Sain valintakoekutsun Lappeenrantaan lähihoitajan koulutusohjelmaan. Pääsykokeessa on tietääkseni kirjallinen koe, ryhmätyötilanne, psykologin ja opettajan haastattelut, olenko oikeassa vai onko vielä jotain muuta? Mitä kirjalliseen kokeeseen kuuluu? Testataanko siinä esim. matikkataitoja ja kirjoitustaitoja? Jos saan vielä kutsun muihin alan ammattioppilaitoksiin joihin olen hakenut, käykö niissä tuo sama valintakoe vai pitääkö se käydä tekemässä kaikissa oppilaitoksissa erikseen? Onko täällä muuten muita Lappeenrantaan yo-pohjaisena hakeneita? Olisi kiva tutustua etukäteen :)
Lähihoitajan pääsykoe!!
28
22571
Vastaukset
- Zipatti
Mulle tuli tänään kirje. Sitä en vielä tiedä tulenko pääsykokeisiin,mulla olis ensi viikolla pääsykokeet aikuikoulutukseen ja nyt olen kahden vaiheilla kumpaan haluaisin.
Moikataan jos siellä tavataan=)
Onnea kokeisiin! - Nimetön
Lähihoitajan pääsykokeet alkaa kirjallisella osiolla, siellä on mm. muutama matikan lasku, ja vähän hassuilta tuntuvia tehtäviä, esim. rivissä 20 numeroa ja niistä pitää ympyröidä isoin ja pienin ja pitää laittaa sarjakuvan kuvat oikeaan järjestykseen, et tulee looginen sarjakuva ja sit oisko 8-10 laatikkoa, joissa jokaisessa joku merkki (piste, viiva pallo, neliö jne.) ja niistä pitää piirtää joku tarina. Ym. samanlaisia tehtäviä, jokaisen tekemiseen annetaan aika. Kaikki on aika helppoja, jos on yhtään päättelykykyä ja mielikuvitusta. Sit on ryhmäkeskutelu, psygologi antaa aiheen ja ryhmänä pitää keskustella, saa lisäpisteitä jos alottaa, pitää puhua, muttei liikaa. Sit viel psygologin haastattelu ja joissain paikoissa viel opettajienkin. Varaa aikaa 8-9h. Tsemppiä!
- tyjäpää?
Olen miettinyt lähihoitajan ammattia ja sitä, sovellunko siihen. Olen todella ujo ihminen ja tuo pääsykokeen ryhmäkeskustelu ja psykologin haastattelu kuullostaa jo pelottavalta. Ongelmana vielä että miten pärjään missään koulussa kun on yksilöllistetty matematiikka?
- Hoitotyötä tehnyt
tyjäpää? kirjoitti:
Olen miettinyt lähihoitajan ammattia ja sitä, sovellunko siihen. Olen todella ujo ihminen ja tuo pääsykokeen ryhmäkeskustelu ja psykologin haastattelu kuullostaa jo pelottavalta. Ongelmana vielä että miten pärjään missään koulussa kun on yksilöllistetty matematiikka?
Niissä lähihoitajan pääsykokeissa, varmaan toisia joku yrittää jekuttaa, ettei läpäise
niitä. Pitää hoksata myös ryhmä ja psykologin kysymykset, että onko niissä jo jekutus, eli onko kysymys sisältö juuri sellainen pitääkö se tehdä. Tarkoitan niitä sanoja mitä tiedät oikeasti siitä asiasta. Laskuissa on myös koordinaatio ja yleensä tarvitsee osata vain yhteen ja vähennys laskut. Sitten on siellä myös tarina ollut josta puuttuu sanoja, ne pitää keksiä jotka olisi sopivat niihin. Tekee sen minkä ehtii tehdä. Ei pidä hätääntyä, niin sanottu jokin paha henki varmaan yrittäisi toisia saada pois tolaltaan, tehdä siten kun on aikaakin. Sinne hoitaja kouluun ovat jo kuitenkin suunnitelleet ne tietyt ihmiset pääsemään. Koska niille halutaan töitä ja palkkoja mahdollisimman nuorelta iältä lähtien. Kun on se palkka kuitenkin niin hyvä ja työt porukassa helpot. Jotka ovat ihan tavallisia niinkuin itsensäkin hoitamisessa on osittain. Lähihoitaja ei työssään tarvitse laskenta puolta. Sinne on koko ajan ottaneet hoitajiksi ei mitään hoitoalan koulutusta ole niillä eikä aiempaa työkokemusta. Ovat jo ihan kuin vakituisia. Semmoista se toisten sortaminen on. Koulutus on vain opettajien virkojen takia.
- mitsku
Mulle tuli valintakoekutsu oulun seudun ammattiopistoon lähihoitajalinjalle (yo-pohjanen). Tuossa kutsulapussa lukee valintakokeen sisältö: pyskologiset testit (maksullinen), psykologin haastattelu ja ryhmäkeskustelutilanne. Eli ei näköjään mitään kirjallista koetta.
- piipuli-leena
Psykologiset testit ovat juuri sitä kirjallista koetta. Jaetaan lasku- kirjoitus- ja piirtämistehtäviä, ja aikaa on tosi vähän. Sitten sen koitoksen jälkeen tulee ryhmätilanne, sekä psykologin haastattelu. Aikuiskoulutuspuolella oli vielä se, kun ed. mainitun session selvitti kunnialla läpi, niin vielä oli n. viikon kuluttua siitä opettajan haastattelu. Nuorisoasteen koulutuksessa ei kai ole tuota open luona käyntiä.
- jjjeenni
hei, määki meen sinne yo-pohjaisena pääsykokeisiin ! :) minä päivänä sulla on se koe ?
- jjjennniiii
jjjeenni kirjoitti:
hei, määki meen sinne yo-pohjaisena pääsykokeisiin ! :) minä päivänä sulla on se koe ?
niin tosiaan, ouluun pääsin myös. :) oisko sulla mitsku meseä tai jotain nii vois vaihella kuulumisiai ^^
- ovat juuri ne
kauhen monen lapun kirjallinen testi, koe.heh.
- mitsku
jjjennniiii kirjoitti:
niin tosiaan, ouluun pääsin myös. :) oisko sulla mitsku meseä tai jotain nii vois vaihella kuulumisiai ^^
Empäs ollenkaan huomannu tota sun kommenttia, ku en täälä hirveesti vieraile. mutta joo, huomena ois ouluun valintakoe. Rovaniemeltä pitäs körötellä eka kolme tuntia ouluun ja sitte sinne koululle eksymättä. Jos sieltä puuttuu yks Miia niminen tytöntyllerö sillon aamulla, niin voi opelle sanoa, että saattaa olla vielä matkan varrella. Oulussa ku en osaa liikkua sitte tippaakaan :D
Ja juu, on mulla mese. Hitsi, ku huomasin tän näin myöhään.
- aloittava opiskelija
Hei!
Pääsykokeet ovat varmasti vähän erinlaiset paikasta riippuen! Ite kävin tammikuussa pääsykokeissa kun aloitan syksyllä aikuisopiskelun! Minulla oli psygologin haastattelu, matemaattinen testi jossa oli erilaisia laskutehtäviä a4 paperillinen ja aikaa oli muistaakseni tuota testiä tehdä 15-20min, luetun ymmärtämis testi jossa oli noin 36 eri teksti pätkää ja kussakin oli 5-6 vaihtoehtoa josta piti valita yksi oikea vastaus ja aikaa tuossa oli 20min, sitten piti rautalangasta vääntää piirtoheitin kalvolle heijastettu kuva, 2 nivaskaa kysymyksiä joista piti ympyröidä vastaus joka kuvastaa itseään ja omaan pesoonaan liittyen "kysymyksiä oli yhteensä noin 300 ainakin mutta aikaa sai käyttää niin kauan kuin halusi" luetun ymmärtämis testi oli todella vaikea ainakin minulle kun teksti oli niin asia tekstiä että ja kaikkia kohtia ei kerkee millään tekemään ja kuulemma yleensä nopeammatkaan eivät kerkee kuin vastaamaan puoliin mutta tärkeä on se että vastaa oikein kun oikein piti ainakin minun testissäni olla 9 kohtaa muistaakseni!tekee testin ihan rauhallisesti ja tekee ne kohdat hyvin jotka kerkee tekemään niin pääsee läpi! itse en ole maailman paras tuollaisissa koe tilanteissa mutta sain ihan hyvät tulokset! Muista vaan olla jännittämättä ja panikoimatta niin hyvää tulee ja onnea sinulle!- aloittava opiskelija
Niin ja sitten oli vielä semmoinen tehtävä jossa minulle annettiin yhteensä 7 sanaa ja minun piti keksiä jokaiselle sanalle niin monta uusio käyttö tarkoitusta kuin vaik keksin! Esim cd-levy! cd-levyä voi esim käyttää peilinä, koristeena, jää skrapana, kuusen koristeenä jne! "Sellanen tehtävä"
- Kertokaa
aloittava opiskelija kirjoitti:
Niin ja sitten oli vielä semmoinen tehtävä jossa minulle annettiin yhteensä 7 sanaa ja minun piti keksiä jokaiselle sanalle niin monta uusio käyttö tarkoitusta kuin vaik keksin! Esim cd-levy! cd-levyä voi esim käyttää peilinä, koristeena, jää skrapana, kuusen koristeenä jne! "Sellanen tehtävä"
Minkälaisia matikan kysymyksiä kokeessa on? Vaikeita?? Onko yo-pohjaisilla ja peruskoulusta tulleilla erilaiset kirjalliset kokeet? Pelottaa eniten ne matikan kysymykset kun olen matikassa tosi huono! :(
- outska87
Kertokaa kirjoitti:
Minkälaisia matikan kysymyksiä kokeessa on? Vaikeita?? Onko yo-pohjaisilla ja peruskoulusta tulleilla erilaiset kirjalliset kokeet? Pelottaa eniten ne matikan kysymykset kun olen matikassa tosi huono! :(
ne matikan laskut oli tosi inhottavia.. ei niinku aivoja saanu pelaamaan yhtään.. piti täyttää oikea numero puuttuvan paikalle. oli joko kerto,jako plus tai miinuslaskuja.. siinä meni ihan kipsiin
- mitsku
outska87 kirjoitti:
ne matikan laskut oli tosi inhottavia.. ei niinku aivoja saanu pelaamaan yhtään.. piti täyttää oikea numero puuttuvan paikalle. oli joko kerto,jako plus tai miinuslaskuja.. siinä meni ihan kipsiin
Jep, ne matikanlaskut oli ihan pyllystä. Muutenki oon huono matikassa ja sitte ne tehtävät oli jotenki kummallisia ja semmosia joista kukaan ei ekaks meinannu älytä mitään. Itte sain vastattua about alle puoleen niistä laskuista. =/
- jensuliiiii
mitsku kirjoitti:
Jep, ne matikanlaskut oli ihan pyllystä. Muutenki oon huono matikassa ja sitte ne tehtävät oli jotenki kummallisia ja semmosia joista kukaan ei ekaks meinannu älytä mitään. Itte sain vastattua about alle puoleen niistä laskuista. =/
Miten kävi, pääsitkö opiskelemaan? jos pääsit niin vaihdetaan ihmeessä mesejä?:)
- jensuliii
jensuliiiii kirjoitti:
Miten kävi, pääsitkö opiskelemaan? jos pääsit niin vaihdetaan ihmeessä mesejä?:)
ja hei tarkoitin mitskua :) että meseä vain jos pääsit, itse pääsin :)
- *^*
outska87 kirjoitti:
mielestäni matikan laskut olivat helppoja ne päättely eli psykologiset tehtävät oli monimutkaisia joista en ymmärtänyt melkein mitään...
- Kar
Hei kaikki! Tarvitsen apuasi, mulla on lähihoitajan soveltuvuuskokeeseen ensi viikolla! Mitä mä teen? Apuaaaaaaaa:-(
- Hoitsuliini
Menet sinne soveltuvuuskokeeseen. Mitä muuta ajattelit tehdä ?
- Kar
Yritätkö tehdä testi? mitä neuvoja voitte antaa minulle?matematiikka esimerkiksi!
- Nalle Puh
Kirjallisiin tehtäviin ei voi antaa sen kummempia neuvoja. Sen osaa minkä osaa. Ryhmä tilanteessa toimit niinkuin luonnostasi toimit. Kuntotestissä toimit tämänhetkisen fysiikkasi rajoissa. Piirtelytehtävissä piirustat positiivisia ja iloisia kuvia ja tämä on ainoa tehtävä missä voi ennalta antaa vinkkejä. Toisaalta psykologi saattaa haastattelussa runtata piirustuksesi maanrakoon, että senmukaan menee.
- ??
onko lähihoitaja kouluun nykyään joku fyysinen testi?
- Lyhyt vastaus
Ei
- Hoitsuliini
Lyhyt vastaus kirjoitti:
Ei
Osa kouluista testaa ja osa ei. Diakki ei mutta Hesote kyllä.
- Chanellenr05
Ite hain (ja pääsin) just hesoteen, eikä meillä (tai mulla ainakaan) ollu mitää fyysistä testiä...:O
- Möhnä
Saattaa riippua siitä onko aikuis tai nuorisopuolella.
- Chanellenr05
Vissiin joo :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1212642Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J691094Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2101054- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38931- 47894
- 36876
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123853- 4829
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812