Mistä valmisaterioita

halvalla?

Hei!

Kertokaapa kokeneemmat, että mistä saa valmiita retkiaterioita joihin lisätään vain vesi ja sit kuumennetaan. Oletan että partioaitasta tai muusta retkeilykaupasta saa mutta oletan myös että siellä ruuat maksavat enemmän kuin hunaja. Onko tiedossa mitään edukkaampaa paikkaa valmisaterioitten ostamiseen? Saako netistä? Suoraan valmistajilta?

Tietysti halvimmalla varmaan pääsisi jos itse kuivaisi ateriat, mutta tällä lähes ekalla retkellä en halua stressata sitä, miltä keitokseni maistuvat vaan haluan luottaa valmiiseen.

Kiitos etukäteen jos joku osaa antaa vinkkejä!

21

6473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RamsesIII

      http://www.solutionfoods.fi/
      Tuolta löytyy, jotain olen kokeillut ja on makuasia mistä tykkää,yleisesti ottaen mitään gurmeeta ne ei ole. Helppokäyttöisiä ja kevyitä, sopii vaikka varamuonaksi
      Kokeile googlettaa hakusanalla "retkiruoka" niin löytyy paljon vinkkejä, itsetehdyt kuitenkin voittaa maussa.
      Isomista ruokakaupoista löytyy Blå Bandin retkiruokia.

      • sanoa millään

        Katselin hintoja. Näyttävät ainakin ihan samoilta kuin Partioaitassa. Mitäpä sitä halvalla myymään jos kalliillakin menee kaupaksi...

        Jos yhden aterian keskihinta on viisi euroa, viikon reissun yhden hengen budjetti ruokiin pitää olla 70 euroa ja siitä puuttuvat vielä aamiaiset ja välipalat. Itse tehden tuolla hinnalla saa neljälle yhtä paljon kaloreita. Tosin se vaatii vähän enemmän kuin vähän vaivaa.

        Itse käytän mieluusti sen vaivan ennen ja säästyneen parisataa vaikka matkan kustannuksiin. Tää Helsinki on niin pirskatin syrjässä.


      • anterohan-se-siin
        sanoa millään kirjoitti:

        Katselin hintoja. Näyttävät ainakin ihan samoilta kuin Partioaitassa. Mitäpä sitä halvalla myymään jos kalliillakin menee kaupaksi...

        Jos yhden aterian keskihinta on viisi euroa, viikon reissun yhden hengen budjetti ruokiin pitää olla 70 euroa ja siitä puuttuvat vielä aamiaiset ja välipalat. Itse tehden tuolla hinnalla saa neljälle yhtä paljon kaloreita. Tosin se vaatii vähän enemmän kuin vähän vaivaa.

        Itse käytän mieluusti sen vaivan ennen ja säästyneen parisataa vaikka matkan kustannuksiin. Tää Helsinki on niin pirskatin syrjässä.

        Kyseessä yleensä "reilusatsi" yhdelle vaikka pakkauksessa saattaa olla 1-2 maininta.

        Kun itse alkaa kikkailemaan vastaavan annoksen niin tarvitsee mukaan toisen rinkallisen ja sehän ei varmasti onnistu selässä kuljettaen kovinkaan monelta tai keneltäkään.

        7x5€ on muuten 35€. Ammupuuro maksaa viikolta parieuroa kahdelta max. kahvi sen pari myös.

        Leipää jos viitsii kantaa niin rasvaakin oltava päälle levitteenä sekä leikkelinä, koska leipä on typerää syötävää oikeasti ja ilman päällisiä ei mene alas vaikka aseella uhattaisiin :)

        Kaikki pitää kokea kantapäänkautta livenä olevinaan säästää kun ostaa valtavasti ylimääräistä "eräretkelle".....

        Kalaa on lapinjoissa ja järvissä myös tuoreena, joten 400g makkarapaketti on järjetön kantaa mukana ruokana pikaruokana jota edustaa.

        Valmisruoka-annoksiin on käytetty hyviä raaka-aineita sekä energiaa kuivaamiseen.
        Valmistappa itse 5€:lla vastaava kuivamuona annos ja tajuat asian. Kiinteäruoka on retken se oikea ruoka, keitot janoon.

        Kuitit esiin vkon reissulta ruuassa valmis vs. itse kikkaillen kaupasta vain suoraan tykötarpeet....
        Hintalaskuri käynistyy siitä kun kotiovi sulkeutuu ja päättyy kun kotiin saapuu.

        Uskon että käytät n, 4 kertaa enemmän rahaa lopulta ruokaan kun valmispakkaukset maksavat :)


      • tarpoja
        sanoa millään kirjoitti:

        Katselin hintoja. Näyttävät ainakin ihan samoilta kuin Partioaitassa. Mitäpä sitä halvalla myymään jos kalliillakin menee kaupaksi...

        Jos yhden aterian keskihinta on viisi euroa, viikon reissun yhden hengen budjetti ruokiin pitää olla 70 euroa ja siitä puuttuvat vielä aamiaiset ja välipalat. Itse tehden tuolla hinnalla saa neljälle yhtä paljon kaloreita. Tosin se vaatii vähän enemmän kuin vähän vaivaa.

        Itse käytän mieluusti sen vaivan ennen ja säästyneen parisataa vaikka matkan kustannuksiin. Tää Helsinki on niin pirskatin syrjässä.

        Näytti olevan tarjolla myös jenkkiarmy -tyyppistä MRE muonaa. Mitä noita masitanut niin ihan hyvää, käyttötarkoitukseena. Painaa tosin kun vesi jo mukana, mutta mennyt pikkureissuilla.


      • ???? onko
        anterohan-se-siin kirjoitti:

        Kyseessä yleensä "reilusatsi" yhdelle vaikka pakkauksessa saattaa olla 1-2 maininta.

        Kun itse alkaa kikkailemaan vastaavan annoksen niin tarvitsee mukaan toisen rinkallisen ja sehän ei varmasti onnistu selässä kuljettaen kovinkaan monelta tai keneltäkään.

        7x5€ on muuten 35€. Ammupuuro maksaa viikolta parieuroa kahdelta max. kahvi sen pari myös.

        Leipää jos viitsii kantaa niin rasvaakin oltava päälle levitteenä sekä leikkelinä, koska leipä on typerää syötävää oikeasti ja ilman päällisiä ei mene alas vaikka aseella uhattaisiin :)

        Kaikki pitää kokea kantapäänkautta livenä olevinaan säästää kun ostaa valtavasti ylimääräistä "eräretkelle".....

        Kalaa on lapinjoissa ja järvissä myös tuoreena, joten 400g makkarapaketti on järjetön kantaa mukana ruokana pikaruokana jota edustaa.

        Valmisruoka-annoksiin on käytetty hyviä raaka-aineita sekä energiaa kuivaamiseen.
        Valmistappa itse 5€:lla vastaava kuivamuona annos ja tajuat asian. Kiinteäruoka on retken se oikea ruoka, keitot janoon.

        Kuitit esiin vkon reissulta ruuassa valmis vs. itse kikkaillen kaupasta vain suoraan tykötarpeet....
        Hintalaskuri käynistyy siitä kun kotiovi sulkeutuu ja päättyy kun kotiin saapuu.

        Uskon että käytät n, 4 kertaa enemmän rahaa lopulta ruokaan kun valmispakkaukset maksavat :)

        kyllähän 400 g makkaaraa kulkee paremmin kuin kalastusvehkeet ja lupalaputkin maksaa 10 kertaa enemmän kuin makkarapaketti.


      • kauankos
        ???? onko kirjoitti:

        kyllähän 400 g makkaaraa kulkee paremmin kuin kalastusvehkeet ja lupalaputkin maksaa 10 kertaa enemmän kuin makkarapaketti.

        meinaat 400g makkarapaketilla elellä?


    • Kairankulkija 2

      Vaikkapa markettien hyllyiltä. On valintaa. Ihan hyvän makuisia. Itse ostin kerran jotain extreme sotkua retkeilyliikkeestä. Kokeilin yhden annoksen kotona ja loput on vieläkin hyllyssä. Ei ollut juuri mitään makua.
      Ja jos tulee kiire lähtö ja kaupat ovat kiinni niin pikakaurahiutaleita vaan mukaan. Minulla on joskus mukana poron kuivalihaa herkuteltavaksi,on myös tosi ravitsevaa. Täältä Lapista sitä on helppo hankkia. Puolen kilon raakaliha painaa kuivattuna n. 250 g

    • atal

      painelen kun tarvitsee retkimuonia ostella.

      Tosin itse en pastoista tykkää,niin koitan löytää muuta.

      Kaikki eväs,johon laitetaan vettä ja kiehutusaika on korkeintaan 10 min,on mulle retkiruokaa.

      Valiiksi kovin paljon maustetuista en välitää,vaan tykkään maustaa itse omilla mausteilla.
      Mukana on aina valkosipulijauhetta,kuivattuja yrttejä ja kuivattua,paahdettua sipulia.
      Niilä saa kivasti makua ruokiin.

      Kaupoista löytyy kaikenlaista aina kuivamuussista påikakeittoihin jne.

      Koklasin juuri hiljan tällaista:
      Ostin noita pieniä pussikeittoja,joihin lisätään vesi ja suurustin homman pussimuusilla.
      Hyvin täyttyi massu!
      Sekaan vielä pullosta nestemäistä paistorasvaa ja valkosipulijauhetta,niin oli yllättävän hyvää.
      Suomessa ei edes vettä tarvitse kauheita määriä kantaa mukana,sillä suurin osa luonnonvesisitä on ihan juotavia,kunhan vältää seisovia pikkulammikoita ja mutaisia vesiä.

      Noita eväsvinkkejä löytyy myös netistä googlettamalla aika kivasti.

    • anterohan-se-siin

      Valmiit kuivamuonat maksavat, mutta vastineena varmasti ok muona.
      Mitä enemmän haluat "säästää" niin sitä enemmän tehtävä itse ja kärsittävä painona rinkassa jos ei kuivaa kotona tarvikkeita.

      Itse pitänyt blå bandin outdors meal tuotteita hyvänä ja marketitkin osin näitä tarjoavat hieman alle retkeilykaupat hintojen.
      Puurohiutaleet on ehdoton retkellä, ne pitävät nälkää pitkään kun aamulla kiskasee kattilallisen puuroa niin pitkälle päivää kulkee kun nälkä alkaa muistuttamaan....

    • vanha patriootti

      Kuivaa itse jauhelihaa, nakkeja tms. makkaraviipaleita, ota maitojauhetta ja kaupan pata-, pasta yms. ateriapusseja. Annostele jo kotona annkoset valmiiksi (mielummin pussiaineet ja kuivatutteet erikseen). Ensin kuvatut tuotteet veteen palautumaan veden lämmetessä ja sitten pussiaineet joukkoon.

      Kuivata voit myös omenaa, banaania ja mandariiniakin, ettei tarvitse kaikenaikaa pasilleja mutustaa.

    • Pörrääjä

      on tehdä itse. Jauhelihan tai esim. katkarapujen kuivaaminen helppoa ja saksankaupasta löytyy edullisia kuivattuja keittojuureksia ja maustaa voi mielen mukaan. Kun laittaa muutaman tunnin ennen ruokailuatarpeet nesteeseen pehmenemään, niin selviää lyhyellä keittoajalla.
      Hyvää, halpaa ja lisäaineetonta.

      • K

        Soijarouhe on näpsä proteiinilisä markettien pasta- ja pataruokiin.

        Omat retkiruokani on olleet jo vuosia pasta- ja patapussiruokia soijarouheella terästettynä.

        Pataruokien jauhelihan voi korvata hyvin soijarouheella. Vettä tarvitaan enemmän kuin ohjeessa (sormituntumalla selviää), muuten valmistetaan ohjeen mukaan. Soijaa lisään myös pasta-annoksiin.

        Maku ei ole kummoinen (ei pahakaan), mutta ravintoarvot ovat kohdallaan.

        Ja mikä parasta: todella kevyttä kantaa!


      • 35yh462j
        K kirjoitti:

        Soijarouhe on näpsä proteiinilisä markettien pasta- ja pataruokiin.

        Omat retkiruokani on olleet jo vuosia pasta- ja patapussiruokia soijarouheella terästettynä.

        Pataruokien jauhelihan voi korvata hyvin soijarouheella. Vettä tarvitaan enemmän kuin ohjeessa (sormituntumalla selviää), muuten valmistetaan ohjeen mukaan. Soijaa lisään myös pasta-annoksiin.

        Maku ei ole kummoinen (ei pahakaan), mutta ravintoarvot ovat kohdallaan.

        Ja mikä parasta: todella kevyttä kantaa!

        http://search.eim.ebay.fi/?kw=MRE&el=77&ect=&eb=Hae

        ei se halpaa ole, mutta jos jotakuta kiinnostaa


      • ljknagen

    • Halvalla pääsee

      Valmiisiin retkimuoniin ei kannata turvautua ainakaan sen takia, että tahtoo varmasti maistuvaa ruokaa. Osa niistä on oikeasti hyviä, mutta pahimmillaan maku on aivan karmea.

      Itse aloitin retkeilyurani Reiterin ja Blå Bandin retkeilyaterioilla, mutta huomasin pian, että paljon halvemmalla saa vähintään yhtä hyvää ruokaa melkein yhtä helposti ja vaivattomasti. Esim. pikamakaroni soijarouheella valmistuu yhtä nopeasti kuin Reiterit, ja lämpimällä säällä kattilankin voi ottaa pois tulelta heti kun vesi kiehuu. Mausteita saa laittaa ihan oman maun mukaan, ja niitä vaihtelemalla "samaa" ruokaa jaksaa hyvin syödä useampanakin päivänä. Enemmän vaihtelua saa esim. pikariisistä, punaisista linsseistä ja muista aineista, joiden keittoaika on riittävän lyhyt omiin tarpeisiin. Täyttävän aterian hinta jää reilusti alle euron.

    • <sbghdn
    • minä1545646

      Makaroonia laittaa armeijan pakissa, tonnikalaa säilykkeenä lisukkeeksi. Leivän kastaa tonnikalaliemessä.

      Nuotioperunat foliossa on hyvät, edellämainitut kaurahiutaleet ovat hyvät..

      Spontaanisti vaan sitä, mitä kaupasta saa halvalla.

    • Hei

      Tee itse valmiit sekoitukset valmiiksi pussiin, ja kiehautat veden ja sekoitat.
      Valmiit annokset siis.

      Tarkoitan tällaista;

      - Sekoita esim. puoli pussia pussikeittoa ja pussimuusipussi keskenään jauhot, lisää minigrip pussiin. Kotona teet testit paljonko pitää olla kuumaa vettä ja merkkaat sen pussin kylkiin kiinni.

      - Kaupassa on paljon erilaisia pasta-annoksia; mm. pastaa juustokastikkeessa, tomaattikatsikkeessa, sienikastikkeessa, jne.
      Jos ne ovat liian maustettuja, niin pistä puoliksi ja lisää pastaa ja yhdestä pussillisesta tulee sitten kaksi annosta ja minigrip pussiin ja ohje päälle.

      - Osta valmista vahvaa parmesan juustoa pikku pussillinen ja mausta sillä vaikka spagettia.
      Mausteina voi käyttää myös chilipippuria ja valkosipulijauhetta ja aromasuolaa, keksit jostakin niille pikku purkit suolalle.
      Noilla tulee herkullinen spagetti tai lisämausteeksi valmispasta-aterioille.

      Kotona voi kuivata uunipellillä mitä vain, hanki ohjeet jostakin ja vihanneskuivureita on olemassa.

      Esim; sipulipussikeittoon voi kuivata kotona kokonaisia sipulilohkoja, jne.

      Minäkin kaipaan lisää vinkkejä halpoihin kuivattuihin ruokaan retkille.

      Hernekeiton voi kuivata uunipellillä, esim. Niin voi tehdä aterialle kuin aterialle.

      Käytä ensin kotikeittiötä koekeittiönä.

      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/pyoraily

      yst. jari

    • Lisäys;

      - Marketeissa on paljon myös pataruokia pastaruokien lisäksi.
      Siis kaikki valmiina ei muuta kuin keittää.

      Pataruoissa pitää katsoa keitto-ohjeita, niihin pyydetään usein lisäämään jauheliha.
      Mene sitten ja katsele soijarouhe- ym. soijavalmisteita.
      On kuutioita, ja suikaleita. Soija matkii hyvin lihan makua, ja sitä käytetään kasvisvaliossa aivan samalla tavalla kuin lihaa. On superkevyttä.
      Retkellä laitat ensin veteen likoamaan ja sitten lisäät ja keität muun mössön mukana. 1 osa kuivattua soijaa ja 2 osaa vettä.

      Itse ajattelin kuivata tonnikalaa mukaan. Se pitää olla vedessä ja ensin valuttaa hyvin, ja sitten kuivata, ja retkellä veteen ensin ja sitten mössön mukaan eikä tarvitse pahemmin keitellä.
      On merellisiä pataruokia pussissa.

      Monet erikoisliikkeet myyvät valmiita retkiruokia, mutta ei ne ole tuon kummempia kuin marketeissa.

      Riippuu paljonko kannat. Jos viettää leirintäalueilla aikaa, on siellä keittiöolosuhteet eikä kauppaan pitkä matka. Jos menet lapin vaellukselle, ei kauppoja tule vastaan eikä sähkölevyjä.

      Minulla oli speciaaliherkku pyöräilymatkallani, ostin Rainbown pieniä tonnikalapurkkeja, yhdessä pakkauksessa on 3 pientä, ja ei tarvitse purkinavaajaakaan.
      Sitten keitin pastaa, ja jätin lientä että se oli nk. keittoa, ja sen maustoin ko. pienellä tonnikalapurkilla, chilippurilla, valkosipulirouheella ja aromisuolalla ja pastassa oli juusto-tomaattipohja valmiina. Juustoakin mukaan lisää.
      Avot kun oli herkkuva.

      Sitten menin ja ostin 2 kg pussin Pirkan kesäperunoita, ja ei muuta kuin keitin, ja maitoa lisäksi ja suolaa ja rasvaa, nk. voita mukaan, siis maitoperunoita.
      Yksinkertaista ja herkkua, kun ei perunoita joka päivä saanut.
      Niin voi tehdä jos on parkissa 2 päivää, käy kaupassa, ja kuivatut ovat kaikki sitten sellaista ruokaa mikä kulkee mukana kun ei ole kauppoja.

      yst. jari

    • kon_sat

      Mistä pikakahvia voi ostaa joka kuumenee pohjasta painetun napin aiheuttamasta kemiallisesta reaktiosta. Purki kuin jugurttipurkki. Olen juonut tuollaista noin 10v sitten eli ei mikään uusi keksintö?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1143
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1091
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe