Onko vastaavaa kenelläkään. Tyttöni on nyt 5,5 kk:tta ja ei hyväksy ketään muuta koskevan kuin minun (eli äidin) ja isän (esim. vaipanvaihto, pukeminen yms.). Asumme kaukana mummoista ja olen hoitanut pääasiassa yksin vauvasta lähtien. Vierastaminen alkoi jo 3 kuukauden kohdalla ja ilmenee erittäin pahana, kun vierailemme noin kerran kuukaudessa mummolassa. Tyttöämme ei voisi jättää hoitoon (huutaa kuin sikaa tapettaisiin, jos "vieras ottaa syliin"). Tämä on raskasta nähtävää mummoille sekä minulle ja oma äitini on jopa kyseenalaistanut vauvan hoitometodin... En kyllä tee mielestäni mitään väärin, tosin sosiaalinen elämä tässä on ollut hieman hiljaisempaa, kun olen kaksin ollut vauvan kanssa kaikki päivät. Kotona nauraa ja normaali vauva. Vieraissa itkee ja on aivan mielettömän varuillaan. Tuntuu oudolta, kun tämä alkoi jo 3 kuukautisena...
No, tilanteen korjaamiseksi: onko ollut kenelläkään samanlaista ja onko ideoita miten totuttaa pientä ilman traumoja (ja voiko vauva oikeasti saada traumoja, jos häntä hoidetaan hyvin ja rakkaudella, mutta äiti ei ole paikalla)? Pitäisi mennä häihin ensi kuussa mieheni kanssa ja jättää tyttö päiväksi hoitoon mummolle. Saa nähdä pystynkö - tuskin, jos meno on tätä luokkaa...
Kiitos.
Järkyttävä vierastaminen
8
3646
Vastaukset
- ihankuin
meillä!! Siis kuin olis omaa tekstiä lukenut!
Meillä nyt 6kk vanha tyttö ja vierastanut myös 3kk ikäisestä asti ja pahasti. Tämä tosiaan pahinta molempien mummien kohdalla, toista kun näkeekin hieman harvemmin :/
Tyttö muuten huutaa myös muille vauvoille! Nyt siitä on hieman pästy eroon, onneks.
Se on tosi ikävää kun vierastaa :/
Mäkin olen miettinyt että teenkö mä jotain väärin? Mutta kyllä meillä käy ihmisiä ja me käydään toisilla kylässä, on nähnyt vauvasta vaariin ihmisiä, siksi ihmetyttääkin! Ja tosiaan, muut ei kelpaa kuin äiti ja isi, välillä vaan äiti.
Välillä oikeesti alkaa pännimään kun käy kylässäkin kun toinen vaan huutaa, mutta nyt on alkanut HIEMAN lopettaa sitä suurta huutoa. Aikansa kun saa tarkkailla niin ei enää vierasta!
Ja mummien kanssa ollaan selvitty siten että viivytään aina aika kauan, meiän äitillä jopa päiviä niin jopas he ovat ystäviä :)
Tsemppiä sinne! Kaippa se joskus loppuu, siinä toivossa ainakin ;) - vierastamaan
aikaisin. Oma asenne oli se,että ajan kanssa menee ohi eikä siedätyshoito auta. Eikä minusta olisi ollut toista huudattamaankaan. Mummu vaan meinasi tupata aina liian liki vaikka vauva huusi kuin syötävä. Ei olleet vierailut kovin miellyttäviä silloin...
Ajan kanssa menikin ohi.- siedätyshoitoa..
Juu jotkut sanovat että vierastava lapsi pitäisi vaan "väkisin" jättää hoitoon, jotta tottuu ja oppii muihinkin ihmisiin mutta tämä EI pidä paikkaansa! Kovin vierastavaa lasta ei missään nimessä saa jättää hoitoon, sillä se järkyttää vauvan persuturvallisuutta!
- Kookospähkinä81
siedätyshoitoa.. kirjoitti:
Juu jotkut sanovat että vierastava lapsi pitäisi vaan "väkisin" jättää hoitoon, jotta tottuu ja oppii muihinkin ihmisiin mutta tämä EI pidä paikkaansa! Kovin vierastavaa lasta ei missään nimessä saa jättää hoitoon, sillä se järkyttää vauvan persuturvallisuutta!
Heips!
Meidän neiti täyttää 10kk ja nyt alkaa olla vierastus ohi.. Aloitti kanssa 3-kuisena eli pitkä taival takana;) Nyt helpottaa vähäsen. Eikä sillä ole mitään merkitystä kuinka sosiaalista elämää itse vietät, vierastus on vauvan luonteessa, ei kasvatusmetodeissa:)
Jos teillä ei ole mahdollista totuttaa vauvaa mummun hoitoon ennen häitä, niin jättäisin menemättä. Tai mikä ettei vauvaa voisi ottaa mukaan? Jatkot vaan jäisivät välistä;)
En suosittele missään nimessä mitään "siedätyshoitoa", eihän vierastukseen semmoista edes ole! Ajan kanssa menee ohi, mutta kuten meistäkin huomaat niin se voi hiukan kestää.. Tuntuu että ne lapset, jotka ovat aloittaneet vierastuksen ennen 4kk ikää, vierastavat aavistuksen pidempään.
- menee ohi
Meilläkin vierastettiin kovasti. Niinkin paljon, että kun kerran, pari viikossa olin reilun tunnin pois ja vauva isän kanssa kotona, niin saattoi huutaa suoraa huutoa koko tuon ajan, jos oli hereillä. Sylissä oli, mutta mikään ei auttanut. Kun tulin ovesta sisään, niin huuto loppui kuin seinään. Isä kyllä hoiti päivittäin vauvaa ja oli siis varmasti tuttu, mutta pojan hermostuttua ei auttanut kuin äiti.
Ja kun oli vieraita, niin vaati heiltä kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa päästä niin tutuiksi, että vauvan saattoi ottaa syliin ilman huutoja. Tunnin, parin päästä saattoi jo onnistua.
Minun äitiäni ei vierastanut juurikaan, nähtiin joka viikko, ja tuolloin hoiti aktiivisesti. Äitin ansiosta päästiin välillä irtautumaan hetkeksi kotoa.
Minullakin oli välillä tosi epätoivoinen olo, ja mietin, mitä olin tehnyt väärin. Lähes päivittäin käytiin kyllä edes kaupassa tms., mutta ei ehkä ollut tottunut tekemään tuttavuutta vieraiden kanssa. Muiden suhtautuminen siihen oli välillä aika kurjaa. Kerran naapuri sai pojan itkemään täyttä kurkkua, kun leperteli tälle vaunuihin. Tokaisi, että "sä et ainakaan näe ihmisiä usein". Appivanhemmat ei kestäny ollenkaan sitä, että niitä vierastettiin. Totes, että näinkö tässä nyt kävi, ei sitten olla kavereita...
Mun mielestä vastuu on isovanhemmilla ym. Pitäisi ymmärtää pienen herkkää mieltä, eikä tuppautua väkisin, jos toista kerran pelottaa. Hiljaa hyvä tulee, ja vähitellen tottuu varmasti.
Hoitometodissasi ei varmasti ole vikaa. Päin vastoin, teidän täytyy tehdä jotakin oikein, kun kerran muu ei vauvalle edes kelpaa. :)
Nyt meidän pojalla on ikää jo 11 kk. Vieläkin arastelee vieraita ihmisiä, mutta ainakin muisti on parantunut niin paljon, että isovanhempia ja muita, joita näkee silloin tällöin, ei varsinaisesti vierasta. Äitin perään on kyllä edelleen.
Mäkään en ymmärrä ohjeita, että pitäisi vaan pienen ahdistuksesta huolimatta jättää hoitoon. Siis, jos ei ole muuten tarvetta kuin vaan vierastuksen vähentäminen. Ei väkisin vähene. Mutta, että voisitte jättää häiden ajaksi vauvan mummolle hoitoon, niin voisitteko silloin nähdä jo päivän, pari ennen häitä, ja vähitellen tehdä mummoa tutummaksi. Jos mummo malttaisi ensin seurata vierestä, sitten ehkä yrittää vähän leikittää, vähitellen hoitaa muuten. Meille tällainen on sopinut parhaiten. - tellu80
hoitajan luokse pari kertaa viikossa mutta älä laita vieraan syliin ennen kuin itse on siihen valmis. Annat rauhassa tutustua omassa sylissäsi. EIpä siihen muu auta...aika auttaa.
- keskustelun aloittanut
Heips, ja kiitos kaikille vastauksista! Odotan siis ajan kuluvan ja koitan mennä anopille hyvissä ajoin ennen häitä (pari kolme päivää) ja jos ei onnistu tällä taktiikalla, niin häät jäävät välistä. Pientä en viitsi häihin ottaa mukaan, koska ei ole tottunut väkipaljouteen ja luulen, että saa sätkyn siitä metelistä ja ihmismäärästä. Tänään kyllä käytiin mun työpaikalla näyttäytymässä Helsingissä (asumme itse Järvenpäässä rauhallisella alueella). Sylistä katseli oikein kiltisti työkavereita, mutta oikein varuillaan :). Taisi kyllä yhdelle tyypille ihan hymynkin sitten heittää... Helsingin keskustan metelistä selvästi kärsi vaunuissa. Liikenne, ihmiset yms. sai tyttörukan tolaltaan - ei itkenyt vaunuissa, mutta päiväunien aikaan olivat silmät ammollaan auki ja kauhistunut ilme kasvoilla. Ajattelin, että kerran viikossa ystävien kanssa kahvittelu Helsingin keskustan kieppeillä voisi hieman totuttaa erilaiseen elämään (eli meluisaan ympäristöön - tämäkin tuntuu kyllä jotenkin julmalta minusta, koska tyttö nukkuu niin mielellään takapihalla kaikessa hiljaisuudessa...). Nyt tyttö on kuitenkin ihan tyytyväinen ja nauraa täällä kotona niin, että ikenet vilkkuvat, joten liikaa ei ainakaan traumatisoitunut työpaikkavisiitistä. Mitenköhän raaskin tyttörukan viedä hoitoon marraskuussa, jolloin hän tulee vasta vuoden...???
Olisikin hyvä, jos mummot asuisivat lähempänä kuin 300 km päässä. Täten meillä ei ole ollut mahdollisuuksia nähdä niin usein, että hoitajat vaihtuisivat kerran kaksi viikossa (olen tästä kateellinen kaikille, joilla mummot lähellä :)). Kotona kun on niin mukava olla perheen kesken, niin ei tule lähdettyä mummoloihinkaan kuin kerran kuukaudessa suunnilleen, koska siinä se koko viikonloppu sitten menee. Nyt tulee kuitenkin kesä ja miehelläni on kesäloma, joten nyt asia ehkä voisi hieman korjaantua. Ihanaa kuulla, että vastaavaa on muillakin. Itse ajattelin, että tyttöni sai jotain traumoja, kun käytin häntä vyöhyketerapiassa 3 kuukautisena jolloin hän alkoi vierastamaan ensimmäisen kerran vyöhyketerapeuttia. Eli kävimme kerran ja homma loppui ennenkuin alkoikaan :). Eli kaiketi asia kuitenkin on niin, että pieni vauvani on herkkähipiäinen... :D.- vyöhyketerapia
ainakaan sitä vierastamista aiheuttanut!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767