Jos saa sossusta TT-tukea ja vuokratukea, ja sitten rupeaa saamaan Kelan vuokratukea, niin saako sossusta sen 20% vuokrasta, mitä Kela ei maksa?
Sossusta vuokran loppuosa
30
9051
Vastaukset
- SUN.......
OMAVASTUU OSUUS, MINKÄ MAKSAT IHAN ITSE.
Se riippuu tuloista. Eli jos sinulle jää hyväksyttävien menojen, kuten vuokra, sähkö, vesi (kohtuulliset) jälkeen käteen vähemmän kuin 399.10 €/kk (yksin asuva) niin saat toimeentulotukea sen verran, että käyttöösi jää tuo 399,10 €/kk.
Esim.
Työmarkkinatuki 500 €
- vuokra 300 €
- Lääkäkekulu 10 €
---------------------
190 €
Käteen jäätävä 399,10€ joten sossu maksaa 209,10€- toimiiko näin
petu_67 kirjoitti:
Se riippuu tuloista. Eli jos sinulle jää hyväksyttävien menojen, kuten vuokra, sähkö, vesi (kohtuulliset) jälkeen käteen vähemmän kuin 399.10 €/kk (yksin asuva) niin saat toimeentulotukea sen verran, että käyttöösi jää tuo 399,10 €/kk.
Esim.
Työmarkkinatuki 500 €
- vuokra 300 €
- Lääkäkekulu 10 €
---------------------
190 €
Käteen jäätävä 399,10€ joten sossu maksaa 209,10€Mitäs sitten kun saa Kelasta vuokratukea ja työkyvyttömyyseläkettä tai sairaspäivärahaa ja jos jää hyväksyttävien menojen jälkeen käteen esim 350 €/kk, niin saako 49.1€/kk sossusta, vai onko siinä joku vähimmäismäärä, mitä ne maksaa.
- ainakin tuon summan
toimiiko näin kirjoitti:
Mitäs sitten kun saa Kelasta vuokratukea ja työkyvyttömyyseläkettä tai sairaspäivärahaa ja jos jää hyväksyttävien menojen jälkeen käteen esim 350 €/kk, niin saako 49.1€/kk sossusta, vai onko siinä joku vähimmäismäärä, mitä ne maksaa.
Kyllä saat ainakin tuon summan. En tiedä onko vähimmäisrajaa mutta jos on niin varmaan se on maksimissaan joku 20€. Onhan 50€ jo paljon vähävaraiselle. Sen verran paperirumbaa sun muuta joutuu tekemään hakemusten eteen että jos saisi vaan joku 10€ en lähtisi edes hakemaan mutta muista todellakin että vuokran lisäksi kuluina otetaan huomioon sähkö ja sairaskulut.
- lasketaan
toimiiko näin kirjoitti:
Mitäs sitten kun saa Kelasta vuokratukea ja työkyvyttömyyseläkettä tai sairaspäivärahaa ja jos jää hyväksyttävien menojen jälkeen käteen esim 350 €/kk, niin saako 49.1€/kk sossusta, vai onko siinä joku vähimmäismäärä, mitä ne maksaa.
Tulot - menot
Laske saamasi asumistuki ja työkyvyttömyyseläke/sairaspäivärahan nettosumma yhteen.
Näin saat selville toimeentulotukea laskettaessa katsottavat tulosi,
olettaen että sinulla ei ole muuta tuloa kuin edm.
Tuosta yhteisummasta alat vähentämään
- kokonaisvuokra (ei asumistukea vähennettynä)
- mahd. vesimaksu
- mahd. sähkölasku
- mahd. terveydenhoitomenot esim. tk/pkl-maksut
- perusosa 399.10 (yksinasuvan perusosa)
mikäli laskelma näyttää miinusta, on sinulla sen verran tulovajausta,
ja sen verran sinun pitäisi saada toimeentulotukea. ainakin tuon summan kirjoitti:
Kyllä saat ainakin tuon summan. En tiedä onko vähimmäisrajaa mutta jos on niin varmaan se on maksimissaan joku 20€. Onhan 50€ jo paljon vähävaraiselle. Sen verran paperirumbaa sun muuta joutuu tekemään hakemusten eteen että jos saisi vaan joku 10€ en lähtisi edes hakemaan mutta muista todellakin että vuokran lisäksi kuluina otetaan huomioon sähkö ja sairaskulut.
Tiedän erään tapauksen Harjavallasta muutaman vuoden takaa jossa henkilöllä olivat vikiintuneet tulot ja menot. Hänelle muodostui tt-tukioikeus 20 senttiä/kk ja hän sitten sopi sossun kanssa, että sossu maksaa hänelle viiden kuukauden välein yhden euron.
- Wellu
lasketaan kirjoitti:
Tulot - menot
Laske saamasi asumistuki ja työkyvyttömyyseläke/sairaspäivärahan nettosumma yhteen.
Näin saat selville toimeentulotukea laskettaessa katsottavat tulosi,
olettaen että sinulla ei ole muuta tuloa kuin edm.
Tuosta yhteisummasta alat vähentämään
- kokonaisvuokra (ei asumistukea vähennettynä)
- mahd. vesimaksu
- mahd. sähkölasku
- mahd. terveydenhoitomenot esim. tk/pkl-maksut
- perusosa 399.10 (yksinasuvan perusosa)
mikäli laskelma näyttää miinusta, on sinulla sen verran tulovajausta,
ja sen verran sinun pitäisi saada toimeentulotukea.Olen tässä nyt koittanut väännellä ja käännellä tämän tilanteen suhteen, mutta olisi hienoa jos joku pystyisi tilanteen varmistamaan. Elikkäs tilanne on se että kämppis muutti tästä kaksiosta pois, itselleni jäi siis maaliskuun alusta vuokra täysin kontolleni, joka on suuruudeltaan 487e(elikkäs vuokra sekä vesimaksu), asunnon suuruus 52 neliötä. Saan tällä hetkellä opintotukea 423e/kk, joten jostain olisi repäistävä loput rahat vuokraan ja ehkä joskus ruokaankin. Olen koittanut aktiivisesti etsiä yksiötä, mutta naurettavaa sinänsä että yksiöiden hinnat ovat osaltaan jopa suurempia kuin nykyisen luukkuni. Opintolainaa olen joutunut nostamaan tähän mennessä 2198e, eikä niistäkään enää tähän päivään mennessä mitään jäljellä ole. Osaisiko joku siis kertoa että olenko oikeutettu toimeentulotukeen, ja jos olen niin kuinka paljon sitä tulisi saada?
- pummi6914
Wellu kirjoitti:
Olen tässä nyt koittanut väännellä ja käännellä tämän tilanteen suhteen, mutta olisi hienoa jos joku pystyisi tilanteen varmistamaan. Elikkäs tilanne on se että kämppis muutti tästä kaksiosta pois, itselleni jäi siis maaliskuun alusta vuokra täysin kontolleni, joka on suuruudeltaan 487e(elikkäs vuokra sekä vesimaksu), asunnon suuruus 52 neliötä. Saan tällä hetkellä opintotukea 423e/kk, joten jostain olisi repäistävä loput rahat vuokraan ja ehkä joskus ruokaankin. Olen koittanut aktiivisesti etsiä yksiötä, mutta naurettavaa sinänsä että yksiöiden hinnat ovat osaltaan jopa suurempia kuin nykyisen luukkuni. Opintolainaa olen joutunut nostamaan tähän mennessä 2198e, eikä niistäkään enää tähän päivään mennessä mitään jäljellä ole. Osaisiko joku siis kertoa että olenko oikeutettu toimeentulotukeen, ja jos olen niin kuinka paljon sitä tulisi saada?
hae ihmeessä asumistukea kelasta jos et sitä vielä hoksannu.....
- köyhix
pummi6914 kirjoitti:
hae ihmeessä asumistukea kelasta jos et sitä vielä hoksannu.....
Mutta jos yhden hengen talous hakee asumistukea Kelasta 52 neliön asutoon, niin silloin Kela rankaisee liiasta tilasta siis siitä että käytössä on reilusti yli 37 neliötä.
Suosittelen siksi että alat etsiä pienempää asuntoa. Vuokralla ei sinänsä ole niin väliä, nimittäin jos löydät max 37 neliön asunnon jossa vuokra olisi vaikka sama kuin tuossa 52 neliön asunnossa, niin tulisit saamaan reilusti enemmän asumistukea koska silloin asuisit normin mukaisesti.
Systeemi on osin outo varsinkin jos asuu liian isossa asunnossa jossa kuitenkin olisi yleiseen tasoon verrattuna matala vuokra, se outo siksi koska siinä ei sinänsä pärjää veronmaksajatkaan jos tuo asukas sitten vaihtaa pienempään normikokoiseen mutta saman tai kalliimpi vuokraiseen asuntoon, mutta näin vain silti menetellään.
Kela.fi sivuilla on asumistukilaskuri, jossa voi kokeilla mitä tuleman pitää. Laskuri ei tietenkään ole virallinen totuus, mutta käytännössä se antaa melko tarkan summan mahdollisesti tulossa olevan asumistuen määrästä.
Kannattaa tuolla laskurilla laskea mikä on vaikutus jos asunnon vuokra pysyy samana mutta asunnon koko olisi joko normiin menevä tai vertailun vuoksi sen ylittävä.
Uskoakseni, jos pysyttelet siinä isossa asunnossa ja menet sossuun pyytämään TTT:tä varsin matalaksi jäävän asumistuen lisäksi, sossu saattaa kehoittaa ensimmäiseksi muuttamaan pienenpään asuntoon jotta asumistuesi nousisi ja vastaavasti tarvitsemasi toimentulotuen määrä laskisi.
- vailla mitään tuloja,
saat asumistuen ja vuokran erotuksen toimeentulotukena. Nykyään siinä ei oo mitään omavastuuosuuksia olemassa. Tilanne on tietysti eri, jos et oo perustoimeentulotuen saaja tai saa minimityöttömyyskorvausta; opiskelija, eläkeläinen ja työssäkäyvä vastaavat itse omista vuokristaan joita jää maksettavaksi asumistuen päälle.
- pienet eläkkeet
opiskelija, eläkeläinen ja työssäkäyvä vastaavat itse omista vuokristaan joita jää maksettavaksi asumistuen päälle.
-------------
Ei se ihan noinkaan mene. Koska moni työssäkäyvä tekee minimipalkalla osapäivätöitä, kuin myös eläkeläinen joka saa pelkästään kelan eläkkeen, voivat kuulua aivan hyvin sosiaaliturvan piiriin. - kkkkkkkk
Kyllä siinä sikäli on omavastuuosuus, että TT-tukena voi saada vain tiettyyn rajaan asti apua vuokraan. En tiedä näitä rajoja tarkkaan, mutta käsittääkseni kadhen hengen talouden vuokran tulee olla reilustialle 500e. Jos vuokra on isompi, joutuu itse pulittamaan erotuksen. Sossu ei siis maksa mitään luksusasumista. Eli kahdelle pitää riittää kaksio, ja sen vuokran tulee olla alle 500e. Esim pääkaupunkiseudulla on kiven takaana löytää näin halpoja asuntoja..
- Se Aito Työtön
kkkkkkkk kirjoitti:
Kyllä siinä sikäli on omavastuuosuus, että TT-tukena voi saada vain tiettyyn rajaan asti apua vuokraan. En tiedä näitä rajoja tarkkaan, mutta käsittääkseni kadhen hengen talouden vuokran tulee olla reilustialle 500e. Jos vuokra on isompi, joutuu itse pulittamaan erotuksen. Sossu ei siis maksa mitään luksusasumista. Eli kahdelle pitää riittää kaksio, ja sen vuokran tulee olla alle 500e. Esim pääkaupunkiseudulla on kiven takaana löytää näin halpoja asuntoja..
Helsingissä pidetään hyväksyttävien vuokramenojen kattona 520 euroa kuussa per lätty.
Saattavat toki tulkita useamman henkilön ruokakunnassa, että se on yhteensä se 520 erkkiä.
Eli jos menee yli 520 erkkiä, maksat itse ylijäämän. - henkilömäärän mukaan
Se Aito Työtön kirjoitti:
Helsingissä pidetään hyväksyttävien vuokramenojen kattona 520 euroa kuussa per lätty.
Saattavat toki tulkita useamman henkilön ruokakunnassa, että se on yhteensä se 520 erkkiä.
Eli jos menee yli 520 erkkiä, maksat itse ylijäämän.No ei nyt todellakaan ole usemman henkilön ruokakunnassa yhteensä joku 520 egeä vaan kyllä onneksi vuokran maksimirajat nousevat aina henkilömäärän mukaan. Nelihenkiselle perheelle hyväksytään ainakin 800 egen vuokra. Mahdollisesti jopa paljon korkeampikin 900-1000€.
- se kaupungista
kkkkkkkk kirjoitti:
Tuo vuokraraja, minkä sossu hyväksyy, riippuu kaupungista. Mulle on sanottu että omassa kotikaupungissani (Turku) kahdelle hengelle pitäis löytyä kämppä hintaan 520 ja lisäks saa olla vesimaksu ja sitten tietysti sähkö. Muista kaupungeista en tiedä.
- Se Aito Työtön
henkilömäärän mukaan kirjoitti:
No ei nyt todellakaan ole usemman henkilön ruokakunnassa yhteensä joku 520 egeä vaan kyllä onneksi vuokran maksimirajat nousevat aina henkilömäärän mukaan. Nelihenkiselle perheelle hyväksytään ainakin 800 egen vuokra. Mahdollisesti jopa paljon korkeampikin 900-1000€.
" Helsingissä pidetään hyväksyttävien vuokramenojen kattona 520 euroa kuussa per lätty."
Jatko taas viittasi siihen, että anomuksen käsittelijöillä on kaikenlaisia katkeruus- ja kateuskohtauksia, jotka vaikuttavat käsittelyyn ja päätökseen. Se Aito Työtön kirjoitti:
" Helsingissä pidetään hyväksyttävien vuokramenojen kattona 520 euroa kuussa per lätty."
Jatko taas viittasi siihen, että anomuksen käsittelijöillä on kaikenlaisia katkeruus- ja kateuskohtauksia, jotka vaikuttavat käsittelyyn ja päätökseen.Jotta 520 euron katto yksinäiselle olisi laillinen pitää sosiaalitoimen pystyä osoittamaan, että paikkakunnalta on saatavissa tuen saajalle asunto tuolla hinnalla. Jos ei maintulla hinnalla voi asuntoa saada niin silloin sosiaalitoimiston on lain mukaan pakko hyväksyä korkeampi vuokra.
petri.nurminen(at)nic.fi
julkishallinnon asiantuntija
datanomi
- Norman Normi 2008
Sosiaalitoimiston toimeentulotuki lasketaan vasta kun muut tulot (kuten Kelan asumistuki) ja menot tiedetään. Joudut siis maksamaan vuokran loppuosan saamastasi toimeentulotuesta kuten kaiken muunkin. Yksinäiselle henkilölle toimeentulotuki on noin 380 euroa kuukaudessa. Erikseen voi saada kustannusarvion perusteella tukea poikkeuksellisiin menoihin kuten hammaslääkärilaskuihin. En tiedä miten sosiaalitoimisto suuhtautuu jos asunnon vuokra on huomattavasti keskimääräistä korkeampi ja edullisempia asuntoja on tarjolla.
Suosittelen että teet oman kansion itsellesi sosiaalitoimiston papereita varten ja täytät hakemukset mahdollisimman tunnollisesti ja oikein.- Se Aito Työtön
...On asumiskulujen katto 520 euroa kuussa.
Mitä menee yli, sen maksat itse.
Ja vaikka halvempia asuntoja olisi markkinoilla, ei sillä ole merkitystä, koska asuntotoimella ja sosiaalitoimella ei ole järkiperäistä yhteistyötä.
Itse olen esimerkiksi yrittänyt vaihtaa nykyistä liian kallista ja liian suurta asuntoa pienempään vedoten nimenomaan säästöihin. Eipä ole onnistunut. - Norman...
Se Aito Työtön kirjoitti:
...On asumiskulujen katto 520 euroa kuussa.
Mitä menee yli, sen maksat itse.
Ja vaikka halvempia asuntoja olisi markkinoilla, ei sillä ole merkitystä, koska asuntotoimella ja sosiaalitoimella ei ole järkiperäistä yhteistyötä.
Itse olen esimerkiksi yrittänyt vaihtaa nykyistä liian kallista ja liian suurta asuntoa pienempään vedoten nimenomaan säästöihin. Eipä ole onnistunut.Okei.
Omalla paikkakunnallani yksiön vuokrahinta vaihtelee 270-370 euroa. Itselläni on siisti yksiö jossa vuokra on alle 300. Toimeentulotuki 380 euroa. Vuokrasta jää maksettavaksi noin 60 euroa. Eli asumiskustannusten jälkeen elämiseen jää noin 300 euroa kuussa. Tulen ihan hyvin toimeen jos ei erikoisempia menoja ole...mutta kun niitä sitten tulee...
Täällä ei ole töitä. Jostakin syystä en kuitenkaan tunne houkutusta lähteä sinne työttömäksi ja miten sossun asiakkaan sitä voisinkaan tehdä.
En ole täälläkään huomannut että sosiaalitoimisto tekisi yhteistyötä kunnan asuntotoimiston kanssa. Kelan asumistuen laskentaperusteet kannattaa ottaa huomioon kun asuntoa on vuokraamassa. Liian ison asunnon vuokraa Kela ei asumistuessa huomioi. Näköjään ei myöskään sosiaalitoimisto. Norman... kirjoitti:
Okei.
Omalla paikkakunnallani yksiön vuokrahinta vaihtelee 270-370 euroa. Itselläni on siisti yksiö jossa vuokra on alle 300. Toimeentulotuki 380 euroa. Vuokrasta jää maksettavaksi noin 60 euroa. Eli asumiskustannusten jälkeen elämiseen jää noin 300 euroa kuussa. Tulen ihan hyvin toimeen jos ei erikoisempia menoja ole...mutta kun niitä sitten tulee...
Täällä ei ole töitä. Jostakin syystä en kuitenkaan tunne houkutusta lähteä sinne työttömäksi ja miten sossun asiakkaan sitä voisinkaan tehdä.
En ole täälläkään huomannut että sosiaalitoimisto tekisi yhteistyötä kunnan asuntotoimiston kanssa. Kelan asumistuen laskentaperusteet kannattaa ottaa huomioon kun asuntoa on vuokraamassa. Liian ison asunnon vuokraa Kela ei asumistuessa huomioi. Näköjään ei myöskään sosiaalitoimisto.Kyllä sossun pitäisi maksaa koko 300 euroa vuokraa - nythän se hyväksyy sinulta vain 240 euroan kuukausivuokran jos oikein ymmärsin. Ei muuta kun oikaisuvaatimusta ja valitusta kehiin.
- emmä muista kuka
petu_67 kirjoitti:
Kyllä sossun pitäisi maksaa koko 300 euroa vuokraa - nythän se hyväksyy sinulta vain 240 euroan kuukausivuokran jos oikein ymmärsin. Ei muuta kun oikaisuvaatimusta ja valitusta kehiin.
Pitää hiukan laskea ja tarkistaa kun jaksaa. Ei minulta nyt mitään ole puuttunut. En minä sen rahan vuoksi, vaan sen että toimeentulotukijärjestelmälle olisi eduksi jos kaikki päätökset tehtäisiin oikein, kuten tietysti myös hakemukset.
- meidän tapauksessa
sossu maksanu penniäkään vuokralaisemme vuokria, ei tullu kuin rippeet kelalta, joten vuokralainen pihalle maksamattomien vuokrien takia. ja sitte se prkl sotki asunnon remppakuntoon ja teki katoomistempun. poliisi eitee mitään...
- kyrpäotsa
2 henkilöä vuokra 900 e/kk asumistuki 110e/kk sossu tukee 350e/kk eli loppu jää itselle maksettavaksi vesi 40e ja 440e vuokraa. ollaan kummatkin työttömiä ja meillä on 5 lasta. myyrmäen sosiaalivirasto käyttää tälläistä laskenta mallia. ihan vitun reilu meininki. eikö!
- oikein menee
Ei muuten maksa enään ja jokaisessa kaupungissa on maksimu vuokra jonka yli ei maksa ja sillä hyvä.Ei mitään lukaalia edes perhe tarvitse sillä kaksio riittää hyvin 2 lasta ja 2 aikuista niin riitti ennenkin.
- Vähän selkeytystä
Sen verran täsmennystä tähän, ettei sieltä sossusta nyt sentään ihan kaikkea saa. Kelan asumistuki on maksimissaan 80% HYVÄKSYTYISTÄ asumiskustannuksista. Tuo tarkoittaa sitä, että asunnon on oltava oikean kokoinen (ei liian iso, eikä liian pieni), oikean hintainen (neliövuokralla iso merkitys!) jne.
Jos saat asumistukea täydet 80% vuokrasta, niin se loppu 20% huomioidaan sossussa seuraavasti: Menoihin lasketaan vuokrasta 93% (asiakkaalla on 7% omavastuu, jota EI HUOMIOIDA!), tai ainakin sossun määrittelemään vuokrakattoon asti, rajana voi olla euromäärä/hlö, tai neliömäärä/hlö, tai molemmat! Ja tulona huomioidaan asumistuki.
Jos sulla on siis reilusti liian iso, liian kalliilla neliövuokralla oleva, tms kämppä, niin joudut pulittamaan kaikki sossun rajan ylimenevät siitä toimeentulotuen perusosasta. Jos kämppäsi täyttää kriteerit, niin joudut maksamaan perusosasta vähintään 7% asumiskulujen omavastuuta.- Vähän selkeytystä
Ai niin ja sähkölämmitteisessä asunnossa vielä sähkölaskusta tulee lämmitysosuuteen 7% omavastuu, eli koko sähkölaskusta lämmityksen osuudeksi määritellään noin 70% ja siitä 7% maksat ihan toimeentutotuen perusosasta.
- asiakas...
Ei meillä ole enää tuollaista 7 prossan omanastuuosuutta. Joskus sellanen oli mutta on jo poistunut.
- apuaaa!
Moi! Osaisko joku auttaa, ku oon iha noviisi näitten asumistukijuttujen kanssa...mun äiti ja isäpuoli muuttaa omaan kämppään ja mulla ja mun pikkuveljelle (mä oon 20 ja veli 18) jäis tää nykynen kolmio. Täs on neliöitä 78 ja vuokra 840 ja iha helsingissä asutaan. Täällä maksaa kaksiot saman verra ja ei ois mitään järkee muuttaa...ongelma on se, et veli on viel vasta lukiossa ja saa vaa pikkuse opintotukee ja mä saan kuukaudessa jonku 300e. Saadaanks me mitään tukii vai mitä meidän kannattaa oikein tehä?
- Liian kallista
Jos teillä on erilliset vuokrasopparit ja kumpikin siis vuokraa osan siitä asunnosta, teillä voi olla yhteensä neliöitä 37x2!
Opintotuen asumislisään ei taida kovin suurta summaa saada, maksimivuokra tais olla jotain 250€/kk/opiskelija.... joten jos kerran kumpikin olette opiskelijoita, suosittelen kumpaakin muuttamaan jonnekin HOAS:n (tms) kämppään. Tai sitten otatte siihen nykyiseen kämppään vielä yhden asukkaan lisää ja kaikille kolmelle oma erillinen vuokrasoppari 1/3 asunnosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802861
- 1892465
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362185- 201493
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101284
- 131269
- 221241