Boxerdiesel. Omituinen kone. Hiljainen kuin bensakone. Sitä piti ajaakin kuin bensakonetta, jos halusi sen lähtevän. Piti ajaa vaihteet pitkäksi. Ysikymppi kurvit kaupungissa oli kuin kakkosella ajettavia. Ohuen tuntuinen alavääntö ei houkutellut vedättämään. Voiko diesel nakuttaa? Tuttu laihalla käyvän bensakoneen nakutus tuli vedättäessä? Ehkä kone oli vielä liian tuore 1000km ajettu? Minusta siittä puuttui se nykydieseleille kuuluva joustavuus, siis tuntuva veto vaihteella kuin vaihteella. Kuskin paikka oli tutun tuntuinen, kuin Legacyista kautta aikojen. Outo taloudellisuusmittari/polttoaineyhdistelmä. Vaatimaton ajotietokone. Ohjausvälitys minun makuuni liian hidas.
Tien äänet tulivat kyllä selkeästi sisään. Miksi pilata nelivetoauto laihanlaisilla renkailla. Muutenkin nelivedon idea kyllä on hukassa niin matalassa autossa. Ajokäytöksessä häiritsi etupään pyöräkulmien muutos tiukassa kaarteen ulostulossa. Kuin yrittäisi kaataa etupyörää alle. Käy varmasti eturenkaiden ulkosyrjiin kulumisen muodossa. Jäi vähän valju tunne paketista. No tietty haluatte moittia minun autoani .Jep,olkoon, se on -08 skoda tdi4x4 wagon ,korotettu alusta pohjapanssari. Pidän siitä kyllä enemmän. Laiskanpulskea tsekkiläinen miehistönkuljetusajoneuvo minun makuuni.
ajettu on
19
4931
Vastaukset
- Kans
Ajoin kans Legacy Dieselin ja tuntui, että Skodassa on huomattavasti enemmän ruutia kun Legacyssä.
- äkstee
Itsellä ei kokemusta dieseleistä. Sammutin diesel-Legacyn liikkeellelähdössä, osittain johtuu varmaankin siitä, että olen tottunut automaattiin. Kierroksia sille kun antoi, niin alkoi voima tuntumaan. Taloudellisuus/tai muista ajotietokoneista en erityisemmin välitä, haittaavat ajoa. Niin lujaa en kokeillut, että ohjauksessa hankaluuksia tai renkaiden kaatumistunnetta olisi ilmennyt.
Legacy muuten mukava, mutta niukasta maavarastaan johtuen epäsopiva, epäkäytännöllinen. Ei kunnon 4-veto ole pahitteeksi missään ajoneuvossa, ei matalammassakaan, ainakaan täällä pohjoisessa.
Mutta kyllä Forester 2.5 XT automaatti on meikäläiselle maittavampi peli. Jos joskus tulee isommalla dieselillä (isompi kuin tämä 2.0 diesel) ja automaatilla, sitä pitää tutkailla. Näinhän se on, joku tykkää äidistä toinen taas
tyttärestä.
Nyt on kyllä mentävä koeajamaan tuo Skoda
uudelleen. En millään edellisen kokeiluni
pohjalta tunnistanut noin suuria eroja Subaruun.
Outback, jonka minä koeajoin, oli kyllä huomat-
tavasti parempi, kuin annoit ymmärtää. Legasyssa
on sama diesel, liekkö sitten välityksissä eroa.
Ettet vaan tuolla nakutuksella tarkoittanut kier-
rosluvun rajoitinta, joka toimii reilusti yli
4000 kierroksella.
Kirjoitin vertailun Foresteriin tuolla city-
maasturipalsta koeajostani. Oikeastaan siellä,
jotta jotain asiaakin olisi. Samalla se tavoittaa
toivon mukaan muunkin merkkisten katumaasturien
omistajat.
Yleensä nämä kirjoitukset tuppaavat olemaan hyvin
subjektiivisiä, omaa valintaa tukevia jolloin
objektiivisyys on niistä kaukana, evätkä palvele
uuden auton/merkin valintaa.- forre
legacyn ja outbackin voimansiirron välitys on eri, mutta koska o.b:ssä on korkeammat pyörät, on välitys käytännössä sama. Mitä tulee joidenkin vertaukseen skodaan, varmasti se skoda tuntuu ripeämmältä, kun sen moottori pitää niin pirun kovaa meteliä, ja kuulostaa itseään voimakkaammalta, ja olen kokeillut itse. Autojen laatu onkin sitten ihan toinen juttu, kuten jälleenmyyntiarvo, siinä subaru vie voiton 10-0.
forre kirjoitti:
legacyn ja outbackin voimansiirron välitys on eri, mutta koska o.b:ssä on korkeammat pyörät, on välitys käytännössä sama. Mitä tulee joidenkin vertaukseen skodaan, varmasti se skoda tuntuu ripeämmältä, kun sen moottori pitää niin pirun kovaa meteliä, ja kuulostaa itseään voimakkaammalta, ja olen kokeillut itse. Autojen laatu onkin sitten ihan toinen juttu, kuten jälleenmyyntiarvo, siinä subaru vie voiton 10-0.
Minusta Outbackin käytön luonteeseen, eli
vastaavaan kuin katumaasturit, sopii paremmin
16 tuuman vanteet ja korkeampi rengasprofiili
esim 60 sarja. Siihen myydäänkin yleensä
talvipyörät 16 tuuman vanteilla.
Sain minäkin koneen kerran sammumaan, ja aivan
omaa syytä, sillä olen ajanut pelkästään automaatilla viimeiset pari vuotta.
Tuo puhe ohuesta alaväännöstä ihmetyttää,
sillä se vetää vitosella 1200 lähtien kun
ei survaise kaasua pohjaan, vaan antaa sen
verran kuin kone polttaa. Mutta jos ajaa
korvakuullolla, niin koneen ääntähän ei juuri
tuossa Subarussa eroita. Lisäksi minä ajoin
kolmen henkilön,täysikasvuisen, kuormalla.- Pirssimiekkonen
forre kirjoitti:
legacyn ja outbackin voimansiirron välitys on eri, mutta koska o.b:ssä on korkeammat pyörät, on välitys käytännössä sama. Mitä tulee joidenkin vertaukseen skodaan, varmasti se skoda tuntuu ripeämmältä, kun sen moottori pitää niin pirun kovaa meteliä, ja kuulostaa itseään voimakkaammalta, ja olen kokeillut itse. Autojen laatu onkin sitten ihan toinen juttu, kuten jälleenmyyntiarvo, siinä subaru vie voiton 10-0.
Skodan laadussa ei ole nykyisellään mitään vikaa, ehkä Subaru voi olla vielä viattomampi, mutta : jälleenmyyntiarvossa skoda ei tasan tarkkaan jää subarulle. On erittäin kysytty myös jälkimarkkinoilla. Päinvastoin, sen mitä olen kuullut, ei se subarun vaihdossa ottaminen ole kaikille kauppiaille herkkua.
- forre
Pirssimiekkonen kirjoitti:
Skodan laadussa ei ole nykyisellään mitään vikaa, ehkä Subaru voi olla vielä viattomampi, mutta : jälleenmyyntiarvossa skoda ei tasan tarkkaan jää subarulle. On erittäin kysytty myös jälkimarkkinoilla. Päinvastoin, sen mitä olen kuullut, ei se subarun vaihdossa ottaminen ole kaikille kauppiaille herkkua.
mitä tulee jällenmyyntiarvoon, on siitä todella omia hyviä kokemuksia subarusta ja huonja skodasta, kun meidän 2-auto (vaimon auto) oli skodan fabia, niin kyllä sen kanssa oppi tuntemaan skodan laadun, sehän on viellä parempi laadultaan kun octavia, toinen asia oli kun sitä tarjottiin vaihdossa muutamaankin merkkiin, niin kyllä vaihtohyvitykset oli surkeita, puolitoista vuotta vanhasta täysin kolhuttomasta ja siististä huolletusta autosta oli kadonnut arvosta 33%, siis kolmasosa, eikä oman merkin liikkeessä arvostettu sen enempää.
- Pirssimiekkonen
forre kirjoitti:
mitä tulee jällenmyyntiarvoon, on siitä todella omia hyviä kokemuksia subarusta ja huonja skodasta, kun meidän 2-auto (vaimon auto) oli skodan fabia, niin kyllä sen kanssa oppi tuntemaan skodan laadun, sehän on viellä parempi laadultaan kun octavia, toinen asia oli kun sitä tarjottiin vaihdossa muutamaankin merkkiin, niin kyllä vaihtohyvitykset oli surkeita, puolitoista vuotta vanhasta täysin kolhuttomasta ja siististä huolletusta autosta oli kadonnut arvosta 33%, siis kolmasosa, eikä oman merkin liikkeessä arvostettu sen enempää.
Eli kokemuksesi skodasta perustuu TASAN YHTEEN tapaukseen. Ei oikein vakuuta. Itse olen sattuneesta syytä voinut seurata aika montaakin skoda-vaihdokin kauppaa, ja kokemukset päinvastaisia. Ei juurikaan 1,5-vuotiaan ocun vaihtoarvo suhteessa esim. avensikseen ollut sen huonompi. Eikä tässäkään hommassa pidetä autoja, joiden jälkimarkkinointi olisi vaikeaa.
- forre
Pirssimiekkonen kirjoitti:
Eli kokemuksesi skodasta perustuu TASAN YHTEEN tapaukseen. Ei oikein vakuuta. Itse olen sattuneesta syytä voinut seurata aika montaakin skoda-vaihdokin kauppaa, ja kokemukset päinvastaisia. Ei juurikaan 1,5-vuotiaan ocun vaihtoarvo suhteessa esim. avensikseen ollut sen huonompi. Eikä tässäkään hommassa pidetä autoja, joiden jälkimarkkinointi olisi vaikeaa.
Kyllä, tasan yksi kokemus riittää, jos auton laadun ja huollon/maahantuojan kanssa on ongelmia, olisi se nyt aivan tyhmää olla ymmärtämättä kokemuksistaan millainen tuote on kysymyksessä, ehkei vakuuta sinua, mutta minut kylläkin, ja voithan vähän lukea tuota skoda palstaa, niin tiedät millaisten ongelmien kanssa ihmiset painii, milloin vedet lattialla, milloin laakeri hajalla, jne...aikanaan yksi focuskin riitti opettamaan...järjestyksessä toinen subaru menossa, eikä kertaakaan ole tarvinnut vierailla korjaamolla vikojen takia, eli on aivan eri luokkaa olevat laitteet.
- Pirssimiekkonen
forre kirjoitti:
Kyllä, tasan yksi kokemus riittää, jos auton laadun ja huollon/maahantuojan kanssa on ongelmia, olisi se nyt aivan tyhmää olla ymmärtämättä kokemuksistaan millainen tuote on kysymyksessä, ehkei vakuuta sinua, mutta minut kylläkin, ja voithan vähän lukea tuota skoda palstaa, niin tiedät millaisten ongelmien kanssa ihmiset painii, milloin vedet lattialla, milloin laakeri hajalla, jne...aikanaan yksi focuskin riitti opettamaan...järjestyksessä toinen subaru menossa, eikä kertaakaan ole tarvinnut vierailla korjaamolla vikojen takia, eli on aivan eri luokkaa olevat laitteet.
Tuohon voisin sanoa, että se yksi ei todellakaan riitä.....oculla ajettiin muistaakseni 150 tuhatta kilometriä ilman kummempia ongelmia. Ei tullut vesiä sisälle eikä mitään muutakaan. Eikä yleensäkään ole skoda-miesten tarvinnut tapella maahantuojan kanssa, jos on jotain tarvinnut korjata. Kertoo hän, hieman laajemmalla kokemuspohjalla....
Ja Subaruja aika harvoin näkee taksitolpalla, eli ne kilometrit jää aika paljon vähemmälle kuin ammattiajossa.... - äkstee
Pirssimiekkonen kirjoitti:
Tuohon voisin sanoa, että se yksi ei todellakaan riitä.....oculla ajettiin muistaakseni 150 tuhatta kilometriä ilman kummempia ongelmia. Ei tullut vesiä sisälle eikä mitään muutakaan. Eikä yleensäkään ole skoda-miesten tarvinnut tapella maahantuojan kanssa, jos on jotain tarvinnut korjata. Kertoo hän, hieman laajemmalla kokemuspohjalla....
Ja Subaruja aika harvoin näkee taksitolpalla, eli ne kilometrit jää aika paljon vähemmälle kuin ammattiajossa....ovat yleisempiä takseissa, joten saattaa olla, että Subaruita alkaa dieselin myötä olla takseinakin.
- Pirssimiekkonen
äkstee kirjoitti:
ovat yleisempiä takseissa, joten saattaa olla, että Subaruita alkaa dieselin myötä olla takseinakin.
Kunhan ensi vuonna saavat automaatin dieseliin, sitten voisi harkita. Ja toinen vaatimus on kunnollinen takuu. 1 vuoden takuuta en autossa hyväksy.....
- äkstee
Pirssimiekkonen kirjoitti:
Kunhan ensi vuonna saavat automaatin dieseliin, sitten voisi harkita. Ja toinen vaatimus on kunnollinen takuu. 1 vuoden takuuta en autossa hyväksy.....
Kyllä minun ostamissa Subaruissa on ollut takuu 3 vuotta / 100 tkm
- forre
Pirssimiekkonen kirjoitti:
Kunhan ensi vuonna saavat automaatin dieseliin, sitten voisi harkita. Ja toinen vaatimus on kunnollinen takuu. 1 vuoden takuuta en autossa hyväksy.....
esität ammatiilaista, etkä tiedä että myös EU-suomessa on minimi takuuaika 2 vuotta, kuten skodassa, vaikka turha takuu kun mitään ei skodaan haluttu kuntoon laittaa, esim venttiilikoneiston vikaa ei haluttu korjata takuuaikana.
- STiMY06
Pirssimiekkonen kirjoitti:
Tuohon voisin sanoa, että se yksi ei todellakaan riitä.....oculla ajettiin muistaakseni 150 tuhatta kilometriä ilman kummempia ongelmia. Ei tullut vesiä sisälle eikä mitään muutakaan. Eikä yleensäkään ole skoda-miesten tarvinnut tapella maahantuojan kanssa, jos on jotain tarvinnut korjata. Kertoo hän, hieman laajemmalla kokemuspohjalla....
Ja Subaruja aika harvoin näkee taksitolpalla, eli ne kilometrit jää aika paljon vähemmälle kuin ammattiajossa....Käyppä maahantuojalta hakemassa jarrujen häipymistä koskevia korjausohjeita ja sen jälkeen kysyppä maksaako maahantuoja ko. toimenpiteen... Erittäin yleinen ongelma VAG:n tuotteissa että jarrut häipyivät ajettaessa esim motaria kosteissa olosuhteissa... Jarrua painettaessa pahimillaan 3s ennen kuin mitään tapahtui. Ohjeet saatiin miten korjata -> jarrupalojen vaihto, mitä ei kuitenkaan maahantuoja kustanna... Ei paloja, eikä työtä... Vaikka siis ovat virallisesti myöntäneet että tuollainen vika on olemassa ja johtuu orkkis paloista.
- Pirssimiekkonen
forre kirjoitti:
esität ammatiilaista, etkä tiedä että myös EU-suomessa on minimi takuuaika 2 vuotta, kuten skodassa, vaikka turha takuu kun mitään ei skodaan haluttu kuntoon laittaa, esim venttiilikoneiston vikaa ei haluttu korjata takuuaikana.
Japseissa takuu on 3 vuotta TAI 100 TKM, kumpi ensin tulee täyteen. Tässä ammatissa se tulee täyteen vuodessa, itse asiassa jopa alle. Eli revi siitä huumoria. Skodassa, kuten muissakin euroautoissa, samoin korealaisissa, takuu on ammattikäyttöön 2 vuotta ILMAN KM-RAJAA. Eli japsilla ajaa takuulla vuoden, muilla kaksi. Siinä se pieni ero....
- tuollakin
Jännät kommentit. Pikkusen, sanoisinko "kitkerät". :)
Olisit sitten varmaan vaihtanut tuliterän Skoodasi Subaruun, jos se vaan olisi ollut edes yhtä hyvä hyvä...
Täällä muuten vertailun vuoksi muutamien muiden kommentteja:
http://www.subaru.co.uk/Subaru_co_uk/ViewMenu.qed?menuid=M4M2M0
Ja onhan skoodalla ajavilla täällä oma palstakin...
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=588&subcat=92
Eipä siellä kyllä näy ketään Outbackin omistajia...- kalle kustaa
Käy ajamassa. Totta on että minulla on vanhaa lukkarinrakkautta Subaruihin. Onhan niitä ollut neljä aiemmin. Nelivetoisia on ollut vielä enemmän. Kyllä, kyselin boxerdieseliä viime vuoden lopulla. Huonosti oli tarjolla. Nyt kun eräs autoliike sitten vihdoin auton sai, niin kauppoja vain ei synny -Paljon oli kyllä koeajajia ollut kutsuttuna- Minä myyjältä tivasin että miksi? Minäkin luotan Subarun laatuun. Enemmän vain odotin. Saat sinäkin ajaa Skodan nelivedon. On se nyt mulla kestänyt ja hyvin palvellut 6500km;) En minä sitä mitenkään mainosta. Minusta on vain reilua kertoa millä ajan jos kerran toista arvostelen. Niitä on samoissa liikkeissa kuin Subaruita. Vaikkapa Porvoossa . Ei se satu;)
Vielä kommentoisin sitä alaväännön nuukuutta.
Kolmella dieselillä ajaneena kaipaan sitä huolettomuutta mitä noillakin väännöillä ehdottomasti pitäisi olla moottorissa -vaihteella kuin vaihteella- Välitykset tuntuivat tosi pitkiltä. Ikäänkuin perävälitys olisi liian harva.
. Aion ajaa sen esittelyauton vielä myöhemmin uudestaan,jos pata olisi jo herännyt.
- ei omituista
Olen myös koejanut dieselin. Mielestäni loistava diesel. En kyllä havainnut sen kummempaa eroa alaväännössä kuin on VAG:n vastaavissa koneissa. Voi olla, että ajotyylimme eroavat. Mutta aivan hyvin saa liikkeellelähdössä sammumaan niin volkkarin, skodan kuin Mitsubishinkin 2.0-litraisen dieselin, puhumattakaan 1.9-dieselistä. Mutta aikuinen ihminen tottuu kunkin moottorin luonteeseen nopeasti.
Noin 3-vuosikymmentä VAG:n autoja käyttäneenä sanoisin, että ajo-ominaisuudet sekä VAG:n autoissa että subaruissa ovat hyvät, kutakuinkin samanlaiset. Maavaraa löytyy niin subarussa kuin skodassakin ken sellaista mallia halajaa. Siksi hieman ihmettelen kommenttiasi nelivedon ideasta. Rengasprofiilin voi valita käyttötarkoituksen mukaan. Matalammallakin maavaralla pärjää loistavasti esim. trailerin vedossa, veneen laskussa ja nostossa niin skodalla kuin subarullakin. Toki outbackin ja scoutin maavaralle on paljon käyttöä.
Renkaiden kulumispelko on aiheeton, nelivedoista ainakin subaruissa renkaat kuluvat todella tasaisesti. Tosin en muista, että suurempaa ongelmaa olisi ollut neliveto-passatissakaan tässä kohtaa.
Mutta missä sitten on suurin ero omakohtaisten kokemusteni perusteella VAG:n merkkien ja Subarun välillä? Se on laatu ja luotettavuus. Subaruissa ei tarvitse tarkkailla öljyn riittävyyttä, ei jarrupalojen ja -levyjen ylenmääräistä kulumista, ei ihmetellä ajotietokoneen mitä ihmeellisempiä vikailmoituksia eikä taistella maahantuojan kanssa takuukysymyksistä. Työsuhdeauton haltijoille (jollainen minäkin aiemmin olin) näillä laatu- ja luotettavuuskysymyksillä ei ole suurta taloudellista merkitystä, pientä harmia kylläkin. Mutta niiden, jotka maksavat huonomman luotettavuuden ja laadun itse, on nämäkin asiat otettava huomioon.
Siksi minun valintani oli Subaru jo toisen kerran. Olet varmasti tehnyt oikean valinnan omista tarpeista ja mieltymyksistäsi lähtien. Tärkeää on, että olemme molemmat tyytyväisiä valintoihimme!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511903
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131826Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va391674- 1061250
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961228- 851208
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4121110- 62889
- 49841
- 50836