ajettu on

kalle kustaa

Boxerdiesel. Omituinen kone. Hiljainen kuin bensakone. Sitä piti ajaakin kuin bensakonetta, jos halusi sen lähtevän. Piti ajaa vaihteet pitkäksi. Ysikymppi kurvit kaupungissa oli kuin kakkosella ajettavia. Ohuen tuntuinen alavääntö ei houkutellut vedättämään. Voiko diesel nakuttaa? Tuttu laihalla käyvän bensakoneen nakutus tuli vedättäessä? Ehkä kone oli vielä liian tuore 1000km ajettu? Minusta siittä puuttui se nykydieseleille kuuluva joustavuus, siis tuntuva veto vaihteella kuin vaihteella. Kuskin paikka oli tutun tuntuinen, kuin Legacyista kautta aikojen. Outo taloudellisuusmittari/polttoaineyhdistelmä. Vaatimaton ajotietokone. Ohjausvälitys minun makuuni liian hidas.
Tien äänet tulivat kyllä selkeästi sisään. Miksi pilata nelivetoauto laihanlaisilla renkailla. Muutenkin nelivedon idea kyllä on hukassa niin matalassa autossa. Ajokäytöksessä häiritsi etupään pyöräkulmien muutos tiukassa kaarteen ulostulossa. Kuin yrittäisi kaataa etupyörää alle. Käy varmasti eturenkaiden ulkosyrjiin kulumisen muodossa. Jäi vähän valju tunne paketista. No tietty haluatte moittia minun autoani .Jep,olkoon, se on -08 skoda tdi4x4 wagon ,korotettu alusta pohjapanssari. Pidän siitä kyllä enemmän. Laiskanpulskea tsekkiläinen miehistönkuljetusajoneuvo minun makuuni.

19

4931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kans

      Ajoin kans Legacy Dieselin ja tuntui, että Skodassa on huomattavasti enemmän ruutia kun Legacyssä.

    • äkstee

      Itsellä ei kokemusta dieseleistä. Sammutin diesel-Legacyn liikkeellelähdössä, osittain johtuu varmaankin siitä, että olen tottunut automaattiin. Kierroksia sille kun antoi, niin alkoi voima tuntumaan. Taloudellisuus/tai muista ajotietokoneista en erityisemmin välitä, haittaavat ajoa. Niin lujaa en kokeillut, että ohjauksessa hankaluuksia tai renkaiden kaatumistunnetta olisi ilmennyt.
      Legacy muuten mukava, mutta niukasta maavarastaan johtuen epäsopiva, epäkäytännöllinen. Ei kunnon 4-veto ole pahitteeksi missään ajoneuvossa, ei matalammassakaan, ainakaan täällä pohjoisessa.

      Mutta kyllä Forester 2.5 XT automaatti on meikäläiselle maittavampi peli. Jos joskus tulee isommalla dieselillä (isompi kuin tämä 2.0 diesel) ja automaatilla, sitä pitää tutkailla.

    • Näinhän se on, joku tykkää äidistä toinen taas
      tyttärestä.

      Nyt on kyllä mentävä koeajamaan tuo Skoda
      uudelleen. En millään edellisen kokeiluni
      pohjalta tunnistanut noin suuria eroja Subaruun.
      Outback, jonka minä koeajoin, oli kyllä huomat-
      tavasti parempi, kuin annoit ymmärtää. Legasyssa
      on sama diesel, liekkö sitten välityksissä eroa.

      Ettet vaan tuolla nakutuksella tarkoittanut kier-
      rosluvun rajoitinta, joka toimii reilusti yli
      4000 kierroksella.

      Kirjoitin vertailun Foresteriin tuolla city-
      maasturipalsta koeajostani. Oikeastaan siellä,
      jotta jotain asiaakin olisi. Samalla se tavoittaa
      toivon mukaan muunkin merkkisten katumaasturien
      omistajat.

      Yleensä nämä kirjoitukset tuppaavat olemaan hyvin
      subjektiivisiä, omaa valintaa tukevia jolloin
      objektiivisyys on niistä kaukana, evätkä palvele
      uuden auton/merkin valintaa.

      • forre

        legacyn ja outbackin voimansiirron välitys on eri, mutta koska o.b:ssä on korkeammat pyörät, on välitys käytännössä sama. Mitä tulee joidenkin vertaukseen skodaan, varmasti se skoda tuntuu ripeämmältä, kun sen moottori pitää niin pirun kovaa meteliä, ja kuulostaa itseään voimakkaammalta, ja olen kokeillut itse. Autojen laatu onkin sitten ihan toinen juttu, kuten jälleenmyyntiarvo, siinä subaru vie voiton 10-0.


      • forre kirjoitti:

        legacyn ja outbackin voimansiirron välitys on eri, mutta koska o.b:ssä on korkeammat pyörät, on välitys käytännössä sama. Mitä tulee joidenkin vertaukseen skodaan, varmasti se skoda tuntuu ripeämmältä, kun sen moottori pitää niin pirun kovaa meteliä, ja kuulostaa itseään voimakkaammalta, ja olen kokeillut itse. Autojen laatu onkin sitten ihan toinen juttu, kuten jälleenmyyntiarvo, siinä subaru vie voiton 10-0.

        Minusta Outbackin käytön luonteeseen, eli
        vastaavaan kuin katumaasturit, sopii paremmin
        16 tuuman vanteet ja korkeampi rengasprofiili
        esim 60 sarja. Siihen myydäänkin yleensä
        talvipyörät 16 tuuman vanteilla.

        Sain minäkin koneen kerran sammumaan, ja aivan
        omaa syytä, sillä olen ajanut pelkästään automaatilla viimeiset pari vuotta.

        Tuo puhe ohuesta alaväännöstä ihmetyttää,
        sillä se vetää vitosella 1200 lähtien kun
        ei survaise kaasua pohjaan, vaan antaa sen
        verran kuin kone polttaa. Mutta jos ajaa
        korvakuullolla, niin koneen ääntähän ei juuri
        tuossa Subarussa eroita. Lisäksi minä ajoin
        kolmen henkilön,täysikasvuisen, kuormalla.


      • Pirssimiekkonen
        forre kirjoitti:

        legacyn ja outbackin voimansiirron välitys on eri, mutta koska o.b:ssä on korkeammat pyörät, on välitys käytännössä sama. Mitä tulee joidenkin vertaukseen skodaan, varmasti se skoda tuntuu ripeämmältä, kun sen moottori pitää niin pirun kovaa meteliä, ja kuulostaa itseään voimakkaammalta, ja olen kokeillut itse. Autojen laatu onkin sitten ihan toinen juttu, kuten jälleenmyyntiarvo, siinä subaru vie voiton 10-0.

        Skodan laadussa ei ole nykyisellään mitään vikaa, ehkä Subaru voi olla vielä viattomampi, mutta : jälleenmyyntiarvossa skoda ei tasan tarkkaan jää subarulle. On erittäin kysytty myös jälkimarkkinoilla. Päinvastoin, sen mitä olen kuullut, ei se subarun vaihdossa ottaminen ole kaikille kauppiaille herkkua.


      • forre
        Pirssimiekkonen kirjoitti:

        Skodan laadussa ei ole nykyisellään mitään vikaa, ehkä Subaru voi olla vielä viattomampi, mutta : jälleenmyyntiarvossa skoda ei tasan tarkkaan jää subarulle. On erittäin kysytty myös jälkimarkkinoilla. Päinvastoin, sen mitä olen kuullut, ei se subarun vaihdossa ottaminen ole kaikille kauppiaille herkkua.

        mitä tulee jällenmyyntiarvoon, on siitä todella omia hyviä kokemuksia subarusta ja huonja skodasta, kun meidän 2-auto (vaimon auto) oli skodan fabia, niin kyllä sen kanssa oppi tuntemaan skodan laadun, sehän on viellä parempi laadultaan kun octavia, toinen asia oli kun sitä tarjottiin vaihdossa muutamaankin merkkiin, niin kyllä vaihtohyvitykset oli surkeita, puolitoista vuotta vanhasta täysin kolhuttomasta ja siististä huolletusta autosta oli kadonnut arvosta 33%, siis kolmasosa, eikä oman merkin liikkeessä arvostettu sen enempää.


      • Pirssimiekkonen
        forre kirjoitti:

        mitä tulee jällenmyyntiarvoon, on siitä todella omia hyviä kokemuksia subarusta ja huonja skodasta, kun meidän 2-auto (vaimon auto) oli skodan fabia, niin kyllä sen kanssa oppi tuntemaan skodan laadun, sehän on viellä parempi laadultaan kun octavia, toinen asia oli kun sitä tarjottiin vaihdossa muutamaankin merkkiin, niin kyllä vaihtohyvitykset oli surkeita, puolitoista vuotta vanhasta täysin kolhuttomasta ja siististä huolletusta autosta oli kadonnut arvosta 33%, siis kolmasosa, eikä oman merkin liikkeessä arvostettu sen enempää.

        Eli kokemuksesi skodasta perustuu TASAN YHTEEN tapaukseen. Ei oikein vakuuta. Itse olen sattuneesta syytä voinut seurata aika montaakin skoda-vaihdokin kauppaa, ja kokemukset päinvastaisia. Ei juurikaan 1,5-vuotiaan ocun vaihtoarvo suhteessa esim. avensikseen ollut sen huonompi. Eikä tässäkään hommassa pidetä autoja, joiden jälkimarkkinointi olisi vaikeaa.


      • forre
        Pirssimiekkonen kirjoitti:

        Eli kokemuksesi skodasta perustuu TASAN YHTEEN tapaukseen. Ei oikein vakuuta. Itse olen sattuneesta syytä voinut seurata aika montaakin skoda-vaihdokin kauppaa, ja kokemukset päinvastaisia. Ei juurikaan 1,5-vuotiaan ocun vaihtoarvo suhteessa esim. avensikseen ollut sen huonompi. Eikä tässäkään hommassa pidetä autoja, joiden jälkimarkkinointi olisi vaikeaa.

        Kyllä, tasan yksi kokemus riittää, jos auton laadun ja huollon/maahantuojan kanssa on ongelmia, olisi se nyt aivan tyhmää olla ymmärtämättä kokemuksistaan millainen tuote on kysymyksessä, ehkei vakuuta sinua, mutta minut kylläkin, ja voithan vähän lukea tuota skoda palstaa, niin tiedät millaisten ongelmien kanssa ihmiset painii, milloin vedet lattialla, milloin laakeri hajalla, jne...aikanaan yksi focuskin riitti opettamaan...järjestyksessä toinen subaru menossa, eikä kertaakaan ole tarvinnut vierailla korjaamolla vikojen takia, eli on aivan eri luokkaa olevat laitteet.


      • Pirssimiekkonen
        forre kirjoitti:

        Kyllä, tasan yksi kokemus riittää, jos auton laadun ja huollon/maahantuojan kanssa on ongelmia, olisi se nyt aivan tyhmää olla ymmärtämättä kokemuksistaan millainen tuote on kysymyksessä, ehkei vakuuta sinua, mutta minut kylläkin, ja voithan vähän lukea tuota skoda palstaa, niin tiedät millaisten ongelmien kanssa ihmiset painii, milloin vedet lattialla, milloin laakeri hajalla, jne...aikanaan yksi focuskin riitti opettamaan...järjestyksessä toinen subaru menossa, eikä kertaakaan ole tarvinnut vierailla korjaamolla vikojen takia, eli on aivan eri luokkaa olevat laitteet.

        Tuohon voisin sanoa, että se yksi ei todellakaan riitä.....oculla ajettiin muistaakseni 150 tuhatta kilometriä ilman kummempia ongelmia. Ei tullut vesiä sisälle eikä mitään muutakaan. Eikä yleensäkään ole skoda-miesten tarvinnut tapella maahantuojan kanssa, jos on jotain tarvinnut korjata. Kertoo hän, hieman laajemmalla kokemuspohjalla....

        Ja Subaruja aika harvoin näkee taksitolpalla, eli ne kilometrit jää aika paljon vähemmälle kuin ammattiajossa....


      • äkstee
        Pirssimiekkonen kirjoitti:

        Tuohon voisin sanoa, että se yksi ei todellakaan riitä.....oculla ajettiin muistaakseni 150 tuhatta kilometriä ilman kummempia ongelmia. Ei tullut vesiä sisälle eikä mitään muutakaan. Eikä yleensäkään ole skoda-miesten tarvinnut tapella maahantuojan kanssa, jos on jotain tarvinnut korjata. Kertoo hän, hieman laajemmalla kokemuspohjalla....

        Ja Subaruja aika harvoin näkee taksitolpalla, eli ne kilometrit jää aika paljon vähemmälle kuin ammattiajossa....

        ovat yleisempiä takseissa, joten saattaa olla, että Subaruita alkaa dieselin myötä olla takseinakin.


      • Pirssimiekkonen
        äkstee kirjoitti:

        ovat yleisempiä takseissa, joten saattaa olla, että Subaruita alkaa dieselin myötä olla takseinakin.

        Kunhan ensi vuonna saavat automaatin dieseliin, sitten voisi harkita. Ja toinen vaatimus on kunnollinen takuu. 1 vuoden takuuta en autossa hyväksy.....


      • äkstee
        Pirssimiekkonen kirjoitti:

        Kunhan ensi vuonna saavat automaatin dieseliin, sitten voisi harkita. Ja toinen vaatimus on kunnollinen takuu. 1 vuoden takuuta en autossa hyväksy.....

        Kyllä minun ostamissa Subaruissa on ollut takuu 3 vuotta / 100 tkm


      • forre
        Pirssimiekkonen kirjoitti:

        Kunhan ensi vuonna saavat automaatin dieseliin, sitten voisi harkita. Ja toinen vaatimus on kunnollinen takuu. 1 vuoden takuuta en autossa hyväksy.....

        esität ammatiilaista, etkä tiedä että myös EU-suomessa on minimi takuuaika 2 vuotta, kuten skodassa, vaikka turha takuu kun mitään ei skodaan haluttu kuntoon laittaa, esim venttiilikoneiston vikaa ei haluttu korjata takuuaikana.


      • STiMY06
        Pirssimiekkonen kirjoitti:

        Tuohon voisin sanoa, että se yksi ei todellakaan riitä.....oculla ajettiin muistaakseni 150 tuhatta kilometriä ilman kummempia ongelmia. Ei tullut vesiä sisälle eikä mitään muutakaan. Eikä yleensäkään ole skoda-miesten tarvinnut tapella maahantuojan kanssa, jos on jotain tarvinnut korjata. Kertoo hän, hieman laajemmalla kokemuspohjalla....

        Ja Subaruja aika harvoin näkee taksitolpalla, eli ne kilometrit jää aika paljon vähemmälle kuin ammattiajossa....

        Käyppä maahantuojalta hakemassa jarrujen häipymistä koskevia korjausohjeita ja sen jälkeen kysyppä maksaako maahantuoja ko. toimenpiteen... Erittäin yleinen ongelma VAG:n tuotteissa että jarrut häipyivät ajettaessa esim motaria kosteissa olosuhteissa... Jarrua painettaessa pahimillaan 3s ennen kuin mitään tapahtui. Ohjeet saatiin miten korjata -> jarrupalojen vaihto, mitä ei kuitenkaan maahantuoja kustanna... Ei paloja, eikä työtä... Vaikka siis ovat virallisesti myöntäneet että tuollainen vika on olemassa ja johtuu orkkis paloista.


      • Pirssimiekkonen
        forre kirjoitti:

        esität ammatiilaista, etkä tiedä että myös EU-suomessa on minimi takuuaika 2 vuotta, kuten skodassa, vaikka turha takuu kun mitään ei skodaan haluttu kuntoon laittaa, esim venttiilikoneiston vikaa ei haluttu korjata takuuaikana.

        Japseissa takuu on 3 vuotta TAI 100 TKM, kumpi ensin tulee täyteen. Tässä ammatissa se tulee täyteen vuodessa, itse asiassa jopa alle. Eli revi siitä huumoria. Skodassa, kuten muissakin euroautoissa, samoin korealaisissa, takuu on ammattikäyttöön 2 vuotta ILMAN KM-RAJAA. Eli japsilla ajaa takuulla vuoden, muilla kaksi. Siinä se pieni ero....


    • tuollakin
      • kalle kustaa

        Käy ajamassa. Totta on että minulla on vanhaa lukkarinrakkautta Subaruihin. Onhan niitä ollut neljä aiemmin. Nelivetoisia on ollut vielä enemmän. Kyllä, kyselin boxerdieseliä viime vuoden lopulla. Huonosti oli tarjolla. Nyt kun eräs autoliike sitten vihdoin auton sai, niin kauppoja vain ei synny -Paljon oli kyllä koeajajia ollut kutsuttuna- Minä myyjältä tivasin että miksi? Minäkin luotan Subarun laatuun. Enemmän vain odotin. Saat sinäkin ajaa Skodan nelivedon. On se nyt mulla kestänyt ja hyvin palvellut 6500km;) En minä sitä mitenkään mainosta. Minusta on vain reilua kertoa millä ajan jos kerran toista arvostelen. Niitä on samoissa liikkeissa kuin Subaruita. Vaikkapa Porvoossa . Ei se satu;)

        Vielä kommentoisin sitä alaväännön nuukuutta.
        Kolmella dieselillä ajaneena kaipaan sitä huolettomuutta mitä noillakin väännöillä ehdottomasti pitäisi olla moottorissa -vaihteella kuin vaihteella- Välitykset tuntuivat tosi pitkiltä. Ikäänkuin perävälitys olisi liian harva.
        . Aion ajaa sen esittelyauton vielä myöhemmin uudestaan,jos pata olisi jo herännyt.


    • ei omituista

      Olen myös koejanut dieselin. Mielestäni loistava diesel. En kyllä havainnut sen kummempaa eroa alaväännössä kuin on VAG:n vastaavissa koneissa. Voi olla, että ajotyylimme eroavat. Mutta aivan hyvin saa liikkeellelähdössä sammumaan niin volkkarin, skodan kuin Mitsubishinkin 2.0-litraisen dieselin, puhumattakaan 1.9-dieselistä. Mutta aikuinen ihminen tottuu kunkin moottorin luonteeseen nopeasti.

      Noin 3-vuosikymmentä VAG:n autoja käyttäneenä sanoisin, että ajo-ominaisuudet sekä VAG:n autoissa että subaruissa ovat hyvät, kutakuinkin samanlaiset. Maavaraa löytyy niin subarussa kuin skodassakin ken sellaista mallia halajaa. Siksi hieman ihmettelen kommenttiasi nelivedon ideasta. Rengasprofiilin voi valita käyttötarkoituksen mukaan. Matalammallakin maavaralla pärjää loistavasti esim. trailerin vedossa, veneen laskussa ja nostossa niin skodalla kuin subarullakin. Toki outbackin ja scoutin maavaralle on paljon käyttöä.

      Renkaiden kulumispelko on aiheeton, nelivedoista ainakin subaruissa renkaat kuluvat todella tasaisesti. Tosin en muista, että suurempaa ongelmaa olisi ollut neliveto-passatissakaan tässä kohtaa.

      Mutta missä sitten on suurin ero omakohtaisten kokemusteni perusteella VAG:n merkkien ja Subarun välillä? Se on laatu ja luotettavuus. Subaruissa ei tarvitse tarkkailla öljyn riittävyyttä, ei jarrupalojen ja -levyjen ylenmääräistä kulumista, ei ihmetellä ajotietokoneen mitä ihmeellisempiä vikailmoituksia eikä taistella maahantuojan kanssa takuukysymyksistä. Työsuhdeauton haltijoille (jollainen minäkin aiemmin olin) näillä laatu- ja luotettavuuskysymyksillä ei ole suurta taloudellista merkitystä, pientä harmia kylläkin. Mutta niiden, jotka maksavat huonomman luotettavuuden ja laadun itse, on nämäkin asiat otettava huomioon.

      Siksi minun valintani oli Subaru jo toisen kerran. Olet varmasti tehnyt oikean valinnan omista tarpeista ja mieltymyksistäsi lähtien. Tärkeää on, että olemme molemmat tyytyväisiä valintoihimme!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1903
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1826
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

      Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      39
      1674
    4. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      106
      1250
    5. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1228
    6. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1208
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      412
      1110
    8. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      889
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      841
    10. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      836
    Aihe