Hihhulismi...

Kaad...

Hihhulismi...

Ihminen saa uskoa mihin hyvänsä, koska ihmisellä on tarve uskoa johonkin itseään suurempaan/ylempään olentoon/henkilöön/olettamukseen.

Mutta mitä tulee tähän vikkalaisuuteen, on se hihhulismia. Miksi siinä saa vapaasti uskoa mihin haluaa, jolloin se ei täytä ns. tavanomaisten uskontojen muotoja. Esim. itse en usko mihinkään muuhun kuin itseeni, jolloin olenko silloin myöskin hihhuli...? tai peräti vikka...?

Sen tarkemmin asiaan syventymättä... Totean vain että tehkööt mitä tekevät kuhan ei mun nokan eteen tule hihhuloimaan.

ool maiti...

11

2282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ancalagon

      Mitä ovat tavanomaiset uskonnon muodot? Tiukkien sääntöjen noudattaminenja tarkasti kuvailtuun ylempään olentoon uskominen? Wicca uskoo luonnon ja ihmisen tasapainoon, ja sisältää useita uskonnoille olennaisia piirteitä. Mutta miksi ihmeessä jonkin uskomuksen pitäisi mahtua joidenkin tiettyjen raamien sisään ollakseen "uskonto"? Ja miksi uskomuksen tarvitsee olla ns. virallinen uskonto? Tuskinpa Wiccat siitä piittaavat, onko heidän tapansa elää ja uskoa elämään muiden mielestä "uskonnollinen" vai ei, kunhan he itse ovat tyytyväisiä. Ja sehän on oikea asenne hieman kaiken suhteen. Vähän tarpeettomia kysymyksiä mielestäni esität...

      Jos uskot pelkästään omaan voimaasi ja haluat elää elämää täysillä ja ainakin osittain varsin hedonistisesti "synninteosta" piittaamatta, olet lähempänä satanistiä kuin uskonnollista hihhulia. Ja satanismihän on varsin järkevä elämänfilosofia, eikä se suinkaan sisällä saatananpalvontaa (mikä on täysin eri asia).

      Ja uskonnoista yleensä olen kanssasi samaa mieltä. Palvokoon vaikka katukiveystä, kunhan eivät minulle uskoaan tuputa.

      • Kaad

        Tavanomainen uskonto... no perinteiset kristinusko, juutalaisuus, buddahalisuus jne...

        Vikkalaisuus on kuitenkin elämän tapa kuitenkin, jossa on raamit jota pitää noudattaa, eli luonnon ja ihmisen tasapainoon... heilläkin on omat säännöt mitä saa tehdä ja mitä ei... tämä täyttää ns. hihhulismin säännöt, kun kyseessä ei ole kuitenkaan ns. tavanomainen uskonto, vaikka mielestäni nekin ovat hihhulismia...

        Se että "uskon" itseeni ei ole mielestäni uskoa perinteisesti käsitettynä, vaan se että ainoa asia maailmassa johon voin luottaa on oma itseni.

        Mutta jos olisikin "uskovainen" niin missä menee raja etten ole hihhuli?


      • lumina
        Kaad kirjoitti:

        Tavanomainen uskonto... no perinteiset kristinusko, juutalaisuus, buddahalisuus jne...

        Vikkalaisuus on kuitenkin elämän tapa kuitenkin, jossa on raamit jota pitää noudattaa, eli luonnon ja ihmisen tasapainoon... heilläkin on omat säännöt mitä saa tehdä ja mitä ei... tämä täyttää ns. hihhulismin säännöt, kun kyseessä ei ole kuitenkaan ns. tavanomainen uskonto, vaikka mielestäni nekin ovat hihhulismia...

        Se että "uskon" itseeni ei ole mielestäni uskoa perinteisesti käsitettynä, vaan se että ainoa asia maailmassa johon voin luottaa on oma itseni.

        Mutta jos olisikin "uskovainen" niin missä menee raja etten ole hihhuli?

        miksi jauhat kokoajan tuosta "hihhulismista"? sehän kun ei liity wiccalaisuuteen (opettele ensin kirjoittamaan se oikein ennenkuin moralisoit), kannattaisi mennä purkamaan hihhuliongelmia vaikka tuonne satanismi palstalle, taitaapi kuulua ennemmin sinne kuin tänne.


      • Kaad
        lumina kirjoitti:

        miksi jauhat kokoajan tuosta "hihhulismista"? sehän kun ei liity wiccalaisuuteen (opettele ensin kirjoittamaan se oikein ennenkuin moralisoit), kannattaisi mennä purkamaan hihhuliongelmia vaikka tuonne satanismi palstalle, taitaapi kuulua ennemmin sinne kuin tänne.

        Hihhulismia, siis vikkalaisuus on, niinkuin on satanismikin... jos ny alkaa pakottaa ja pitää puolustaa omaa hihhulimaisuutta, niin annan sille arvoa, et jotain rotia sentään löytyy vaikka hihhuli onkin...

        Tony ehkä ei armahda, mutta minä en taatusti...


      • Ancalagon
        Kaad kirjoitti:

        Hihhulismia, siis vikkalaisuus on, niinkuin on satanismikin... jos ny alkaa pakottaa ja pitää puolustaa omaa hihhulimaisuutta, niin annan sille arvoa, et jotain rotia sentään löytyy vaikka hihhuli onkin...

        Tony ehkä ei armahda, mutta minä en taatusti...

        Sun typoja täynnä olevissa kirjotuksissasi ei oikeen ole järkeä tai logiikka. Satanismi on edelleenkin elämänfilosofia, ei uskonto. Saatananpalvonta ja kristinusko ehkä mahtuu sun "hihhulismi" juttuusi, mutta miksi kukaan ns. hihhuli välittäisi muiden mielipiteistä?

        Minä ainakin nauran heille jotka vittuilevat omien elämäntapojeni takia. Hehän siinä pellen itsestään luovat. =)


      • polgara
        Kaad kirjoitti:

        Hihhulismia, siis vikkalaisuus on, niinkuin on satanismikin... jos ny alkaa pakottaa ja pitää puolustaa omaa hihhulimaisuutta, niin annan sille arvoa, et jotain rotia sentään löytyy vaikka hihhuli onkin...

        Tony ehkä ei armahda, mutta minä en taatusti...

        Yhdysvalloissa wicca on "tunnustettu" omaksi "uskonnokseen". Rapakontakana passissa uskonnon kohdalla voi näin ollen lukea wicca. Suomessa näin ei vielä ole mutta asiaa yritetään ajaa läpi.

        Itse en ole wicca vaan noita, mutta tiedän paljon wiccasta. Ehkä se sinusta tuntuu hihhulismilta mutta kunnioitettiinhan shamaanejakin. Periaatteisiimme (niin noitien kuin wiccojenkin) kuuluu ettei toista saa käännyttää. Uskonnon tai elämänfilosofian puolustaminen on kuitenkin sallittua (of course).

        Voisit katsoa peiliin ja kysyä itseltäsi mikä sinä olet muiden uskontoa arvostelemaan. Ja olisi kiva kuulla mihin uskontokuntaan itse kuulut?

        Ystävällisin terveisin
        Pol


      • Rhea of Cöos
        Kaad kirjoitti:

        Hihhulismia, siis vikkalaisuus on, niinkuin on satanismikin... jos ny alkaa pakottaa ja pitää puolustaa omaa hihhulimaisuutta, niin annan sille arvoa, et jotain rotia sentään löytyy vaikka hihhuli onkin...

        Tony ehkä ei armahda, mutta minä en taatusti...

        Pakko vastata. >)

        Eiköhän nk. hihhulismia löydy kaikkien enemmän ja vähemmän järjestäytyneitten uskontojen piiristä. Varmasti ei alkukirkkoakaan olisi saatu pystyyn, jos ei olisi ollut ryhmää ihmisiä häplättämässä siitä, miten ja keneen ja millä tavalla pitäisi uskoa ja pokkuroida ja olla mielinkielin. :)

        Sama se pätee omalla tavallaan myös wiccalaisiin. Toiset meistä varmasti ovat enemmän uskonnollisia kuin toiset.

        --Rhea, joka varmasti oli asian vieressä, noita


    • ateisti

      No, ateistina mun on tietenkin pakko sanoa, että KAIKKI uskonnothan on ihan samanlaista hihhulismia :-D

      Mutta uskokaa mun puolestani mihin haluatte, koska mulle se on ihan yhdentekevää ;-) Mua ei häiritse.

      • Rhea of Cöos

        Ihan pakko kysyä, vaikkei tämä wiccalaisuuteen liitykään. :)

        Ateisti, mitä tapahtuisi sellaisessa hetkessä, jos näkisit/kokisit jotain suuresti uskonnollista? Esimerkiksi, jos sairaalassa vieraillessasi näkisit kuinka joku henkilö parantaisi sairaan ihmisen (ei, en nyt puhu lääkäreistä ;) vaikkapa siten, että kätensä hohtaisivat valoa tai päänsä päällä näkyisi sädekehä? :)

        Sotkisiko se elämänkatsomuksesi? Itse voisin sanoa, että siinä vaiheessa vakavasti joutuisin miettimään suhdettani uskontoihin aivan uudelta kantilta. :)

        --Rhea, utelias noita


      • taoja
        Rhea of Cöos kirjoitti:

        Ihan pakko kysyä, vaikkei tämä wiccalaisuuteen liitykään. :)

        Ateisti, mitä tapahtuisi sellaisessa hetkessä, jos näkisit/kokisit jotain suuresti uskonnollista? Esimerkiksi, jos sairaalassa vieraillessasi näkisit kuinka joku henkilö parantaisi sairaan ihmisen (ei, en nyt puhu lääkäreistä ;) vaikkapa siten, että kätensä hohtaisivat valoa tai päänsä päällä näkyisi sädekehä? :)

        Sotkisiko se elämänkatsomuksesi? Itse voisin sanoa, että siinä vaiheessa vakavasti joutuisin miettimään suhdettani uskontoihin aivan uudelta kantilta. :)

        --Rhea, utelias noita

        Vastaan vaikket minulta kysynytkään


      • Anonyymi

        Missä vikkalaiset palvovat jumalaansa, onko niillä temppeleitä, alkoi kovasti kiinnostaa kun olen tomppeli


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe