Miksiköhän vielä yläasteella pakotetaan lukemaan kirjoja (muita kuin läksykirjoja)??? On lapsia joita ei lukeminen kiinnosta. Läksyissä on ihan tarpeeksi. Tyttäreni on 15 v ja pärjää hyvin koulussa joten läksyt kyllä lukee. Muuten lukuhommat ei kiinnosta. POIS PAKKOLUKEMINEN !!!!
Kirjojen lukeminen
13
2314
Vastaukset
- pakottaa
opettajat sitoutumaan oppiaineeseen "äidinkieli ja kirjallisuus", johon kuuluu olennaisesti kirjallisuuteen tutustuminen itsenäisesti ja ohjatusti. Opettaja ei siis "pakota" ketään vaan tekee työtään.
- curling vanhemmuus
Omat lapseni eivät ole "lukutyyppejä" ja kirjojen lukeminen on kuin tervan juontia. On hienoa, että yläkoulussa kirjojen lukeminen kuuluu opetussuunnitelmaan ja lasteni on pakko lukea edes muutama kirja.
- kepulikonsti
Lainaa tyttörellesi kirja äänikasetilla / CD:llä ja kirjan "lukeminen" sujuu kuin vettä vaan. Vaikka pelejä pelatessa.
- ysiluokkalainen
Mistäköhän oikein aloittaisin...
Itse en ole todellakaan mikään lukutoukka, vaikka koulussa muuten pärjäänkin hyvin kuten tyttäresikin. Kirjojen lukeminen tuntui varsinkin ennen todella puuduttavalta pakkopullalta. Nyt kun olen suorittanut kaikki yläasteen äidinkielen yhdeksän kurssia voin sanoa, että en ole laisinkaan katkera siitä että opettajani "pakotti" minut lukemaan kirjoja. Nyt olen todennut itse sen, että kirjojen maailmaan ei voi tutustua muuten kuin lukemalla paljon kirjoja. Opetukseen tulisi sisällyttää eri kirjallisuuden tyyleihin/lajeihin tutustumista, eri kirjailijoihin ja heidän tuotantoonsa tutustumista joten on täysin luonnollista lukea kirjoja, jotta tutustumista voi toteuttaa.
JOS LUKEMINEN EI SUJU, LUE LISÄä !!!
(omakohtainen kokemus) - luetetaan
Että ei tulisi toista peräkkäistä sukupolvea, jotka eivät lue kirjoja. Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin yleissivistys? Etpä varmaan, koska kirjat jäivät sinulta lukematta. Anna lapsellesi mahdollisuus!
- vihainen äiti
En katso itseäni tyhmäksi vaikka en ole ollutkaan hímo lukija. Arkadianmäelläkin on paljon lukeneita ja missä viisaus näkyy ???? Maalaisjärki käyttöön ! Siihen ei kirjoja tarvita. Jos lapsi itkua vääntää ja väkisin lukee niin ei tunnu kivalta.
- Äiti/ope
vihainen äiti kirjoitti:
En katso itseäni tyhmäksi vaikka en ole ollutkaan hímo lukija. Arkadianmäelläkin on paljon lukeneita ja missä viisaus näkyy ???? Maalaisjärki käyttöön ! Siihen ei kirjoja tarvita. Jos lapsi itkua vääntää ja väkisin lukee niin ei tunnu kivalta.
Jos lukeminen on noin vaikeaa, on kirja ilmeisesti lapsellesi liian vaikea. Näin voi olla, jos hän ei ole tottunut lukemiseen. Ota yhteyttä opettajaan ja pyydä helpompaa/lyhyempää kirjaa.
Jos kyseessä on vain kiukuttelu, niin antaa vaan itkeä, rajoja siinä haetaan. - ...
vihainen äiti kirjoitti:
Pitää olla eli po. "himolukija eikä himo lukija".
- PERIKSI
sinä vain !!!
Kysele aina lapseltasi mitä hän haluaisi tehdä ???
Aikuisena tuet sitten kun hän elämän vastoinkäymisissä tarvii apuasi
- ei huvita työt
- puolison kanssa menee heikosti
- omat lapset ei tottele
- töissä kaverit kiusaa
- --- ---
ANTAKAA PERIKSI VAIN - Poison.
... nimi on "äidinkieli ja KIRJALLISUUS"? Lukemaan ei opi, jos ei koskaan lue. Tuo on fakta. Monet joita lukeminen ei ole kiinnostanut, voivat innostua siitä myöhemmin. Meillä jokaisella on taatusti ollut aine josta emme ole niin välittäneet, mutta äidinkieli on sieltä tarpeellisimmasta päästä - tunteja voisi olla enemmänkin.
- niin...
niinpä. Näinhän se on, että aina löytyy myös niitä sivistymättömiä ihmisiä, niinkuin ilmeisesti sinä ja tyttäresi. Tavallaan se on harmillista, mutta noh, onneksi on vielä paljon vanhempia, ketkä kannustavat lapsiaan lukemaan.
- (xx)
Kannustusta se lapsesi varmaan kaipaakin, jos äiti on sitä mieltä että lapsen ei tarvisi lukea niin miten lapsi jaksaa keskittyä lukemaan? Ikinä en itekään paljoa kirjoja koulussa oo lukenu ja en ois varmaan lukenu niitäkään jos äitiki olis ollu sitä mieltä että puuha on turhaa. Ei niitä kirjoja niin montaa kuitenkaan tarvinu lukea.
- Lakon22
Se sattuu kuulumaan koulutussuunnitelmaan! Yliopisto ja etenkin jatko-opinnot siellä ovat sitä varten kun voidaan tehdä vain "sitä mistä itse tykkää".
Eihän liikunta, kuvaamataide, musiikki, ... , liity välttämättä mitenkään nuoren tulevaisuuteen, mutta totta helvetissä sitä täytyy hänelle tarjota että valmistuu kutakuinkin järkeviä kansalaisia.
Yhtä hyvin voisi joku alemman tason työssä oleva vanhempi vaatia, että " Meidän lapsille sitten riittää pelkkä plus- ja miinuslaskenta, muuta ei ihminen tarvitse. "
Itse valmistun matematiikan opettajaksi lukioon, ensisijaisesi olen kuitenkin tutkija. Aivan takuulla kannustan oppilaita pitkälle, vaikka ylimääräistä vaatien. Kokeissakin tulen antamaan lisäpisteitä, jos ei käytä taskulaskinta (tietysti teen kokeet sellaisiksi että niistä selviytyy ilman laskinta).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019