Missä niitä

maatiloja

muuten on myynnissä, kun joku vihjasi tilanostosta? Ei ainakaan etuovessa. Linkkejä peliin.

23

2151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • en tonttia

Tarkoitin kyllä oikeaa maatilaa enkä mitään omakotitaloa isolla tontilla. Pikkuisen naurattaa kun tuollaisia vajaan parinkymmenen hehtaarin tontteja myydään maatiloina.

Vaatimuksena minulla on peltoa vähintään 80ha ja metsää 200ha sekä sijainti etelä-suomessa.
        Tässä tapauksessa esteenä on lähinnä saatavuus ei niinkään hinta.
        Olen useammankin välitys firman kautta etsinyt maatilaa, mutta ostettavaksi tarjotut tilat ovat järjestäin olleet reilusti alle 100ha kokonais pinta-alaltaan.

• Vara Kaani
        en tonttia kirjoitti:

Tarkoitin kyllä oikeaa maatilaa enkä mitään omakotitaloa isolla tontilla. Pikkuisen naurattaa kun tuollaisia vajaan parinkymmenen hehtaarin tontteja myydään maatiloina.

Vaatimuksena minulla on peltoa vähintään 80ha ja metsää 200ha sekä sijainti etelä-suomessa.
        Olen useammankin välitys firman kautta etsinyt maatilaa, mutta ostettavaksi tarjotut tilat ovat järjestäin olleet reilusti alle 100ha kokonais pinta-alaltaan.

Taitaa vaan olla niin, että noille isoille tiloille löytyy ostajat, ennenkuin ne tulee julkiseen myntiin.

Moni esim. keinottelemalla rikastunut haluaa jossakin vaiheessa pistää rahansa paikkaan, jossa on arvon säilyminen hyvä, ne ei niinkään hae tuottovaatimusta.

Vaikea uskoa, että "kartanoita" myytäisiin ihan vaan välitystoimistojen listoilla ...

• en tonttia kirjoitti:

tollaset tilat menee pääsääntöisesti "pöydänalta", harvoin tulee julkiseen myyntiin. ja etelässä tolla metsä määrällä varustetut tilat ovat harvassa.

• tilan etsijä
        Vara Kaani kirjoitti:

Taitaa vaan olla niin, että noille isoille tiloille löytyy ostajat, ennenkuin ne tulee julkiseen myntiin.

Moni esim. keinottelemalla rikastunut haluaa jossakin vaiheessa pistää rahansa paikkaan, jossa on arvon säilyminen hyvä, ne ei niinkään hae tuottovaatimusta.

Vaikea uskoa, että "kartanoita" myytäisiin ihan vaan välitystoimistojen listoilla ...

En ole pelkästään mitään ilmoituksia katsellut, vaan olen siis tehnyt useampaankin maatilojen välitykseen erikoistuneeseen kiinteistönvälitys firmaan osto toimeksiannon.
        Nyt on reilut kaksi vuotta etsitty tilaa, mutta eipä ole riittävän kokoista vielä löytynyt. Olen jopa sen verran jo kriteerejä pienentänyt, että tilalla ei tarvitsisi olla rakennuksia ollenkaan. Eli voisi koostua useammastakin tilasta kun vaan pellot olisivat lähellä toisiaan. Mutta metsä tätyy kyllä olla yhdessä kappaleessa ja sijainti pitää olla lähellä peltoja jotta tilakeskuksen saa rakennettua järkevästi.
        Olen kysellyt metsäyhtiöiltäkin metsiä. Mutta palstat jotka olisivat myynnissä ovat pieniä. Ja isommat kappaleet jotka ovat olleet myynnissä, ovat sijainneet lapissa.

Tiedä sitten pitäisikö jo luopua näistä maatila haaveista täällä. Virosta tai Latviasta todennäköisesti alan katsella tilaa jos täältä ei seuraavan puolen vuoden aikana löydy mitään.

On sääli että vasta näin vanhempana on tullut tämä kaipuu maanviljelyyn. Olisi pitänyt alkaa viljelemään kotitilaa silloin kun isä sitä aikoinaan ehdotti. Mutta silloin olin juuri valmistunut ja perustanut yrityksen, eikä maanviljelyyn olisi oikein aikaa löytyny. No on velipoika sitä hyvin hoitanut ja ompa ostanut vanhoja maita takaisinkin tilaan.

• Vara Kaani
        tilan etsijä kirjoitti:

En ole pelkästään mitään ilmoituksia katsellut, vaan olen siis tehnyt useampaankin maatilojen välitykseen erikoistuneeseen kiinteistönvälitys firmaan osto toimeksiannon.
        Nyt on reilut kaksi vuotta etsitty tilaa, mutta eipä ole riittävän kokoista vielä löytynyt. Olen jopa sen verran jo kriteerejä pienentänyt, että tilalla ei tarvitsisi olla rakennuksia ollenkaan. Eli voisi koostua useammastakin tilasta kun vaan pellot olisivat lähellä toisiaan. Mutta metsä tätyy kyllä olla yhdessä kappaleessa ja sijainti pitää olla lähellä peltoja jotta tilakeskuksen saa rakennettua järkevästi.
        Olen kysellyt metsäyhtiöiltäkin metsiä. Mutta palstat jotka olisivat myynnissä ovat pieniä. Ja isommat kappaleet jotka ovat olleet myynnissä, ovat sijainneet lapissa.

Tiedä sitten pitäisikö jo luopua näistä maatila haaveista täällä. Virosta tai Latviasta todennäköisesti alan katsella tilaa jos täältä ei seuraavan puolen vuoden aikana löydy mitään.

On sääli että vasta näin vanhempana on tullut tämä kaipuu maanviljelyyn. Olisi pitänyt alkaa viljelemään kotitilaa silloin kun isä sitä aikoinaan ehdotti. Mutta silloin olin juuri valmistunut ja perustanut yrityksen, eikä maanviljelyyn olisi oikein aikaa löytyny. No on velipoika sitä hyvin hoitanut ja ompa ostanut vanhoja maita takaisinkin tilaan.

Aloita jostakin, osta palasia, siitä se sitten pikkuhiljaa kasvaa.

Tiedän montakin "liikemiestä" täälläpäin, jotka on ostelleet esim. metsäpalstoja aina kun niitä on myynnissä, yleensä joka vuosi jokin kohde löytyy.
        Siitä se sitten pikkuhiljaa karttuu, parikymmentä hehtaaria vuodessa kun ostat, niin se kasvaa kymmenen vuoden aikana noin 200 hehtaariin.

Pankit ja pakkohuutokaupat on yksi tapa, mutta se vaan on niin, että silloin pitää ostaa kun kohde on myynnissä, eikä jäädä jahkailemaan.

Itse olin yhdessä pakkohuutokaupassa, jossa myytiin samalta omistajlta kolme tilaa, yksi oli noin 39 hehtaaria, toinen 32 hehtaaria ja kolmas noin 300 hehtaaria, sama sijoittaja osti kaikki.

Eihän siinä peltoja ja rakennuksia kovin paljon ollut ( noin 15 hehtaaria ja talo ja navetta ), mutta olipahan maata kumminkin, hakattua metsää.

• tilakokoa
        tilan etsijä kirjoitti:

Suomessa. Ei tuollaisia ole olemassakaan kuin muutama ja nekään eivät ole taatusti myynnissä. Kyllä sinun pitää aloittaa rikastumisesi huomattavasti pienemmistä aloista. Lapissa tietysti hehtaareita löytyy, mutta ne ovat aivan eri asia kuin etelän hehtaarit. Kyllä ne entiset kolhoosit ovat ainoa vaihtoehto lähialueilla, mikäli manttaaleja haluat. Ei niitä länsimaissa ole, ne ovat tavallisia perheviljelmiä kaikki tyynni.

• fakta ei ole tiedossa
        tilakokoa kirjoitti:

Suomessa. Ei tuollaisia ole olemassakaan kuin muutama ja nekään eivät ole taatusti myynnissä. Kyllä sinun pitää aloittaa rikastumisesi huomattavasti pienemmistä aloista. Lapissa tietysti hehtaareita löytyy, mutta ne ovat aivan eri asia kuin etelän hehtaarit. Kyllä ne entiset kolhoosit ovat ainoa vaihtoehto lähialueilla, mikäli manttaaleja haluat. Ei niitä länsimaissa ole, ne ovat tavallisia perheviljelmiä kaikki tyynni.

Minulla ei itseasiassa ole mitään fakta tietoa tämän päivän tilojen keskikoosta. Mutta eiköhän se tilakoko ole kokoajan nousussa. Metsät nyt ehkä on sitten vähän eri asia.
        Mutta vertailu kohtana pidän kotitilaani pirkanmaalla, jota veljeni nykyisin isännöi. Metsää on noin 390ha ja peltoa 146ha.

Enpä minä rikastumista varten tilaa ole hankkimassa. Minulla on jo varsinainen työelämä takanani(yrittäjänä 28 vuotta) ja ikääkin on jo 54. Vaan ihan sen takia että haluan viljellä maata ja toinen syy on, että nuorempi poikani haluaa itsestään maanviljelijän. Todennäköisesti hän myöhemmin voisi alkaa isännöimään kotitilaani, koska veljelläni ei ole lapsia eikä niitä kuulemma aio edes hankkia ja kuitenkin haluaa, että sukumme jatkaisi aikanaan kotitilan pitämistä. Mutta veljelläni on vielä reilu 15 vuotta aikaa viljellä, joten se on vähän liian pitkä aika.
        Ja siitä lähtien kun vanhempi poikani ja tyttäreni reilu kaksi vuotta sitten alkoivat hoitaa perheyritystämme sukupolvenvaihdoksen jälkeen, olemme etsineen tilaa oikeastaan päätoimenamme. Mutta kuten sanottu, niin sopivan kokoisia tiloja vaan ei ole myynnissä. Ja kyllä se aika vaikeaksi menisi, jos ostaisi pieniä peltotiloja ympäri pitäjää. Olisi se vaan aika vaikeaa hoitaa lehmien laidunnustakin.
        Ja todellakin metsäpalstan on oltava vähintään tuon 200ha kokoinen yhtenäinen alue, koska bisnes mitä poikani kaavailee edellyttää pinta-alaa.

• kredit
        fakta ei ole tiedossa kirjoitti:

Minulla ei itseasiassa ole mitään fakta tietoa tämän päivän tilojen keskikoosta. Mutta eiköhän se tilakoko ole kokoajan nousussa. Metsät nyt ehkä on sitten vähän eri asia.
        Mutta vertailu kohtana pidän kotitilaani pirkanmaalla, jota veljeni nykyisin isännöi. Metsää on noin 390ha ja peltoa 146ha.

Enpä minä rikastumista varten tilaa ole hankkimassa. Minulla on jo varsinainen työelämä takanani(yrittäjänä 28 vuotta) ja ikääkin on jo 54. Vaan ihan sen takia että haluan viljellä maata ja toinen syy on, että nuorempi poikani haluaa itsestään maanviljelijän. Todennäköisesti hän myöhemmin voisi alkaa isännöimään kotitilaani, koska veljelläni ei ole lapsia eikä niitä kuulemma aio edes hankkia ja kuitenkin haluaa, että sukumme jatkaisi aikanaan kotitilan pitämistä. Mutta veljelläni on vielä reilu 15 vuotta aikaa viljellä, joten se on vähän liian pitkä aika.
        Ja siitä lähtien kun vanhempi poikani ja tyttäreni reilu kaksi vuotta sitten alkoivat hoitaa perheyritystämme sukupolvenvaihdoksen jälkeen, olemme etsineen tilaa oikeastaan päätoimenamme. Mutta kuten sanottu, niin sopivan kokoisia tiloja vaan ei ole myynnissä. Ja kyllä se aika vaikeaksi menisi, jos ostaisi pieniä peltotiloja ympäri pitäjää. Olisi se vaan aika vaikeaa hoitaa lehmien laidunnustakin.
        Ja todellakin metsäpalstan on oltava vähintään tuon 200ha kokoinen yhtenäinen alue, koska bisnes mitä poikani kaavailee edellyttää pinta-alaa.

ostoilmoitus, koska kuten hondaamies sanoi, parhaat mennee tiskin alta, eli eivät koskaan ehdi palstoille asti. Tietenkin kannattaisi muistaa, mikäli veljesi oli tosissaan puheissaan, että katselisitte maita niin läheltä,että tilat voisi yhdistää tulevaisuudessa.
        Kotitilasi on seudulle verrattain iso.

• Vara Kaani

Mikäli haluat maksaa tilasta kunnolla, niin osta se veljeltäsi.
        Poikasi perii rahat aikanaan takaisin sukuun ...

• aikanaan
        Vara Kaani kirjoitti:

Mikäli haluat maksaa tilasta kunnolla, niin osta se veljeltäsi.
        Poikasi perii rahat aikanaan takaisin sukuun ...

Ei velipoika halua vielä myydä. Haluaa viljellä eläke ikäänsä asti. Mutta sen jälkeen haluaisi, että poikani jatkavan tilaa, koska hänellä ei ole omia perillisiä.
        No itseänipä saan syyttää, kun en nuorempana ollut suostuvainen jatkamaan kotitilaani.
        Ja ihan riittävän sisarosuuden sain veljeltäni sukupolvenvaihdoksen yhteydessä. Ilman sitä tuskin olisi oma perheyrityksemme sitä mitä se nyt on.

• täytyypä puhua
        kredit kirjoitti:

ostoilmoitus, koska kuten hondaamies sanoi, parhaat mennee tiskin alta, eli eivät koskaan ehdi palstoille asti. Tietenkin kannattaisi muistaa, mikäli veljesi oli tosissaan puheissaan, että katselisitte maita niin läheltä,että tilat voisi yhdistää tulevaisuudessa.
        Kotitilasi on seudulle verrattain iso.

Tuohan voi olla ihan varteenotettava ajatus. Aikaisemmin olen siis etsinyt vain välitys firmojen kautta. Mutta tuo suora osto ilmoitus lehdessä voisi ehkä olla parempi. Täytyypä puhua pojalle, että pistetään oma ostoilmoitus lehteen.

Ja tosiaan tuo ajatuksesi, että hakisimme tilaa läheltä kotitilaani on muuten hyvä idea. Itselle ei ole aikaisemmin tullut edes mieleen, että siitä lähiseudulta voisi ostatella pienempiä tiloja ja tulevaisuudessa yhdistää ne kotitilaani.
        Aikaisemmin olen vain hakenut isompaa kokonaisuutta etelä-suomesta, koska velipoika jatkaa viljelyä vielä sen reilut viisitoista vuotta, niin sen varaan ei ole mitään laskettu. Mutta sehän ei ehkä olisikaan ainakaan rasite. Silloin ehkä veljeni tilakeskusta voisi käyttää tavallaan tukikohtana viljelyssä. Ja ehkä hommatkin hoituisivat oasaksi samoilla kalustoilla. Täytyykin otta tuo puheeksi ensi viikolla velipojan kanssa.
        Ehkä sitten ainoaksi ongelmaksi muodostuisi se, että poikani haluaa nimenomaan karjaa. Se pihattohan pitäisi kuitenkin olla peltojen vieressä.

Itseasiassa muutama vuosi sitten, kun veljeni oli puhunut siitä, että jos poikani jatkaisi tilaa kun hänellä ei ole omia lapsia. Niin ehdotin hänelle, että sitten kun poikani on valmistunut, niin pistäisivät maatalousyhtymän pystyyn. Mutta hän oli sitä mieltä, että maatilalla voi olla vain yksi isäntä kerrallaan. Oli sitä mieltä, että haluaa itse päättää kaikista asioista sukupolvenvaihdokseen asti.

Mitä tuohon pinta-alaan tulee, niin tila on kantatila ja ollut sukuni hallussa perustamisestaan vuodesta 1505 asti ja siitä ei ole myyty koskaan yhtään tonttia. Ainoastaan torpat ovat itsenäistyneet ja asutustiloja on jouduttu luovuttamaan. Nyttemmin veljeni on ostanut kaksi asutustilaa takaisin tilaan.

• taitavat

olla 30 ha:n korvissa sekä peltoa että metsää. Eli kotilasi on huomattavasti suurempi. Tuon 200 ha yhtenäistä metsäpalstaa saat unohtaa Etelä-Suomesta, pitää mennä huomattavasti pohjoisemmaksi, jos sellaista aikoo löytää. Sama se on yhtenäisen peltoalueenkin suhteen, Kytäjän kartanon tapaisia kokonaisuuksia on harvoin myynnissä. Kainuun korkeudelta saattaisi saada koko kylän pakettipellot yhdistämällä, mutta nekin olisivat tietysti metsien ja vesistöjen pirstomina muutaman hehtaarin plänteissä. Karjatalous kyllä siellä onnistuisi mainiosti.

• ostaa lähiseudulta

kun veljelläs on jo pienen pitäjän kokoinen tila...

• kredit
        täytyypä puhua kirjoitti:

Tuohan voi olla ihan varteenotettava ajatus. Aikaisemmin olen siis etsinyt vain välitys firmojen kautta. Mutta tuo suora osto ilmoitus lehdessä voisi ehkä olla parempi. Täytyypä puhua pojalle, että pistetään oma ostoilmoitus lehteen.

Ja tosiaan tuo ajatuksesi, että hakisimme tilaa läheltä kotitilaani on muuten hyvä idea. Itselle ei ole aikaisemmin tullut edes mieleen, että siitä lähiseudulta voisi ostatella pienempiä tiloja ja tulevaisuudessa yhdistää ne kotitilaani.
        Aikaisemmin olen vain hakenut isompaa kokonaisuutta etelä-suomesta, koska velipoika jatkaa viljelyä vielä sen reilut viisitoista vuotta, niin sen varaan ei ole mitään laskettu. Mutta sehän ei ehkä olisikaan ainakaan rasite. Silloin ehkä veljeni tilakeskusta voisi käyttää tavallaan tukikohtana viljelyssä. Ja ehkä hommatkin hoituisivat oasaksi samoilla kalustoilla. Täytyykin otta tuo puheeksi ensi viikolla velipojan kanssa.
        Ehkä sitten ainoaksi ongelmaksi muodostuisi se, että poikani haluaa nimenomaan karjaa. Se pihattohan pitäisi kuitenkin olla peltojen vieressä.

Itseasiassa muutama vuosi sitten, kun veljeni oli puhunut siitä, että jos poikani jatkaisi tilaa kun hänellä ei ole omia lapsia. Niin ehdotin hänelle, että sitten kun poikani on valmistunut, niin pistäisivät maatalousyhtymän pystyyn. Mutta hän oli sitä mieltä, että maatilalla voi olla vain yksi isäntä kerrallaan. Oli sitä mieltä, että haluaa itse päättää kaikista asioista sukupolvenvaihdokseen asti.

Mitä tuohon pinta-alaan tulee, niin tila on kantatila ja ollut sukuni hallussa perustamisestaan vuodesta 1505 asti ja siitä ei ole myyty koskaan yhtään tonttia. Ainoastaan torpat ovat itsenäistyneet ja asutustiloja on jouduttu luovuttamaan. Nyttemmin veljeni on ostanut kaksi asutustilaa takaisin tilaan.

vain putkahti mieleen lukiessani pohdintojasi. Aina välillä kun tulee esiteltyä ääneen näitä kaupunkilaistuliaisen mielipiteitään jopa maa-asioihin :-)
        Onhan se mukavaa, että poikasi on kiinnostunut maataloudesta, mutta vähän kuitenkin "masentaisin" siitä ajatuksesta, että mikäli eläimiä ottaa, työaika on aina. Onko hän todella valmis siihen? Harjoittelupätkillään hän on kuitenkin ollut työajalla vapaineen. Meillä ikää molemmilla reilusti alle 40, ja jopa isäntä alkaa uskomaan, että elämässä saa tulon helpommallakin, vaikka tilalle jäämmekin asumaan. Minulla tietysti on muutenkin työni tilan ulkopuolella.

• Tilaton Taolillinen
        tilan etsijä kirjoitti:

Kyllä ne tila koot ovat eteläsuomessa 20-30 hehtaaria aivan normaaleja tiloja ja elinkelpoisia.
        Lapissa tila koot ovat huomattavasti suurempia kun kasvu on huonompaa tarvitaan isommat tilat 1000 hehtaarin tila ei ole harvinaisuus,mikä taas etelässä on.
        Kyllä se isojako piti huolen siitä että pellot ja metsät ovat määrätyn laisissa palstoissa,tilan metsät saattoivat sijaita hyvinkin kaukana "erämaassa" Mutta jos on laittaa miljoonia euroja maatilaan sellaisilla rahoilla saa varmasti muualta paremman tuoton.
        Ranskasta viinitiloja saa kyllä sopivasti,siellä on hyvä eläkepäiviä vietellä,suomen maanviljely kun sattuu olemaan ihan raakaa työtä tänä päivänäkin.

• Vara Kaani
        kredit kirjoitti:

vain putkahti mieleen lukiessani pohdintojasi. Aina välillä kun tulee esiteltyä ääneen näitä kaupunkilaistuliaisen mielipiteitään jopa maa-asioihin :-)
        Onhan se mukavaa, että poikasi on kiinnostunut maataloudesta, mutta vähän kuitenkin "masentaisin" siitä ajatuksesta, että mikäli eläimiä ottaa, työaika on aina. Onko hän todella valmis siihen? Harjoittelupätkillään hän on kuitenkin ollut työajalla vapaineen. Meillä ikää molemmilla reilusti alle 40, ja jopa isäntä alkaa uskomaan, että elämässä saa tulon helpommallakin, vaikka tilalle jäämmekin asumaan. Minulla tietysti on muutenkin työni tilan ulkopuolella.

Ehkä niinkin, mutta mikäli kyseessä on lihakarja ja emolehmätila, niin mielestäni homma ei ole lainkaan niin sitovaa kuin maitotiloilla.

Yksi ihminen pystyy hoitamaan karjan hoidon täysin, mikäli rotu on koko vuoden ulkona oleva ja on normaalit maatalouskoneet.

• siellä näkyy monesti myynnissä peltoa ja maatiloja, hesarissa ei nyt välttämättä ole, mutta pienemmissä lehdissä monesti näkyy, niin juu maaseudun tulevaisuus on hyvä lehti tohon tarkotukseen

• ainakaan..

valinnanvarasta ole puutetta..Siitä vaan nyt tilaa ostamaan ja nauttimaan helposta elämästä.

• P.Ölvästi

pääset samalla eroon suomalaisesta tukijussista kun muutat pois!

Itse ostin pari kk sitten peltoa ja talon saksasta. Itse asiassa nyt olen suomessa, etsimässä tarvittavaa kalustoa sinne, sillä aioin tehdä siellä vielä kylvöjä tänä "keväänä" Lähinnä pohjoismaista kylvölannoitinta katselen mukaani.

Tai eihän tuo nyt mikään oikea maatila ole, mutta näin osa-aikaeläkeläisenä ei useita satoja hehtaareita kaipaakaan. Ideana kun on tehdä jotain mielekästä ja samalla hyödyllistä. Kiinnostaa myös vertailla ihan käytännössä eroa, miten maatalouden harjoittajiin ja harjoittamiseen suhtaudutaan eri maissa. Ainakaan samanlaista "jussivihaa" en ole vielä saksassa kohdannut, mitä suomessa on saanut kuunnella joka päivä.

Asiasta toiseen, tietääkö joku täällä löytyykö keneltäkään laaha-vannas (takapyörä) koneen valmistajalta mallia johon saa kuljetuspyörästön sivuille (saa hinata pitkittäin) kun saksassa ei saa kuljettaa tiellä niin leveitä koneita kuin pohjoismaissa saa. Muutoin noi kaikki uudemmat takapyöräkoneet on pois suljettuja vaihtoehtoja. Väderstadiin saa hilut, mutta on liian kallis kone mulle, ja maa muokataan aina jotenkin ennen kylvöä joten tavallinen kone on siinä mielessä riittävä.

• hinnoissa

maatilat Saksassa ovat?
        Olet varmaankin huomannut, että hinattavien työkoneiden säännöt ovat siellä erilaiset kuin täällä eli valmista laillista systeemiä et varmaankaan saa täältä. Eli osta kone suoraan sieltä (kai sieltä sentään kylvökoneita löytyy) tai teetä asiaa tuntevalla kyläsepällä sen maan lakien mukaiset lisähilut.

• P.Ölvästi
        hinnoissa kirjoitti:

maatilat Saksassa ovat?
        Olet varmaankin huomannut, että hinattavien työkoneiden säännöt ovat siellä erilaiset kuin täällä eli valmista laillista systeemiä et varmaankaan saa täältä. Eli osta kone suoraan sieltä (kai sieltä sentään kylvökoneita löytyy) tai teetä asiaa tuntevalla kyläsepällä sen maan lakien mukaiset lisähilut.

mutta ei oikein kylvölannoittimia, ne on pelkkiä kylvökoneita. Jotai uusia lemkenin koneita sais, mutta ihan liian tyyriitä.

No, päädyttiin 4 metriseen tumen jyräcombiin, ja laitetan tehden siihen itse pojan pajalla kuljetuspyöräsetin.

No, kyllähän ne tilat sielläkin maksaa, halvemmalla saa suomesta, saksasta vaan on mahdollista saada ostettua hiukan isompia. Saa niitä kiohta suomestakin ;-)

Tuon minkä ostin, omistaja möi sen pois ja lähti puolaan viljelemään ostamaansa entistä kolhoositilaa. Ja hänen isänsä oli aikoinaan tullut belgiasta saksaan. Liikkuvaista laatua. Ja minä kun jouduin pohtimaan vuosi tolkulla tätä maan vaihtoa.

• viisainta
        P.Ölvästi kirjoitti:

mutta ei oikein kylvölannoittimia, ne on pelkkiä kylvökoneita. Jotai uusia lemkenin koneita sais, mutta ihan liian tyyriitä.

No, päädyttiin 4 metriseen tumen jyräcombiin, ja laitetan tehden siihen itse pojan pajalla kuljetuspyöräsetin.

No, kyllähän ne tilat sielläkin maksaa, halvemmalla saa suomesta, saksasta vaan on mahdollista saada ostettua hiukan isompia. Saa niitä kiohta suomestakin ;-)

Tuon minkä ostin, omistaja möi sen pois ja lähti puolaan viljelemään ostamaansa entistä kolhoositilaa. Ja hänen isänsä oli aikoinaan tullut belgiasta saksaan. Liikkuvaista laatua. Ja minä kun jouduin pohtimaan vuosi tolkulla tätä maan vaihtoa.

on tehdä itse. Varmista vielä, että tarviiko jarrut ja jos, niin minkälaiset. Niistä on kirjavia määräyksiä eri maissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      185
      1559
    2. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      208
      1530
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      44
      1154
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      44
      846
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      730
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      721
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      710
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      691
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      20
      656
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      617
    Aihe