Etna

Pelkuri?

Voiko etna purkautua? Miten sa vaikuttaisi alueella? Miten aikaisempien purkausten tuho on vaikuttanut Taorminaan ja Naxokseen. Turistina pelottaisi lähteä matkaan Sisiliaan..

37

4270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aarre

      Hyvä kysymys.

    • santorini-fani

      No jos sitä pelkää, niin ei kannata lähteä minnekään - Kreikkakin killuu siellä mannerlaattojen reunamilla, Santorini on yhtä tulivuorta jne. Eka ulkomaanmatka tehtiin nimenomaan - ja kauan sitten - Sisiliaan, ja käytiin retkellä ihan ylhäällä Etnallakin kuuman höyryn ja savun keskellä (hitsin "järkevää" ;). 3 viikkoa myöhemmin se sitten posahti, ja sekin asema, jossa vaihdettiin rinnejeeppeihin, jäi laavan alle, mutta ei laava valunut tuonne rannikolle asti. Jos pelottaa mene Cefaluun, se on turvassa laavalta. Mutta se on tätä elämää! Nauti, älä pelkää!

      • Pelkuri?

        Sitä vaan mietttii uskaltaako viedä perheensä Naxokseen. Että miten vaikuttaisi siellä, jos sattuisi niin, että posahtaisi. Eihän sitä ketään olisi uskonut että valtava tunamikaan tulee..Mutta mietin vaan, miten matkanjärjestäjä on varautunut tuollaisiin. Paikalliset tuskin jää turisteja sinne auttamaan, pääasia että pääsetvät itse pois alta, jos näinn kävisi. Miten vuoden 2002 purkaus vaikutti Naxokseen ja Taorminaan?


      • Naxos -fani sempre
        Pelkuri? kirjoitti:

        Sitä vaan mietttii uskaltaako viedä perheensä Naxokseen. Että miten vaikuttaisi siellä, jos sattuisi niin, että posahtaisi. Eihän sitä ketään olisi uskonut että valtava tunamikaan tulee..Mutta mietin vaan, miten matkanjärjestäjä on varautunut tuollaisiin. Paikalliset tuskin jää turisteja sinne auttamaan, pääasia että pääsetvät itse pois alta, jos näinn kävisi. Miten vuoden 2002 purkaus vaikutti Naxokseen ja Taorminaan?

        Hei!
        Olen lukenut jostain, että laava virta liikkuu n. metrin tunnissa.
        Eli ei se koko saari kerralla peity.
        Itse olen ollut 8 kertaa Naxosissa.
        Koskaan en ole pelännyt, että Etna purkautuisi...
        Viime syys-lokakuun vaihteessa, kun siellä olin sanoi opas jo kentällä, että Etnan pitäisi purkautua
        sillä viikolla.
        Melkein toivoin, että olisi purkautunutkin, mutta ei.
        Laava on tullut Naxosin rannalle asti joskus 353 Ekr.
        Eli aika harvinaista olisi, että laavaa tulisi niin paljon, että se rannalle asti tulisi.
        Ja uskon kyllä, että jos hätä siellä tulisi paikalliset ihan varmasti auttaisi. Sen verran avuliaista ihmisistä on kyse.
        Itse lähden nyt tulevana sunnuntaina taas Naxosiin.
        Kyllä sinne uskaltaa perheen kanssa mennä. Mekin olemme nyt lähdössä sinne kolmatta kertaa lasten kanssa. Ja lapset ovat taas ihan innoissaan, kun pääsevät sinne.
        Laava yleensä tuhoaa niitä Etnan rinteitä.
        Siellä onkin vain sellaisia röttelöitä, hylättyjä vanhoja taloja.
        En tiedä tuosta 2002 vuoden purkauksesta sen enempää, mutta näin tv.ssä, kun sinne laavavirtaan pudotettiin sellaisia isoja betoni palkkeja.
        Niiden avulla laavavirta saadaan muuttamaan ilmeisesti suuntaa.
        Etnallahan on laskettelurinteet ja nuo hissit on kyllä tulleet monet kerrat alas sieltä.
        Mahtavaa olisi saada lasketella Etnan rinteellä!
        Mutta Naxosin rannalla ei mielestäni tarvitse laavaa pelätä.
        Ja Taormina on sitten taas vuorenrinteellä, ettätuskin laava sinne sitten ainankaan nousee?

        T. Naxos -fani sempre (ei kuitenkaan asiantuntija)


      • alkuperäinen ihmettelijä
        Naxos -fani sempre kirjoitti:

        Hei!
        Olen lukenut jostain, että laava virta liikkuu n. metrin tunnissa.
        Eli ei se koko saari kerralla peity.
        Itse olen ollut 8 kertaa Naxosissa.
        Koskaan en ole pelännyt, että Etna purkautuisi...
        Viime syys-lokakuun vaihteessa, kun siellä olin sanoi opas jo kentällä, että Etnan pitäisi purkautua
        sillä viikolla.
        Melkein toivoin, että olisi purkautunutkin, mutta ei.
        Laava on tullut Naxosin rannalle asti joskus 353 Ekr.
        Eli aika harvinaista olisi, että laavaa tulisi niin paljon, että se rannalle asti tulisi.
        Ja uskon kyllä, että jos hätä siellä tulisi paikalliset ihan varmasti auttaisi. Sen verran avuliaista ihmisistä on kyse.
        Itse lähden nyt tulevana sunnuntaina taas Naxosiin.
        Kyllä sinne uskaltaa perheen kanssa mennä. Mekin olemme nyt lähdössä sinne kolmatta kertaa lasten kanssa. Ja lapset ovat taas ihan innoissaan, kun pääsevät sinne.
        Laava yleensä tuhoaa niitä Etnan rinteitä.
        Siellä onkin vain sellaisia röttelöitä, hylättyjä vanhoja taloja.
        En tiedä tuosta 2002 vuoden purkauksesta sen enempää, mutta näin tv.ssä, kun sinne laavavirtaan pudotettiin sellaisia isoja betoni palkkeja.
        Niiden avulla laavavirta saadaan muuttamaan ilmeisesti suuntaa.
        Etnallahan on laskettelurinteet ja nuo hissit on kyllä tulleet monet kerrat alas sieltä.
        Mahtavaa olisi saada lasketella Etnan rinteellä!
        Mutta Naxosin rannalla ei mielestäni tarvitse laavaa pelätä.
        Ja Taormina on sitten taas vuorenrinteellä, ettätuskin laava sinne sitten ainankaan nousee?

        T. Naxos -fani sempre (ei kuitenkaan asiantuntija)

        Lueskelin tuossa, että vuoden 2002 purkaus oli niin voimakas, että sadat ihmiset joutuivat jättämään kotinsa. Tuhkasade päälle niin kyllä varmasti on kaaos ollut päällä.. Mietin vaan,että Taorminastahan varmaan pääsee hyvinkin lähtemään pelillä kuin pelillä pois mutta Naxos, eikös se ole nimenomaan niin alhaalla, ettei ylöspäin (poispäin) pääsisi. Siis jos näin sattumalta kävisi? Tsunami osoitti sen, ettei suomalaiset matkanjärjestäjät (eivätkä varmasti muutkaan) osaa varautua tarpeeksi vakaviin luonnonkatastrofeihin. tuskin ovat varautuneet etnan purkaukseenkaan. Eikö vuonna 2002 nimenomaan tullut vielä järistyksiäkin sisiliassa. Aika harvinaistahan se olisi jos näin kävisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kuten sanoin, ei tsunamiinkaan osattu varautua aurinkoisessa Thaimaassa jne..


      • matkailija1
        alkuperäinen ihmettelijä kirjoitti:

        Lueskelin tuossa, että vuoden 2002 purkaus oli niin voimakas, että sadat ihmiset joutuivat jättämään kotinsa. Tuhkasade päälle niin kyllä varmasti on kaaos ollut päällä.. Mietin vaan,että Taorminastahan varmaan pääsee hyvinkin lähtemään pelillä kuin pelillä pois mutta Naxos, eikös se ole nimenomaan niin alhaalla, ettei ylöspäin (poispäin) pääsisi. Siis jos näin sattumalta kävisi? Tsunami osoitti sen, ettei suomalaiset matkanjärjestäjät (eivätkä varmasti muutkaan) osaa varautua tarpeeksi vakaviin luonnonkatastrofeihin. tuskin ovat varautuneet etnan purkaukseenkaan. Eikö vuonna 2002 nimenomaan tullut vielä järistyksiäkin sisiliassa. Aika harvinaistahan se olisi jos näin kävisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kuten sanoin, ei tsunamiinkaan osattu varautua aurinkoisessa Thaimaassa jne..

        Minua kiinnostaa tämä aihe ja itse olen perehtynyt siihen ja ottanut selvää asioista!

        Olin itse 2 vuotta sitten Castelmolassa ja pimeällä lähdettiin kävelemään sieltä alas kun bussit ei kulkeneet ja etna purkautui silloin. Käveltiin pimeällä teitä alas naxokseen asti. Jostain kumman syystä muuten tulivuoren purkautuessa usein on myös täysikuu ja voi tulla maanjäristyksiä tai kivivyöryjä, jopa tsunameita jos purkaus on paha. Silloin oli vain täysikuu, ei muuta.

        Etna ei todellakaan ole ihan naxoksen tai taorminan vieressä, vaan sivussa. Laavavirta näkyi siellä vuorella ja se eteni kovaa vauhtia alas, kilometrin muutamassa sekunnissa!! Tottakai itseänikin pelotti hieman, mutta se oli kumminkin siellä korkealla, sivulla ja autiossa jossa kukaan ei asunut, ei valoja. Oli se jännä nähdä miten punainen hohtava laavavirta"viiva" eteni kauempana! emme ehtineet edes alas asti kun laavavirta oli jo melkein alhaalla asti.

        Sisiliassa on kyllä nykypäivänä hyvin turistialueet eristetty etnasta, oma valinta jos lähtee johonkin paikallisten pikkukylään etnan juurelle pelkäämään.

        Olen jutellut paikallisten kanssa ja kaikki heistä pitävät etnaa "turvallisena", luottavat eivätkä koskaan edes ajattele mitään katastrofeja! tuntevat siis etnan hyvin. Etna on rauhallinen tulivuori ja purkautuu säännölliseti. Joskus esim. 6kuukauden välein toisinaan menee vuosia mutta purkautuu silti...

        Ei siis ole mitään syytä jättää menemättä sisiliaan tulivuoripelon vuoksi!! tietenkään ei ole pakko lähteä etnaretkelle ihan etnan läheisyyteen (kaasuista, rikistä jne. voi olla haittaa terveydelle omasta mielestäni, minulla mm. alkoi silmät vuotaa joka päivä).

        Tulivuorista kiinnostuneet kannattaa ehdottomasti lukea Pompeijista kertova kirja/pokkari! siinä on erinomaisen hyvin kuvailtu tapahtumia. Sellaiset tulivuoret jotka on olleet pitkään toimimattomia eikä purkautuneet, ne saattavat yhtäkkiä räjähtää kun kaikki kaasut patoutuu alas esim. luoliin ja etna ei kuulu niihin tulivuoriin. Näin olen kuullut että voisi käydä esim. Havaijilla ja miksei Teneriffallakin(?) koska siellä on niitä vaarallisia tulivuoria jotka ei ole purkautuneet pitkiin aikoihin. Mm. kerran luki uutisissa että teneriffalla turisteja kuoli luolissa rikkikaasuihin kun menivät sinne toimimattoman tulivuoren luoliin.

        Tulipa sellaistakin tietoon, että Cataniassa voi opiskella vulkanologiaa eli tulivuoritietämystä. Aika mielenkiintoinen ala.

        lisää tulivuorista voi katsoa:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tulivuori

        (wikin tiedot räjähdyksistä on aika pelottavia mutta ei ne kaikkia tulivuoria koske.. sillä jos koskisi eiköhän sisilialaiset olisi muuttaneet jo aikapäiviä sitten poies)

        http://www.tsv.fi/ttapaht/697/rossi.html


      • matkailija1
        alkuperäinen ihmettelijä kirjoitti:

        Lueskelin tuossa, että vuoden 2002 purkaus oli niin voimakas, että sadat ihmiset joutuivat jättämään kotinsa. Tuhkasade päälle niin kyllä varmasti on kaaos ollut päällä.. Mietin vaan,että Taorminastahan varmaan pääsee hyvinkin lähtemään pelillä kuin pelillä pois mutta Naxos, eikös se ole nimenomaan niin alhaalla, ettei ylöspäin (poispäin) pääsisi. Siis jos näin sattumalta kävisi? Tsunami osoitti sen, ettei suomalaiset matkanjärjestäjät (eivätkä varmasti muutkaan) osaa varautua tarpeeksi vakaviin luonnonkatastrofeihin. tuskin ovat varautuneet etnan purkaukseenkaan. Eikö vuonna 2002 nimenomaan tullut vielä järistyksiäkin sisiliassa. Aika harvinaistahan se olisi jos näin kävisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kuten sanoin, ei tsunamiinkaan osattu varautua aurinkoisessa Thaimaassa jne..

        "Tärkeitä tutkimusalueita Euroopassa ovat tällä hetkellä Etnan tulivuori Sisiliassa ja muut Italian vulkaanisesti aktiiviset alueet sekä Islanti ja Kanarian saaret."

        eli oikeassa olin, kyllä siellä kanariallakin "tulivuoria" on...
        Tässä yksi hyvin päivittyvä(sisilian aikaa) webkamera etnalta, sieltä näkee aika hyvin paitsi pimeällä (rauhalliselta näyttää nyt):

        http://www.albanetcom.com/etnaimg/

        Ja vielä jos etna pelottaa niin täytyy mainita, että etnaa valvotaan koko ajan!
        ei se ole niin syrjäinen ja hiljainen paikka kuin miltä kuvissa näyttää ja mitä voisi luulla. Mm. Catanian vulkanologian opiskelijat opiskelevat ja varmasti käyvät siellä, paikalliset turistit käyvät siellä, valokuvaajat videokuvaajat menevät sinne aina, uutistoimittajat, tutkijat, tiedemiehet ja ekologit jopa asuvat etnalla tai sen läheisyydessä. Eli omasta mielestäni turvallista on. "Kaikki" on otettu huomioon, riskejä varten on omia tutkimusryhmiä jotka asuvat siellä. Myös tietokoneita on hyödynnetty ja niiden avulla suunnitellaan miten estetään laavan eteneminen etnan lähikyliin.


        Hei tässä lukee vielä siitä Naxosfanin mainitsemasta operaatiosta:

        "Etnan tulivuorella Sisiliassa toteutettiin vuonna 1992 onnistunut laavavirran pysäytysoperaatio. Joulukuussa 1991 alkanut purkaus synnytti laavavirran, joka pulppusi liki 2,5 kilometrin korkeudella sijaitsevasta kraatterista. Nopeasti tehdyt tietokonesimulaatiot sekä päätelmät purkautuvan laavan määrästä, eli virtaamasta, osoittivat, että laavavirta uhkasi Zafferanan kylää tulivuoren itärinteellä. Viisi kuukautta purkauksen alkamisen jälkeen yksi laavavirroista oli ennättänyt kahdeksan ja puolen kilometrin etäisyydelle purkausaukosta ja oli enää vain 700 metrin päässä Zafferanan kylästä.

        Jo muutamaa kuukautta aiemmin oli tähän kohtaan rakennettu 20 metriä korkea maavalli virtausta hidastamaan. Kuukauden ajan maavalli pidätteli laavavirtaa, kunnes laava viimein alkoi virrata vallin yli. Kolme uutta maavallia rakennettiin pikavauhtia. Ne kuitenkin hidastivat laavan kulkua hyvin vähän. Noin kuusi kuukautta purkauksen alkamisen jälkeen toteutettiin varsinainen pysäytysoperaatio. Se oli taitavasti suunniteltu; tällä kerralla puututtiin virtaukseen laavavirran yläjuoksulla lähellä purkausaukkoa. Laavavirran keskelle oli syntynyt kanava, jota pitkin sula laava virtasi kohti laavavirran kärkiosaa. Tarkoitus oli saada tämä sulaa laavaa kuljettava kanava katkaistuksi. Jos kanava saataisiin katkaistua, pysähtyisi laavavirran kärkiosan eteneminen.

        Toimenpidettä voisi verrata verisuonen katkaisuun. Valmisteluihin kuului, että laavakanavaa tukittiin ja täytettiin helikoptereiden avulla kuljetetuilla betoni- ja kivilohkareilla. Laavakanavan reunus oli sitten tarkoitus räjäyttää rikki ja ohjata laavavirta uuteen, räjäytyspaikan viereen kaivettuun keinotekoiseen uomaan. Tämä uoma rakennettiin juuri sen vuoksi, ettei laava lähtisi hallitsemattomasti virtaamaan räjäytyksen jälkeen. Useita yrityksiä tehtiin mutta niiden avulla saatiin laavan virtaus luonnollisessa uomassaan vain hetkeksi katkaistuksi. Viidennellä kerralla onnistuttiin; laavakanavan kylkeen tehty murtuma ohjasi pääosan laavasta pois kanavasta ja syntyi uusi laavavirta, joka levisi laajalle asumattomalle alueelle. Laavavirran kärkiosa, joka uhkasi Zafferanan kylää pysähtyi, sillä sinne ei enää tullut riittävästi sulaa laavaa ylläpitämään virtausta."


        "On tärkeätä ymmärtää, että laavavirrat eivät ole pelkästään tuholaisia vaan myös maankamaran ahkeria rakentajia."

        Olen täysin samaa mieltä! ilman tulivuoria ei olisi syntynyt useita laaksoja, vuoria, jopa kanariansaarta ei olisi, eikä niitä pieniä saaria (stromboli, vulcano, lipari jne.) olisi sisiliassa.


      • matkailija1
        alkuperäinen ihmettelijä kirjoitti:

        Lueskelin tuossa, että vuoden 2002 purkaus oli niin voimakas, että sadat ihmiset joutuivat jättämään kotinsa. Tuhkasade päälle niin kyllä varmasti on kaaos ollut päällä.. Mietin vaan,että Taorminastahan varmaan pääsee hyvinkin lähtemään pelillä kuin pelillä pois mutta Naxos, eikös se ole nimenomaan niin alhaalla, ettei ylöspäin (poispäin) pääsisi. Siis jos näin sattumalta kävisi? Tsunami osoitti sen, ettei suomalaiset matkanjärjestäjät (eivätkä varmasti muutkaan) osaa varautua tarpeeksi vakaviin luonnonkatastrofeihin. tuskin ovat varautuneet etnan purkaukseenkaan. Eikö vuonna 2002 nimenomaan tullut vielä järistyksiäkin sisiliassa. Aika harvinaistahan se olisi jos näin kävisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kuten sanoin, ei tsunamiinkaan osattu varautua aurinkoisessa Thaimaassa jne..

        Sisiliassa on ollut myös maanjäristyksestä aiheutunut tsunami vuonna 1908. Tsunami oli Messinassa siellä eli silloin 150,000 ihmistä joista melkein 100,000 kuoli kuten myös muilla lähialueilla ja Calabriassa.

        Olen kuullut tsunamista ja löysin tämän tiedon täältä:

        http://fohn.net/biggest-tsunami/biggest-tsunami-4.html


        googlen kuvahaulla löytyy myös vanhoja mustavalkokuvia tuhoutuneista taloista kun laittaa hakuun: messina tsunami

        itse pidän kyllä thaimaata vaarallisempana paikkana edelleen kuin sisiliaa, siellä turisti voi helposti joutua myös vaikka murhatuksia kun paikalliset on niin köyhiä ja haluavat hyötyä ja rahaa.


      • ???
        matkailija1 kirjoitti:

        Sisiliassa on ollut myös maanjäristyksestä aiheutunut tsunami vuonna 1908. Tsunami oli Messinassa siellä eli silloin 150,000 ihmistä joista melkein 100,000 kuoli kuten myös muilla lähialueilla ja Calabriassa.

        Olen kuullut tsunamista ja löysin tämän tiedon täältä:

        http://fohn.net/biggest-tsunami/biggest-tsunami-4.html


        googlen kuvahaulla löytyy myös vanhoja mustavalkokuvia tuhoutuneista taloista kun laittaa hakuun: messina tsunami

        itse pidän kyllä thaimaata vaarallisempana paikkana edelleen kuin sisiliaa, siellä turisti voi helposti joutua myös vaikka murhatuksia kun paikalliset on niin köyhiä ja haluavat hyötyä ja rahaa.

        Olen kyllä eri mieltä. Tänä päivänä ei voida millään varautua kaikkiin luonnon katastrofeihin tms. Nimenomaan Etna on mysteeri tutkijoille. On arvaamatonta miten ja koska etna purkautuu seuraavaksi, nimittäin 2002 purkaus saattaa meinata sitä, että seuraava purkaus/purkaukset on vuoden sisällä. Eli ei koskaan voi tietää. Etnan laava on varmasti hallittavissa, mutta järistykset ei! usein etnan purkauksiin ei ole ihmisiä kuollut, vaan nimenomaan JÄRISTYKSIIN. koko sisilia on järistysaluetta. Etnan mahdollinen purkautuminen saattaa siis aiheuttaa monia ongelmia, jotka vaikuttaa myös turistien olemiseen alueella.


      • älä kommentoi jos et oikeas...
        matkailija1 kirjoitti:

        Minua kiinnostaa tämä aihe ja itse olen perehtynyt siihen ja ottanut selvää asioista!

        Olin itse 2 vuotta sitten Castelmolassa ja pimeällä lähdettiin kävelemään sieltä alas kun bussit ei kulkeneet ja etna purkautui silloin. Käveltiin pimeällä teitä alas naxokseen asti. Jostain kumman syystä muuten tulivuoren purkautuessa usein on myös täysikuu ja voi tulla maanjäristyksiä tai kivivyöryjä, jopa tsunameita jos purkaus on paha. Silloin oli vain täysikuu, ei muuta.

        Etna ei todellakaan ole ihan naxoksen tai taorminan vieressä, vaan sivussa. Laavavirta näkyi siellä vuorella ja se eteni kovaa vauhtia alas, kilometrin muutamassa sekunnissa!! Tottakai itseänikin pelotti hieman, mutta se oli kumminkin siellä korkealla, sivulla ja autiossa jossa kukaan ei asunut, ei valoja. Oli se jännä nähdä miten punainen hohtava laavavirta"viiva" eteni kauempana! emme ehtineet edes alas asti kun laavavirta oli jo melkein alhaalla asti.

        Sisiliassa on kyllä nykypäivänä hyvin turistialueet eristetty etnasta, oma valinta jos lähtee johonkin paikallisten pikkukylään etnan juurelle pelkäämään.

        Olen jutellut paikallisten kanssa ja kaikki heistä pitävät etnaa "turvallisena", luottavat eivätkä koskaan edes ajattele mitään katastrofeja! tuntevat siis etnan hyvin. Etna on rauhallinen tulivuori ja purkautuu säännölliseti. Joskus esim. 6kuukauden välein toisinaan menee vuosia mutta purkautuu silti...

        Ei siis ole mitään syytä jättää menemättä sisiliaan tulivuoripelon vuoksi!! tietenkään ei ole pakko lähteä etnaretkelle ihan etnan läheisyyteen (kaasuista, rikistä jne. voi olla haittaa terveydelle omasta mielestäni, minulla mm. alkoi silmät vuotaa joka päivä).

        Tulivuorista kiinnostuneet kannattaa ehdottomasti lukea Pompeijista kertova kirja/pokkari! siinä on erinomaisen hyvin kuvailtu tapahtumia. Sellaiset tulivuoret jotka on olleet pitkään toimimattomia eikä purkautuneet, ne saattavat yhtäkkiä räjähtää kun kaikki kaasut patoutuu alas esim. luoliin ja etna ei kuulu niihin tulivuoriin. Näin olen kuullut että voisi käydä esim. Havaijilla ja miksei Teneriffallakin(?) koska siellä on niitä vaarallisia tulivuoria jotka ei ole purkautuneet pitkiin aikoihin. Mm. kerran luki uutisissa että teneriffalla turisteja kuoli luolissa rikkikaasuihin kun menivät sinne toimimattoman tulivuoren luoliin.

        Tulipa sellaistakin tietoon, että Cataniassa voi opiskella vulkanologiaa eli tulivuoritietämystä. Aika mielenkiintoinen ala.

        lisää tulivuorista voi katsoa:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tulivuori

        (wikin tiedot räjähdyksistä on aika pelottavia mutta ei ne kaikkia tulivuoria koske.. sillä jos koskisi eiköhän sisilialaiset olisi muuttaneet jo aikapäiviä sitten poies)

        http://www.tsv.fi/ttapaht/697/rossi.html

        Vain välikommentti tähän keskusteluun...ole hyvä ja jätä kommentoimatta, jos kommenttisi on sen varassa, että "olen kuullut"...itse en esimerkiksi kommentoi Etnan osalta kirjoittamaasi, koska Sisiliaan en ole niin perehtynyt. Myös jos viittaat johonkin lähteeseen tyyliin: "luki uutisissa", niin kannattaa mainita lähde...tässä kohdin tarkoittanet lööppilehtiä, jotka eivät aina todellakaan ole tarkistaneet tietojen oikeellisuutta ennen julkaisua! Huomasin siis sivukommenttisi muiden tulivuorien suhteen sisältävän asiavirheitä - eiköhän asiantuntemusta tarjoa parhaiten ne tulivuorien oikeat tutkijat, vulkanologit, pysytään me maallikot lestissämme...ei millään pahalla..

        Sillä mikään ei ole ärsyttävämpää kuin näissä keskusteluissa "oikeaa" tietoa jakavat asiantuntijat..joista aniharva todellisuudessa sellainen on. Asioista kiinnostuneita ja niihin hiukan perehtyneitä on valtavasti, todellisia tietäjiä aniharvassa.


      • mikään ei estä
        ??? kirjoitti:

        Olen kyllä eri mieltä. Tänä päivänä ei voida millään varautua kaikkiin luonnon katastrofeihin tms. Nimenomaan Etna on mysteeri tutkijoille. On arvaamatonta miten ja koska etna purkautuu seuraavaksi, nimittäin 2002 purkaus saattaa meinata sitä, että seuraava purkaus/purkaukset on vuoden sisällä. Eli ei koskaan voi tietää. Etnan laava on varmasti hallittavissa, mutta järistykset ei! usein etnan purkauksiin ei ole ihmisiä kuollut, vaan nimenomaan JÄRISTYKSIIN. koko sisilia on järistysaluetta. Etnan mahdollinen purkautuminen saattaa siis aiheuttaa monia ongelmia, jotka vaikuttaa myös turistien olemiseen alueella.

        etteikö merenpohjasta saata yhtäkkiä purkautua laattojen saumakohdissa ja näin ollen syntyä uusi tulivuori.


        http://www.mvnet.fi/index.php?osio=Tutkielmat&luokka=Lukio&sivu=GE3_-_Endogeeniset_hasardit


      • matkailija1
        älä kommentoi jos et oikeas... kirjoitti:

        Vain välikommentti tähän keskusteluun...ole hyvä ja jätä kommentoimatta, jos kommenttisi on sen varassa, että "olen kuullut"...itse en esimerkiksi kommentoi Etnan osalta kirjoittamaasi, koska Sisiliaan en ole niin perehtynyt. Myös jos viittaat johonkin lähteeseen tyyliin: "luki uutisissa", niin kannattaa mainita lähde...tässä kohdin tarkoittanet lööppilehtiä, jotka eivät aina todellakaan ole tarkistaneet tietojen oikeellisuutta ennen julkaisua! Huomasin siis sivukommenttisi muiden tulivuorien suhteen sisältävän asiavirheitä - eiköhän asiantuntemusta tarjoa parhaiten ne tulivuorien oikeat tutkijat, vulkanologit, pysytään me maallikot lestissämme...ei millään pahalla..

        Sillä mikään ei ole ärsyttävämpää kuin näissä keskusteluissa "oikeaa" tietoa jakavat asiantuntijat..joista aniharva todellisuudessa sellainen on. Asioista kiinnostuneita ja niihin hiukan perehtyneitä on valtavasti, todellisia tietäjiä aniharvassa.

        et tainnut lukea edes koko juttua? minä olen kyllä lukenut tulivuorista ja niiden toiminnasta paljonkin, katsonut dokumentteja, ottanut selvää, kysellyt paikallisilta yms. mitään mistään "lööppilehdistä" en ole lukenut/oppinut ja niissä ei edes lue mitään tulivuorista vaan lähinnä niitä lööppejä ja juoruja ihan eri aiheista...

        Vulkanologia tuskin tältä palstalta löytyy! :)
        jos haluat tulivuoren tutkijan niin sellaista pitää mennä etsimään vähintään Cataniasta asti. Enkä ole väittänyt etteikö tutkija tietäisi paremmin kuin minä! sellaista on vaan tosiaan vaikea löytää täältä.. ja jos sellainen täällä olisi, eiköhän joku sinunlaisesi tutkijallekin väittäisi vastaan, aina voi väitellä!


      • ja taas...
        matkailija1 kirjoitti:

        et tainnut lukea edes koko juttua? minä olen kyllä lukenut tulivuorista ja niiden toiminnasta paljonkin, katsonut dokumentteja, ottanut selvää, kysellyt paikallisilta yms. mitään mistään "lööppilehdistä" en ole lukenut/oppinut ja niissä ei edes lue mitään tulivuorista vaan lähinnä niitä lööppejä ja juoruja ihan eri aiheista...

        Vulkanologia tuskin tältä palstalta löytyy! :)
        jos haluat tulivuoren tutkijan niin sellaista pitää mennä etsimään vähintään Cataniasta asti. Enkä ole väittänyt etteikö tutkija tietäisi paremmin kuin minä! sellaista on vaan tosiaan vaikea löytää täältä.. ja jos sellainen täällä olisi, eiköhän joku sinunlaisesi tutkijallekin väittäisi vastaan, aina voi väitellä!

        niin...kukapa sen kissan hännän pystyyn nostaisi, ellei kissa itse...! Ole rauhassa asiantuntija naxos-fanittajan kanssa, heh. Harvoin suomalaisista löytyy noin rohkeaa julistautumaan suorastaan asiantuntijaksi tulivuoriasioissa, joten papukaijamerkit siitä!


      • Naxos -fani sempre
        ja taas... kirjoitti:

        niin...kukapa sen kissan hännän pystyyn nostaisi, ellei kissa itse...! Ole rauhassa asiantuntija naxos-fanittajan kanssa, heh. Harvoin suomalaisista löytyy noin rohkeaa julistautumaan suorastaan asiantuntijaksi tulivuoriasioissa, joten papukaijamerkit siitä!

        No herää nyt sinäkin!
        Mikä asiantuntijan lausunto sinulle kelpaisi??
        Tuskin mikään.
        Eikös joku täällä kysellyt vain uskaltaako Naxosiin mennä perheen kanssa matkalle?
        Ja joku taisi kysymykseen ihan vastatakin = kyllä uskaltaa!
        Jos ei uskalla niin kannattaa jäädä kotiin, sinnekin on moni kuollut?
        Sunnuntaina Naxosiin lähden enkä pelkää pätkänvertaa! (ihan turvallisin mielin sinne vien myös lapseni)
        Jokatapauksessahan me jokainen joskus jostain syystä kuollaan?
        Jos kuolen Etnan purkauksessa tai järistyksissä niin ei voi mitään = TODELLA huono tuuri.
        Mutta varmasti aika pieni on prosentti heittää veivit siellä?
        Voisinhan yhtä hyvin kuolla ensiviikolla vaikka autokolarissa?
        Kannattaako näitä sen enempää vatvoa?
        Mielestäni ei.
        Eläkää täysillä!
        Ja ei, kun Naxosiin...
        T. Naxos -"fanittaja/asiantuntija"- sempre, heh


    • naxos -fani sempre

      Hei!
      Etna purkautuu juuri nyt ja minä olen lähdössä 2 tunnin päästä Helsinkiin.
      Ja sieltä aamulla klo. 08.10 kohti Naxosta.
      Mukanani 3 tytärtäni.
      Nyt kyllä vähän alkaa jännittää...
      2 viikkoa sitten, tästä juuri täällä kirjoitettiin ja nyt se sitten osui meidän kohdalle.
      Tämä on 10 kerta, kun Naxosiin menen.
      Ja koskaan en ole sattunut sinne purkausten aikaan.
      No tuleepahan koettua jotain arjesta poikkeavaa.
      Palaan asiaan jos takaisin vielä päästään.
      Toivotaan, ettei niitä maanjäristyksiä nyt sitten tule pahasti :).
      T. Naxos -fani sempre
      Toissa viikolla, kun siellä olimme.
      Siskoni näki siellä uutisissa jotain Etnasta, mutta ei tiennyt mitä siinä sanottiin.
      Olisiko jo silloin ollut odotettavissa tämä purkaus?

      • nitro....x

    • reissulassie

      minäkin olen kans menossa Etnaa katsomaan 3.6.

      pikkusen on itselläni on perhosia vatsassa. sekin kerran elämässä täytyy kokea. vaikka ei ole iloinen asia.

      • nitro....x

        Ei kukaan näyttänyt etnan purkautumista pelkäävän laisinkaan. Paikallisissa uutisissa käsiteltiin etnaa hyvin vähän. Giardini naxosista ja taorminasta on noin 30 kilometriä etnalle. Vaimon ja tyttären kanssa iltaisin katselimme hotellin parvekkeelta etnan huipun punahehkua, (se oli kauniin näköinen) eikä vaimo ja tytär, vaikka ovat "säikkyjä" pelänneet mennä nukkumaan. Hyvää ja rauhallista matkaa toivottaa nitro...x.


      • Katte

        Samassa koneessa mennään Etnaa katsomaan, mekin olemme lähdössä Taorminaan 3.6 lennolla. Nähdään! :)


      • PirkkoHannele
        Katte kirjoitti:

        Samassa koneessa mennään Etnaa katsomaan, mekin olemme lähdössä Taorminaan 3.6 lennolla. Nähdään! :)

        Palasin juuri 18.5. Taorminasta ja siellä ihailimme useampanakin iltana pimeässä hohtavaa laavavirtaa Etnalta. Kiikarilla näki paremmin. Etna höyrysikin aika lailla ja oli päivisin pilven peitossa. Laavavirta on niin kaukana, ettei se todellakaan peloita millään tavalla.
        Merivesi on muuten jo lämmintä!


      • naxos -fani sempre
        PirkkoHannele kirjoitti:

        Palasin juuri 18.5. Taorminasta ja siellä ihailimme useampanakin iltana pimeässä hohtavaa laavavirtaa Etnalta. Kiikarilla näki paremmin. Etna höyrysikin aika lailla ja oli päivisin pilven peitossa. Laavavirta on niin kaukana, ettei se todellakaan peloita millään tavalla.
        Merivesi on muuten jo lämmintä!

        Hei!
        Palasin itsekin Naxosista 18.5.
        Katselimme myös iltaisin Etnan laavavirtaa parvekkeeltamme.
        Sisilialainen ystäväni kertoi, että ei ole "normaalia", että laava valuu Naxosin puoleista rinnettä.
        Se menee yleensä toiselle puolelle...
        Eli hänen elinaikanaan laava ei ole tullut Naxosin puolelle.
        Onko kellään uudempaa tietoa purkauksesta?
        Vieläkö se siellä kuplii?
        Onko ketään nyt sunnuntaina Naxosista tai Taorminasta palannutta tällä palstalla, että voisi kertoa miltä siellä näytti?
        Ei se purkaus siellä tosiaan paikallisia pelottanut millään lailla.
        Ei siitä edes pahemmin siellä puhuttu.
        Hotellin omistaja kyllä sanoi meille matkalaisille
        muutamana iltana, että menkää katsomaan sieltä tulee laavaa...
        Uutisissa Etnasta taisi tosiaan olla 2 kertaa juttua.
        Itseäni kyllä alkoi jännittää lähtö Naxosiin, kun juuri sinä yönä, kun meidän lähtö oli alkoi Etna purkautua.
        Sinne vaan sitten lähdettiin eikä siellä edes muistanut koko purkausta.
        Hyvin meni matka ja oli mielenkiintoista seurata
        purkausta parvekkeella iltaisin.
        Eikä nukkumaan meno pelottanut kyllä.
        Minullakin oli mukana 3 tytärtä.
        T. Naxos -fani sempre


      • matkailija1
        naxos -fani sempre kirjoitti:

        Hei!
        Palasin itsekin Naxosista 18.5.
        Katselimme myös iltaisin Etnan laavavirtaa parvekkeeltamme.
        Sisilialainen ystäväni kertoi, että ei ole "normaalia", että laava valuu Naxosin puoleista rinnettä.
        Se menee yleensä toiselle puolelle...
        Eli hänen elinaikanaan laava ei ole tullut Naxosin puolelle.
        Onko kellään uudempaa tietoa purkauksesta?
        Vieläkö se siellä kuplii?
        Onko ketään nyt sunnuntaina Naxosista tai Taorminasta palannutta tällä palstalla, että voisi kertoa miltä siellä näytti?
        Ei se purkaus siellä tosiaan paikallisia pelottanut millään lailla.
        Ei siitä edes pahemmin siellä puhuttu.
        Hotellin omistaja kyllä sanoi meille matkalaisille
        muutamana iltana, että menkää katsomaan sieltä tulee laavaa...
        Uutisissa Etnasta taisi tosiaan olla 2 kertaa juttua.
        Itseäni kyllä alkoi jännittää lähtö Naxosiin, kun juuri sinä yönä, kun meidän lähtö oli alkoi Etna purkautua.
        Sinne vaan sitten lähdettiin eikä siellä edes muistanut koko purkausta.
        Hyvin meni matka ja oli mielenkiintoista seurata
        purkausta parvekkeella iltaisin.
        Eikä nukkumaan meno pelottanut kyllä.
        Minullakin oli mukana 3 tytärtä.
        T. Naxos -fani sempre

        Hei huomasiko kukaan teistä nyt naxoksessa olleista minkäänlaista pientä "tärinää" tms. yöllä 5-6 aikaan?? tai sellaista kovaa tuulta pikaista sadetta?

        joka kerta kun olen ollut sant antoniossa on tullut tällaisia "sääilmiöitä" aina 1-5 kertaan viikossa, aluksi en tajunnut mitä ne oli, mutta johtuu etnasta aika varmasti, myös siskoni huomasi samat sääilmiöt tärinän mutta muut ei kun nukkuivat niin sikeästi. Menin sitten kerran yöllä parvekkeelle katsomaan mitä oli meneillään kun pelästyin kun ovet paukkui koko ajan jne. luulin jo että joku sieltä kiipesi sisälle heh... Mutta tosiaan parvekkeen kaide tärisi tosi paljon sillä lailla oudosti sännöllisesti ja loppui sitten itsestään... Myös sant antonion katokset (näkee ylemmistä kerroksista, parvekkeilta) on hieman sortuneet, tai ei ihan "hieman" vaan itseasiassa aika huonossa kunnossahan ne on. Silloin lokakuussa meidän parvekkeelta näki sen katoksen jonka alta siis mentiin sisään, se oli tosi huonossa kunnossa. Varmasti johtuu siitä tärinästä!

        että minua kyllä vähän pelottaakin ne sääilmiöt ja tärinät, vaikka kaikki ei niitä huomaakkaan! lokakuussa kyllä kaikki meidän kerroksessa olleet turistit alkoi paiskoa ovia takaisin kiinni ja meluta hädissään käytävillä. Olen ollut myös vuokra-asunnossa siellä rantakadulla eli kauempana etnasta, mutta sielläkin näitä samoja ilmiöitä huomasi. Mm. aamulla herätessä olikin siirtynyt toiseen päähän sänkyä vaikka itse en ollut liikkunut yhtään, joka aamu sama juttu. Asunnossa myös yhdessä kohtaa käytävää lattia liikkui ja alakertalaisten äänet kuului ylös selvemmin silloin, talossa oli myös sortumaisillaan oleva kellari.


      • naxos -fani sempre
        matkailija1 kirjoitti:

        Hei huomasiko kukaan teistä nyt naxoksessa olleista minkäänlaista pientä "tärinää" tms. yöllä 5-6 aikaan?? tai sellaista kovaa tuulta pikaista sadetta?

        joka kerta kun olen ollut sant antoniossa on tullut tällaisia "sääilmiöitä" aina 1-5 kertaan viikossa, aluksi en tajunnut mitä ne oli, mutta johtuu etnasta aika varmasti, myös siskoni huomasi samat sääilmiöt tärinän mutta muut ei kun nukkuivat niin sikeästi. Menin sitten kerran yöllä parvekkeelle katsomaan mitä oli meneillään kun pelästyin kun ovet paukkui koko ajan jne. luulin jo että joku sieltä kiipesi sisälle heh... Mutta tosiaan parvekkeen kaide tärisi tosi paljon sillä lailla oudosti sännöllisesti ja loppui sitten itsestään... Myös sant antonion katokset (näkee ylemmistä kerroksista, parvekkeilta) on hieman sortuneet, tai ei ihan "hieman" vaan itseasiassa aika huonossa kunnossahan ne on. Silloin lokakuussa meidän parvekkeelta näki sen katoksen jonka alta siis mentiin sisään, se oli tosi huonossa kunnossa. Varmasti johtuu siitä tärinästä!

        että minua kyllä vähän pelottaakin ne sääilmiöt ja tärinät, vaikka kaikki ei niitä huomaakkaan! lokakuussa kyllä kaikki meidän kerroksessa olleet turistit alkoi paiskoa ovia takaisin kiinni ja meluta hädissään käytävillä. Olen ollut myös vuokra-asunnossa siellä rantakadulla eli kauempana etnasta, mutta sielläkin näitä samoja ilmiöitä huomasi. Mm. aamulla herätessä olikin siirtynyt toiseen päähän sänkyä vaikka itse en ollut liikkunut yhtään, joka aamu sama juttu. Asunnossa myös yhdessä kohtaa käytävää lattia liikkui ja alakertalaisten äänet kuului ylös selvemmin silloin, talossa oli myös sortumaisillaan oleva kellari.

        Hei!
        Minä en ole huomannut koskaan mitään tärinöitä/maanjäristyksiä Naxosissa ollessani.
        Toivottavasti ei oikeasti johdu Etnasta!
        Sant Antoniossa siis olen nyt ollut jo 4 kertaa, enkä ole huomannut mitään erikoista.
        Eikä kukaan ainakaan nyt viime matkallakaan mitään puhunut, vaikka Etna purkautui koko viikon.
        Olisi kyllä ihan hirveätä jos sinne tulisi uudestaa sellaiset kauheat maanjäristykset...
        Kaikkihan on mahdollista.
        Mietin silloin lähtiessä Naxosiin 11.5 noita juttuja, kun tuli luettua netistä niitä.
        Ja sitten, kun rannalla oli sellaiset aallot, etten koskaan siellä ole sellaisia ennen nähnyt niin kävi jo ne välimerelle ennustetut tsunamit mielessä ;).
        No toivottavasti tuo Etna purkautuu yhtä rauhallisesti, kuin aina ennenkin.
        Ja tosiaan itse en ole mitään tärinöitä huomannut.
        Olisiko NITROXilla tähän joku kommentti?
        Huomasitteko te mitään tärinää Naxosissa?
        T. Naxos -fani sempre


      • nitro....x
        naxos -fani sempre kirjoitti:

        Hei!
        Minä en ole huomannut koskaan mitään tärinöitä/maanjäristyksiä Naxosissa ollessani.
        Toivottavasti ei oikeasti johdu Etnasta!
        Sant Antoniossa siis olen nyt ollut jo 4 kertaa, enkä ole huomannut mitään erikoista.
        Eikä kukaan ainakaan nyt viime matkallakaan mitään puhunut, vaikka Etna purkautui koko viikon.
        Olisi kyllä ihan hirveätä jos sinne tulisi uudestaa sellaiset kauheat maanjäristykset...
        Kaikkihan on mahdollista.
        Mietin silloin lähtiessä Naxosiin 11.5 noita juttuja, kun tuli luettua netistä niitä.
        Ja sitten, kun rannalla oli sellaiset aallot, etten koskaan siellä ole sellaisia ennen nähnyt niin kävi jo ne välimerelle ennustetut tsunamit mielessä ;).
        No toivottavasti tuo Etna purkautuu yhtä rauhallisesti, kuin aina ennenkin.
        Ja tosiaan itse en ole mitään tärinöitä huomannut.
        Olisiko NITROXilla tähän joku kommentti?
        Huomasitteko te mitään tärinää Naxosissa?
        T. Naxos -fani sempre

        Kuulimme päivisin. Ei kuulunut etnan suunnasta vaan Cataniasta päin ja seuraavana päivänä Messinan suunnasta. Epämääräistä jyminää, en osaa verrata mihinkään aiemmin kuulemaani.
        Minkäänlaisia "tärinöitä" emme havainneet.
        Etnahan on "luotettava purkautuja" päästää höyryjä jatkuvasti, varoventtiili toimii.
        Ei niinkuin Vesuvius joka on pitkän aikaa hiljaa ja sitten saattaa äkkiarvaamatta RÄJÄHTÄÄ.


      • naxos -fani sempre
        nitro....x kirjoitti:

        Kuulimme päivisin. Ei kuulunut etnan suunnasta vaan Cataniasta päin ja seuraavana päivänä Messinan suunnasta. Epämääräistä jyminää, en osaa verrata mihinkään aiemmin kuulemaani.
        Minkäänlaisia "tärinöitä" emme havainneet.
        Etnahan on "luotettava purkautuja" päästää höyryjä jatkuvasti, varoventtiili toimii.
        Ei niinkuin Vesuvius joka on pitkän aikaa hiljaa ja sitten saattaa äkkiarvaamatta RÄJÄHTÄÄ.

        Hei!
        Sitä outoa jyminää kyllä kuului.
        Eikös me porukalla sitä ihmetelty silloin yhtenä iltana?
        Se kuului niin kuin mereltä päin/ Catanian suunnalta.
        Mikä sen sitten aiheutti, ei tietoa...
        Mutta tärinää en ole koskaan huomannut.
        Voiko sitten nukkua niin sikeästi, ettei sitä huomaa?
        Siellä kyllä tunnetusti hyvin nukuttaa.
        Kun hierarkia liian syvä, pitää aloittaa pian uusi Naxos otsake nro.5?!
        T. Naxos -fani sempre


      • L.Aava
        naxos -fani sempre kirjoitti:

        Hei!
        Sitä outoa jyminää kyllä kuului.
        Eikös me porukalla sitä ihmetelty silloin yhtenä iltana?
        Se kuului niin kuin mereltä päin/ Catanian suunnalta.
        Mikä sen sitten aiheutti, ei tietoa...
        Mutta tärinää en ole koskaan huomannut.
        Voiko sitten nukkua niin sikeästi, ettei sitä huomaa?
        Siellä kyllä tunnetusti hyvin nukuttaa.
        Kun hierarkia liian syvä, pitää aloittaa pian uusi Naxos otsake nro.5?!
        T. Naxos -fani sempre

        Minä kun olin Naxosissa, niin yöllä kuului hirveä melske ja ihan niinkuin olisi huone tärissyt. Sitä kesti kymmenisen minnuuttia ja yltyi loppua kohden. Minä jo luulin, että nyt se Etna purkautui. Mutta se olikin Koistinen siinä naapurihuoneessa.


      • naxos -fani sempre
        L.Aava kirjoitti:

        Minä kun olin Naxosissa, niin yöllä kuului hirveä melske ja ihan niinkuin olisi huone tärissyt. Sitä kesti kymmenisen minnuuttia ja yltyi loppua kohden. Minä jo luulin, että nyt se Etna purkautui. Mutta se olikin Koistinen siinä naapurihuoneessa.

        ... sellaisia ne on ne Koistiset :).
        Hyvä kuitenkin, ettei se ollut se Etna...
        T. Naxos -fani sempre


      • L.A.Ava
        naxos -fani sempre kirjoitti:

        ... sellaisia ne on ne Koistiset :).
        Hyvä kuitenkin, ettei se ollut se Etna...
        T. Naxos -fani sempre

        Niin niin, mutta tuhkaa tuli kumminkin.


      • naxos -fani sempre
        L.A.Ava kirjoitti:

        Niin niin, mutta tuhkaa tuli kumminkin.

        ... johan se nyt olisi ollut jos tuhkaa ei olisi tullut,
        kun kyse on kuitenkin Koistisesta.
        Sehän on varsinainen tuhka...., heh.
        T. Naxos -fani sempre


      • nitro....x
        L.Aava kirjoitti:

        Minä kun olin Naxosissa, niin yöllä kuului hirveä melske ja ihan niinkuin olisi huone tärissyt. Sitä kesti kymmenisen minnuuttia ja yltyi loppua kohden. Minä jo luulin, että nyt se Etna purkautui. Mutta se olikin Koistinen siinä naapurihuoneessa.

        Daltonin veljeksiä, Koistisia, nekö siellä rymistelee? No nyt tajuun sen jyminän.


      • matkailija1
        nitro....x kirjoitti:

        Daltonin veljeksiä, Koistisia, nekö siellä rymistelee? No nyt tajuun sen jyminän.

        Siinä Messinan (ja naxoksen) lähellä merellä mannerlaatat kohtaa ja ne mannerlaatat liikkuvat koko ajan, että siitä saattaa johtua jyminä, kovat aallot ja maanjäristykset myös. Toisesta suunnasta tulee jatkuvasti uusia aaltoja siinä kohtaa, joten se veneretki jolla minä olin, oli kyllä aikamoista keinumista! missään en ole koskaan nähnyt nin isoja aaltoja ja myöhemmin sitten illalla katsottiin vuokra-asunnon parvekkeelta kun rantakadulle lensi aidan yli vettä merestä..
        Siskoni oli silloin lokakuussa uimassa ja lähti uimaan vähän pidemmälle sitten, hän kertoi että aallot oli niin kovat että hän ei millään meinannut päästä uimaan takaisin rantaan kun aallot kuljetti merelle päin niin voimakkaasti. Pelottava kokemus.

        Itse olen ihan joka kerta huomannut sellaista pientä tärinää ja jyminää sant antoniossa ollessa. Ja aika lähellähän sant antonio kumminkin on etnaa. Aina aamuyöllä tulleet ne tärinät, usein meidänkään seurueesta ei muut siihen herää tai kerran meitä heräsi 3 mutta kaksi muuta nukkui sikeästi vaan.


      • naxos -fani sempre
        matkailija1 kirjoitti:

        Siinä Messinan (ja naxoksen) lähellä merellä mannerlaatat kohtaa ja ne mannerlaatat liikkuvat koko ajan, että siitä saattaa johtua jyminä, kovat aallot ja maanjäristykset myös. Toisesta suunnasta tulee jatkuvasti uusia aaltoja siinä kohtaa, joten se veneretki jolla minä olin, oli kyllä aikamoista keinumista! missään en ole koskaan nähnyt nin isoja aaltoja ja myöhemmin sitten illalla katsottiin vuokra-asunnon parvekkeelta kun rantakadulle lensi aidan yli vettä merestä..
        Siskoni oli silloin lokakuussa uimassa ja lähti uimaan vähän pidemmälle sitten, hän kertoi että aallot oli niin kovat että hän ei millään meinannut päästä uimaan takaisin rantaan kun aallot kuljetti merelle päin niin voimakkaasti. Pelottava kokemus.

        Itse olen ihan joka kerta huomannut sellaista pientä tärinää ja jyminää sant antoniossa ollessa. Ja aika lähellähän sant antonio kumminkin on etnaa. Aina aamuyöllä tulleet ne tärinät, usein meidänkään seurueesta ei muut siihen herää tai kerran meitä heräsi 3 mutta kaksi muuta nukkui sikeästi vaan.

        Moikka taas!
        Outoa jyminää se ääni kyllä oli.
        No en tiedä siitä sen enempää, johtuuko mannerlaatoista vai mistä.
        Kovat aallotkin siellä siis 2 päivää oli.
        Saattaa kyllä liittyä Etnaan...
        Mitään en ole nyt purkauksesta kuullut.
        Kai se siellä vieläkin purkaustaan jatkaa?
        Kovin kauaksi ei tosiaan kannata uimaan lähteä jos kovat aallot/merenkäynti on.
        Kun nyt lähdimme veneretkelle oli vielä aikamoiset aallot.
        Tuli heti lähtiessä mieleen, että nyt saattaa sitten käydä niin kuin sinulle.
        Mutta ei tullut huono-olo.
        Salvatore ei kertonut nyt paikoista mitään vaan sanoi minulle, että kerro sinä mitä missäkin on.
        Kun mukana ei siis ollut muita, kun minä ja tytöt.
        Minä sitten toimin oppaana tytöille :).
        Ja Salvatore kertoi, että ottaa Amerikkalaisilta maksua 25e per lärvi.
        Että hinta saattaa kyllä sitten myös vaihdella veneretkellä.
        Meidän hinta siis tuo mikä ennenkin 10e per lärvi.
        Onko sinulla vielä tietoa milloin Naxosiin suuntaat?
        Mitään hirveän halpaa ei nyt taida olla tarjolla :'(.
        Heti voisin lähteä matkaan, siltä tuntuu...
        T. Naxos -fani sempre


      • naxos -fani sempre
        naxos -fani sempre kirjoitti:

        Moikka taas!
        Outoa jyminää se ääni kyllä oli.
        No en tiedä siitä sen enempää, johtuuko mannerlaatoista vai mistä.
        Kovat aallotkin siellä siis 2 päivää oli.
        Saattaa kyllä liittyä Etnaan...
        Mitään en ole nyt purkauksesta kuullut.
        Kai se siellä vieläkin purkaustaan jatkaa?
        Kovin kauaksi ei tosiaan kannata uimaan lähteä jos kovat aallot/merenkäynti on.
        Kun nyt lähdimme veneretkelle oli vielä aikamoiset aallot.
        Tuli heti lähtiessä mieleen, että nyt saattaa sitten käydä niin kuin sinulle.
        Mutta ei tullut huono-olo.
        Salvatore ei kertonut nyt paikoista mitään vaan sanoi minulle, että kerro sinä mitä missäkin on.
        Kun mukana ei siis ollut muita, kun minä ja tytöt.
        Minä sitten toimin oppaana tytöille :).
        Ja Salvatore kertoi, että ottaa Amerikkalaisilta maksua 25e per lärvi.
        Että hinta saattaa kyllä sitten myös vaihdella veneretkellä.
        Meidän hinta siis tuo mikä ennenkin 10e per lärvi.
        Onko sinulla vielä tietoa milloin Naxosiin suuntaat?
        Mitään hirveän halpaa ei nyt taida olla tarjolla :'(.
        Heti voisin lähteä matkaan, siltä tuntuu...
        T. Naxos -fani sempre

        Hei!
        Siellä se Etna edelleen purkautuu!!
        Kuinkahan kauan mahtaa vielä jatkua, kun nyt mennyt jo 6 viikkoa?
        Franco oli ollut eilen seuraamaassa läheltä laavavirtaa!
        Sanoi, että siellä oli ollut todella kaunista.
        Siitä tiedän, että purkaus varmasti jatkuu...
        T. Naxos -fani sempre


      • matkailija1
        naxos -fani sempre kirjoitti:

        Hei!
        Siellä se Etna edelleen purkautuu!!
        Kuinkahan kauan mahtaa vielä jatkua, kun nyt mennyt jo 6 viikkoa?
        Franco oli ollut eilen seuraamaassa läheltä laavavirtaa!
        Sanoi, että siellä oli ollut todella kaunista.
        Siitä tiedän, että purkaus varmasti jatkuu...
        T. Naxos -fani sempre

        Oho sehän on mielenkiintoista että vieläkin jatkuu purkaus! ja minä kun luulin sen loppuvan parissa viikossa! no yksi yö satuin vilkaisemaan webkamerasta etnaa ja purkaus näkyi siinäkin, pitääkin katsoa nyt taas uudelleen..

        Nyt on muuten taas jotain lentoja yms. alennettu, mutta lieneekö sitten kallistuvan taas...
        Meille ilmoitettiin että matkojen hinnat on kalliita siksi kun sataa!:o että semmoinen syy!


      • naxos -fani sempre
        matkailija1 kirjoitti:

        Oho sehän on mielenkiintoista että vieläkin jatkuu purkaus! ja minä kun luulin sen loppuvan parissa viikossa! no yksi yö satuin vilkaisemaan webkamerasta etnaa ja purkaus näkyi siinäkin, pitääkin katsoa nyt taas uudelleen..

        Nyt on muuten taas jotain lentoja yms. alennettu, mutta lieneekö sitten kallistuvan taas...
        Meille ilmoitettiin että matkojen hinnat on kalliita siksi kun sataa!:o että semmoinen syy!

        Hei!
        Joo, ja sade vaan jatkuu :(.
        Olisin halunnut lähteä Naxosiin sunnuntaina...
        Hinnat laski tänään, mutta vain 495e.
        Ja sitten matkat meni, 2 paikkaa oli äsken jäljellä.
        Me jo puhuimme eilen mieheni kanssa "puoli" tosissaan, että lähdemme asuntoautolla Naxosiin!!
        Sekin olisi mahdollista ja varmasti aika seikkailu.
        Pitkä on matka autolla Naxosiin ja kokemusta on, mutta taitaa jäädä haaveeksi vai jääköhän sittenkään?
        Vieläkö sinäkin odottelet Naxosiin pääsyä?
        T. Naxos -fani sempre


      • naxos- fani sempre
        naxos -fani sempre kirjoitti:

        Hei!
        Joo, ja sade vaan jatkuu :(.
        Olisin halunnut lähteä Naxosiin sunnuntaina...
        Hinnat laski tänään, mutta vain 495e.
        Ja sitten matkat meni, 2 paikkaa oli äsken jäljellä.
        Me jo puhuimme eilen mieheni kanssa "puoli" tosissaan, että lähdemme asuntoautolla Naxosiin!!
        Sekin olisi mahdollista ja varmasti aika seikkailu.
        Pitkä on matka autolla Naxosiin ja kokemusta on, mutta taitaa jäädä haaveeksi vai jääköhän sittenkään?
        Vieläkö sinäkin odottelet Naxosiin pääsyä?
        T. Naxos -fani sempre

        Hei!
        Palasin juuri Naxosista (14.9-21.9.08).
        Siellä se Etna edelleen vaan jatkaa purkautumistaan.
        Eli on purkautunut toukokuusta asti.
        Yhtenä ilta näimme punaisena hehkuvan laavavirran valuvan rinnettä alas, katselimme sitä Sant Antonio hotellin pihasta.
        Muina iltoina laavavirta ei näkynyt, kun oli niin utuista.
        Milläänlailla tuo purkaus siellä ei vaikuta mihinkään.
        Kaikki toimii normaalisti, eikä koko Etnaa ns. edes huomata = ei uutisia...
        T. Naxos -fani sempre


    • PluitZoo

      Naxoksessa ja menen sinne lomalle. Vai pitääkö pidättäytyä Sisiliassa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe