Loukkaantunut kummitäti?

kummipojan äiti

Eli ongelmamme on tämä: 2 1/2-vuotiaan kummitäti (59v) ilmoitti jokin aika sitten että haluaa ostaa kummipojalleen polkupyörän, kun sen hankkimisen aika tulee ajankohtaiseksi. Ajattelin, että kaipa sen voi hankkia vaikka samantien, mutta aloin etsiskellä halvinta uutta pyörää, joka myytävänä on.

Jotenkinen en kehtaa ottaa mitään kovin kallista lahjaa vastaan, varsinkin kun tiedän, että tämä kummitäti on hyvin nuuka ihminen. Niinpä äitini ehdotti, jos hän katseli kirppareilta hyväkuntoisia pyöriä, koska niillä muutenkin harrastuksenaan kiertelee. Hän löysikin viime viikolla 40 E maksaneen uutta vastaavan polkupyörän, jonka sitten osti tehtyään ensin tarkistussoiton minulle, että kelpaako.

Tänään kummitäti soitti, mutta kerrottuani pyörästä, hän meni aivan hiljaiseksi ja loukkaantui. Väitti kuitenkin että asia on ok. En tiedä, mikä on ongelma. Ehkä hän halusi, että kun kerrankin ostaa jotakin, sen pitää olla uutta ja vain kummipoikaa varten. Vai vaivasiko se, että äitini oli välikätenä eikä hän voikaan varsinaisesti itse hankkia pyörää? Ehkä pelkää, ettei poika nyt edes tajua saaneensa pyörää häneltä, koska mamma maksoi sen ensin, sitten kummitäti minulle ja minä mammalle. Vaikka alunperin jo sovimme, että minä hsnkin pyörän ja kummitäti maksaa jälkeenpäin, koska meillä ei ole kovin usein mahdollisuutta nähdä. En tosiaan tajua ongelmaa. Tajuaako joku muu?

26

4327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä, että

      se tarkistussoitto tehtiin sinulle, ei hänelle.
      Tämän asian olisitte voineet, sinä ja kummitäti hoitaa keskenänne, ilman äitiäsi siinä välikätenä.

      Ja kyllä, varmastikin halusi ostaa ehkä upouudenkin...
      Tuon kokoisten pyörät kun eivät ole edes kovin kalliita ja hänen rahansahan siinä olivat kyseessä..

      • ap.

        Mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä, että tarkistussoitto tehtiin minulle. Lapsenihan sillä pyörällä ajaa eikä kummitäti. Hän itsekin ostaa kaiken käytettynä eikä asettanut alunperin mitään sellaisia ehtoja, että juuri minun itse autottomana pitää raahata se pyörä jostakin kaupasta uutena.

        Äitini ja lapseni kummitäti ovat tavanneet yhden kerran, joten siinäkään mielessä äiti ei voinut tarkistussoittoa kummitädille tehdä, koska ei puhelinnumeroakaan tiedä. No, ehkä olet kuitenkin oikeassa. Hänen rahansa tosiaan ovat kyseessä, mutta jotenkin ajattelin, että on parempi ettei pyörä maksa paljon. Olisi kai sitten pitänyt vaikka nettikaupasta tilata upouusi pyörä...


      • mapee

        olisin ehkä itsekin hämmentynyt asiasta kun kerran olen ilmoittanut ostavani pyörän niin sitten asia meneekin noin.

        Lapselle varmaan kelpaa se käytettykin, mutta silti..


      • rahastuksen maku
        ap. kirjoitti:

        Mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä, että tarkistussoitto tehtiin minulle. Lapsenihan sillä pyörällä ajaa eikä kummitäti. Hän itsekin ostaa kaiken käytettynä eikä asettanut alunperin mitään sellaisia ehtoja, että juuri minun itse autottomana pitää raahata se pyörä jostakin kaupasta uutena.

        Äitini ja lapseni kummitäti ovat tavanneet yhden kerran, joten siinäkään mielessä äiti ei voinut tarkistussoittoa kummitädille tehdä, koska ei puhelinnumeroakaan tiedä. No, ehkä olet kuitenkin oikeassa. Hänen rahansa tosiaan ovat kyseessä, mutta jotenkin ajattelin, että on parempi ettei pyörä maksa paljon. Olisi kai sitten pitänyt vaikka nettikaupasta tilata upouusi pyörä...

        No mietipä nyt; ihminen haluaa ostaa pikkuiselle lahjan. Omilla rahoillaan. Sitten sinä alat äitisi kanssa sohlaamaan, sopimaan ja ostelemaan ja ilmoitat vaan tädille, että tämmöinen me hankittiin, laita rahaa kitooooos. Todella moukkamaista ja tökeröä käytöstä.


      • jooo-o
        ap. kirjoitti:

        Mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä, että tarkistussoitto tehtiin minulle. Lapsenihan sillä pyörällä ajaa eikä kummitäti. Hän itsekin ostaa kaiken käytettynä eikä asettanut alunperin mitään sellaisia ehtoja, että juuri minun itse autottomana pitää raahata se pyörä jostakin kaupasta uutena.

        Äitini ja lapseni kummitäti ovat tavanneet yhden kerran, joten siinäkään mielessä äiti ei voinut tarkistussoittoa kummitädille tehdä, koska ei puhelinnumeroakaan tiedä. No, ehkä olet kuitenkin oikeassa. Hänen rahansa tosiaan ovat kyseessä, mutta jotenkin ajattelin, että on parempi ettei pyörä maksa paljon. Olisi kai sitten pitänyt vaikka nettikaupasta tilata upouusi pyörä...

        "että juuri minun itse autottomana pitää raahata se pyörä jostakin kaupasta uutena."

        On se niin väärin, että lahjoja antavat eivät järjestä sinulle autokyytejä. Mitä he oikein ajattelevat? Sinunko nyt sitten pitäisi RAAHATA kaupasta UUSI pyörä. Ei, ei ja ei.

        "joten siinäkään mielessä äiti ei voinut tarkistussoittoa kummitädille tehdä, koska ei puhelinnumeroakaan tiedä."

        Ja sinähän et tietenkään anna puhelinnumeroa äidillesi. Eikä äitisi tietenkään voi sitä sinulta kysyä. Kerta kaikkisen mahdotonta siis, että äitisi olisi soittanut kummitädille. Aivan mahdotonta.

        "Olisi kai sitten pitänyt vaikka nettikaupasta tilata upouusi pyörä..."

        Todellakin. Miksi ihmeessä et tilannut? Ja tietenkin nettikaupasta, niin olisit itse saanut jatkaa makoilua, kun tavarat tuodaan ovelle...


    • Äitikkä

      No kyllä minäkin olisin loukkaantunut. Mikset neuvotellu kummitädin kanssa pyörän hintahaarukasta,miksi sotkit äitisi siihen. Jos minä sanoisin haluavani ostaa kummilapselle jotain, haluaisin sen kyllä olevan peräisin kaupasta, eikä kirppikseltä.

    • ................

      Minäkin saattaisin loukkaantua, jos itse olen luvannut jotain ostaa lahjaksi, mutta sitten ulkopuolinen koko lahjajutussa hoitaakin asian ja itse toimin vain maksumiehenä. Ja kun myöhemmin vasta kuulee, että pyörä onkin jo ostettu, jos on vaikka meinannut soittaa juuri, että siellä ja siellä olisi myynnissä nyt joku tosi kiva.

      Mutta kun pyörä on jo ostettu, niin ei sitä sen enempää kannata murehtia. Ei sitä palauttaa tarvitse, mutta kannattaa selvittää asia ja kysyä, että loukkaantuiko hän.

    • kummitäti myöskin :)

      Ymmärrän kyllä kummitätiä. Olisit sitten vaikka sanonut että itse löysit pyörän kirpparilta jos kerran olitte sopineet että sinä voit sen ostaa ja kumma maksaa.
      Ja vielä enemmän itse ainakin kummina olisin luokkaantunut jos en tuntisi lapsen mummoa joka homman sitte hoiti!

      Minulle ainakin lahjan antaminen on tosi tärkeä ja hieno juttu, pidän siis siitä :)

    • tahtoi

      ostaa ja antaa pyörän.
      Ei hän halunnut vain maksaa jotain tuotetta mitä ei ole edes nähnyt.
      Kyllä hän oli tietoinen pyörien hinnoista lupautuessaan sellaisen ostamaan.
      Itse sekä äitinä että kummitätinä ymmärrän hyvin jos hän loukkaantui.

      • loukkantunut

        tyhmästi tehty, äidiltä ja muumolta.


      • ap.
        loukkantunut kirjoitti:

        tyhmästi tehty, äidiltä ja muumolta.

        No, eikös kummitädin sitten olisi ollut järkevintä käydä ihan vaan itse ostamassa se pyörä, eikä ollenkaan sotkea edes minua siihen? Olisi riittänyt, että hän olisi minulle sanonut, että aikoo sen tehdä, jottei poika olisi saanut kahta polkupyörää. Nyt hän jätti kaiken muun minun vastuulleni ja halusi nimenomaan olla vain maksumies.

        Minullakin on kummityttö ja jos itse olisin lupautunut vain maksamaan jonkin tietyn tavaran, ei minua kiinnostaisi, millä tavoin tyttö sen tavaran haltuunsa saa. Jos kiinnostaisi, hankkisin sen itse ja myös kuljettaisin hänen kotiinsa ihan itse.


      • ap.

        Itseasiassa kummitäti puhui vain pyörän maksamisesta. Nimenomaan sanoi, ettei tiedä niiden hinnoista mitään eikä sitä, minkälaisen pyörän poika tarvitsee. Ilmoitti myös, ettei hänellä ole mahdollisuutta lähteä meidän kanssa pyörää kaupoista etsiskelemään eikä kotiin kuljettamaan, koska hänen autossaan on muuton takia jatkuvasti kaikki penkit alhaalla ja tavaraa täynnä. Ja kuten jo mainitsin, näemme muutenkin melko harvoin.


      • kummitäti minäkin
        ap. kirjoitti:

        No, eikös kummitädin sitten olisi ollut järkevintä käydä ihan vaan itse ostamassa se pyörä, eikä ollenkaan sotkea edes minua siihen? Olisi riittänyt, että hän olisi minulle sanonut, että aikoo sen tehdä, jottei poika olisi saanut kahta polkupyörää. Nyt hän jätti kaiken muun minun vastuulleni ja halusi nimenomaan olla vain maksumies.

        Minullakin on kummityttö ja jos itse olisin lupautunut vain maksamaan jonkin tietyn tavaran, ei minua kiinnostaisi, millä tavoin tyttö sen tavaran haltuunsa saa. Jos kiinnostaisi, hankkisin sen itse ja myös kuljettaisin hänen kotiinsa ihan itse.

        Etkös, ap, itse maininnut ekassa viestissäsi, että lapsen kummitäti tarjoutui ostamaan pyörän sitten, kun se tulee ajankohtaiseksi. Ei hän pyytänyt sinua etsimään pyörää, saatikka ostamaan sitä, eikä myöskään ostattamaan äidilläsi.

        Ei sinun kannata tästä ketjusta hermostua, vaan rauhoittua, soittaa lapsen kummitädille ja selvittää asia.

        Itse en kyllä olisi ollut mielissäni, jos olisin luvannut jotain lapselle hankkia, ja tuo asia olisikin ostettu puolestani.


    • nähdä ensin?

      Tai ehkä täti ajatteli että pidät häntä nuukana tai varattomana, kun hankit edullisen ja käytetyn polkupyörän, "säästäen" hänen lompakkoaan?

      • hupsis

        Me ostimme omalle lapsellemme ensimmäisen pyörän upouutena ja maksoimme 59 euroa. 40 euroa siis käytetystä on vähän ylihintainen.
        Jos minä tarjoutuisin jotain maksamaan, niin odottaisin, et ennen tuotteen ostamista minulle soitettaisiin tarkistussoitto. Nykyään kännykkäaikakautena ei pitäisi olla vaikeaa pirauttaa vaikka sieltä kirpparilta ja varmistaa homma.
        Siinä vaiheessa kun kummi puhui pyörän ostamisesta ja ilmaisi et ei tiedä hintahaarukasta mitään, olisitte voineet sanoa, et ne kyllä maksaa paljon, kertoa hintahaarukkaa ja ilmaista, että ei mikään pakko ole ostaa mitään niin kallista.
        Monta asiaa olisi voinut tehdä toisin. Itse en ottaisi kummeilta mitään noin arvokasta edes vastaan.


    • itse tehnyt

      noi ajattelisin, että kun nään kummilastani harvoin haluan antaa hänelle "kerran" ison ja hyvän lahjan. Ja olisin itsekkin ylpeä, että pystyn antamaan lapselle jotain arvokasta ja hienoa. Jos sanoisin, että maksan sen sitten kun se tulee ajankohtaiseksi, se tarkoittaisi sitä, että olisin miettinyt ja mahdollisesti säästänytkin jo jonkin aikaa pyörään. Se siis olisi minulle tärkeä asia.
      Kyllä minäkin olisin sitten loukkaantunut, jos sanoittais et mummi hommasi jo kirpparilta pyörän, et niin halusiks sä sen maksaa vai mitä??
      tuntisin, että minut oltaisiin suljettu pois ja otettu vain maksumieheksi. Vaikka en olisi voinut pyörää tulla katsomaan, saati kuljettaa sitä niin olisin halunnut olla tietoinen mistä pyörä hankitaan, millä hinnalla/olla mukana jolloin tapaa valinnassa ja hankkimisessa.
      Kyse ei ole hinnasta,ostotavasta,paikasta vaan siitä että tuntuu hyvältä antaa lahja ja olla ylpeä siitä.
      Lahja ei yleensäkkään ole lainatuote. Ei varmaan kukaan pitäisi ajatksesta, että saisi lahjaksi jotain kirpparilta, vaikka se hyvä tuote olisikin ja muuten ok, mut ideana aika loukkaava.Tietty muuten voi kirpparilöytyjä antaa, mut you know..

      • kehiin!!

        Kiittäkääpä kummitätiä polkupyörästä esim.kirjeellä!!
        Mukaan kuva iloisesta lapsesta pyöränsä kanssa niin eiköhän "aikuisten murheet" unhoitu!:)
        Ja lapselle mainintaa että lähdetäänpäs kokeilemaan KUMMITÄTILTÄ saatua polkupyörää...
        voi sitten kertoa että lapsi on niin iloinen ja juttelee kummitätin lahjasta.:)

        Kyllä sitä nyt pahempiakin "mokia" sattuu ja ethän sinä pahaa tarkoittanut..
        ILOISTA FILLARI HARJOITTELUA!


    • olisin kummitätinä

      toiminut niin,että antaisin sinulle ap.vapaat kädet hankkia se pyörä ja huolehtisin vain maksusta,olisin hyväksynyt tuon kuvion.Jos olisin ollut sitä mieltä,että pääasia että lapsi saa pyörän ja muut huolehtikoot sen hankkimisesta.Ehkä kummitätisi vaan jollakin tavalla ajatteli,että pyörä ei ole hyväkuntoinen,kun on kirpparilta hankittu.Suosittelisin kuvan lähettämistä lapsesta ja pyörästä ja kiitosta kummitädille.

    • kommentoin

      Luin nopeasti aloitusviestisisi. Olen myös kummi kahdelle lapselle. Minulle on tärkeää, että saan itse antaa lahjan henkilökohtaisesti kummilapselle ja nähdä kummilapsen reaktion lahjasta. Haluan olla siinä hetkessä mukana.
      Samoin minulle on mieluista, että saan hankkia lahjan itse ja otan etukäteen selville kummilapseni äidiltä, mitä lapsi toivoo, sitten haen juuri sen tietyn jutun ja annan lahjan itse.
      Näin koen itse, mutta joku muu voi kokea toisella tavalla.

      • kommentoin

        Hupsista.. tulipas edelliseen viestiini monta "itse" sanaa ;) No joka tapauksessa minulle on tärkeää, että saan itse hakea lahjaa, itse maksaa lahjan ja vielä itse luovuttaa lahjan.
        Nyt en tiedä teidän tapaustanne, joten vaikea ottaa enempää kantaa. Minulle ei ole koskaan käynyt teidän kaltaista tapausta, mutta jos noin kävisi, olisin aika yllättynyt ja hämilläni ja kokisin, että jaa-a minä olenkin vaan maksajana tässä.
        No mutta tuskin lapsen kummi on teille asiasta loukkaantunut kauaa. Tällaiset ovat pikkujuttuja tässä maailmassa.


      • aivan..

        Kyllä, alkuperäinen: ongelma on juuri tuo. Kummi haluaa itse antaa sen lahjan ja nähdä kun lapsi saa sen, vaikka se sitten olisikin vanhempien valitsema. Mieti itse omalle kohdallesi, miltä sinusta tuntuisi, jos joku soittaisi vain, että annapa rahaa, on hankittu jollekin lapselle se lahja minkä sinä lupasit antaa, ilman että olet hankinassa tai luovuttamisessa ollenkaan itse mukana. Varsinkin kun lapsi on pieni, ei sellainen vielä ymmärrä että se lahja on kummilta, jos kummi itse ei sitä ole antamassa.

        Hyvät ihmiset, moni ongelma ratkeaa ihan sillä, kun asetutte itse sen toisen asemaan ja mietitte miltä tuntuisi jos omalle kohdalle sattuisi samoin. Empatiakyvyn puute se on, mikä ihmisiä enimmäkseen vaivaa nykyaikana.


    • siis ?

      että sinä hankit pyörän jonka kummitäti lapsellesi haluaa ostaa ja hänelle jää pyörän maksaminen ? Jos nin sovitte, ei ongelmaa liene, mutta jos hankit sen sopimatta asiasta kummin kanssa, hän ymmärrettävästi on loukkaantunut ettei kelvannut pyörän hankkijaksi kummilapselleen.

    • kummi minäkin

      ..olisin loukkaantunut. ajatellut että pelkkää rahastusta. niinkuin taisi ollakkin. hoh hoh, kysytkin vielä, aika itsestäänselvää minun (ja vissiin muidenkin vastaajien) mielestä..

      • phööh

        Jos kummi kerran on sanonut että hän vain maksaa ja muut saavat hoitaa ostamisen, niin mitä ihmeen rahastusta tuo toiminta muka on? Ihmiset loukkaantuvat välillä niin kummallisista syistä.

        Jos kummi todella haluaisi niin varmaan hän olisi voinut järjestää kiireistään huolimatta yhden päivän jolloin käydä pyörää yhdessä vaikka katsomassa tms. mutta selvästi se ei ollut niin tärkeää kun hän ei niin tehnyt.

        Itseäni ärsyttää myös ihmiset jotka jostain loukkaantuvat, mutta eivät sitten vaivaudu selittämään mikä on ongelma (kuten kyseinen kummi on tehnyt). Olisi voinut sanoa että olisi halunnut ostaa uuden mutta olkoon nyt kun on jo hankittu tms. Ei jäisi kellekään kaivelemaan.


    • nää on hankalia juttuja..

      Anoppi sanoi ostavansa pyörän kaksivuotislahjaksi tyttärellemme. Ok, sanoin minä. Ei kysellyt mitään mitä toiveita olisi, mutta anopin tuntien ei halunnut minun sotkeentuvan hankintoihinsa. No pyörä oli tajouksessa hobby hallissa 39 e (siis uusi) ja nyt käyttämättömänä lojuu terassilla. Pyörä on hutera ja muutenkin ajo-ominaisuuksiltaan kelpaamaton. Olisi siis kuitenkin ollut parempi ottaa lapsen vanhempien näkemykset mukaan hankintaan. Anoppi ostaa muutenkin kaikkea poistokoreista, joten ostosten laatu on mitä sattuu..

      Ja suurin osa vaatteista, mitä lapsi on saanut lahjaksi, on mennyt suoraan kirppismyyntiin. Yksikin joululahja oli silloin puolivuotiaalle tytöllemme paita, jossa oli seksistisesti olkapäillä aukot. Minä ompelin aukot kiinni, mutta paita ei sitten muutenkaan mahtunut vauvapyöreälle lapselle; malli oli kuin jollekkin langanlaihalle mallille suunniteltu. Lahjan antajalla ei ole itsellään lapsia, hänen lahjansa jostain syystä menevät järjestäen kirppikselle..

    • Tarjanainen

      Tuo kuviohan on ihan selvä jos sinun tuli kummin puolesta pyörä ostaa. Elikkäs periaatteessa toimit ihan oikein!! Sinun ei ehkä olisi kannattanut soittaa kummille pyöräasiasta vaan odottaa että hän jossain vaiheessa ottaa pyöräasian ITSE puheeksi. Hienotunteisuutta peliin.... Silloin olisin voinut mainita että olette ostaneet pyörän ja mikäli kummi haluaa vielä maksupuoleen osallistua niin olette kiitollisia=)
      Äitisi sekaantumisen asiaan toden totta olisin jättänyt sanomatta. Hänelle pyörä asia kun ei milläänlailla kuulu!!!!! Tuskin ei olisi ollut niin nuukaa vaikka olisitte saaneet rahat kummilta pois joskus myöhemminkin vaikka seuraavan tapaamisen yhteydessä. Silloin hän ei olisi ehkä kokenut rahankinuamista niin pahana!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe