Miten muistitutkimuksiin?

Nilssssoni

Olen jo muutaman vuoden ollut huomaavinani, että aviopuolisoni muisti alkaa huolestuttavasti huonontua. Kuvaan kuuluvat myös kiukunpurkaukset, saamattomuus yms. Mutta kuinka saan ylipuhuttua, että puoliso edes lähtisi lääkäriin - omasta mielestään tietenkin täysin kunnossa!

14

2124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Voin valitettavasti sanoa että jos puoliso pistää hanttiin - et sinä saa häntä lääkäriin.
      Puhun nyt omasta kokemuksesta eli hyvin sairaasta puolisosta joka EI suostu menemään lääkärille ja on sentään sairastanut syövän.
      Otin yhteyttä hoitavaan lääkäriin, kotisairaanhoitoon ja joka paikassa sanotaan että on olemassa sellainen asia kuin potilaan itsemääräämisoikeus.
      Ja se kattaa kaiken.
      Minä olen luovuttanut.
      En jaksa enää.
      Kuolkoon sitten vaivoihinsa.
      Minun puolisoni on täysissä järjissään mutta niin helv..itsepäinen että on itsepäisyyden äiti.
      Me olemme yhdessä lastan kanssa yrittäneet saada tätä hra itsepäisyyttä lääkäriin mutta EI on EI.
      Joten olkoon.

      • Nilsssoni

        Luovuttamassa tässä ollaan. Lapset asuvat kaukana, eivät ole päivittäin tekemisissä eli puhelinkeskustelu kerran viikossa ei anna "potilaasta" mitään kuvaa. Syöpää on ollut meilläkin tällä potilaalla ynnä pari pahaa psykoosikohtausta muutamasta hermopunosvauriosta puhumattakaan. Kyllä se varmaan on niin, että vaikka syöpätarkastukseen menee, kirurgi ei tämän puolen seikkoihin puutu. Ja milläs saat neurologille tai psykiatrille - pyh!


    • ole kenties

      kilpirauhasen vajaatoiminnasta? Se nimittäin voi aiheuttaa esimerkiksi juuri tuollaisia oireita ja myös itselläni oli juuri noita ja muutamia muita oireita myös.

      Katso vaikka itse ensin tämä "testi" ja näytä vaikka sitten miehellesikin:
      http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5

      Jos kyseessä on tuo sairaus, niin ei kannata pelästyä. Tuolta foorumilta saa erittäin hyvää tietoa ja vertaistukea!

      Hyvä, että huolehdit miehesi terveydestä!:-)

    • se on...

      saada ketään lääkäriin vasten tahtoaan. Jos epäilet muistisairautta, hoito pitäisi kyllä saada käyntiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Saisiko kotisairaanhoidosta jonkun kotiin käymään kun soitat ja selität tilanteen? Entä yksityispuolelta? Muistitesti antaisi osviittaa, jos lääkäri/hoitaja yrittäis suostutella, joskus parempi kuin omaisen puhe. Toki tosiaan kilpirauhanen ym mahdollisuudetkin voi vaikuttaa. Voimia!

      • 2 vaimo

        Sellaista vielä että; hänen ( typerät) sukulaisensa kehtaavat syyllistää minua kun miestä ei saada hoitoon/lääkäriin.

        Olen asiaa kysynyt miehen hoitavalta lääkäriltä ja minulle vastattiin, että Suomessa ei tunneta pakkohoitoa/pakkokeinoja kenenkään hoitoon ohjauksessa.
        Edes alkoholistin mikäli tämä ei ole vaarallinen.

        No, tämä "minun" ei nyt ole vaarallinen, helvetin ärsyttävää vaan, kun perhe näkee että hän voi tod.huonosti mutta ei mene lääkärille.
        Aamulla kun hän herää, hän on aivan karsean näköinen; naama niin turvoksissa kuin olisi ollut parin viikon juoppoputkessa, naaman väri ihan keltaisen-harmaa.
        Hän istuu ja hipeltää itseään illat pitkät, eli siinä missä on kipua hän - hieroo - olkapäätä, selkää, tiesmitämilloinkin.
        On niin itsepäinen ettei ota edes särkylääkettä.
        Ei, eipä tietenkään, silloinhan muija voisi saada nukuttua muutaman tunnin kun hän ei valvoisi!
        Ja sitten toinen asia; tuo pissatouhu, se vie ainakin vaimolta voimata eli hän käy tuhka tiheään vessassa - monta kertaa yössä- joskus jättää vessan vetämäti etten kuulisi että käy - mutta eipä sekään paljon auta ja se hajuhaitta sitten kun aamulla itse menee vessaan on aivan karmea.

        Olen ehdottanut, että hän hommaisi itselleen ns sorsan, mihin voi pissiä ettei minun tarvitse joka kerta herätä - mutta EI on EI.
        Lapset lupasivat hommata hänet vaikka yksityiselle lääkärille, mutta hänpä naureskeli heille, että se menee lääkäriin jolla on jotain vaivaa - hänellä EI ole.
        Tilanteeseen saattaa liittyä jonkinasteinen masennus , ja arvatkaa saako asiasta edes puhua?
        No EI saa.
        Että on meitä - monenlaisia menijöitä,
        itselleen hän kiusaa tekee, mutta kuten kirjoitin että hänen typerät sukulaisensa syyttävät minua.
        Ja se päivä jona hän heittää pyyhkeen lopullisesti nurkkaan syy on varmasti silloinkin minun.
        Hänen munuaisensa eivät toimi kuten pitää - tai munuaisensa - hänellä on vain yksi syövän jälkeen.
        Sehän johtaa ennenpitkää täydelliseen virtsaumpeen ja silloin ei enää tarvitse kysyä, meneekö hän sairaalaan vai ei.
        On vain ikävä nähdä että asioita ei voida hoitaa säällisesti ja kuten on todettu:
        ketään ei väkisin saa hoitoon.
        Jos joku haluaa tehdä hitaan itsemurhan näin, sivulliset eivät voi asialle yhtään mitään.
        Surullista silti.


      • Nimetön
        2 vaimo kirjoitti:

        Sellaista vielä että; hänen ( typerät) sukulaisensa kehtaavat syyllistää minua kun miestä ei saada hoitoon/lääkäriin.

        Olen asiaa kysynyt miehen hoitavalta lääkäriltä ja minulle vastattiin, että Suomessa ei tunneta pakkohoitoa/pakkokeinoja kenenkään hoitoon ohjauksessa.
        Edes alkoholistin mikäli tämä ei ole vaarallinen.

        No, tämä "minun" ei nyt ole vaarallinen, helvetin ärsyttävää vaan, kun perhe näkee että hän voi tod.huonosti mutta ei mene lääkärille.
        Aamulla kun hän herää, hän on aivan karsean näköinen; naama niin turvoksissa kuin olisi ollut parin viikon juoppoputkessa, naaman väri ihan keltaisen-harmaa.
        Hän istuu ja hipeltää itseään illat pitkät, eli siinä missä on kipua hän - hieroo - olkapäätä, selkää, tiesmitämilloinkin.
        On niin itsepäinen ettei ota edes särkylääkettä.
        Ei, eipä tietenkään, silloinhan muija voisi saada nukuttua muutaman tunnin kun hän ei valvoisi!
        Ja sitten toinen asia; tuo pissatouhu, se vie ainakin vaimolta voimata eli hän käy tuhka tiheään vessassa - monta kertaa yössä- joskus jättää vessan vetämäti etten kuulisi että käy - mutta eipä sekään paljon auta ja se hajuhaitta sitten kun aamulla itse menee vessaan on aivan karmea.

        Olen ehdottanut, että hän hommaisi itselleen ns sorsan, mihin voi pissiä ettei minun tarvitse joka kerta herätä - mutta EI on EI.
        Lapset lupasivat hommata hänet vaikka yksityiselle lääkärille, mutta hänpä naureskeli heille, että se menee lääkäriin jolla on jotain vaivaa - hänellä EI ole.
        Tilanteeseen saattaa liittyä jonkinasteinen masennus , ja arvatkaa saako asiasta edes puhua?
        No EI saa.
        Että on meitä - monenlaisia menijöitä,
        itselleen hän kiusaa tekee, mutta kuten kirjoitin että hänen typerät sukulaisensa syyttävät minua.
        Ja se päivä jona hän heittää pyyhkeen lopullisesti nurkkaan syy on varmasti silloinkin minun.
        Hänen munuaisensa eivät toimi kuten pitää - tai munuaisensa - hänellä on vain yksi syövän jälkeen.
        Sehän johtaa ennenpitkää täydelliseen virtsaumpeen ja silloin ei enää tarvitse kysyä, meneekö hän sairaalaan vai ei.
        On vain ikävä nähdä että asioita ei voida hoitaa säällisesti ja kuten on todettu:
        ketään ei väkisin saa hoitoon.
        Jos joku haluaa tehdä hitaan itsemurhan näin, sivulliset eivät voi asialle yhtään mitään.
        Surullista silti.

        Kyllä tuollaiselle pitäisi voida tehdä jotakin?
        Mitä, jos joku vaan ottaisi ja veisi terveyskeskukseen?
        Jos pistää hanttiin niin pistäköön, kai jostain löytyy isompi ja vahvempi mies?
        Mutta toisaalta: jos hän ei terveyskeskuksessa kuitenkaan " avaudu " lääkärille niin turhaan menee tuokin ponnistelu.
        Voimia vaimolle!!


      • viimeisessä viestissäsi
        Nimetön kirjoitti:

        Kyllä tuollaiselle pitäisi voida tehdä jotakin?
        Mitä, jos joku vaan ottaisi ja veisi terveyskeskukseen?
        Jos pistää hanttiin niin pistäköön, kai jostain löytyy isompi ja vahvempi mies?
        Mutta toisaalta: jos hän ei terveyskeskuksessa kuitenkaan " avaudu " lääkärille niin turhaan menee tuokin ponnistelu.
        Voimia vaimolle!!

        saattaisi viitata edelleen aika vahvasti kilpirauhasen vajaatoimintaan. Oireet voivat tietenkin johtua muistakin asioista, mutta tuo k.rauhasen vajaatoiminnan mahdollisuus kannattaisi sulkea pois. Lääkäriltä kannattaa pyytää S-TSH ja S-T4-V verikokeet. Kokeet tulisi ottaa aamulla 8-10 välillä mahdollisimman pian heräämisestä. Tärkeää on nukkua hyvin ennen kokeita sekä olla syömättä, juomatta (paitsi lasin vettä voi juoda aamulla), tupakatta jne. ennen kokeita. Mahdolliset lääkkeet olisi myös otettava vasta verikokeen jälkeen.

        Ei kai miehelläsi ole niin, että hän ehkä pelkää mahdollisia muita sairauksia (sekä kenties kuolemaa) niin paljon ja kieltäytyy ajattelemasta sellaisia? Vähän niin kuin "se mitä ei tiedä, sitä ei ole olemassakaan eikä tarvitse olla huolissaan"?

        Tämä on varmasti rankkaa teille kaikille, niin miehellesi kuin Sinullekin, mutta yritä vaikka painostuksen sijaan puhua hänelle nätisti ja kerro, että olet huolissasi ja että mitä pikemmin mahdolliset sairaudet havaitaan ja niitä aletaan hoitaa kunnolla, sitä paremmat mahdollisuudet ovat elää hyvää elämää.

        Luitko tuota k.r.foorumia? K.r. vajaatoiminta voi aiheuttaa vaikka kuinka monia vaihtelevia oireita ja valitettavasti kaikki lääkärit eivät ole kovin ajan tasalla, mitä tulee tämän sairauden hoitoon. Siksi ei pidä luovuttaa, jos alkuun ei tunnu hyvää lääkäriä löytyvän.


      • edelliseen viestiin.
        viimeisessä viestissäsi kirjoitti:

        saattaisi viitata edelleen aika vahvasti kilpirauhasen vajaatoimintaan. Oireet voivat tietenkin johtua muistakin asioista, mutta tuo k.rauhasen vajaatoiminnan mahdollisuus kannattaisi sulkea pois. Lääkäriltä kannattaa pyytää S-TSH ja S-T4-V verikokeet. Kokeet tulisi ottaa aamulla 8-10 välillä mahdollisimman pian heräämisestä. Tärkeää on nukkua hyvin ennen kokeita sekä olla syömättä, juomatta (paitsi lasin vettä voi juoda aamulla), tupakatta jne. ennen kokeita. Mahdolliset lääkkeet olisi myös otettava vasta verikokeen jälkeen.

        Ei kai miehelläsi ole niin, että hän ehkä pelkää mahdollisia muita sairauksia (sekä kenties kuolemaa) niin paljon ja kieltäytyy ajattelemasta sellaisia? Vähän niin kuin "se mitä ei tiedä, sitä ei ole olemassakaan eikä tarvitse olla huolissaan"?

        Tämä on varmasti rankkaa teille kaikille, niin miehellesi kuin Sinullekin, mutta yritä vaikka painostuksen sijaan puhua hänelle nätisti ja kerro, että olet huolissasi ja että mitä pikemmin mahdolliset sairaudet havaitaan ja niitä aletaan hoitaa kunnolla, sitä paremmat mahdollisuudet ovat elää hyvää elämää.

        Luitko tuota k.r.foorumia? K.r. vajaatoiminta voi aiheuttaa vaikka kuinka monia vaihtelevia oireita ja valitettavasti kaikki lääkärit eivät ole kovin ajan tasalla, mitä tulee tämän sairauden hoitoon. Siksi ei pidä luovuttaa, jos alkuun ei tunnu hyvää lääkäriä löytyvän.

        Auttaisiko, jos näytät miehellesi tuota kilpirauhasfoorumia ja esim. sitä oirelistaa sieltä FAQ-osiosta? Hän varmaan tyrmää ehdotuksen ensin, jos ei halua myöntää sinulle olevansa sairas, mutta ehkäpä kiinnostus herää ja hän yksin ollessaan käy "salaa" sivuilla kurkkaamassa mitä siellä sanotaan... Se voisi ehkä helpottaa, kun hän huomaa, että meitä on muitakin samoista vaivoista kärsiviä.

        En halua arvostella:-), mutta sinun kannattaa olla myös hänen tukenaan. Älä motkota tai tiuski, että ota särkylääkeitä, jos toista särkee ja kolottaa. Ehkä hän haluaa vain varjella ainoata munuaistaan, sillä jotkut (vai aika lailla kaikki?en tiedä)särkylääkkeet kuormittavat niitä paljon ja voivat edesauttaa munuaisvaurioita? Hän varmaan haluaisi elää Sinun kanssasi mahdollisimman pitkään... Tarjoa vaikka selkä/jalkahierontaa ilman taja-ajatuksia. Auttaisiko sinulle vaikka korvatulpat yöllä tms., jos heräät aina miehen vessassa käyntiin?

        Muista kuitenkin pitää huolta itsestäsikin! Jos tuntuu mahdottomalta, niin et ole tietenkään vastuussa kenenkään elämästä. Älä vedä itseäsi piippuun, ole tukena voimiesi mukaan. Sukulaisten puheista on varmasti vaikeaa olla välittämättä, heidät kannattaa kuitenkin yrittää jättää omaan arvoonsa. Mikä estää heitä auttamasta sinua auttamaan miestäsi? He ovat yhtä lailla "velvollisia" siinä missä sinäkin.


      • jotain käy,
        edelliseen viestiin. kirjoitti:

        Auttaisiko, jos näytät miehellesi tuota kilpirauhasfoorumia ja esim. sitä oirelistaa sieltä FAQ-osiosta? Hän varmaan tyrmää ehdotuksen ensin, jos ei halua myöntää sinulle olevansa sairas, mutta ehkäpä kiinnostus herää ja hän yksin ollessaan käy "salaa" sivuilla kurkkaamassa mitä siellä sanotaan... Se voisi ehkä helpottaa, kun hän huomaa, että meitä on muitakin samoista vaivoista kärsiviä.

        En halua arvostella:-), mutta sinun kannattaa olla myös hänen tukenaan. Älä motkota tai tiuski, että ota särkylääkeitä, jos toista särkee ja kolottaa. Ehkä hän haluaa vain varjella ainoata munuaistaan, sillä jotkut (vai aika lailla kaikki?en tiedä)särkylääkkeet kuormittavat niitä paljon ja voivat edesauttaa munuaisvaurioita? Hän varmaan haluaisi elää Sinun kanssasi mahdollisimman pitkään... Tarjoa vaikka selkä/jalkahierontaa ilman taja-ajatuksia. Auttaisiko sinulle vaikka korvatulpat yöllä tms., jos heräät aina miehen vessassa käyntiin?

        Muista kuitenkin pitää huolta itsestäsikin! Jos tuntuu mahdottomalta, niin et ole tietenkään vastuussa kenenkään elämästä. Älä vedä itseäsi piippuun, ole tukena voimiesi mukaan. Sukulaisten puheista on varmasti vaikeaa olla välittämättä, heidät kannattaa kuitenkin yrittää jättää omaan arvoonsa. Mikä estää heitä auttamasta sinua auttamaan miestäsi? He ovat yhtä lailla "velvollisia" siinä missä sinäkin.

        niin syy ei varmasti ole sinun. Sanoi kuka mitä tahansa!


      • lääkäri...
        jotain käy, kirjoitti:

        niin syy ei varmasti ole sinun. Sanoi kuka mitä tahansa!

        kotikäynnille=) Lääkäriasemilla ainakin on tälläinen käytäntö, itse olen tätä palvelua käyttänyt.


      • vä sy nyt
        2 vaimo kirjoitti:

        Sellaista vielä että; hänen ( typerät) sukulaisensa kehtaavat syyllistää minua kun miestä ei saada hoitoon/lääkäriin.

        Olen asiaa kysynyt miehen hoitavalta lääkäriltä ja minulle vastattiin, että Suomessa ei tunneta pakkohoitoa/pakkokeinoja kenenkään hoitoon ohjauksessa.
        Edes alkoholistin mikäli tämä ei ole vaarallinen.

        No, tämä "minun" ei nyt ole vaarallinen, helvetin ärsyttävää vaan, kun perhe näkee että hän voi tod.huonosti mutta ei mene lääkärille.
        Aamulla kun hän herää, hän on aivan karsean näköinen; naama niin turvoksissa kuin olisi ollut parin viikon juoppoputkessa, naaman väri ihan keltaisen-harmaa.
        Hän istuu ja hipeltää itseään illat pitkät, eli siinä missä on kipua hän - hieroo - olkapäätä, selkää, tiesmitämilloinkin.
        On niin itsepäinen ettei ota edes särkylääkettä.
        Ei, eipä tietenkään, silloinhan muija voisi saada nukuttua muutaman tunnin kun hän ei valvoisi!
        Ja sitten toinen asia; tuo pissatouhu, se vie ainakin vaimolta voimata eli hän käy tuhka tiheään vessassa - monta kertaa yössä- joskus jättää vessan vetämäti etten kuulisi että käy - mutta eipä sekään paljon auta ja se hajuhaitta sitten kun aamulla itse menee vessaan on aivan karmea.

        Olen ehdottanut, että hän hommaisi itselleen ns sorsan, mihin voi pissiä ettei minun tarvitse joka kerta herätä - mutta EI on EI.
        Lapset lupasivat hommata hänet vaikka yksityiselle lääkärille, mutta hänpä naureskeli heille, että se menee lääkäriin jolla on jotain vaivaa - hänellä EI ole.
        Tilanteeseen saattaa liittyä jonkinasteinen masennus , ja arvatkaa saako asiasta edes puhua?
        No EI saa.
        Että on meitä - monenlaisia menijöitä,
        itselleen hän kiusaa tekee, mutta kuten kirjoitin että hänen typerät sukulaisensa syyttävät minua.
        Ja se päivä jona hän heittää pyyhkeen lopullisesti nurkkaan syy on varmasti silloinkin minun.
        Hänen munuaisensa eivät toimi kuten pitää - tai munuaisensa - hänellä on vain yksi syövän jälkeen.
        Sehän johtaa ennenpitkää täydelliseen virtsaumpeen ja silloin ei enää tarvitse kysyä, meneekö hän sairaalaan vai ei.
        On vain ikävä nähdä että asioita ei voida hoitaa säällisesti ja kuten on todettu:
        ketään ei väkisin saa hoitoon.
        Jos joku haluaa tehdä hitaan itsemurhan näin, sivulliset eivät voi asialle yhtään mitään.
        Surullista silti.

        Sama juttu täällä, miehen sukulaiset (joille hän on leppoisa ja hymyilevä ja herttainen) arvostelevat minua miehen sairauksien hoidosta (olen hoitanut tappelemalla sanallisesti kiroavan ja haukkuvan miehen ruusun yms.). Muistivikaahan heidän suvussaan ei tietenkään voi olla kellään! Ja ihmettelevät, jos "annan" miehen mennä esim. metsätöihin (tietenkin 14h putkeen) - millä minä sen estäisin???????????


      • MMT - Mini Mental State Examination,
        Folstein 1975    Se instruktion för
        användandet av MMT    


        Orientering        poäng    
        Vad är det för    år    . . . . . .    (1)
           årstid    . . . . . .    (1)
           datum    . . . . . .    (1)
           veckodag    . . . . . .    (1)
           månad    . . . . . .    (1)
        Var är vi    land    . . . . . .    (1)
           län    . . . . . .    (1)
           stad    . . . . . .    (1)
           sjukhus/vårdcentral/bost.område    . . . . . .    (1)
           våningsplan    . . . . . .    (1)

        Registrering        
        Nämn tre föremål (nyckel, tandborste, lampa). Be patienten repetera dem.
        Ge ett poäng för varje riktigt svar. Den första repetitionen avgör antalet poäng,
        men fortsätt ändå repetera orden till patienten lärt sig dem (upp till 6 ggr).    . . . . . .    (3)
        Antalet försök som krävdes för inlärningen . . . . . . . . . .        
        Be patienten lägga orden på minnet, då du kommer att fråga litet senare vilka de är.        

        Uppmärksamhet och beräkning        
        Be patienten börja vid 100 och dra ifrån 7 och sedan fortsätta dra ifrån 7 tills
        du säger stopp (93, 86, 79, 72, 65)
        Be därefter patienten bokstavera ordet konst baklänges. Om patienten gör ett fel, men sedan fortsätter rätt, räkna antalet rätt. Ex tsnok 5p, tsonk 3p.
        Det bästa resultatet av de två räknas.    . . . . . .    (5)

        Minne        
        Be patienten återge de tre ord du tidigare bad honom/henne lägga på minnet.    . . . . . .    (3)

        Språk        
        Namngivning.        
        Peka på en klocka och fråga vad det är. Gör samma sak med en penna.    . . . . . .    (2)

        Repetition        
        Be patienten repetera: Inga om, men eller varför. Tillåt bara ett försök.    . . . . . .    (1)

        Trestegsuppmaning        
        Ge patienten ett blankt papper och säg: Tag papperet i höger hand, vik det på
        mitten och lägg det i knät. Ge en poäng för varje riktigt utförd uppgift.    . . . . . .    (3)

        Läsning        
        Visa patienten texten, Blunda, skrivet med stora bokstäver. Be patienten läsa texten och göra det som står. Ge bara poäng om patienten verkligen blundar.    . . . . . .    (1)

        Skrivförmåga        
        Ge patienten ett blankt papper och be honom/henne skriva en mening. Diktera inte. Meningen måste innehålla subjekt och predikat och vara förståelig.    . . . . . .    (1)

        Kopiering/spatial förmåga        
        Be patienten rita av figuren. Alla 10 vinklar skall vara med och överlappningen skall forma en fyrhörning. Tremor och rotation ignoreras.    . . . . . .    (1)

           . . . . . .    (totalt
        30 p)


      • on yksinkertainen ja standardisoitu. Siinä on kymmenen kysymystä, joihin mihinkään ei voi vastata sanalla kyllä tai ei, vaan vastauksen tulee olla lause. Jokaisesta oikeasta vastauksesta saa pisteen. Testi on verbaalinen, joten sitä ei voi tehdä afasiaa potevalle. Verbaalisen funktion pitää toimia,se on edellytys testin arvioinnissa.Myös hyväntuulinen ko-operaatio olisi myös suotuisa. Ei tätä testiä voi mitenkään kärsimättömyydessä tehdä. Jonkin verran neutraalia psykologista asennoitumista pitäisi olla. Sen takia teti voi onnistua hoitohenkilökunnan tekemänä paremmin. Onhan nyt ainakin sellaisena hätävarana, jos ollaan aivan hahmottamattomassa pulatilanteessa. Ei kaikkia kysymyksiä tarvitse saman tien kysyä muuten.

        6-9 pistettä osoittaa, että on lyhyttä muistiaukkoa, hetken sekavuutta.

        Jos pisteitä kertyy vain 3-5, on jo pitkä musitiaukko, mikä lie jo dementiaa.

        jos pisteita ei tule yhtään tai korkeintaan 1-2, henkilö on ajan ja paikan suhteen orientoitumattomassa tilassa ja kyse voi olla vaikeasta dementiasta.

        Kysymysten sisältö on seuraava.

        (1) MIKÄ RAKENNUS TÄMÄ ON, MISSÄ NYT OLET?
        (2) MISSÄ PÄIN ( MISSÄ KYLÄSSÄ, KAUPUNGISSA) TÄMÄ RAKENNUS SIJAITSEE?
        (3) MIKÄ KUUKAUSI NYT ON ?
        (4) MONESKO PÄIVÄ NYT ON?
        (4) MIKÄ VUOSI NYT ON?
        (5)KUINKA VANHA OLET?
        (6) MISSA KUUSSA OLET SYNTYNYT?
        (7) MINÄ VUONNA OLET SYNTYNYT?
        (9) MIKÄ ON NYKYISEN PRESIDENTIN NIMI?
        (10) MIKÄ ON NYKYISEN PÄÄMINISTERIMME NIMI?

        KYSYMYSET 1-2
        ILMAISEVAT HENKILÖN ORIENTOITUMISEN PAIKAN SUHTEEN.

        KYSYMYKSET 3-5
        ILMAISEVAT HENKILÖN ORIENTOITUMISEN AJAN SUHTEEN.

        KYSYMYKSET 6-8
        ILMAISEVAT HENKILÖN ORIENTOITUMISEN OMAN PERSOONANSA SUHTEEN.

        KYSYMYKSET 9-10
        OVAT KANSALAISTEN YLEISTIETOA JA HEIJASTAVAT HENKILÖN ORIENTOITUMISTA NYKYAJAN YHTEISKUNTAAN.

        Jos kotosalla testattaessa tässä testissä tulee alle 6 pistettä, olisi syytä kyllä soittaa jo poliklinikalle, jos ei aiemmin ole asiaa vielä asetettu vireille ja mainita, minkälaisiin kysymyksiin tulee virhevastauksia.

        Joka on itsestään ja terveydestään tarkka, kyllä ymmärtää hakeutua itse tarkempiin tutkimuksiin , jos huomaa merkkejä muistiaukosta.

        Toisaalta: Voi sanoa, että jos luettuaan tämän testin sulkee silmänsä ja muistelee kaikki 10 Kahnin kysymystä ja tietää niitten vastaukset, muisti kyllä on hyvä. On niitäkin, joilla on hyvä muistikoneisto ja he ovat nimittäin huolissaan muististaan enemmän kuin ne, joilla tämä testi ei mene kymppinä läpi.

        Tämä testi on perustavan laatuinen seulatesti orientoitumistilan arvioimiseksi.


    • se on myös eräänlainen kapasiteetti, joka perustuu harjaantumisen kuten kaikki muutkin ihmisen hankkimat kognitiiviset kyvyt.
      On olemassa hauskoja seurapelejä, joilla voi samalla treenata muistia . Shakki on mukava niille, jotka ovat aiemmin osanneet sitä pelata. SUDOKU on aika mukava sekin. Muistipelejä on tarjolla netissäkin.
      Muisti perustuu toistamiseen ja toistumisen.
      Kertaus on kaikkien opintojen äiti.
      Albumeja voi tehdä ja muistella sukulaiset nimeltä.
      Jos asiaan liittyy depressiota, kannattaa hankkia jokin antidepressiiva: sillä pohjustetaan yleensä muistinparanemiseen tähtäävää muutakin hoitoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe