liljakukko

kippe-66

Tietääkö joku mikä olis paras tapa tuhota liljakukot? Ilmestyivät viime kesänä liljojen kimppuun. Olis varmaan hyvä hävittää ne nyt keväällä, ennen kuin lisääntyvät.

15

3524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joooops

      Ei niihin tehoa oikein mikään muu, kuin yksi kerrallaan listiminen. Keinovalikoima on vapaa, kunhan huolehdit, että se todella kuolee.

    • fiu

      ei aikuisena tehoa muu kuin rusennus,ja liukkaat liikkeet,ne pudottautuu alas kun havaitsevat pienenkin liikkeen ja kaivautuvat mahapuoli ylöspäin pää edellä multaan.Muniin tehoaa raid.

    • retail

      Olen kuullut että kiehuvaan veteen kukon tipauttaminen tehoaa. tarvii olla tosi vikkelä kylläki.

    • näin se on

      Yksi kerrallaan ne pirulaiset on nypittävä liljoista, ei siinä muu auta!

    • järjestää

      Aikuiset yksilöt on hankalia pyydystettäviä, kun heittäytyvät vatsa ylöspäin pakoon.

      Toukat ovat helpompia ja nehän kasveja syövätkin. Panet vain hansakat käteen ja pyyhit lehtien alapinnat puhtaiksi. Toukat ovat piilossa pienten, mullanväristen paakkujen sisällä - ovat tosi ällöjä koskea paljain käsin:(
      Myrkyttäminen ei oikein auta, kun se limaläjä ympärillä suojaa itse toukkaa.

      • auttaako

        On tuolla vielä karatea pullossa. Tehoaisiko se jos käyttäis säännöllisesti viikon välein muutaman kerran


      • liljat jää
        auttaako kirjoitti:

        On tuolla vielä karatea pullossa. Tehoaisiko se jos käyttäis säännöllisesti viikon välein muutaman kerran

        Tapanani on laittaa sanomalehdet liljojen ympärille, kun ne ovat pieniä taimia. Ja kun kukko vilahtaa ja pudottautuu, ei se pysty hämäämään minua vaalealla alustalla.
        Ja minä listin sen, ja varmuudeksi laitan pataan, jossa poltan roskia.
        Viime vuonna ei kukkoja näkynyt. Saapi nähdä tänä vuonna?


    • hermot menee...

      No nyt se alkoi meillä, aamulla listin jo kaksi. kasvusto on vielä niin matala että hankala löytää. Täytynee alkaa jokapäiväinen tappojahti.
      Viime kesä oli ihan hirveä, päivittäin toistakymmentä kukkoa etikkapurkkiin, lopuksi leikkasin kaikki liljat pois. Tietenkin niitä oli sitten johonkin jäänyt talvehtimaan, prrrr... kele! Täytyy ilmeisesti alkaa pyyhkimään lehtiä ja hakea myrkkyä.. tänä vuonna ne ei pääse voitolle!

    • nuppuun

      Meillä ei onnistu tuhoamine, mutta liljat kukkivat jos laitan jokaiseen liljan kukkaan erikseen Raidia heti kun ne nousevat nupulle.

      • Nimetön

        Vuosikaudet olen nyppinyt liljakukkoja käsin. Eilen kokeilin toukkiin puutarha Raidia ja aamun tuhoamiskierroksella en löytänyt ainuttakaan. Myrkky pitää kyllä ruiskuttaa läheltä,jolloin kasvi tietenkin kärsii,mutta sipulissa on uusi kasvu.


    • Murhaaja

      Ne riivatut alkoivat vilistelemaan liljapenkissa kuukausi takaperin. Ei siina muu auttanut kuin hanskat kasiin ja kukkoja listimaan.

      NE liljakukon toukat vasta alloja ovatkin - pienia toukkia omiin ulosteihinsa kaariytyneina.(yoks) Nypin lehdet irti missa naita toukka/kakka kasoja esiintyy ja muserran ne laattakivea vasten.

      Jos satut nakymaan oikein pienen pienia kirkkaan punaisia munia noin 6-8 rykelmassa, niin ne ovat vasta munittuja liljakukon munia. Henki pois vaan rusentamalla niita laattakivea vasten tai polttamalla. Viime viikolla tuli tapettua noin 15 kukkoa - huomattavasti vahemman kuin viimevuoden vastaava saldo, joten kasipeli nayttaa toistaiseksi toimivan.

      • Moumotti

        Luin jonkun vanhan viestin, että joku pääsi liljakukoista istuttamalla samettiruusuja samaan penkkiin. Oletteko kokeillut? Minä istutin tänään samettiruusuja samaan penkkiin, kun liljakukkoja näkyy olevan taas aika runsaasti. Liljat on kai jo menetetty, sen verran reikäisiä ovat (en jaksaisi alkaa siihen tappolistimiseen, ällöttää ajatuskin, mieluummin luovun vaikka sitten liljoista). Ajattelin että voinhan tuota testata, auttavatko samettiruusut. Jos apua näkyy olevan, niin tulen kertomaan.


      • Laiska puutarhuri_
        Moumotti kirjoitti:

        Luin jonkun vanhan viestin, että joku pääsi liljakukoista istuttamalla samettiruusuja samaan penkkiin. Oletteko kokeillut? Minä istutin tänään samettiruusuja samaan penkkiin, kun liljakukkoja näkyy olevan taas aika runsaasti. Liljat on kai jo menetetty, sen verran reikäisiä ovat (en jaksaisi alkaa siihen tappolistimiseen, ällöttää ajatuskin, mieluummin luovun vaikka sitten liljoista). Ajattelin että voinhan tuota testata, auttavatko samettiruusut. Jos apua näkyy olevan, niin tulen kertomaan.

        Voi sun kanssas, rupeappa vaan litsimään niitä liljakukkoja, sillä sun pihastas ne jatkavat kylläisinä matkaansa ja ovat lisänneet sukuaan kukkapenkkeihis.Liljakukko on viheliäinen tuholainen, joka ei kelpaa edes linuille ruuaksi(kuulemma)

        Itse kasvattelen liljoja ja ottaa päähän kun kuulee että naapuri vain valokuvaa ja ihailee omassa pihassaan olevia liljakukkoja ja samaan aikaan harmittelee, kun kauniit liljat on joka vuosi syöty ja lehdenaluset p*****=liljakukon toukkia täynnä...

        Jospa nitistäis ne liljakukot, niin ne ei lentelis joka pihassa tekemässä tuhojaan!!Mulakin on paljon liljoja ja helpottais työtä jos muutkin nitistelisi tuota kavalaa ötökkää...


    • Tupuna62

      Luin liljakukon tuhoomisesta mitä ootte kirjoittaneet,mutta myöhästähän se nyt on.
      Miun liljoista nuput oli syöty lähes kokonaan,nyt toisen kerran,viime kesänä sama juttu.
      Oisko apua et nostan sipulit maasta???mut miten niiden kanssa toimitaan??

    • stsmm

      kokeilin kolmena iltana peräkkäin ämpärillinen vettä reilusti mäntyneste liuosta joukkoon.myös maahan. nyt näyttää puhtaalta mutta kannatta seurata ja uusia vielä muutaman päivän päästä.tehoaa myös krassiin. liljoihin tulee liukas pinta ja kukot putoavat maahan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe