutisi. Lääkäri väitti,että olisi tuota punajäkälää (näytti kyllä epävarmalta diagnosoidessaan, antoi respetin kortisonivoiteeseen), läiskä hävisi 2 kkn sisään eikä ole koskaan sen jälkeen / aiemmin ilmaantunut enää. Oliko siis mielestänne tyypillistä punajäkälää, millaiset oireet teillä on?


        t: syöpää pelkäävä ja kaikesta siihen viittaavasta friikahtava, kuten tästä. Nyt tietty taas suggeroin itseni, että nyt mullekin voi tulla syöpä, jos tuo sitten olikin tosissaan tuota punajäkälää... :(


    • lichen planus

      Aikamoinen väite että punajäkälästä tulisi syöpä!
      Mulla ollut nyt nelisen vuotta, eikä yksikään lääkäri ole tuollaisia puhunut!
      Ettei nyt vaan olisi sun oma päätelmäsi...?
      Punajäkälällehän ei lääketieteellisesti löydy varsinaista aiheuttajaa, mutta stressiä pidetään todennäköisimpänä. Eikös silloin ole ihan luonnollista että se puhkeaa esim. syöpähoitojen jälkeen?
      Turha pelotella asioilla, millä ei ole todellista näyttöä!

      • punajäkälä

        ihottuma ja vain puoli vuotta sen jälkeen löytyi syöpä.


      • Nimetön
        punajäkälä kirjoitti:

        ihottuma ja vain puoli vuotta sen jälkeen löytyi syöpä.

        Kyllä ikävästi on niin, että tiedän parinkin tutun saaneen punajäkälän jälkeen syövän.
        Ei varsinaisesti mikään miellyttävä asia, mutta jos sen tietää että punajäkälästä voi seurata syöpä niin ainakin siihen osaa sitten suhtautua?
        Minun tuttuni ovat molemmat yli 65 vuotiata- vaikuttaisikohan se asiaan mitenkään.


      • kuulemanmukaan
        Nimetön kirjoitti:

        Kyllä ikävästi on niin, että tiedän parinkin tutun saaneen punajäkälän jälkeen syövän.
        Ei varsinaisesti mikään miellyttävä asia, mutta jos sen tietää että punajäkälästä voi seurata syöpä niin ainakin siihen osaa sitten suhtautua?
        Minun tuttuni ovat molemmat yli 65 vuotiata- vaikuttaisikohan se asiaan mitenkään.

        jotkut syövävät puhkeavat äärimmäisen stressin seurauksena.
        Jos punajäkälä on stressiperäistä, kuten sanotaan, niin ehkäpä se onkin "ensioire" tulevasta, mutta ei punajäkälä kyllä itsessään syöpää aiheuta.


      • mitä ajattelisin
        kuulemanmukaan kirjoitti:

        jotkut syövävät puhkeavat äärimmäisen stressin seurauksena.
        Jos punajäkälä on stressiperäistä, kuten sanotaan, niin ehkäpä se onkin "ensioire" tulevasta, mutta ei punajäkälä kyllä itsessään syöpää aiheuta.

        mutta minullekkin diagnosoitiin punajäkälä ihottuma.
        Kämmen selissä ja ranteissa ,myös minulla suun limakalvoilla.
        Terveyskeskuslääkäri ei tiennyt mitä on ja lähetti ihotautien erikois lääkärille joka antoi diagnoosin.

        Sain lääkityksen( voide,nyt en enää muist mitä oli?)
        Ihottuma häipyi parissa kuukaudessa.

        Tästä vajaa vuosi ja sairastuin syöpään.
        En tiedä miksi punajäkälä ilmestyi; toisaalta ennen sen ilmaantumista oli aika vaikea elämän tilanne:))


    • 44 vuotiaana ensin sairastuin kesällä punajäkälään, sen jälkeen todettiin lokakuussa rintasyöpä, leikattiin ja hoidettiin sytostaateilla ja sädetyksellä, jäkälä hävisi, mutta palasi parin vuoden päästä ja vaivaa jalkoja,etenkin nilkkoja. kaikkee olen kokeillut mutta en saa sitä häviään. oli mielenkiintoista huomata, että muillekin on käynyt samoin, kyllä se pistää mietityttään, että onko niillä jokin yhteys. minulla on sukulais tyttö 27 vuotias jolla on myös punajäkälä vaivana. siksi on hyvä tietää ja kuulla asiasta, että voi keskustella ja tarkkailla itseään. oman syöpäni löysin itse, nuoresta saakka oli opetettu tutkimaan rintoja niin minä tein, suosittelen nuoret ja vanhemmatkin naiset tutkikaa rintanne kerran kuussa se kannattaa.

    • Punajäkäläinen
    • jäkälän vartija

      Yhdyn edelliseen, että suussa todettu punajäkälä saattaa kehittyä syöväksi. ainakin itselläni asiaa siksi seurataan aina hammaslääkärikäyntien yhteydessä. Se onko iholla oleva punajäkälä yhteydessä syöpään vois kai tältä pohjalta pitää paikkaansa, mutta mikä ei nykypäivänä aiheuttaisi syöpää?
      Auto imm. sairaukseksi se ainakin mun kohdalla on nimetty, ja on tehnyt satunnaisia kasvaimia, silloin tällöin eri puolille kehoa, mutta kaikki kasvaimet on tähän asti olleet vaarattomia. Ja punajäkälää on siis ollut yli kymmenen vuotta, ja näemmä pysyy.
      Lisäksi punaiset kutina läikät iholla on kiusallisia, mutta hoidossa kortisonilla.

    • porolaidun

      minulla on punajäkälää suussa,käsissä ja nilkoissa yllättäen suun jäkälät ovat kaikki amalgaamipaikkojen vieressä, että olisikohan elohopealla osuutta asiaan...näin arvioi myös hammaslääkäri!

    • Anonyymi

      Minulla ollu punajäkälää ihottumaa vuosia nilkoissa ja suussa ja lääkäri sano että yhtä hyvä mahdollisuus saada syöpä luomista kuin punajäkälästä eli pieni mahdollisuus on vaan rintasyöpään se ei kyllä liity mitenkään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe