Gynekologin

oikeudet puuttua?

Hei,

Luin tuolta ehkäisypalstalta jostakusta, jota gynekologi oli painostanut lapsentekoon, vaikka nainen ei halunnut lapsia.

Olen itse kokenut aikoinaan samankaltaista painostusta, jopa silloin kun elin selibaatissa. Myös erästä ystävääni uhattiin köyhällä vanhuudella ja rintasyövällä, kun hän nippa nappa 30-vuotiaana kertoi gynelle vielä harkitsevansa haluaako lapsia. Hän oli silloin tuore aviovaimo.

Haluaisin ihan kiinnostuksen vuoksi tietää, onko tällainen vieläkin kovin yleistä, vai koskiko se vain meitä, jotka olimme parikymppisia 90-luvun alussa. Ja myös sen, onko teistä gyniksen paikka kysymättä neuvoa asiakkaitaan tässä asiassa?

10

818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

En ole itse koskaan törmännyt tuollaiseen, tosin olen vasta 25-vuotias, joten en vielä ehkä kaikkien mielestä ole siinä otollisimmassa lapsentekoiässä.

Mielestäni lasten hankkiminen tai hankkimatta jättäminen on jokasen oma asia, eikä ulkopuolisten tulisi siihen millään tavalla puuttua. Tämähän on ihan itsestään selvä asia. En tiedä, taipuvatko jotkut naiset oikeasti gynen painostuksen alla, mutta jos minua alettaisiin gynellä painostaa ja uhkailla syövillä yms. vaihtaisin kyllä lääkäriä ja äkkiä. Kannattaa myös muistaa, että joillakin lääkäreillä (varsinkin tuolla pohjoisemmassa) voi olla henkilökohtaisia vakaumuksia lapsien hankkimisesta (tiedät varmaan mitä tarkoitan) ja siksi niin kärkkäästi ovat arvostelemassa ja painostamassa, jos joku ei lapsia haluakaan. Mutta kuten sanoin, en ole törmännyt moiseen painostukseen, eikä mielestäni gynen tehtävänä ole neuvoa potilasta tällaisessa asiassa.

• et ole _enää_

otollisimmassa lapsentekoiässä gynekologian kannalta. Jos fysiologisesti ja rintasyövän kannalta ajatellaan, niin olet jo liian vanha synnyttäjä. Ihan oikeasti! Sekään tosiasia ei mielestäni kuitenkaan oikeuta painostukseen. Miten kerrot lapselle että "voi kulta, ei me olisi haluttu lapsia, mutta kun äiti ei halunnut myöskään rintasyöpää"? ;/

Ja tällaisia gynekologeja löytyi ihan Helsingin YTHS:ltä, missä lääkäriään ei voi valita, ellei ole mahdollisuutta odottaa puolta vuotta vastaanotolle.

Sittemmin löysin sieltä yhden gynen, joka oli tässä asiassa asialinjalla, ja varasin aina seuraavan ajan heti edelliseltä vastaanotolta lähdettyäni. Muistan edelleenkin tuota gynistä lämmöllä, vaikka hän taitaa olla jo eläkkeellä.

• tätitäti

mutta mulle gyne ehdotti lapsenhankintaa jotta saisin/voisin olla töistä poissa pidemmän aikaa...

:)

• Olikohan

sama gyne, joka ehdotti minulle psyykenlääkkeitä, koska e-pillerit tekivät minut itkuiseksi? Vaihdoin gyneä ja pillereitä - vot.

Olisi tietysti tavallaan ihanaa, jos olisi edelleen ns. oma- tai perhelääkäreitä, jotka voisivat hoitaa potilaita kokonaisuuksina heidän elämäntilanteensa tuntien. Mutta kun niin ei ole, niin katson, että 20 min. "analyysin" perusteella on törkeää lähteä ehdottelemaan että jos et tee lapsia ja mieluiten heti niin olet paha ihminen.

• gyne

Kyllä minä sanon esim. nuorelle naiselle jolla todetaan endometrioosi, että heti kun lapsiasia alkaa olla ajankohtainen, sitä kannattaa vakavissaan harkita eikä lykätä lapsentekoa esim. 40-vuotiaaksi. Mielestäni olisi suorastaan epäeettistä jos EN kertoisi naiselle tätä. Naiset tietävät hämmästyttävän huonosti lisääntymisterveyteensä liittyvistä seikoista mm. sen että ikä huonontaa raskausmahdollisuuksia ja lisää keskenmenoriskiä.

Se on sitten eri asia jos asian ilmaisee "nyt olis korkea aika hankkia jälkikasvua", tai ehkä sekin riippuisi potilas-lääkärisuhteesta voisiko jollekin tutulle potilaalla sanoa noin.... Mutten kelle hyvänsä möläyttäisi kuitenkaan.

Tuskin kukaan hankkii lapsia sen takia - tai luulee että joku hankkisi - että vähentävät mm. munasarjasyövän ja rintasyövän riskiä... Vaikka se tosiasia onkin.

• endometrioosia

tai muita sairauksia sairastavista, vaan ihan tavallisista pillerinhakijoista ym. terveyttään asiallisesti hoitavista nuorista naisista.

Jos todella olet gyne, niin tiedät itsekin, että rintasyövän kannalta ensimmäinen lapsi tulee hankkia ennen 25. ikävuotta. Etkö siis määrää ehkäisyä jos tuo ikä häämöttää eikä lapsia ole?

Jo vihdoin on myös julkista tietoa sekin, että hormonikorvaushoito lisää sekin rintasyöpäriskiä. Varmasti sitten kieltäydyt tarjoamasta sitäkin potilaillesi?

Etkö muuten todella tiennyt, että e-pillerien käyttö pienentää munasarjasyövän riskiä? Minun gyneni - aika monikin heistä - tietää.

• aika paksua väittää

että suomalainen nainen ylipäätään, saati sitten endometrioosia sairastava, lykkäisi lastentekoa nelikymppiseksi kuvittellen sen käyvän siinä iässä tosta vaan. Tästä asiasta informoidaan tämän tästä ja kuuluvasti kaikkialla Seiskalehteä myöten.

Jos gynekologi kuvittelee potilaidensa olevan noin ignorantteja, niin alkaa olla pikkuhiljaa aika laskeuta kansan pariin.

• aina väärin
        aika paksua väittää kirjoitti:

että suomalainen nainen ylipäätään, saati sitten endometrioosia sairastava, lykkäisi lastentekoa nelikymppiseksi kuvittellen sen käyvän siinä iässä tosta vaan. Tästä asiasta informoidaan tämän tästä ja kuuluvasti kaikkialla Seiskalehteä myöten.

Jos gynekologi kuvittelee potilaidensa olevan noin ignorantteja, niin alkaa olla pikkuhiljaa aika laskeuta kansan pariin.

Tällä viikolla tuli juuri uutissa.
        Naiset tietävät yllättävän vähän kuinka ikä vaikuttaa lasten saantiin. (Siirretään vain siihen kun koti ja ura on kunnossa ja sitten ei enää lasta kuulu-> hedelmöityshoito jne)
        Jos lääkäri ottaa puheeksi on se väärä
        jos lääkäri jättää sanomatta on se väärä
        aina löytyy näitä jotka takertuu joka sanontaan.

• kärjistää
        aina väärin kirjoitti:

Tällä viikolla tuli juuri uutissa.
        Naiset tietävät yllättävän vähän kuinka ikä vaikuttaa lasten saantiin. (Siirretään vain siihen kun koti ja ura on kunnossa ja sitten ei enää lasta kuulu-> hedelmöityshoito jne)
        Jos lääkäri ottaa puheeksi on se väärä
        jos lääkäri jättää sanomatta on se väärä
        aina löytyy näitä jotka takertuu joka sanontaan.

Kun potilas (asiakas) sanoo ettei aio hankkia lapsia, ja gynis huutaa päin naamaa, että olet vastuuton ihminen (näin minulle sanottiin) ja että rintasyövän saat jos olet noin itsekäs, niin ei se minusta ihan asiallista ole.

Ymmärrän hyvin sen, jos gynis huomauttaa, että ei kannata lykätä lapsentekoa kovin myöhään, ettei tule hedelmöittymisvaikeuksia.

Minä puhuin kuitenkin nyt ihan eri asiasta.

• muuten

minäkin (30-v.) olen vuosia käynyt ehkäsyneuvolassa pillereiden takia ja viime syksynä oli eka kertaa sellanen tilanne että hoitsu (sama ollu joka kerta) alkoi puhua lastenteosta ja aika kauan vielä ohjeisti ja puhui. En enää muista mitä kaikkea kun en tajunnut että se oli jonkinlainen mainospuhe mutta epämiellyttävää se oli kun en ollut itse asiasta kysellyt mitään. Kaiken lisäksi juuri oli pari kuukautta aikasemmin alkanut vasta nykyinen suhde niin teki mieli sanoa että just vasta on ukon kanssa sänkypuuhat alettu ja heti pitäs lapsia ruveta tekee, niinkös vastuullinen aikuinen toimii :D Ihmettelin itsekin miksi niin vaivaannuin sillon mutta nyt se selvis. Taisi hoitsu ajatella että tää akka taitaa tarvita vähän neuvoja kun ei ole tuohon ikään mennessä vielä tajunnu lapsia pyöräyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe