2.2 (177) d-cat kulutus

Viimeinen Tojoko?

Onko kellään muulla ollut ongelmia 177 heppaisen 2.2 d-cat koneen ruokahalun kanssa? Mulla on vuoden 2005 wagon ja alle 10 litran/100 km ei pääse taajama-ajossa millään. Matka-ajossa, vajaan 100 km/h keskinopeudella, menee n. 7 litraa/100 km. Maahantuoja ei ole vastannut asiaan, joten kysytäänpä täältä.

17

7167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2.4 STW

      Jos todella nuo luvut pitävät kutinsa, sinulla julmetun raskas jalka tai autossa vikaa. Minun 2.4L automaatti Ave ei vie käytännössä juuri enempää ja se on sentään bensavekotin ja mehunvatkaimella.

      Lämpeneekö kone normaalisti?
      Kylmät olosuhteethan kasvattaa dieselin kulutusta enemmän kuin suorasuihkutteisen bensakoneen ja naftalämmitin ottaa omansa.

      • ---

        Sehän tässä jurppiikin, kun olen koittanut ajaa mahdollisimman säästeliäästi.

        Mielestäni kone lämpenee normaalisti.


      • miten?
        --- kirjoitti:

        Sehän tässä jurppiikin, kun olen koittanut ajaa mahdollisimman säästeliäästi.

        Mielestäni kone lämpenee normaalisti.

        D-CAT on luonteeltaan sellainen kone, että sillä voi ajaa vain joko taloudellisesti tai sähäkästi. Parhaan väännön alueella, jolla perinteiset dieselit menee vähimmällä, vie D-CAT löpöä aika reilusti. Itse ajan tasanopeuksia 1500-2000 kierroksella ja pääsen kuuden litran keskikulutuksella (enimmäkseen maantietä, mutta jonkin verran myös taajamissa).


      • silti ihmetyttää
        miten? kirjoitti:

        D-CAT on luonteeltaan sellainen kone, että sillä voi ajaa vain joko taloudellisesti tai sähäkästi. Parhaan väännön alueella, jolla perinteiset dieselit menee vähimmällä, vie D-CAT löpöä aika reilusti. Itse ajan tasanopeuksia 1500-2000 kierroksella ja pääsen kuuden litran keskikulutuksella (enimmäkseen maantietä, mutta jonkin verran myös taajamissa).

        Tuon saman olen huomannut ja yritän välttää kierrättämästä konetta yli 2000 kierr/min, mutta silti tuo kulutus vaan pysyy noin korkeana. Hirvittää edes kuvitella paljonko löpöä menisi, jos tuolle koneelle antaisi kenkää...


      • 2.4 STW
        silti ihmetyttää kirjoitti:

        Tuon saman olen huomannut ja yritän välttää kierrättämästä konetta yli 2000 kierr/min, mutta silti tuo kulutus vaan pysyy noin korkeana. Hirvittää edes kuvitella paljonko löpöä menisi, jos tuolle koneelle antaisi kenkää...

        TUo kyseinen pata on hyvin pienellä pursitussuhteella ja pyörii suhteessa enemmän turbon varassa kuin useimmat muut dieselit. Hyötysuhteen ylläpitämiseksi paine pytyssä pitäisi olla suht korkea mutta hyvin matalilla kierroksilla ei ahtoa löydy ja kun perus puristussuhde on matala.
        Koita ajella niin, että kone on aidosti voiman kohdalla tai ei ainakaa niin, että se on alueella missä ei tarvittaessa löydy voimaa.


      • sanottua
        2.4 STW kirjoitti:

        TUo kyseinen pata on hyvin pienellä pursitussuhteella ja pyörii suhteessa enemmän turbon varassa kuin useimmat muut dieselit. Hyötysuhteen ylläpitämiseksi paine pytyssä pitäisi olla suht korkea mutta hyvin matalilla kierroksilla ei ahtoa löydy ja kun perus puristussuhde on matala.
        Koita ajella niin, että kone on aidosti voiman kohdalla tai ei ainakaa niin, että se on alueella missä ei tarvittaessa löydy voimaa.

        D-CATilla pitää ajaa maksimiväännön alapuolella, jos haluaa säästää polttoainetta. Teoriasi on periaatteessa ihan järkevän kuuloinen, mutta ei toimi käytännössä. 1500 kierrosta on hyvä pienillä vaihteilla, kutosella tarvitsee mieluummin n. 1800. Yli kahden tonnin ei kannata kierrättää kuin silloin kun tarvitsee nopeaa kiihdytystä.


      • 2.4 STW
        sanottua kirjoitti:

        D-CATilla pitää ajaa maksimiväännön alapuolella, jos haluaa säästää polttoainetta. Teoriasi on periaatteessa ihan järkevän kuuloinen, mutta ei toimi käytännössä. 1500 kierrosta on hyvä pienillä vaihteilla, kutosella tarvitsee mieluummin n. 1800. Yli kahden tonnin ei kannata kierrättää kuin silloin kun tarvitsee nopeaa kiihdytystä.

        Miksikös sitä naftaa sitten palaa ylenmäärin? Jos muilla ei kulu tuossa määrin ja he eivät yritä säästellä, eikö silloin kannattaisi tutkia tämänkin asian mahdollisuutta, eikä vain törmätä ... vääräoppisena :-)


      • väärälle
        2.4 STW kirjoitti:

        Miksikös sitä naftaa sitten palaa ylenmäärin? Jos muilla ei kulu tuossa määrin ja he eivät yritä säästellä, eikö silloin kannattaisi tutkia tämänkin asian mahdollisuutta, eikä vain törmätä ... vääräoppisena :-)

        henkilölle. Itse ajan kuuden litran keskikulutuksella, kuten yllä kirjoitin. Maantiellä noin viidellä ja puolella.


    • se on

      Eikö ensimmäiset 2.2 litraiset tullut keväällä 2006?

    • D-katti

      Minulla oli myös sama ongelma D-CATin kanssa. Lopullinen syy löytyi polttoaine suuttimista. jotka jostakin syystä olivat kuluneet, syy oli käsittääkseni vääränlainen valmistusmateriaali.
      Varsinainen ongelma tuli esiin vasta siinä vaiheessa, kun liiallisen polttoaineen syötön takia auton pakoputkisto hukkui liialliseen dieseliin ja siinä sivussa aiheutti suutinten ja putkiston, sekä hiukkassuodatinten vaihdon myötä n. 3000 € remontin, josta maahantuoja onneksi otti osansa. Tämä ilmeni keltaisena moottorin häiriövalona, joka paljasti asian. Tässä vaiheessa 8/2005 valmistetussa D-CATissa oli 170 tkm lasissa, joten auton oma takuu ei ollut enää voimassa. Tämän rempan myötä kulutus palasi takaisin normaalille hieman yli 6 litran kulutukselle/100 km seka ajossa. Joten äkkiä auto kuntoon, jos muita ongelmia ei ole vielä ilmennyt.

      • ---

        Missä vaiheessa/mistä syystä tuo moottorin häriövalo alkoi palamaan? Mulla ei nimittäin, ainakaan vielä, pala tuo valo. Mun Avella ei ole ajettu vasta kuin reilu 80 tkm, joten takuitakin on vielä jäljellä (rekisteröity loppuvuodesta 2005). Hankala vaan alkaa liikkeelle tuollaista vikaa ehdottelemaan ku tosiaan mikään häriövalo ei pala.


      • D-katti
        --- kirjoitti:

        Missä vaiheessa/mistä syystä tuo moottorin häriövalo alkoi palamaan? Mulla ei nimittäin, ainakaan vielä, pala tuo valo. Mun Avella ei ole ajettu vasta kuin reilu 80 tkm, joten takuitakin on vielä jäljellä (rekisteröity loppuvuodesta 2005). Hankala vaan alkaa liikkeelle tuollaista vikaa ehdottelemaan ku tosiaan mikään häriövalo ei pala.

        MInulla häiriövalo syttyi ennen remppaa 3 eri kertaa ja aina se kuitattiin liikkeessä pois ja puhdistettiin joitakin ilmapuolen putkia.
        Häiriövalojen syttymisen ajankohtaa muuten vaikea määritellä kilometrien / kulutuksen osalta, mutta joka kerta se tapahtui siinä vaiheessa kun tulin taajamasta isommalle tielle vievälle rampille ja kun tuli kiihdytyksen aika, niin auton tehot hävisivät ja valo syttyi. Tehot palasivat auton sammutuksen myötä, mutta valo jäi aina palamaan.
        Vaikeaa varmaan mennä liikkeeseen selittämään vikaa, jos se ei vielä ole "päällä", mutta suositteleisin, jotta pyydät heitä varmistamaan asian.


    • visar

      Hieman olen pettynyt kuluksen suuruudesta, ei niinkään matka-ajossa, mutta n. 40km suuntaansa työmatka-ajossa kulutus on n. 7.5 l/100km.
      Matka-ajossa n. 6.7 l/100km.
      Kulkupuolessa ei ole valittamista, käytin tilaisuutta hyväkseni ja auto penkitettiin,
      mittauksen mukaan 176.8 hp ja 413Nm
      Mitään muutoksia ei tehty.
      Auto siis -06 2.2d-cat diesel stw takana 66th km

      • olen tyytyväinen

        Oma työmatka on vähän reilut 50 kilsaa suuntaansa, josta 15 taajamassa. Normaalisti kulutus 5,8-6,0, talvella pari kolme desiä enemmän. Moottorin ollessa kylmä on kulutus hetken aikaa suurta. Auto -07 Ave sedan, 28 tuhatta mittarissa.

        Toi ajotietokone on ainakin omassa autossani muuten tosi tarkka, tankilla mitattuna heittoa ei ole yleensä yhtään. Paitsi tietenkin talvella, kun lisälämmittimen polttama löpö ei näy tietokoneessa.


      • 2.2 177 d-cat
        olen tyytyväinen kirjoitti:

        Oma työmatka on vähän reilut 50 kilsaa suuntaansa, josta 15 taajamassa. Normaalisti kulutus 5,8-6,0, talvella pari kolme desiä enemmän. Moottorin ollessa kylmä on kulutus hetken aikaa suurta. Auto -07 Ave sedan, 28 tuhatta mittarissa.

        Toi ajotietokone on ainakin omassa autossani muuten tosi tarkka, tankilla mitattuna heittoa ei ole yleensä yhtään. Paitsi tietenkin talvella, kun lisälämmittimen polttama löpö ei näy tietokoneessa.

        Nyt kun ilmat ovat lämmenneet ja alla on kesärenkaat, niin kulutus on tippunut ainakin ajotietokoneen mukaan n. litra/100km, eli kulutus on taajamassa enää reilu 9 litraa/100km. Tosin tankilla en ole nyt käynyt vähään aikaan, joten todellista kulutusta en tiedä. Olen itsekin huomannut, että kulutus on huomattavasti korkeampi ensimmäisen 30 kilometrin aikana.

        Ajotietokone näyttää mulla kyllä aika vaihtelevasti. Joskus se näyttää n. 0.5 litraa liikaa ja taas joskus n. 0.5 litraa liian vähän. Siis polttoainepumppujen mittareihin verrattuna.


      • 987876564

        Toyotan ajotietokone :D :D :D
        Paremman tietokoneen saat toyotaan kun istutat etupenkille vanhan commodore 64:n.


    • Anonyymi

      Itsellä d4cact 2.2 diisseli vm 2006 ja täytyy sanoa että erittäin pieni ruokainen kaupunki kulutus noin 6.2 l ja maantiellä 120kmh vauhdissa 4.3 l

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe