Kirkkoon kuulumaton vanhempi

tuleva äiti

Olisiko kenelläkään kokemuksia ristiäisten pidosta tilanteessa, jossa toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon?
Toisin sanoen minä olen sieltä eronnut heti täysi-ikäiseksi tultuani, ja pitäisin mielelläni tulevalle lapsellemme nimiäiset. Mies kuitenkin kuuluu kirkkoon ja toivoisi perinteisiä ristiäisiä (ja sukunsa nostaa kyllä metelin mikäli perinteistä poiketaan.. :( ).

En jaksaisi asiasta tapella, ja mietinkin lähinnä, kuinka paljon toimituksen kulkuun voimme itse vaikuttaa; Mitä tyypillisten virsien tilalle (emme haluaisi virsien laulujuhlaa, maallistuneita kun olemme)? Entä kuinka on hoidettu lapsen kaste ja siunaustilanne? (Olisi tekopyhää minun siinä pitää kättä lapsen pään päällä muiden kanssa kun siunataan, kun kaikki tietävät kantani.)
Kertokaa kokeneet, kuinka asiat voidaan tällöin järjestää, mies kun toivoo kuitenkin että lapsi kirkkoon liitettäisiin vaikkei itsekään juuri uskonnosta muuten perusta. Miten asiat on saatu sumplittua molemmille sopivaan muotoon?

12

3820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerran..

      Jos kerran ei koko 'paketti' kelpaa, niin miksi sitten pilkata pappia tekemällä tilaisuudesta ihan jotain muuta kuin kristillisen kastetilaisuuden?

      • doze nose

        mutta kumma kun ihan oikeasti sukulaiset ja vieraatkin voivat yrittää painostaa lasten vanhempia.

        meillä oli tosi kova paikka kun ei haluttu kastaa lastamme (vaimo kuuluu kirkkoon minä en).
        kun selvisi ettemme ehkä kastakaan alkoi puhelin piristä ja tätiä ja mummua alkoi hiippaloida nurkissa.
        Oli todella järkyttävää huomata kuinka jotkut menivät oikeasti paniikkiin kuultuaan ette ipanaa kasteta.
        jotkut jaksavat jauhaa siitä vieläkin "on se ihana ?? vaikkei olekaan kastettu" kun taas toiset eivät ole puhuneet meille tuon jälkeen ja suhtautuneet meihin jopa halveksivasti.

        että ymmärrän hyvin paineen jonka alla jotkut ovat jos haluavat pitää päänsä.


    • nimiäiset

      Samoin meilläkin oli. Tosin molemmat vanhemmat kirkosta eronneita, suku tapakristittyjä. Erityisesti miehen äiti olisi kovasti halunnut ristiäisiä.

      Järjestätte omassa hiljaisuudessanne perinteisen tyyppiset nimiäiset. Valkonen liina pöydälle johon vesi ja voi laittaa esim. kelluvia kynttilöitä seremoniassa. Valkonen nimiäismekko vauvalle ja puhuja pro-seremonioista. Ei ne eroa huomaa kuitenkaan tai jos huomaa niin vasta seremonian jälkeen. Sitten kukaan enää kehtaa paikanpäällä alkaa selittämään että ei noin voi tehdä kun juurihan se tehtiin ja hyvin meni. :)

      Hyvin meni meilläkin ja sentään peräti kolme isoisomummuakin oli paikalla.

      T. Jo kahdet nimiäiset järjestänyt äiti

      • pastorinna

        Hmm, pitää tässä välissä sanoa, että jollei lapsen kumpikaan vanhempi kuulu kirkkoo, niin ei lastakaan voida silloin seurakuntaan liittää. Edes toisen vanhemmista on oltava saman seurakunnan jäsen, kuin mihin lapsi kasteessa liitetään.

        Kirkollinen kaste on kuitenkin eri asia kuin pelkkä nimen julkaisemistilaisuus, vaikka harva sitä enää tietää.


      • ei nimiäiset

        ristiäisiä korvaa. Sellainen väite on jumalanpilkkaa. Kasteessa on kysymys paljon syvemmästä asiasta kuin nimenannosta.


    • ohjetta
    • on kaava!

      Evankelisluterialisen kirkon kaste on virallinen kaava ja uskoville pyhä toimitus! Kaava löytyy sivuiltaan ja se toteutetaan aina samanlaisena. Sitä ei siis voi mielensä mukaan muutella ja jättää virsiä tai rukouksia pois. Kuten jo mainittukin, miksi tällaisia mielivaltaisuuksia kukaan asiaan uskova edes haluaisi?

      Miksi ihmeessä kukaan jolla ei omakohtaista USKOA ole haluaisi antaa lapselleen uskonnollisen kasteen ja liittää hänet uskonnollisen organisaation jäseneksi?

      Mielestäni toiminta jossa vain tavan vuoksi ei-uskovien vanhempien lapsia kastetaan ainoastaan "koska-näin-on-aina-tehty" on moraalitonta ja loukkaus kirkossa myös toimivia syvän uskon omaavia ihmisiä kohtaan. Toivoisin nykyvanhemmille tässä asiassa oman valinnan tekemisessä selkärankaa. Juhlat ovat teidän, eivät suinkaan omien vanhempienne tai sukunne..! He ovat kukin omien lapsien juhlansa järjestäneet kuten haluavat ja olettanevat että te arvostatte heidän näkemystään, kuten tietenkin heidän tulee arvostaa teidän näkemystänne.

      Jos haluatte oman näköisenne juhlan jonka sisällön, puheen ja musiikin saatte itse päättää niin että se miellyttää teitä (uskonnollisen yhteisön pappi voi sitten puhua todella paljonkin omista näkemyksistänne eroavia asioita!) järjestätte nimiäiset.

    • mapee

      kys eon itseasiassa kirkonmenoista vaikka tapahtuukin kotona ja kaava on tietty. Sitä ei muutella sen enempää kuin pyhänä kirkonmenojakaan, tosin papista ja sen populistisuudesta riippuen siihen voi saada ympättyä omia mielitekojana jossain määärin lisäksi. Kannattaa kurkata www.evl.fi ja sieltä kaste niin olet paljon viisaampi tässä asiassa...

      Meillä sama tilanne. Itselleni kaste ei ota tai anna joten kun mie skasteen tahtoi niin siitä vaan. Paperilappu siitä tulee täytettäväksi jotta pappi voi kastaa lapsen eri uskontokuntaan kuin mitä äiti on.

      Meillä pappi antoi ohjeeksi, että oma avakaumustaan vastaan ei saa tehdä, mutta kaikki mikä hyvältä tuntuu on sopivaa. Olen siis itseasiassa käteni laittanut lapseni pään päälle ja osallistunut siunaukseen vaikka en itse asiaan usko. Ja kyllä se mukavalta tuntui.. Harkitsin kyllä että en sitä tekisi, mutta se tuntui jotenkin tekopyhältä ja huomionhakuiselta siinä tilanteessa kun kerran voin kirkkonkin mennä jne..

      Yksi vaihtoehtohan on että lapsi kastetaan kirkossa tms paikassa ja siellä on ne joille asia merkitsee jotakin. Varsinaiseen juhlaan sitten voisi osallistua muutkin ja siellä juhlia nimeä myös eikä vain kastetta.

    • pastorinna

      Jos toinen vanhemmista kuuluu siihen kirkkoon, johon lapsi kastetaan ja toinen asiaan suostuu, ei kirkon puolelta pitäisi ongelmaa olla. Toivon, että selvitätte omat kantanne toisillenne ennen papin kutsumista, asiahan ei oikeastaan perheenne ulkopuolisille kuulu.

      Kasteessa on osia, joihin voi vaikuttaa. Esim. tuon lapsen siunaaminen kätten päälle panemisella voi pappi tehdä yksin. Perinteisesti kastejuhlassa voi virren laulaa sekä alussa, että lopussa, mutta jos kukaan ei halua laulaa, niin asiasta voi varmasti neuvotella.

      Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan yhteyteen kastamalla uskontunnustuksen mukaisesti Kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Kaavaa voi karsia yhteisymmärryksessä papin kanssa. Kaava ei ole pyhä, kaste on :)

      • tuleva äiti

        Kiitoksia kaikille asiallisesti vastanneille, etenkin pastorinnan tiedot asiasta helpottivat paljon! :)

        Nimenomaan tieto, että pappi voi yksin siunata lapsen oli hyvä, juuri sitä olimme murehtineet.

        Nyt onnistumme mekin saamaan molempia vanhempia tyydyttävän ratkaisun, kukaan ei joudu kiusalliseen tilanteeseen ja lapsi saa isänsä uskonnon, ilman että äitikään tilanteessa joutuu näyttelemään muuta kuin on.

        Itse olin toivonut, että emme päättäisi lapsen uskontoa hänen puolestaan, mutta isä toivoi perinteistä kaunista tilaisuutta ja liittämistä kirkkoon, joten teimme kompromissin. Lapsemme siis liitetään vauvana kirkkoon, mutta hän saa myös vanhemmiltaan vapauden valita itse oman kantansa kunhan on siinä iässä. Minusta ihan hyvä, ja lasta kunnioittava ratkaisu.


    • kastetoimituksen ohjelma

      Hänen uskoonsahan lapsi kastetaan eikä sinun. Lapsi voidaan kastaa kirkossa tai toimituskappelissa. Kummit pitävät lasta sylissään, siunaavat papin kanssa jne. Vanhempien ei tarvitse osallistua muuten kuin tuomalla vauvan tilaisuuteen.

      Järjestä sinä teillä kotona tai jossain juhlahuoneistossa kastetilaisuuden jälkeen pidettävät juhlat. Kastetilaisuuden kaavaa ei juuri pysty muuttamaan, mutta varsinaisissa ristiäispidoissa voitte tarjoilun lisäksi järjestää sellaista ohjelmaa kuin itse haluatte, puheita lauluja, soittoa jne.

    • jos...

      soittasit kirkolle ja sopisit tapaamisen papin kanssa ja keskustelisitte teidän toiveista ja miten pappi suostuu kasteen suorittamaan.
      meillä toinen vanhemmista kuuluu eri uskontokuntaan ja pappi oli kyllä tosi ymmärtäväinen ja otti meidän toiveet huomioon ja kyseli halutaanko virsiä vai ei yms.
      ja ehkä teidänkin tilanteessa on parempi pitää kastetilaisuus jossain muualla kun kirkossa.meidän seurakunnalla on sellanen juhlapaikka missä pidettiin ristiäiset.siellä ei siis ollu mitään alttareita vain kastemalja.
      heh meillä nosti miehen suku metelin kun halusin kastaa lapsemme...että välillä näinkin päin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      100
      3136
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      82
      3066
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      317
      1951
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1444
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1236
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      878
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      805
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe