Raskausviikkoja on 32 2, enkä ole ollut kipeä koko raskausaikana. Eilen iski flunssa pahana nuhana ja lievänä päänsärkynä. Tänään nousi kuume, joka on jatkanut nousuaan illan tullen. Nyt kuumetta on 37,5. Normaalisti minulla on lämpöä 36,5.
Pahin pelkoni on koko raskausajan ollut listeria, ja mietinkin nyt, miten se eroaa tavallisesta flunssasta? Miten kauan kuumeilua kannattaa sietää, kunnes ottaa yhteyttä neuvolaan? Panadol ei tunnu auttavan kuumeeseen yhtään.
listerian ja flunssan raja
2
3870
Vastaukset
- Odottaja77
Oletko syönyt jotain missä saattaa olla listeriaa?
En osaa sanoa yhtään mitään, sillä en tiedä edes listerian oireita. Mutta mulla on ollut viimeist 2 viikkoa flunssa. Kuumettä/lämpöä välillä, kova yskä, kurkkukipua, päänsärkyä... Välillä auttaa panadol 1g välillä panacod. Heikko ja hutera olo on. Onneksi nyt sentään alkaa pikku hiljaa hellittämään.
Listeria on kuitenkin aikas harvineinen. Flunssa sitäkin yleisempi. Joten itse ottaisin ihan rauhassa.- Odottaja77
Kopsasin tämän eviran sivuilta :
Oireet
Vastuskyvyltään heikentyneillä henkilöillä listeriainfektio ilmenee tavallisesti vakavana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena. Raskaana olevilla tartunta ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavallista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut), ja se voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen. Vastasyntyneillä tauti ilmenee vaikeana yleisinfektiona jo syntyessä tai myöhemmin alkavana aivokalvontulehduksena.
Vastustuskyvyltään normaaleilla henkilöillä tartunta aiheuttaa suolisto-oireita, kuten vatsakipuja, pahoinvointia, kuumetta, lihaskipuja ja/tai päänsärkyä. Tartunta voi olla myös oireeton. Ihoinfektio on yleensä lievä ja itsestään paraneva.
Eli oireet vastaavat influensaan, joka siis on paljon kovempi juttu kuin pieni kuumeilu/lämmönnousu. Oikeesti toi listeria on aika hankala tauti saada, ettli sitten syö täysin ohjeiden vastaisesti. Mutta jos sinua noin vaivaa soita tai mene päivystykseen käymään. Kyllä se lääkäri osaa sinua neuvoa paljon paremmin kuin netti.. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821359Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä661144Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2071136Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1941125Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121029Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103983Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68896Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍124846Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123778- 77755