laryngofaryngeaalinen refluksi

stressaantunut

Hei!
Hakeuduin kolmisen kuukautta sitten lääkärille korvien kutinan ja kaulakipujen vuoksi.

Kävin kolme krt yleislääkärissä josta sitten lähete korvalääkärille. Todettiin molemmissa korvissa korvakäytävän tulehdus. Nyt on neljännet tipat menossa ja lääkäri epäilee refluksia. Korvat paremmat, mutta kuristava tunne kaulalla ei ole hävinnyt. Pakotusta kaulalla kummallakin puolella. Ryin koko ajan.
Tämä Laryn..... refluksi on on yleensä henkilöillä, joilta puuttuu tämä närästys ja vatsavaiavat.
Seuraava lääkäriaika toukokuussa.
Läyn vielä yhet kilpirauhaskokeet ennen otattamassa.
Katsotaan mitä selviää.
Olin aamulla parturissa ja pitkäaikainen parturini sanoi, että minulla on hilsettä....!!
Koskaan en moisesta ole kärsinyt ja hän kysyi, että onko sulla ollut viime aikoina stressiä? Jaa onko....
Kun vain saisi itsensä terveeksi.

Kertokaahan, onko toisilla mitään kokemuksia tästä refluksin muunnoksesta???

5

9253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lare25

      Samaisesta vaivasta kärsin, eli nk. LPR-refluksista (ylärefluksi). Täällä keskustelusivuistoilla on jonkin verran käsitelty aihetta, muistaakseni ainakin tammi-helmikuun paikkeilla,eli kannattaa plärätä taaksepäin.

      V-mäinen vaiva on tosiaan kyseessä. Mulla todettiin viime syksynä. Alkuun tuntui, että paranee lääkkeillä, eikä ollut mitään eriskummallisia oireita. Helmikuun alussa tuli melkein kaikki mahdolliset kurkkuoireet. Viimeisen kuukauden aikana taas hieman helpottanut, kun zolt-lääke vaihtus nexiumiin. Äänioireet on kuitenkin jatkuvia ja sitä myöten rykimisen tarve. Hyvin vaikea tehdä päätöstä leikkauksesta. Odotan tod.näk. kesän loppuun ja jos mitään selkeää muutosta ei ole lääkkeillä tullut, menen kaiketi leikkaukseen.

      Vatsatähystyksessä todettiin portti hieman väljäksi. Ph-mittauksessa arvot lievästi poikkeavan puolella. Eli siinä mielessä ei kovin huonosti asiat, mut kun virtaus vie kurkkuun niin siinä ongelma. En muista tarkkaan, mut kurkun limakalvo on n. 20-kertaa herkempi kuin ruokatorven.
      Jatkuva rykiminen osaa olla psyykkisesti tosi rasittavaa.

      • täällä taasen

        Minkälaisia oireita sinulla on?

        Tiedätkö mistä löytäisin lisätietoa taudista?

        Toi rykiminen on todella kaameeta.
        Mieheni on jo ihan kyrsiintynyt.

        Mulla on tuo kuristava tunne kaulalla.
        Ei mitään närästyksiä.
        Joskus polttaa vatsaa heti ruokailun jälkeen, mutta se on enemmänkin alavatsan nipistelyä.
        Ilmavaivoja on paljon.
        Kuorsaan aika paljon myös nykyään.
        Ylähengitystieongelmia on ollut, eli poskionteloiden limakalvot tulehtuu ja sieraimet yleensä tukkoisia, vaikka ei ole mitään allergioita eikä nuhaa. (on tutkittu)
        Rihmastoista valkoista limaa tulee välillä kun olen oikein rykinyt.
        Näiden oireiden takia olin noin 7 vuotta sitten tutkimuksissa. Käytiin astmakokeet, allergiatestit, keuhkokuvat ym läpi.
        Mitään selitystä vaivoille en saanut.
        Lähinnä mulle tuli tunne että mua pidetään luulosairaana.
        Nyt tammikuussa sitten alkoi vaivojen lisäksi tuo kaulakipu ja korvien kutitukset, jota kautta hakeudeuin ensin työterveyden yleislääkärin kautta korvalääkärille.

        Väsyttää, eikä oikein jaksa mitään.
        Otettiin myös kilpparikokeet.
        Kahdet kokeet oli rajoissa, tänä aamulla otettiin vielä T4V, että suljetaan tuo kilpirauhasepäily kokonaan pois. Oireet nimittäin osittain täsmää siihenkin.
        Mulla on jatkuvasti sisäinen vilu.

        Mitä lääkkeitä sä ensin vaivaan sait?
        Oletko noudattanut ruokavaliota?
        Tipititko painoa?

        Mä olen juonut ihan järkyttävästi kahvia.
        Pari pannua päivässä.
        Seuraavan lääkäriajan sain vasta kuukauden päähän. Nyt pitää vaan odottaa ja ihmetellä.


    • refluksikurkku

      tervetuloa lukuisaan joukkoomme!!
      Et ole todellakaan yksin! Meillä ei vielä
      ole virallista yhidstystä josta tietoa
      saisi keskitetysti.

      Lue helmi ja maaliskuun viestit -
      täällä keskusteltiin paljon aiheesta.
      Englanninkielisiltä sivuilta saat parhaat
      tiedot - suurimmat gurut alalta amerikkalaisia.

      Laryngofaryngeaalista refluksi termiä käytetty
      ehkä vasta kymmenisen vuotta, joten varaudu etteivät kaikki lääkärit suinkaan tiedä mikä se on. "Laryngo..." termi yksinään on tietenkin
      heille tuttu. Netin kautta löytyy Turusta
      sieltä kimalaista muistuttavasta lääkärikeskuksesta ylärefluksiin erikoistunut lääkäri (kuuluisa äänenkäytön/viestinnän/puheciestinnän
      ammattilaisten keskuudessa, ainakin ennen äänenkäytön erikoisyhdityksen vetäjä ym).

      Googlaa sanoilla "LPR", "acid reflux and throat", "treatment of LPR", "voice and LPR" ... tietosivuja löytyy kymmeniä englanniksi -
      eli JOKAISEN "voice and swallowing centerin"
      kotisivuilta. Valitettavasti suomessa ollaan jälkijunassa tiedotuksen kannalta.

      Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Hei

      Olen 69 -vuotias hyväkuntoinen nainen. Olen käynyt kahdella erikoislääkärillä.

      Sain lääkäriltä diagnoosin
      Lievä laryngeaalinen refluksi ja iän mukanaan tuoma kurkun limaisuus.

      Söin Nexium-kuurin, ei auttanut.
      Jätin pois kaikki maitotuotteet sekä rasvaiset ja mausteiset ruoat. Myös juomien suhteen olen tarkka, ei mitään poreilevaa. Ostin vähähappoista Vatsa-kahvia. Kohotin sängyn päätyä.

      Nyt kokeilen Zolt-nimistä lääkettä kahden kuukauden ajan.
      Toinen kuukausi menossa....limaa nousee kurkkuun ja täytyy yskiä lähes kaiken syömisentai juomisen jälkeen.
      Tuntuu toivottomalta...mistä saisin apua? Onko loppuelämä yskimistä ja sylkemistä?

      Kerro, jos tiedät mikä auttaisi.

      Terkuin Paula Lahdesta

      • Anonyymi

        Moikka.Saitko apua?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe