Mitä voin syödä,perjantaina kolonoskopia??

PaniiKissa

Mulla on siis perjantaina kolonoskopia ja huomen illalla pitäis alkaa tyhjentelemään(Moviprepillä).Sain ohjeet,että tänään ja huomenna enää liemiruokia ja esim kiisseleitä(ilman siemeniä)Tarkoittaako liemiruuat vain lihalientä tms?En oo oikeestaan tänään vielä syönyt mitään ja nälkä on aika kamala.Mitä te olette syöneet edeltävinä päivinä?Antakaa ihan kongreettisia neuvoja,pliis!

18

24516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wilson

Itse olin enimmäkseen syömättä, mutta esimerkiksi viili tai jäätelö ovat sellaisia mitä olen muiden kuullut syöneen.

Kannattaa sitten varautua kunnolla. Se tyhjennys on jotain sanoin kuvaamattoman rajua, ja se kesti melkoisen kauan... Muutaman kerran tuntui siltä että taju lähtee.

• PaniiKissa

olen tässä jo miettinyt,että kannattaisiko kieltäytyä koko tähystyksestä.Sain lähetteen sinne yli ½v sitten,kun vatsa vielä oireili,mutta kun minulla todettiin laktoosi-intoleranssi ja aloin laktoosittomalle dieetille -kaikki oireet katosi.Vain tulehdusarvot ovat olleet koholla hieman (senkka 60-70).Vatsanultraäänessä ei löytynyt mitään,eikä keuhkokuvissa -ja jotain syöpäverikokeita otettiin,joissa ei niissäkään mitään..Turhauttaa:/

• PaniiKissa
        PaniiKissa kirjoitti:

olen tässä jo miettinyt,että kannattaisiko kieltäytyä koko tähystyksestä.Sain lähetteen sinne yli ½v sitten,kun vatsa vielä oireili,mutta kun minulla todettiin laktoosi-intoleranssi ja aloin laktoosittomalle dieetille -kaikki oireet katosi.Vain tulehdusarvot ovat olleet koholla hieman (senkka 60-70).Vatsanultraäänessä ei löytynyt mitään,eikä keuhkokuvissa -ja jotain syöpäverikokeita otettiin,joissa ei niissäkään mitään..Turhauttaa:/

Niin ja helikobakteeri häädettiin tammikuussa.

• Wilson
        PaniiKissa kirjoitti:

Suoraan sanottuna tuollainen ajattelu ärsyttää.

Täyttä haaskausta jos peruutat, ei ne enää siihen ketään muuta millään ehdi saamaan kun pitää paastoja ja juoda ne litkut. Sinne täytyy jonottaa kuukausikaupalla. Melkoisen loukkaavaa niitä kohtaan jotka tutkimusta tarvitsisivat, jos varaat ajan ja sitten kieltäydyt viime hetkellä.

Ainakin saat siellä varmistettua ettei mitään pahempaa ole vialla, se on aina hyvä juttu.

• ............
        PaniiKissa kirjoitti:

Niin ja helikobakteeri häädettiin tammikuussa.

on kivulias, mutta tarpeellinen. Koko suoli pitää pystyä tutkimaan kunnolla. Näin ollen tyhjennys on TÄRKEÄ. Ja se ettei tosiaankaan syö sopimattomia. Ota kaikki kivunlievitys mitä ikinä saat ja toivo, että kuulut niihin joille tähystys ei ole niin hankala. Eihän se ole kuin tunti elämästäsi, synnytykset kestävät tunteja, joskus päiviäkin.

• PaniiKissa
        Wilson kirjoitti:

Suoraan sanottuna tuollainen ajattelu ärsyttää.

Täyttä haaskausta jos peruutat, ei ne enää siihen ketään muuta millään ehdi saamaan kun pitää paastoja ja juoda ne litkut. Sinne täytyy jonottaa kuukausikaupalla. Melkoisen loukkaavaa niitä kohtaan jotka tutkimusta tarvitsisivat, jos varaat ajan ja sitten kieltäydyt viime hetkellä.

Ainakin saat siellä varmistettua ettei mitään pahempaa ole vialla, se on aina hyvä juttu.

oikeassa olet ja se on juuri se syy,miksi olen jättänyt peruuttamatta.Kun olin tyttöni kanssa tammikuussa tähystyksessä,eräs vanhempi nainen itki siinä luukulla,että eikö saisi pian aikaa sinne,kun on niin kovat tuskat ja kivut..

Itse sanoin lääkärille tammikuussa,että tuskin sitä aikaa tarvin,mutta hän oli sitä mieltä,että pitää mennä,kun ei hän nyt ala lähetteitä perumaan.

Menen,kärsin ja näen sitten mitä tuleman pitää.Luulen,että näitä pelkoja tulee monelle tähystykseen ensi kerran menevälle.

• Anonyymi
        PaniiKissa kirjoitti:

oikeassa olet ja se on juuri se syy,miksi olen jättänyt peruuttamatta.Kun olin tyttöni kanssa tammikuussa tähystyksessä,eräs vanhempi nainen itki siinä luukulla,että eikö saisi pian aikaa sinne,kun on niin kovat tuskat ja kivut..

Itse sanoin lääkärille tammikuussa,että tuskin sitä aikaa tarvin,mutta hän oli sitä mieltä,että pitää mennä,kun ei hän nyt ala lähetteitä perumaan.

Menen,kärsin ja näen sitten mitä tuleman pitää.Luulen,että näitä pelkoja tulee monelle tähystykseen ensi kerran menevälle.

Joo ei se niin kamalaa ole ja kipulääkitystä saa Minulle se tutkimus on tehty kome kertaa ja vielä tässä hengissä olen. Enemmän vaikeutta on tuonut se tyhjennyslääke . Kestämistä koska se on tärkeä tutkimus että jos vaikka olisi jotain pahaa tautia niin kuitenkin on hyvä mennä ajoissa niin hoidetaan vielä pahemmatkin taudit.

• ............

Minut on tähystetty neljä kertaa, eikä siihen kuole.. ei lähellekään. Onhan se kivuliasta, mutta so what? Tutkimus kestää vain hetken ja jos suolesi on omasta mielestäsikin suht terve, ei tähystys varmasti tunnu niin pahalta kuin tulehtuneessa suolessa.

Olen syönyt tähyä edeltäviin iltoihin asti suht normaalisti(siemenetöntä ruokaa).

• fat-butterfly

Moron!

Kun ekan kerran oli kolonoskopia tammikuussa, oli just se vähäjätteinen ( siemenetön, vain vaalee leipä & - makaroni & - riisi ) ruokavalio ja tyhjennettiin colon sterilillä. No tyhjennys oli liian raju ja kuivuin, jouduttiin laittaa tippaan ( vain 4.2 l join sitä litkua ), onneks olin jo valmiiksi osastolla. Tutkimus oli täysin kivuton ja siellä näkyi silloin todella tulehtunut ja ödeeminen ( = nesteturvotusta ) paksusuoli & clostridium difficile.

Nyt uus kolono on toukokuun 7 päivä ja ens viikolla pitää aloittaa 2 viikkoa kestävä vähäjätteinen ruokavalio. Ei niin kovin nappais olla vaalealla leivällä ja riisillä & vedellä, jota suositellaan vain ruokavalioksi ( sairaalasta saatu ruokavalio - ohje ennen kolonoskopiaa ) ja vaihtoehtoisesti voi sen ruokavalion sijaan käyttää vähäjätteisiä ravintolisiä.

Oonkin miettiny, että korvaisin osan leivästä & riisistä NUTRILETT - ravintovalmisteella. Se ainakin on vähäjätteinen ja ravintoaineet tulee mukana... Toivottavasti se olis oikee tapa.

Niin, nyt ois tyhjennysaineena moviprek, kuin alkuperäiselläkin.

Ihmetyttää hiukka, että niin pitkän aikaa pitää olla vähäjätteisellä ruokavaliolla; viimekertaisen 2 vrk: n sijasta 2 viikkoa... mutta jos se johtunee moviprekista...? Tyhjennys tehdään sairaalassa.

Ja alkuperäiselle vielä... ainakin mulla oli kivuton 80 % : sti. Paljon riippuu lekurin ammattitaidosta. Se 20 % " kipu " tai lähinnä epämiellyttävyys tuli siitä kun sanoi että nyt sattuu, sitä " asennoitui kuulostelemaan " mutta sitten kun leku sanoi että taas tulee suolen kohta ja jatkoi muuta juttelua, en sitä " kipua " huomannutkaan.

Ei kantsi jännittää, hienosti se menee! terkuin fat - butterfly

• PaniiKissa
        fat-butterfly kirjoitti:

Moron!

Kun ekan kerran oli kolonoskopia tammikuussa, oli just se vähäjätteinen ( siemenetön, vain vaalee leipä & - makaroni & - riisi ) ruokavalio ja tyhjennettiin colon sterilillä. No tyhjennys oli liian raju ja kuivuin, jouduttiin laittaa tippaan ( vain 4.2 l join sitä litkua ), onneks olin jo valmiiksi osastolla. Tutkimus oli täysin kivuton ja siellä näkyi silloin todella tulehtunut ja ödeeminen ( = nesteturvotusta ) paksusuoli & clostridium difficile.

Nyt uus kolono on toukokuun 7 päivä ja ens viikolla pitää aloittaa 2 viikkoa kestävä vähäjätteinen ruokavalio. Ei niin kovin nappais olla vaalealla leivällä ja riisillä & vedellä, jota suositellaan vain ruokavalioksi ( sairaalasta saatu ruokavalio - ohje ennen kolonoskopiaa ) ja vaihtoehtoisesti voi sen ruokavalion sijaan käyttää vähäjätteisiä ravintolisiä.

Oonkin miettiny, että korvaisin osan leivästä & riisistä NUTRILETT - ravintovalmisteella. Se ainakin on vähäjätteinen ja ravintoaineet tulee mukana... Toivottavasti se olis oikee tapa.

Niin, nyt ois tyhjennysaineena moviprek, kuin alkuperäiselläkin.

Ihmetyttää hiukka, että niin pitkän aikaa pitää olla vähäjätteisellä ruokavaliolla; viimekertaisen 2 vrk: n sijasta 2 viikkoa... mutta jos se johtunee moviprekista...? Tyhjennys tehdään sairaalassa.

Ja alkuperäiselle vielä... ainakin mulla oli kivuton 80 % : sti. Paljon riippuu lekurin ammattitaidosta. Se 20 % " kipu " tai lähinnä epämiellyttävyys tuli siitä kun sanoi että nyt sattuu, sitä " asennoitui kuulostelemaan " mutta sitten kun leku sanoi että taas tulee suolen kohta ja jatkoi muuta juttelua, en sitä " kipua " huomannutkaan.

Ei kantsi jännittää, hienosti se menee! terkuin fat - butterfly

Ja olin kaks päivää ennen sitä tyhjennystä liemiruualla.Hyvin tyhjeni,vaikka join vaan reilun litran kahden litran sijaan(paketissa lukee,että litkun juomisen voi lopettaa,kun uloste muuttuu kirkkaaksi)
        Tänään oli tähystys ja kehui lääkäri,että hyvin oli tyhjentynyt.Tuon litkun lisäksi join 2litraa päärynäJuissia(peitti maun tosi hyvin).

Mä sain terveen paperit,siisti suoli oli.

• PaniiKissa
        PaniiKissa kirjoitti:

Ja olin kaks päivää ennen sitä tyhjennystä liemiruualla.Hyvin tyhjeni,vaikka join vaan reilun litran kahden litran sijaan(paketissa lukee,että litkun juomisen voi lopettaa,kun uloste muuttuu kirkkaaksi)
        Tänään oli tähystys ja kehui lääkäri,että hyvin oli tyhjentynyt.Tuon litkun lisäksi join 2litraa päärynäJuissia(peitti maun tosi hyvin).

40 min kesti se tähy ja ilman lääkkeitä olin -eka 15min oli ku oisin kärvenny helvetin esikartanossa,mutta sen kun kesti,niin ei tehnyt enää ollenkaan kipeetä.(Mutkien ohi kun pääsi).

• litkusta...
        PaniiKissa kirjoitti:

Maistuiko se aivan karmeelle? Colon steril ei maistunu aluks miltään, sitten siihen tuli makee maku ja heitti yli. En pystyny juoda kuin 4.2 l 5 sijaan...

• Wilson
        litkusta... kirjoitti:

Maistuiko se aivan karmeelle? Colon steril ei maistunu aluks miltään, sitten siihen tuli makee maku ja heitti yli. En pystyny juoda kuin 4.2 l 5 sijaan...

Hyvä että tähystys onnistui.
        Olisi pitänyt mainita sen alun tosiaan sattuvan paljon enemmän kuin loput yhteensä, mutta siinä vaiheessa kun tuo muistui mieleen niin olit kaiketi jo tähystyksessä.

Itselläni oli Phosphoral-nimistä juomaa, kaksi annosta. Pakkauksessa luki että sen pitäisi maistua lähinnä sitruunalta, mutta ei kyllä meikäläisen suuhun. Enemmänkin maistui jotenkin salmiakilta tai joltain. Mielestäni ihan hyvä maku.

Sen vaikutus oli kyllä paljon rankempi kokemus. Ensin tuntui ettei mitään tapahdu, mutta sitten... ... Toivottavasti kukaan ei koskaan erehdy ottamaan tuota ainetta työpaikalla, tms.

Toinen annos ei enää tuntunut missään, mutta siinä vaiheessa suolisto olikin melkein takuuvarmasti jo puhdas.

• PaniiKissa
        Wilson kirjoitti:

Hyvä että tähystys onnistui.
        Olisi pitänyt mainita sen alun tosiaan sattuvan paljon enemmän kuin loput yhteensä, mutta siinä vaiheessa kun tuo muistui mieleen niin olit kaiketi jo tähystyksessä.

Itselläni oli Phosphoral-nimistä juomaa, kaksi annosta. Pakkauksessa luki että sen pitäisi maistua lähinnä sitruunalta, mutta ei kyllä meikäläisen suuhun. Enemmänkin maistui jotenkin salmiakilta tai joltain. Mielestäni ihan hyvä maku.

Sen vaikutus oli kyllä paljon rankempi kokemus. Ensin tuntui ettei mitään tapahdu, mutta sitten... ... Toivottavasti kukaan ei koskaan erehdy ottamaan tuota ainetta työpaikalla, tms.

Toinen annos ei enää tuntunut missään, mutta siinä vaiheessa suolisto olikin melkein takuuvarmasti jo puhdas.

No miten sen nyt nätisti sanois..Kuulemma on parempaa kuin muut tyhjennyslitkut,mutta voin sanoa että ONNEKSI EN OO MUITA JOUTUNUT JUOMAAN!:D
        Kyllähän sen alas toki sai ja siinä on hyvä,kun voi mehua ottaa heti perään.Vinkiksi PäärynäJuissi-mehu peitti maun parhaiten.Huikka litkua ja heti perään Juissia,niin just sai menemään.Tsemppiä!On ihana olo sitten kun siellä on käynyt -tyyliin MINÄ TEIN SEN:D !

• Lykkyä pyttyyn

Tämä on ikivanha keskustelu, mutta vastaan silti siltä varalta, että joku hakee tietoa aiheesta.

Ensiksikin tällaiseen ei etsitä vastausta keskustelupalstalta, vaan soittamalla tutkimuksen tekevään yksikköön, jossa voidaan huomioida ohjeiden annossa esim. potilaan muut sairaudet (diabeetikko ei voi olla syömättä, verenohennuslääke saattaa aiheuttaa ongelmia tutkimuksessa jne. Näihin ei saa luotettavaa ohjetta Suomi24:stä tai mistään muustakaan keskustelusta). Päteviä ruokavalio-ohjeita löytyy THL:n ja yksityisten ja julkisten kolonoskopia- ja sigmoidoskopiatutkimusten tekijöiden sivuilta.

Gastrolab neuvoo näin 24.1.2011 : "Jotta tutkimus onnistuisi mahdollisimman hyvin olisi paksunsuolen oltava tyhjä. Sen takia pyydämme, että kahden vuorokauden aikana ennen tutkimusta söisitte juoksevaa ja kevyttä ruokaa, ja välttäisitte sellaista ruokaa, joka täyttää paksunsuolen (kuten vihannekset, hedelmät, leipää, perunaa). Sen sijaan voitte vapaasti käyttää maitotuotteita, lihaa, kalaa, lihalientä jne. Tutkimuspäivän aamuna voitte juoda maitoa, kahvia ja lihalientä ja syödä viiliä, muttei kiinteää ruokaa. Lääkkeet voitte ottaa tavalliseen tapaan."

Tutkimus on sitä kivuttomampi, mitä paremmin suoli on tyhjennetty. Tyhjennyksen ajaksi saa tarvittaessa sairaslomaa, sillä vessassa on juostava tiuhaan. Vinkki: ei kannata lähteä halonhakkuuseen pihan perälle, eikä pyörällä ostoksille.

Jos tutkimus sattuu, siitä on sanottava heti henkilökunnalle, sillä ketään ei ole tarkoitus kiduttaa eikä kenenkään suolta puhkaista. Osaavat sitten liikutella skooppia varovaisemmin. Letkua menee ahteriin enintään metri.

• yksi D1

syömättä ei ainakaan omalla kohdallani pitänyt paikkaansa. Eli ihan ohjeen mukaan vähensin kaikki siemenet ja hankalasti sulavat ruoat pois viikkoa ennen tutkimusta (meni tosiaan perunaporkkanamuusia ja keitettyä pakastekalaa sen viikon aikana sekä ranskanleipää, josta oli reunat revitty pois. Mutta sen itse tyhjennyspäivän olin ihan nestemäisellä ja ohjeet insuliiniannosten vähennykseen olin saanut diabeteshoitajalta. 1-tyypin diabeetikkona siis ateriainsuliineja ei mennyt laikaan, kun ei tullut yhtään hiilihydraattejakaan ja pitkävaikutteisen määrääkin pienennettiin reilusti tuo nestepäivän ajaksi sekä sitten varsinaisena tähystysaamuna. Diabeetikoille onneksi pyritään varaan aina aamun ensimmäinen aika, jotta tuona päivänä pääsisi sitten jo takaisin normaaleihin ruokatapoihin mahdollisimman aikaisin ja jopa heti tähystyksen jälkeen annettiin sellainen nestemäinen ravintolisä, jotta kehi saisi tarvimaansa energiaa.

Minä kuulun muuten niihin, joilla tähystys ei ollut yhtään kivulias.

Ja ohjjeita tosiaan kannattaa pyytää sieltä tekopaikasta ja jos sattuu olemaan muualla hoidossa olevia vaivoja (kuten mulla tuo diabetes) niin tietenkin sitten sieltä hoitopaikasta saa ohjeita mahdollisimman hyvään hoitoo, etenkin esim. insuliinin annostelun muutoksiin ei välttämättä omat tiedot riitä, vaan ammattilaiset siltä puolelta osaavat neuvoa.

• Anonyymi

Tyhjennyksenjälkeen jaTutkimuspäivän aamuna EI SAA SYÖDÄ MITÄÄN EIKÄ JUODA MAITOTUOTTEITA! Mutta on tarpeellista juoda! Eesim. päärynä- ,omena tai appelsiinimehua, vettä, mustaa kahvia, teetä. Ja jos suolaista kaipaa niin liha- tai kasvislientä, vaikka suodatinpussin läpi valutettuna, että on varmasti kirkasta lientä. Näillä eväillä ei ehdi heikotusta tulemaan, jos on muuten peruskuntoinen. Olen 4-5 kertaa ruljanssin käynyt läpi ja minulla on erityisen piiiiiiitkä ja hankala suoli tähystää. Mutta se on tehtävä silloin kun se on tehtävä. Tsemppiä kaikille!

• Anonyymi

Onko esim. porkkana ja keräkaali kiellettyä viikkoa ennen paksusuolen tähystystä? Ruisleivän sopivuudesta tuntuu löytyvän ristiriitaista tietoa Internetistä. Ranskanleipään ilmeisesti joutuu tyytymään. Kaurapuuro on ilmeisesti sallittua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe