Pilalle hemmoteltu sukupolvi?

Scepticum

Haluaisin jakaa kanssanne asian, joka on minua pitkään vaivannut... Olen nimittäin miettinyt, olisiko minulla - tai kenelläkään muullakaan - aikaa miettiä henkisyyttä ja yliluonnollista ellen asuisi länsimaisessa hyvinvointivaltiossa.

Toki jumaluudet ovat kuuluneet ihmisten elämään alkuajoista lähtien, vaikkei silloin nykypäivän fasiliteeteista ollut tietoakaan.

Taustatiedoksi voin kertoa olevani todella kiinnostunut uskonnoista, jumaluuksista, myyteistä ja mytologioista, mutten varsinaisesti usko mihinkään - syntymävikanani kun sattuu olemaan jatkuva epäileminen ja skeptisyys. En kuitenkaan pidä uskontoja turhanpäiväisinä tai merkityksttöminä, päinvastoin.

Ystäväpiiriini kuuluu viljalti eri pakanauskontojen edustajia sekä muutamia kristillisen uskonlahkon valinneita. Osalla heistä uskonto sulautuu osaksi arkipäivään, toisilla taas uskonto tuntuu valtaavan niin suuren osan ajatuksista etteivät arjen askareet liikuta heitä muuten kuin pakon edessä.

Toisinaan mustaan mieleeni hiipii epäilys siitä, että jos eläisin keskellä alkeellista agraariyhteiskuntaa, olisi minun todennäköisesti keskityttävä työntekoon ja leivän hankkimiseen, eikä minulle jäisi aikaa miettiä syntyjä syviä.
Vai jäisikö sittenkin..?

Ehkäpä voisin selkeyttää tämän asian erään ystäväni kautta: hän tulee hyvästä perheestä eikä taloudellisia huolia siis ole koskaan ollut. Hän on aina saanut haluamansa, hinnasta riippumatta.

Työssäkäymisen tms. "arkisen" sijaan hänellä on siis taloudellinen mahdollisuus kiertää erilaisia henkisen tiedon kursseja. Arkeaan eläviä ihmisiä hän moittii kärkkäästi heidän henkisestä köyhyydestään ja kyvyttömyydestään toisten tietoisuuden tasojen löytämiseen.

Itse olen köyhästä perheestä ja tiedän millaista on raataa pitkää päivää ja repiä ruokarahat selkänahastaan. Ymmärrän siis hyvin, jollei pitkän työpäivän jälkeen jaksa ryhtyä henkisiin harjoituksiin, vaan suunnistaa mieluummin sohvalle katselemaan televisiota. Itse tosin tarvitsen "henkistä" elämää selvitäkseni arjessa, eli tv:n sijaan luen, piirrän, maalaan, kuuntelen musiikkia, keskustelen ystävieni kanssa tai meditoin.

Ystäväni perheen varakkuus tulee pitkälti suvun omistamista metsistä, ja kärjistettynä tilanne on siis hänen kohdallaan se, että ystäväni rahoittaa shamaani- yms. luonnonuskontokurssinsa kaadattamalla metsästään puita. Olen kysynyt häneltä eikö hän tunne hienoista ristiriitaa kustantaessaan esim. metsän kunnioitus -kurssin kaadattamalla metsää, muttei hän näe asiassa minkäänlaista ristiriitaa.

Surukseni olenkin todennut ystäväni syntyneen sen sortin kultalusikka suussa, että osa arjen realiteeteista tuntuu olevan hänelle täysin käsittämättömiä.

Nyt kaipaankin teidän kommenttejanne.

Millaisista oloista itse tulette, ja mikä on saanut teidät kaipaamaan henkistä aspektia elämäänne?

Onko teidän mielestänne oikein halveksua ihmisiä hengettömyydestä, jos heidän kaikki aikansa kuluu pakon edessä arjesta selviytymiseen?

Ja onko mielestänne oikeutettua toteuttaa yksilön individualistiset pyrkimykset tulla tiedostavammaksi ihmiseksi luonnon kustannuksella?

5

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaisnava

      Hyviä kysyit.

      Hindulaisuus opettaa, että jos ihminen yrittää kehittyä hengellisesti, hän saa siihen viimeistään seuraavassa elämässään paremman tilaisuuden joko uskovaisessa taikka ainakin vauraassa perheessä. Joillakin ei ole mahdollista yrittää kuin ihan vähän, mutta sekin riittää. Eikä ketään kannata pilkata sen vuoksi, että tällä on huonommat lähtökohdat, koska pilkka sattuu karman pyörässä omaan nilkkaan...

      Itse olen syntyperältäni "ylempää keskiluokkaa". Uskonnollinen ei perheeni ollut, mutta rahapulasta en joutunut kärsimään. Vanhempieni kotoa muutin 19-vuotiaana mieheni kotiin, ja hänen tulonsa mahdollistivat opiskelun ilman raskaita hanttihommia.

      Toisaalta en usko, että rahanpuute olisi minusta vähemmän uskovaista tehnyt. En ole tehnyt mitään kallista uskonnosta johtuen - sisäinen etsintä ei miljoonia vaadi. Ja minussa on ollut sellainen sisäinen uskonnollinen palo pienestä pitäen, että kaivan kyllä aikaa hengellisyydelle vaikka kivenkolosta. Elämä ilman hengellisyyttä ja Jumalaa olisi, latteaa ja kulunutta kielikuvaa lainatakseni, tanssia ilman musiikkia.

    • Topu

      Olen itse lähtöisin köyhästä työläisperheestä. Nykyään teen itse töitä keskimäärin 14 tuntia vuorokaudessa.

      Muistuttaisin vielä että esi-isieni noitaura huipentui nälkävuosien ajanjaksolle.

      Nuoruudessani työskentelin sahalla töissä. Se oli erittäin raskasta fyysistä raatamista siihen aikaan. Tuolla sahalla tapasin ensimmäisen tuntemani teosofin. Vanha, harmaapartainen duunari, jonka kanssa kaiket kahvitauot ja ruokatunnit keskustelimme mm. okkultismista ja ruumiistairtautumiskokemuksista.

      Mummoni näki näkyjä. Kasvatti aikoinaan kahdeksan lasta, joista kolme kuoli köyhien olosuhteiden takia.

      Hengen köyhyys ei ole seurausta taloudellisesta köyhyydestä. Pikemminkin päinvastoin.

      Mutta henkinen laiskuus on seurausta yleisestä mukavuudenhalusta. Ja siitä ettei uskalla eikä halua ottaa elämää omiin käsiinsä. Se on niin helppoa olla ajattelematta mitään ja katsoa vaan mitä paskaa Maikkari suoltaa.

    • Tellu

      Olen rutiköyhä ihminen vielä rutisevamman köyhästä perheestä, mutta se ei ole koskaan minun henkisiä harrasteitani haitannut. Kirjastot on keksitty! Ja kirjoistahan minä olen enimmäkseen oppini saanut. Aikuisena olen tosin rällännyt sitten rahojani kaikenlaisiin vaihtoehtohistoria-kirjoihin, ja jonkin verran myös "henkisesti kehittävään" kirjallisuuteen, esim. koko Castanedan tuotanto oli ihan "pakko" saada...

      Kursseilla en ole lähtenyt juoksemaan koska

      a) ei ole rahaa...
      b) mitä helvettiä niiltä muka oppii?

      Sen verran olen niiden esitteitä plarannut että minusta ne kuulostavat useimmiten rahat pois -paskalta.

      Minusta se kursseilla ja muilla "ai kun meillä on kivaa yhdessä" -tapahtumilla elämänsä täyttäminen on hysteeristä ja pinnallista. Kenties ihminen haluaa pönkittää horjuvaa itsetuntoaan osoittamalla että hänpä on Jotakin. Kenties hän on vain yksinäinen, ja hakee seuraa tai jopa partneria sitä kautta. Jokatapauksessa sisällä voi asua suuri tyhjyys. Mutta ei sitä tyhjyyttä voi täyttää kuin omalla itsellään. Mikään asia ulkopuolelta ei sitä tee!

      Tärkeintä henkisessä kehittymisessä on kaikki se mikä yleensä ei maksa yhtään mitään! Tutkit itseäsi, meditoit, liikut luonnossa (=meditoit luonnon innoittamana), kenties joogaat tai muuten harjoitat kehoasi jne.

      Henk.koht. minusta on suorastaan yököttävää että joku tuhoaa luontoa mennäkseen kurssille leikkimään luonnon kunnioitusta. Kyse voi toki olla puupellosta oikean metsän sijaan, mutta mutta... Hyi helvetti kumminkin.

      (Meditoida muuten voi vaikka keskellä työtäkin. Mitä fyysisempi työ, sitä helpompi saattaa olla keskittyä.)

      • Tellu

        Ai niin, se että mikä saa kaipaamaan henkistä kehitystä yms. Sas se! Olen kuitenkin ollut sillä asialla enempi tai vähempi lapsesta asti.

        Itse uskon että siihen pisteeseen vain kypsyy kun on tarpeeksi inkarnaatioita takana.

        Ei sitä väkisin pysty saamaan aikaan, eikä ennen aikojaan. Säälittävää että joidenkin ihmisten pitää päteä sillä että huseeraavat niin kauheasti henkisyyden parissa.

        (Toivottavasti en nyt tässä tuominnut itsenikin, heh... ;D)


    • Scepticum

      Kiitos vastauksistanne! Oli mukavaa lukea muiden mielipiteitä tästä askarruttavasta aiheesta...

      Kuten totesinkin, en tule kovinkaan vauraasta perheestä, eikä lapsuuskaan ollut siitä helpoimmasta päästä. Kuitenkin uskon näiden elämäni vastoinkäymisten vain vahvistaneen henkistä puoltani, joka jo ensimmäisistä muistikuvistani asti on ollut minussa suhteellisen vahva.

      Jostain syystä minun on esim. helppo aavistaa tulevia ja ikäänkuin nähdä toisen ihmisen kuoren läpi. Olenkin monesti ajautunut keskusteluun ventonvieraidenkin ihmisten kanssa, joiden sisin on suorastaan huutanut hätäänsä. Myös voimakkaat, enteelliset merkitysunet ovat minulle tuttuja.

      Niin hienoa kuin onkin että olen tällaisia syntymälahjoja saanut, on niiden kanssa eläminen toisinaan uskomattoman rankkaa. Joskus heikkoina hetkinäni olenkin halunnut kieltää itsessäni kaiken henkisyyden ja yrittää elää mahdollisimman tunteetonta ja arkista elämää, mutta eipä tuota ole koskaan kauaa kestänyt :)

      Siksipä en pysty uskomaan mm. siihen väittämään, että ihmisen henkiset tarpeet tulisivat vasta fyysisten jälkeen, eli vasta kun vatsa on täynnä, alkaa tuonpuoleinen kiinnostaa. Päinvastoin monien köyhien alkuasukaskansojen vahva usko jumaluuksiin todistaa hengellisten tarpeiden peräti vahvistuvan fyysisen puutteen keskellä.

      Kuitenkin minua häiritsee tuo "pinnallinen henkisyys", josta Tellukin mainitsi, sillä näitä henkisyydellään päteviä, muita tuomitsevia ihmisiä tapaa surullisen usein. Aivan kuin heidän kohdallaan henkisyys olisi muuttunut materiaksi, jota esitellään kuin uutta urheiluautoa.

      Ei voi olla sattumaa, että usein tämänkaltaiset ihmiset tulevat hyvästä perheestä, joka puolestaan tuntuu saavan heidät sokeutumaan monilta arjen realiteeteilta joiden kanssa enemmistön on kamppailtava päivittäin.

      No, tämä lienee yksi niistä asioista joiden kanssa on vain tultava toimeen. Ja ainahan voi sulkea korvansa muiden tuomitsevilta puheilta, etenkin jos tuomioita jakelevan sisin tuntuu kumisevan tyhjyyttään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe