mitä pitäisi tehdä?

ujytjyuk

Minulla oli akvaariossani vain kultakala ja palettikala mutta eilen kultakalani kuoli ja palettikala on yksinäinen eikä ui kauheasti toisin kun yleensä. Mistä se voisi johtua? mitä kaloja pitäisi hommata sille kaveriksi? palettikalani on kohta 5-vuotias.

4

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Rihma-

      Akvaarion koko?
      Ja mitä muuta kalaa akvaariosta jo löytyy?
      Kerro toki vesiarvotkin ja lämpötila..

      • jytjt

        akvaario on 60 litraa ja siellä ei ole kuin se palettikala..vesiarvoja en ole mittaillut mutta lämpötila on 20 paikkeilla..


      • -Rihma-
        jytjt kirjoitti:

        akvaario on 60 litraa ja siellä ei ole kuin se palettikala..vesiarvoja en ole mittaillut mutta lämpötila on 20 paikkeilla..

        Ensinnäkin 60-litraiseen ei sovi kultakalaa, saatikka parvellista niitä, ovat parvikaloja ja vaativat mieluiten yli 500-litraisen akvaarion lajitovereineen. Ei siis ihme että kuoli. Älä ikinä enää hanki kultakalaa pieneen akvaarioon, muutkin ottakaa oppia.

        Toisekseen myös palettikala on sulla liian pienessä akvaariossa, se vaatisi vähintään 100-litraisen, koska kasvaa 7-10 senttiseksi. Paletti tarvitsee myös lämpimämpää vettä, 20 asteinen vesi on liian viileää, suositeltava vähimmäislämpötila olisi 23 astetta.
        Hanki lämmitin, jotta vesi pysyy trooppisille lajeille sopivana ja tasaisena.
        -Onhan akvaariossa suodatin kuitenkin?

        Luopuisin paletista ja ottaisin tilalle jotakin lajia joka SOPII akvaarioosi. Kaloja ei hankita, tietämättä/ottamatta selvää kuinka isoksi ne kasvavat ja millaisissa oloissa ne viihtyvät.

        Vesiarvoistasi riippuen(vieraile paikkakuntasi vesilaitoksen sivuilla tai jos oma kaivo, niin vesiarvot siitä vedestä), voisit ottaa altaaseesi;

        -Pehmeä, hapan vesi, lämpötila 25 astetta;
        keltakääpiöahvenpariskunta
        mustaneontetroja tai vaikkapa intiaaninsulkia parvi

        -Pehmeä, hapan vesi, lämpötila 27 astetta;
        taistelukalakoiras(ei naaraita)
        iso parvi sinineontetroja tai kardinaalitetroja
        tai ruso- tai hohtokiilakylkiä
        pohjalle(hienoa hiekkaa) piikkisilmiä

        -Pehmeä, hapan vesi, lämpötila 26-27 astetta;
        korurihmakaloja haaremi(1 koiras 2-3 naarasta)
        parvi ruso- tai hohtokiilakylkiä
        sukarapuja levänsyöjäksi

        Jos vetesi on kovaa ja emäksistä, mietitään kalasto uudelleen.


      • thyjy
        -Rihma- kirjoitti:

        Ensinnäkin 60-litraiseen ei sovi kultakalaa, saatikka parvellista niitä, ovat parvikaloja ja vaativat mieluiten yli 500-litraisen akvaarion lajitovereineen. Ei siis ihme että kuoli. Älä ikinä enää hanki kultakalaa pieneen akvaarioon, muutkin ottakaa oppia.

        Toisekseen myös palettikala on sulla liian pienessä akvaariossa, se vaatisi vähintään 100-litraisen, koska kasvaa 7-10 senttiseksi. Paletti tarvitsee myös lämpimämpää vettä, 20 asteinen vesi on liian viileää, suositeltava vähimmäislämpötila olisi 23 astetta.
        Hanki lämmitin, jotta vesi pysyy trooppisille lajeille sopivana ja tasaisena.
        -Onhan akvaariossa suodatin kuitenkin?

        Luopuisin paletista ja ottaisin tilalle jotakin lajia joka SOPII akvaarioosi. Kaloja ei hankita, tietämättä/ottamatta selvää kuinka isoksi ne kasvavat ja millaisissa oloissa ne viihtyvät.

        Vesiarvoistasi riippuen(vieraile paikkakuntasi vesilaitoksen sivuilla tai jos oma kaivo, niin vesiarvot siitä vedestä), voisit ottaa altaaseesi;

        -Pehmeä, hapan vesi, lämpötila 25 astetta;
        keltakääpiöahvenpariskunta
        mustaneontetroja tai vaikkapa intiaaninsulkia parvi

        -Pehmeä, hapan vesi, lämpötila 27 astetta;
        taistelukalakoiras(ei naaraita)
        iso parvi sinineontetroja tai kardinaalitetroja
        tai ruso- tai hohtokiilakylkiä
        pohjalle(hienoa hiekkaa) piikkisilmiä

        -Pehmeä, hapan vesi, lämpötila 26-27 astetta;
        korurihmakaloja haaremi(1 koiras 2-3 naarasta)
        parvi ruso- tai hohtokiilakylkiä
        sukarapuja levänsyöjäksi

        Jos vetesi on kovaa ja emäksistä, mietitään kalasto uudelleen.

        kiitos vinkeistä... Joo on suodatin tottakai :)
        Ostin akvaarion itse 4 vuotta sitten ja kalat olivat jo silloin siellä. Taidan käydä huomenna ostamassa eläinkaupasta tuon vesiarvotestin niin saan tietää ne vesiarvot.
        Mitä mieltä muuten olet tetraaqua easybalance nimisestä aineesta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe