Laserleikkauksesta kysymyksiä

sade........

Kerroteko mitä kokemuksia teillä on silmien näönkorjaus laser-leikkauksista? Miten isoja vahvuuksia teiltä on leikattu? Onko onnistunut hyvin? Itselläni on melkein -5 näkö ja voisin mennä korjauttaan näköni jossain vaiheessa.

Onko tullut jotain haittoja leikkauksen jälkeen? Entäpä miltä itse toimenpide tuntui? Mitä maksoi? Ja missä olette leikkauttaneet? Onko kukaan Jyväskylässä, itse asun Keski-Suomessa joten voisin siellä käydä.

Kiitos vastauksista!

5

2004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jukka

Heti kärkeen täytyy todeta, että pyytämiäsi kokemuksia löytyy jo valmiiksi tältä palstalta tuhoton määrä, tarvitsee vain selata muutama sivu taaksepäin.

Mutta omaan kokemukseeni. Kävin leikkauksessa Espoon Medilaserissa viime keskiviikkona eli noin 2,5 vuorokautta sitten. Viimeisten lasieni vahvuudet olivat -6,25 / -6,25, esitutkimuksessa selvisi että silmieni taittovoima on itseasiassa -6,09 / -6,18. Tavoitteena oli päästä -0 näköön kummallakin silmällä, mutta koska olen vielä niin nuori (21v ja 11kk) minut leikattiin jopa 0,75 diopteria plussan puolelle, jotta väistämättömän taantuman/näön huonontumisen saapuessa näkö ei heti menisi selvästi miinukselle. Leikkaus itsessään oli miellyttävä toimenpide. Jälkeenpäin ajattelin että niinkin mekaanisesta toimenpiteestä on saatu rakennettua potilaalle yllättävän inhimillinen kokemus.

Ennen leikkausta kirurgi tarkasti vielä silmät mahdollisten tuoreiden silmäsairauksien varalta ja tarkasti korjattavat vahvuudet. Sitten odoteltiin jonkin aikaa kun laser ohjelmointiin minun silmiäni varten. Leikkaushuoneessa oli pehmeä valaistus. Aluksi silmäluomeni ja silmien ympäristö desinfiotiin, sitten sain hiusverkon ja kävin laser-pöydälle selälleni. Tämän jälkeen oikeaan eli ensiksi leikattavaan silmään laitettiin puudutustipat jotka kirvelivät hieman. Samalla silmän ympärille laitettiin leikkaussuoja, luomet teipattiin ripsistä osittain auki ja sitten vielä levitettiin luomenlevittimellä.

Tätä seurasi toimenpiteen ehkä jännittävin vaihe, eli läpän teko. Läpäntekolaite muistutti leikattavasta silmästä katsoen kynää jossa oli imukupin tapainen pää. Se painettiin silmää vasten niin että se painoi silmää jonkin verran. Tämän jälkeen laitteella nostettiin silmän paine korkealle, jolloin näkökenttä pimeni. Sitten sahattiin läppä, joka onnistui täysin ongelmitta. Mielestäni tunsin terän liikkuvan, mutta se ei sattunut. Toisessa silmässä se kutitti hieman.

Tämän jälkeen läpäntekolaite poistettiin ja kirurgi avasi läpän, joka näytti varsin villiltä. Näytti siltä kuin silmästi olisi nostettu kelmu, jonka jälkeen näkö meni entistä utuisemmaksi. Sitten vaan tuijoteltiin vilkkuvaan punaiseen valoon. Laseroinnissa kesti yli 30 sekuntia per silmä, sillä minun tapauksessani käytettiin normaalia optiikkaa "isompaa optiikkaa" ilmeisesti sen takia, että näin nuorella hämäränäkö on vielä sen verran hyvässä kunnossa, että sitä on mahdollista säästää ko. optiikan käytöllä. Noin sen ainakin ymmärsin, mutta selitys annettiin minulle vain "lennossa" leikkauksen aikana, joten voi olla että jotain meni vähän ohikin. Tietysti myös se vaikutti, että korjattavat vahvuudet olivat aika korkeat.

