Gradun arvosana

Surkimus

Mikä merkitys on gradun arvosanalla? Riittääkö että saa läpi? Itse kamppailen ohjaajan kanssa, joka vaatii hirveästi. Kun vertaan muissa yliopistoissa julkaistuja graduja, ne ovat samaa tasoa, mutta omani on kuulemma liian suppea ja ei-tieteellinen ym ym.

15

8129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvosanalla

ole välttämättä suurta merkitystä - ellei sitten sinulle itsellesi.
      Tässä neuvoni: älä kamppaile ohjaajan kanssa, vaan käytä sekin aika gradusi hiomiseen. Ohjaajan neuvojen noudattaminen parantaa yleensä gradua ja saattaa nostaa arvosanaa. Tietysti ohjaaja voi olla luonnevikainen hirviö, mutta se lienee kuitenkin melko poikkeuksellista.
      Jos korjaajan parannusehdotukset voi kohtuullisella ponnistuksella toteuttaa, niin se vaiva kannattaa nähdä. Kokonaan uusiksi lähes valmista gradua ei tietenkään kannata lähteä kirjoittamaan.
      Gradun kirjoittamisen loppuvaiheessa tulee lähes kaikille tunne, että työ on nyt valmis ja hieno ja se pitää saada pois käsistä mahdollisimman nopeasti. Yleensä pieni viimeistely maksaa kuitenkin vaivan, varsinkin ohjaajan ehdottama.

• jatko-opinnoissa

Gradun arvosanalla saattaa olla vaikutusta, mikäli haet joskus jatko-opinto-oikeutta. Monet tiedekunnat ovat määränneet, että jatko-opintoihin vaaditaan vähintään arvosana Cl tai 3/5. Tiedekunnat voivat siis itse määritellä tuon rajan, joten se voi vaihdella paljonkin eri tiedekuntien välillä. Luullakseni arvosanalla ei ole muuta merkitystä... paitsi ehkä tekijän itsetunnolle. :-P

Ai niin. Joissakin tiedekunnissa Laudaturin gradu voidaan hyväksyä pienin muutoksin lisensiaattitutkimuksena. En tosin ole kuullut, että tätä sääntöä olisi koskaan noudatettu. Itse luulin sen olevan pelkkä legenda, mutta ainakin meidän tiedekuntamme dekaani varmisti jutun pitävän paikkansa kun kysyin häneltä sitä.

• niin sitten

sinun pitää viedä se gradusi niihin muihin yliopistoihin hyväksyttäväksi. Tosin silloin joudut kamppailemaan suorittamiesi kurssien vastaavuuksista ja joudut helposti suorittamaan muutaman kurssin lisää, mikäli aiot loppututkintopaperinkin saada.

Yleensä graduntekijän kannattaa kuunnella ohjaajan neuvoja herkällä korvalla. Siinä saa gradun arvosanaan korotuksen kaikkein vähimmällä vaivalla.

Mutta meissä ihmisissä on tyyppejä, jotka ovat päättäneet olla mielestään aina oikeassa, oli se järkevää tai ei.

• pian maisteri

Olen itse tekemässä tällä hetkellä gradua ja minun gradullani on ainakin kaksi tarkastajaa, joista arvion tekee ei ohjaaja osapuoli. Mielestäni ohjaajaa kannattaa kyllä kuunnella, jos aikoo päästä hommasta läpi.

• Tuore maisteri

Meidän yliopistossa on tapana, että gradulle määrätään kaksi tarkastajaa: toinen on gradun ohjaaja ja toinen määrätään tiedekunnan sisältä. He sitten yhdessä päättävät arvosanan ja kirjoittavat lausunnon. Jos erimielisyyksiä, tiedekuntaneuvosto päättää jatkotoimenpiteistä ja lopullisen päätöksen tekee dekaani.
        Huomasin, että gradun arvosana oli myös todistukseen kirjoitettu, joten tulevat työnantajat voivat sen sieltä nähdä...

• mielenkiinnolla lopputulosta

Ohjaajani kommentti oli, että kyllä luonnokseni riittäisi siellä ja siellä, sekä tuollakin mainiosti, mutta TÄLLÄ [erittäin sofistikoituneella erityistieteen alalla] tämä ei luonnollisestikaan riitä.

Oolrait, olen nyt keskittynyt syventämään tutkimukseni ankkuroitumista vielä tiukemmin kyseiseen tieteenalaan. En vastusta, koska hyvähän se on sekä tutkimuksen, että itseni kannalta. Ja muuten: tosi mielenkiintoista.

Saas nähärä miten käy.

• Opena oon

Hei!

Osaan nyt sanoa vain aineenopettajan näkökulmasta mutta ainakaan en ole keneltäkään KOSKAAN kuulleen graduarvosanaa kysyttävän erikseen. Gradun aihetta sen sijaan aina tiedustellaan :) Suurin osa ystäväpiiristäni on saanut gradustaan c:n ja hyvin on töitä ainakin sillä arvosanalla löytynyt. Kaupallisen puolen kaverit sanovat että harvoin ovat kuulemma edes näyttäneet tutkintotodistuksiaan... Jatko-opintoihinhan toki sitten on vähimmäisvaatimus.

• ja mikä hyvää

Itse sain todella vähän ehdotuksia ohjaajalta. Muutaman kohdan tarkennuksia ranskalaisin viivoin ja muuten sanallista "loistava, hienoa, merkittäviä tutkimuslöydöksiä, mielenkiintoisia johtopäätöksiä". Odotinkin sitten vähintään M:ää, mutta sain C:n. Joten jos ohjaaja vaatii paljon, niin varmaan kannattaa panostaa paljon täyttääkseen vähimmäisvaatimukset. Minulta vaadittiin vähän kehuttiin paljon ja silti tulos oli noin huono.

• maisteri.

Arvosana voi myös riippua professorista. Eräs meidän tiedekuntamme entinen professori veti hyvin tiukkaa linjaa. Paras arvosana, minkä hän koskaan gradusta antoi oli c. Voisi melkein väittää, että hän antoi kaksi arvosanaa alemman kuin muut. Aika moni sai a:n. Toinen professori sitten noudatti perinteisempää linjaa, joten hänen antamansa arvosanat pyörivät b:n ja e:n välillä. Joten vertailujakaan ei oikein voi tehdä. Gradun arvosanaan ei tutkinto kaadu. Kokonaisuus merkitsee enemmän. Sen verran kuitenkin voisi yrittää, että jos saa hyvät tiedot pääaineesta, voisi gradukin olla hyvä.

• asdf1234321

Työnantajat saattavat olla enempi kiinnostuneita gradun aiheesta, kuin arvosanasta, mutta tässäkin on varmaan vaihtelua. En ole kuitenkaan koskaan kuullut, että yksityisellä sektorilla olisi työpaikka ollut gradun arvosanasta kiinni.

Jatko-opiskelu tms. on sitten tietysti eri asia.

Kannattaa kuitenkin tähdätä enempi itseään tyydyttävään arvosanaan, kuin siihen mikä miellyttää ehkä jotain muuta tahoa.

• Tsemppaaja_

Itse työstän parhaillaan gradua ja syyskuun alussa alkavat vakituiset työt työpaikallani (valtiolla), jossa olen nyt osa-aikaisena. Kaikki puheet siitä, ettei arvosanalla muka ole väliä, ovat ihan huuhaata.

Totta kai arvosanalla on väliä, sehän kertoo siitä miten hoidat muutkin työsi. Jos sen hoitaa huonosti, saa A:n tai B:n, voi olla että kyseinen henkilö hoitaa muutkin hommat huonosti. Jos ei ole kuunnellut ohjaajaa, miksi kuuntelisi esimiestäkään?
        Jos itse joskus olen asemassa, jossa palkkaan maistereita, ehdottomasti kysyn arvosanan tietooni.

Gradu pitää hoitaa kunnialla loppuun niin kuin muutkin opinnot, huolellisesti ja ohjeiden mukaan. Lisäksi jos saa erinomaisen arvosanan, erottuu hakijamassasta ja jää paremmin haastattelijoidenkin mieleen. Itse ainakin ehdottomasti valitsisin saman tutkinnon omaavista paremman arvosanan saaneen. Ja jos joku hakija olisi kirjoittanut laudaturin tai eximian, olisin todella vaikuttunut.

Ne ketkä väittävät että ei ole väliä, ovat laiskottelijoita ja yrittävät sieltä mistä aita on matalin. Itse ainakin ehdottomasti tähtään parhaaseen mahdolliseen arvosanaan, ja olen sen ohjaajallekin kertonut, että tietää millä tasolla antaa kommentteja.

Sain pääaineen keskiarvoksi kandin tutkinnosta 4,7 ja se pyöristyi viitoseen papereihin. Kun esimieheni näki paperit, hän sanoi että ei olisi hyväksynyt yhtään huonompaa minulta.

Sellaista oikeassa työelämässä on, vaivasta saa palkan.

• laiskimus2
        Tsemppaaja_ kirjoitti:

Itse työstän parhaillaan gradua ja syyskuun alussa alkavat vakituiset työt työpaikallani (valtiolla), jossa olen nyt osa-aikaisena. Kaikki puheet siitä, ettei arvosanalla muka ole väliä, ovat ihan huuhaata.

Totta kai arvosanalla on väliä, sehän kertoo siitä miten hoidat muutkin työsi. Jos sen hoitaa huonosti, saa A:n tai B:n, voi olla että kyseinen henkilö hoitaa muutkin hommat huonosti. Jos ei ole kuunnellut ohjaajaa, miksi kuuntelisi esimiestäkään?
        Jos itse joskus olen asemassa, jossa palkkaan maistereita, ehdottomasti kysyn arvosanan tietooni.

Gradu pitää hoitaa kunnialla loppuun niin kuin muutkin opinnot, huolellisesti ja ohjeiden mukaan. Lisäksi jos saa erinomaisen arvosanan, erottuu hakijamassasta ja jää paremmin haastattelijoidenkin mieleen. Itse ainakin ehdottomasti valitsisin saman tutkinnon omaavista paremman arvosanan saaneen. Ja jos joku hakija olisi kirjoittanut laudaturin tai eximian, olisin todella vaikuttunut.

Ne ketkä väittävät että ei ole väliä, ovat laiskottelijoita ja yrittävät sieltä mistä aita on matalin. Itse ainakin ehdottomasti tähtään parhaaseen mahdolliseen arvosanaan, ja olen sen ohjaajallekin kertonut, että tietää millä tasolla antaa kommentteja.

Sain pääaineen keskiarvoksi kandin tutkinnosta 4,7 ja se pyöristyi viitoseen papereihin. Kun esimieheni näki paperit, hän sanoi että ei olisi hyväksynyt yhtään huonompaa minulta.

Riippuu aika paljon siitä mitä aikoo tehdä työkseen, mitä opiskelee ja mitä muuta näyttöä osaamisestaan on. Veikkaan että työnantajaa ei niin paljon arvosana kiinnosta jos toisella hakijalla on kymmenen vuoden kokemus alalta ja toinen on juuri uunista ulos tullut täysillä pisteillä, mutta ilman minkäänlaista työkokemusta - mut ei voi varmaan yleistää kaikille aloille.

Tietenkin jos resursseja (eteenkin aikaa) riittää niin ei tietenkään haittaa ole siitä jos tulee täydet pisteet. Valitettavasti ainakin omalla kohdalla (dippatyön palautus tulossa 10.8) elämä vie eteenpäin ja on pakko päästää irti omasta tekeleestä.

Sellaista oikeassa elämässä on.

• Töitäkin on tehty
        laiskimus2 kirjoitti:

Riippuu aika paljon siitä mitä aikoo tehdä työkseen, mitä opiskelee ja mitä muuta näyttöä osaamisestaan on. Veikkaan että työnantajaa ei niin paljon arvosana kiinnosta jos toisella hakijalla on kymmenen vuoden kokemus alalta ja toinen on juuri uunista ulos tullut täysillä pisteillä, mutta ilman minkäänlaista työkokemusta - mut ei voi varmaan yleistää kaikille aloille.

Tietenkin jos resursseja (eteenkin aikaa) riittää niin ei tietenkään haittaa ole siitä jos tulee täydet pisteet. Valitettavasti ainakin omalla kohdalla (dippatyön palautus tulossa 10.8) elämä vie eteenpäin ja on pakko päästää irti omasta tekeleestä.

Sellaista oikeassa elämässä on.

Kommenttina vaan edelliseen, että olen kyllä itse tehnyt töitä koko opiskeluajan, siten oman alan työkokemusta 60% työtunneilla on 1,5 vuodelta, muuta osa-aikaista kokemusta usealta vuodelta, mm. kaupan kassalta, assarin hommista, ym.

Hyvät arvosanat, nopea valmistuminen ja työskentely opintojen ohessa on mahdollista, eikä vain urbaani legenda. Samalla olen ehtinyt harrastaa ja ylläpitää parisuhdetta, joten niistäkään ei ole tarvinnut karsia.

• LP
        Töitäkin on tehty kirjoitti:

Kommenttina vaan edelliseen, että olen kyllä itse tehnyt töitä koko opiskeluajan, siten oman alan työkokemusta 60% työtunneilla on 1,5 vuodelta, muuta osa-aikaista kokemusta usealta vuodelta, mm. kaupan kassalta, assarin hommista, ym.

Hyvät arvosanat, nopea valmistuminen ja työskentely opintojen ohessa on mahdollista, eikä vain urbaani legenda. Samalla olen ehtinyt harrastaa ja ylläpitää parisuhdetta, joten niistäkään ei ole tarvinnut karsia.

Tuskin samaan työpaikkaan hakee vastavalmistunut ja 10 vuotta alan työkokemusta omaavat henkilöt. 10 vuoden kokemuksella usein haetaan esimiehen / päällikön paikkaa, vastavalmistunut usein hakee apulaisasiantuntijan paikkaa, tms. Arvosanalla on väliä kun on kaksi suhteellisen tasavertaista hakijaa tiettyyn paikkaan.

• Hmm..
        Tsemppaaja_ kirjoitti:

Eipä multa ainakaan ole koskaan yliopistosta saatuja arvosanoja kyselty.
        Enemmänkin on kiinnitetty huomiota siihen, millainen persoona koittaa päästä töihin ja millaisella motivaatiolla.

Ehkä opettajan hommiin pyrkiessä rehtorit tietävätkin, että kaikki arvosanat ovat suhteellisia, ja vitosen opiskelija työssään kolmonen, kolmosen opiskelija työssään vitonen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe