Olen tässä nyt kolmatta vuotta taistellut huonosti itävien tuoksuherneiden kanssa. Minulle on väitetty tämän olevan helppo kasvi, mutta ei siltä tunnu. Taimet ovat kyllä helppoja, kun niitä ensiksi saisi.
Eli ensimmäisenä vuonna uskoin, että helppoa kuin tavallisen herneen kasvatus. Kylvin siemenet vain purkkeihin, taimimultaan, kolme siementä purkkiin. Kahdesta kylvämästäni pussillisesta oli tuloksena kuusi tainta. Ei hyvä!
Viime vuonna liotin herneitä ensiksi vuorokauden ja kylvin ne sitten kuten aiempana vuonna. Tulos hieman parempi, kaksi pussillista kymmenkunta tainta. Jokin mättää!
Tänä vuonna ostin kokeilumielessä sekä korkeaa, että matalaa muotoa, kahdelta eri "valmistajalta"... jos vaikka jokin itäisi paremmin. Liotin siemeniä neljä tuntia ja ripottelin ne sitten laakeaan astiaan, kostutettujen papereiden väliin (tämän piti olla hyvä keino). Muutamat herneet eivät turvonneet, niinpä hioin ohjeiden mukaan kevyesti kasvukohdan vastaiselta puolelta. Kaikki turposivat :)
Nyt on kulunut reilu kaksi viikkoa ja tulos on seuraava. Korkea muoto: kylvetty noin 90 hernettä, noin 30 itänyt ja siirretty kasvatuspurkkeihin, ei havaittavaa eroa siemenlaatujen välillä. Matala muoto: kylvetty noin 60 hernettä, noin 20 itänyt ja siirretty kasatuspurkkeihin, ei havaitavia eroja siemenlaatujen välillä. Itämisaikaa on ollut riittävästi, mutta päätin vielä kokeilla jos tarvitsevat sittenkin multaa itääkseen. Koristekrassi kun oman kokemukseni mukaan tarvitsee nimenomaan multaa itääkseen ja vain homehtuu papereiden välissä (eihän näillä mitään yhteistä ole, mutta kuitenkin). Ripottelin kylvökseni siis matalaan multakerrokseen samoihin laakeisiin astioihin, mutta en peittänyt. Alan pikkuhiljaa kyllästyä koko tuoksuherneeseen!
Osaako kukaan arvella missä voisi olla vika? Pusseissa kerrotaan kaikissa itämisprosentiksi 90%, mutta itselläni itää vain kolmasosa. Kuinka teillä? Meillä on melko matala huonelämpötila, siinä 17-19. Tykkäisikö tuoksuherne ehkä korkeammasta lämmöstä tai jos saisi lämpöä altapäin? Toisaalta kun mikään muu kasvi ei oikuttele itämättömyydellä. Rosmariini ja laventelikin itävät... jälkimmäinen tosin heikosti kuten sillä on tapana, mutta itää kuitenkin.
Miksi tuoksuherne ei idä kunnolla?
7
4268
Vastaukset
- ja vaikeita
Itse kyllästyin ja heittelin suoraan maahan, kahden vuoden päästä kasvoivat yllättäen kärhön seassa.
- fiu
Oon kasvattanut liottamatta,parvekelaatikossa ensin sisällä,n.20 asteessa, kun tulevat taimelle oon siirtänyt koko hökötyksen lasikuistille siellä viileässä kasvattaa hyvän juuriston eikä veny turhasti mittaa,laitoin ne maaliskuun alussa,30siementä ja kaikki on itäneet,toiset nopeammin kun toiset.
- Kohta kyllästynyt
Voisiko ongelma olla lämpötilassa. Onko kenelläkään tietoa tarvitseeko tuoksuherne itääkseen tiettyä lämpöä ja jos, niin minkä verran?
Sinun kokemuksesi mukaan tuoksuherne olisi siis juuri niin helppo, kuin muuallakin annetaan ymmärtää? Oletko huomannut eroja eri siemenmerkkien välillä? On tosin epätodennäköistä, että huonolaatuiset siemenet olisivat ongelma kolmena vuotena peräjälkeen.
- kylväjätär
Hei, mä kylvin viime vuonna, ja itivät hitaasti, mutta melkein kaikki itivät. liotin vuorokauden ja kylvin taimimultaan, en kauhean syvälle, normaali huonelämpö ja hyvä tasainen kosteus!. Mutta ei kahdessa viikossa vielä ollut mitään näkyvissä. nyt ostin uusia siemeniä, toivottavasti ei epäonnistu.
- heikko viherpeukalo
Minä olen pitänyt tuoksuhernettä helpoinpana kasvatettavana. Mulla ne ainakin pomsahtaa parin päivän jälkeen kylvämisestä. Ehkä hiukan korkeampi huone lämpötila ja paljon valoa tämä on minun neuvoni.
Luin jostain että ne vois kesän alussa kylvää suoraan kasvupaikalle, tätä aion tänä kesänä kokeilla. - hajuherne!!!
Kyselin sukulaiseltani, joka jo vuosia kasvattanut siemenestä tuoksuherneitä laeiikokukiksi myyntiin. Vastaus oli seuraava: liota 3-4 vrk, kunnes haisevat, sitten kylvät. Tämäkin henkilö kertoi vahingon kautta keksineensä niksin. Oli nimittäin kerran unohtanut likoon laitetut siemenet muutamaksi päiväksi, ja sitten huomattuaan asian viskaissut vaan siemenet oven pieleen. Myöhenmmin oli ruvennut ihmettelemään, et mikä siinä oven pielen kukka penkissä kasvaa. Ajattelin itsekkin nyt kokeilla tätä, siemenet ovat ihan tarjoustalo kamaa 0,33 euroa pussi. Sukulaiseni keraa siemenet kuulemma edellisvuomma kasveistaan. Pitänee kokeilla sitä tänä vuonna!
- Anonyymi
Komppaan kyllä ensimmäistä kirjoittajaa. Meillä kasvihuoneviljelyssä (kesäkukkapuutarha), usean vuoden itämättömyyttä, vaikka isoja määriä kylvössä. Aikanaan isäntä onnistui, pellolla oli leikkonakin, 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa. Myöhemmin tullut heikosti itäneitä tuloksia ja jätetty valikoimasta pois. Kokeiltu tauon jälkeen, taas sama juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115815Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323917- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529