Laseroinnin jälkeen läppä suljettiin, kirurgi siveli sen paikalleen jonkinlaisella siveltimellä ja silmään tiputettiin välittömästi antibioottia. Sitten oli toisen silmän vuoro, jonka suhteen toimittiin täysin samalla tavalla. Vasemman silmän jälkeen kyseltiin vointia, annettiin ohjeita toiminnasta välittömästi leikkauksen jälkeen ja silmien suojaksi asetettiin suojalasit, joita sitten pidin lähes tauotta seuraavan päivän aamuun saakka. Samalla annettiin Ibumax 800 lieventämään jälkioireita.

Hoitohenkilökunta oli erittäin ystävällistä ja ammattitaitoisen tuntuista. Leikkauksen ajan vointiani kyseltiin useasti, laseroinnin aikana hoitaja ilmoitti laseroinnin edistymisen prosentteina (20/40/60/80/100) ja muutenkin leikkauksen aikana pysyin erittäin tilannetietoisena.

Leikkauksen jälkeen odottelin lähes tunnin, jonka jälkeen suoritettiin ensimmäinen kontrolli. Heti leikkauksen jälkeen näin huomattavasti paremmin kuin ilman laseja ennen leikkausta, mutta kaikki oli hyvin utuista. Kontrollissa todettiin että minulla oli jo siinä vaiheessa henkilöautoajokorttiin oikeutta näkö. Silmät todettiin täysin terveiksi ja leikkaus onnistuneeksi. Tämän jälkeen varasin kuukauden kontrollin ajan ja lähdin tyttöystävän kyydillä kotiin.

2-3 tuntia leikkauksen jälkeen jokaiselle potilaalle pitäisi tulla vahvaa roskan tunnetta, kuumotusta ym. leikattuihin silmiin noin 2-3 tunnin ajaksi. Ennen omaa leikkaustani odotushuoneessa oli eräs leikkauksessa käynyt täti joka odotti omaa ensimmäisen tunnin kontrolliaan. Hänellä silmät olivat jo siinä vaiheessa niin kipeät, että valitti ettei mielellään pidä niitä auki. Minulle ko. oireita ei kuitenkaan tullut. Illan aikana, ehkä noin 5 tunnin jälkeen leikkauksesta oli tunnin ajan sen verran selkeä roskan tunne, että rupesin odottamaan milloin se loppuu. Nukkumaan mennessä silmät olivat kuitenkin aivan normaalin tuntuiset. Illalla katselin TV:tä, mutta esimerkiksi nettisurffailu ei oikein ottanut onnistuakseen. Huomasin illalla sellaisen erikoisen jutun, että sisätiloissa en nähnyt seiniä ym. terävästi, mutta jos asetin silmieni eteen 30 sentin päähän esimerkiksi huulirasvapuikon ja tarkensin siihen, myös taustalla oleva seinä näkyi täysin terävänä. Tämä rohkaisi uskomaan uusien silmieni ominaisuuksiin ja tiesin, että ennen pitkää harjoittelun avulla näkökykyni saattaisi olla todella terävä.

Ensimmäisenä yönä heräsin noin neljän aikaan siihen, että suojalasit olivat kädessäni. En siinä vaiheessa pelästynyt sen kummemmin kun näkö tuntui olevan tallella. Laitoin lasit takaisin päähän ja jatkoin unia. En kuitenkaan malttanut käyttää sairaslomapäivää sängyssä makailuun vaan nousin jo kuudelta testaamaan uusia silmiä.

Aluksi silmiä täytyi vähän treenauttaa uudenlaiseen tarkennukseen, mutta pienen harjoittelun jälkeen (tarkentamista lähelle / kauas) homma alkoi toimia. Oli aika erikoinen tunne, kun näin ilman laseja ulkona olevien puiden oksat kauaskin erittäin tarkasti. Hämärät sisätilat aiheuttivat vähän ongelmia, mutta ulos ja kauas katselu oli heti ensimmäisenä aamuna yhtä juhlaa. Lukuetäisyydelle näin hyvin, mutta 3-5 metrin päähän oli edelleen vaikea tarkentaa erityisesti hämärässä huoneessa.

Olin tietysti varannut sairaslomapäivälle auton huollon (kun sillonhan sille autolle ei ole käyttöä) ja lähdin heti aamusta ajamaan muutaman kilometrin. Homma hoitui ongelmitta, näkökykyni oli vähintäänkin riittävä auton ajamiseen. Iltapäivällä totesin näköni olevan jo erittäin tarkka sekä kauas että lähelle. Loppupäivä meni normaalisti, iltaa kohden silmät väsyivät hieman ja ylimääräinen kostutus tuntui auttavan.

Kostutuksesta puheen ollen, en ole ainakaan vielä tarvinnut juurikaan enempää kostutusta kuin mihin kotihoito-ohjeissa velvoitetaan. Antibiootti 3 kertaa päivässä (joka kuivattaa), geelimäinen tippa aamuin / illoin ja lisäksi kevyempiä tippoja tarvittaessa. Silmäni eivät ole juurikaan kuivuneet, mutta näkö saattaa mennä hieman utuiseksi jos sitä käyttää paljon eikä kostuta pariin tuntiin, joten olen käyttänyt myös kevyitä tippoja muutamia kertoja päivässä. Silmät eivät kuitenkaan suoranaisesti kuivu, vaan ensimmäisenä alkaa kärsiä näön terävyys. Silmät tuntuvat enemmänkin väsyneiltä.

Eilen toisen päivänä aamu meni hieman samoissa merkeissä kuin ensimmäinenkin. Taas piti hieman "opetella" tarkentamista, mutta ensimmäisten antibiootti- ja geelitippojen jälkeen silmät "lähtivät käyntiin" ja näin erittäin hyvin. Ensimmäisenä päivänä näköni oli iltapäivällä jo erittäin terävä lähelle ja kauas, mutta tarkennuksen kanssa täytyi edelleen tehdä töitä jatkuvasti. Se ei ikäänkuin toiminut automaattisesti, vaan silmiä piti tavallaan tarkoituksella tarkentaa tietyille etäisyyksille. Toisen päivän iltapäivällä se ongelma oli kadonnut, ja näkö toimi "automaattisesti".

Ainoa selkeä ongelma oli se, että kaikkien mahdollisten kirkkaiden kohteiden ympärille muodostuu omanlaisensa sädekehät. Kattovalaisimien ympärille muodostuu huomaamattomat sellaiset, autojen kirkkaiden ajovalojen ympärille muodostuu varsin tsykedeeliset sädekehät päivälläkin ja esimerkiksi pilvetön taivas keskellä päivää metsän latvojen läpi katseltuna muodostaa puiden latvojen päälle omanlaisensa sädekehän. Lisäksi hämäränäköni ei ole vielä juurikaan toipunut leikkauksesta, mutta siitä tuonnempana.

Samana päivänä kävi niin ikävästi, että jouduin tilanteeseen jossa kostutustipat loppuivat iltapäivällä, eikä minulla ollut mahdollisuutta saada lisää ennen myöhäisiltaa. Iltapäivän ja illan aikana näköä tuli käytettyä vielä aika paljon ja silmät väsyivät. Tämän jälkeen oli edessä vielä puolen tunnin ajomatka kotiin, nyt ensimmäistä kertaa pimeässä.

Sain ajettua kotiin täysin turvallisesti, mutta näkö vaihteli aika paljon matkan aikana. Varmaan kostutuksen puutteella oli osuutensa asiaan, mutta katuvalot riittivät silmilleni vain juuri ja juuri riittävään tarkkuuteen pääsemiseen.

Mieleeni on tullut parikin kertaa näiden parin päivän aikana digikameroissa käytettävä tarkennuksen apuvalo (yleensä oranssi), joka antaa kameran optiikalle viitteitä siitä miten kaukana kuvattava pinta sijaitsee. Silmäni ovat toimineet hämärässä tämän parin ensimmäisen päivän ajan samalla tavalla kuin tuo digikameran tarkennus, mutta tietysti ilman sitä apuvaloa. Silmät tarvitsevat varsin vahvan valoärsykkeen jotta ne tarkentavat halutulle etäisyydelle. Luullakseni hämäränäkö tulee kuitenkin parantumaan huomattavasti, sillä näkö on muilta osin kehittynyt huomattavasti viimeisen kahden vuorokauden aikana. Ja tosiaan, nyt leikkauksesta on kulunut 2,5 vuorokautta, että vielä ei varmaankaan kannata lähteä hötkyilemään tuon suhteen.

Toistaiseksi en kadu leikkausta millään tavalla ja olen tulokseen erittäin tyytyväinen. Mielestäni leikkausta harkittaessa tulee kuitenkin ottaa huomioon, että leikatuilla silmillä saavutettava näkökyky on edelleen "korjattu", eikä leikkauksella mielestäni päästä täysin samanlaiseen tulokseen kuin synnynnäisesti täydellisellä näöllä.

Leikkauksella on mahdollista saada aikaan erittäin terävä ja tarkka näkökyky, mutta toisaalta sama on mahdollista myös silmälaseilla. Lasien haittapuolena ovat ulkonäkösyyt, epäkäytännöllisyys, linssien likaantuminen, kehyksien kuluminen ym., leikkauksen haittapuolia voivat olla juuri ne sädekehät, silmien kuivuminen, hämäränäön puutteet ym. Lisäksi silmälasien vaikutusta henkilön näkökykyyn on helpompi arvioida etukäteen. Leikkaus on sellaisenaan peruuttamaton ja sen seuraukset voivat olla erittäin yksilöllisiä.

Tulipas tästä aikamoinen romaani, vaikkei leikkauksesta ole kuin pari päivää. No, toivottavasti tästä on apua.

ps. Ei sitä leikkausta kannata jännittää. Ihminen on siitä viisas olento, että puhtaan kauhun edessä sitä jähmettyy niin täysin paikoilleen, ettei leikkauksen tulosta voi pilata ainakaan omalla toiminnallaan. :)

• sade....

Kiitoksia vastauksesta!

Vielä keselen että jäävätkö ne "sädekehät" valojen ympärillä pysyviksi näkökentässä sitten?

Ja kokemuksia vielä jos on muillakin siitä hämäränäöstä että huononeeko se miten leikkauksesta.

Ja minkä "nimiset" operaatiot silmiinne on tehty, niitä on kai erilaisia näitä laserleikkauksiakin? Ja miten paljon on maksanut?

• Jukka
        sade.... kirjoitti:

Kiitoksia vastauksesta!

Vielä keselen että jäävätkö ne "sädekehät" valojen ympärillä pysyviksi näkökentässä sitten?

Ja kokemuksia vielä jos on muillakin siitä hämäränäöstä että huononeeko se miten leikkauksesta.

Ja minkä "nimiset" operaatiot silmiinne on tehty, niitä on kai erilaisia näitä laserleikkauksiakin? Ja miten paljon on maksanut?

Sädekehien pitäisi hävitä lähes kokonaan. Kaikista suurimmissa kontrasteissa eli pimeällä maantiellä vastaantulevien autojen valojen kanssa sädekehät ovat luultavasti pysyviä, mutta kaikkien muiden pitäisi hävitä ajan kuluessa. Ja tosiaan korostan, että minä olen vielä niin tuore tapaus etten osaa sanoa pysyvistä tuloksista vielä yhtään mitään. Ajattelin että minun kannattaa tässä yhteydessä kirjoittaa varsinaisesta leikkauksesta sekä ensivaiheista sen jälkeen, koska ne ovat minulla vielä tuoreessa muistissa. Joku aikaisemmin leikkauksessa käynyt saa sitten kertoa kokemuksista ja tuloksista pidemmällä aikavälillä.

Minulle suoritettiin "LASIK, wavefront optimized Esiris laser" -leikkaus, joka taitaa kulkea myös nimillä Excimer-laser tai Zyoptix-laser. LASIK-tekniikoita ja niiden muunnelmia tuntuu olevan kovin monia erilaisia. Tai sitten leikkauksia suorittavat firmat vaan kutsuvat samaa tekniikkaa eri nimillä.

Minulle kokonaissummaksi tuli 2570e lääkkeet.

Sen verran unohtui edellisestä romaanista, että minulle vaikeinta leikkauksen aikana oli pitää kumpikin silmä auki leikkauksen ajan. Kirurgi neuvoi ennen leikkausta että myös se peitetty silmä kannattaa pitää auki, koska yhden silmän pitäminen kiinni pitää silmien lihaksia jännityksessä ja leikattava silmä saattaa liikahdella tarpeettomasti.

Kun toisen silmän edessä on peitto ja toisen silmään on kohdistettu kirkkaita valoja ja sille tehdään outoja asioita, aistit sanovat jatkuvasti että silmät täytyy laittaa välittömästi kiinni. Pääasiassa kaikki keskittymiskyky menikin leikkauksen aikana siihen, kun yritin pitää lepäävän silmän auki jatkuvasti. Toista silmää leikatessa tuntui jo, että silmien lihaset olivat enemmän jännityksessä kun kumpikin silmä oli auki, mutta pyrin kuitenkin urheasti pitämään molemmat silmät auki.

• sade........
        Jukka kirjoitti:

Sädekehien pitäisi hävitä lähes kokonaan. Kaikista suurimmissa kontrasteissa eli pimeällä maantiellä vastaantulevien autojen valojen kanssa sädekehät ovat luultavasti pysyviä, mutta kaikkien muiden pitäisi hävitä ajan kuluessa. Ja tosiaan korostan, että minä olen vielä niin tuore tapaus etten osaa sanoa pysyvistä tuloksista vielä yhtään mitään. Ajattelin että minun kannattaa tässä yhteydessä kirjoittaa varsinaisesta leikkauksesta sekä ensivaiheista sen jälkeen, koska ne ovat minulla vielä tuoreessa muistissa. Joku aikaisemmin leikkauksessa käynyt saa sitten kertoa kokemuksista ja tuloksista pidemmällä aikavälillä.

Minulle suoritettiin "LASIK, wavefront optimized Esiris laser" -leikkaus, joka taitaa kulkea myös nimillä Excimer-laser tai Zyoptix-laser. LASIK-tekniikoita ja niiden muunnelmia tuntuu olevan kovin monia erilaisia. Tai sitten leikkauksia suorittavat firmat vaan kutsuvat samaa tekniikkaa eri nimillä.

Minulle kokonaissummaksi tuli 2570e lääkkeet.

Sen verran unohtui edellisestä romaanista, että minulle vaikeinta leikkauksen aikana oli pitää kumpikin silmä auki leikkauksen ajan. Kirurgi neuvoi ennen leikkausta että myös se peitetty silmä kannattaa pitää auki, koska yhden silmän pitäminen kiinni pitää silmien lihaksia jännityksessä ja leikattava silmä saattaa liikahdella tarpeettomasti.

Kun toisen silmän edessä on peitto ja toisen silmään on kohdistettu kirkkaita valoja ja sille tehdään outoja asioita, aistit sanovat jatkuvasti että silmät täytyy laittaa välittömästi kiinni. Pääasiassa kaikki keskittymiskyky menikin leikkauksen aikana siihen, kun yritin pitää lepäävän silmän auki jatkuvasti. Toista silmää leikatessa tuntui jo, että silmien lihaset olivat enemmän jännityksessä kun kumpikin silmä oli auki, mutta pyrin kuitenkin urheasti pitämään molemmat silmät auki.

Eikö siinä toimenpiteen aikana sitten laiteta silmaan jotain "härveliä" joka pitää sen auki? pitääkö sitä vaan omin voimin sinnitellä pitää auki?

• Jukka
        sade........ kirjoitti:

Eikö siinä toimenpiteen aikana sitten laiteta silmaan jotain "härveliä" joka pitää sen auki? pitääkö sitä vaan omin voimin sinnitellä pitää auki?

Luomenlevitin tietysti asetetaan leikattavaan silmään eikä siitä tarvitse sen enempää huolehtia, mutta toisessa silmässä ei ole mitään. Kummankin silmän pitäisi kuitenkin leikkauksen aikana olla auki, jolloin eliminoidaan jälleen yksi tekijä joka voisi vaikuttaa leikkauksen tulokseen negatiivisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      91
      2439
    2. Mistä löytää kadonnut motivaatio?

Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että
      Sinkut
      140
      2208
    3. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      2038
    4. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      171
      1550
    5. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      138
      1267
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      193
      888
    7. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      85
      876
    8. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      174
      846
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      449
      786
    10. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      51
      657
    Aihe