Pansio

suvijuulia

Pansio on saanut joskus 80-luvulla pahan maineen, tämän tiedän, mutta millaista siellä nykyisin on? Elääkö legenda omaa elämäänsä ja pulsut ikuista, vai onko seutu vieläkin rauhaton? Lähinnä minua kiinnostaisi Valmetinkadulla sijaitsevat puiset pienkerrostalot ja niiden läheisyydessä sijaitseva kallioinen metsä. Minusta siellä vaikutti rauhalliselta ja ihanan vehreältä. Uskaltaako sinne muuttaa pienen lapsen kanssa?

61

11266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todellakin

      että kirjoituksesi on vitsi. Muuta ehdottomasti Pansioon ja kyseisiin taloihin, siellä on ihanan vehreää ja rauhallista, voisi jopa sanoa täydellistä.

      • suvijuulia

        olen täysin tosissani. talot ovat minusta viehättäviä ja ne ovat myös halpoja. tällä hetkellä asun helsingissä sörnäisten kurvissa, ei tämäkään seutu mikään taivas ole. olisi kyllä kiva kuulla joltain pansiossa asuvalta/asuneelta, että millaista siellä oikeasti on. minua eivät häiritse maahanmuuttajat sinänsä.


      • todellakin,

        19.4.2008 00:03


      • EnSuositteleKokemuksella

        Ensimmäisen kerran kun menin kesällä pansioon niin tummaihoinen n. 30 vuotias mies seisoi keskellä ajorataa s-marketin kohdalla, ilman paitaa, farkut alas tiputettuina ja kusi keskelle tietä. Ilmeisesti jossain aineissa oli.

        Aamulla menin bussipysäkille niin minun lisäkseni oli vain yksi suomalainen ja loput n. kymmenen kappaletta hunnutettuja ilmeisesti islamin uskoisia naisia.

        Useinhan tuolla kämpät ja autot paloivat ym. levottomuuksia.

        Itse kestin 6kk ja muutin paremmalle alueelle.

        Ja pansiosta raision suuntaan seuraavat asuinalueet olivat täynnä suomalaisten "juoppojen" asoasuntoja.


    • Pansiossa

      on, kun siellä asustaa valtuutettu Olavi Mäenpää.

    • ex-asukki

      Siellä sijaitsee kriminaalihuollon talot, joten alue on rauhaton ja halpojen asuntojen takia siellä myös viihtyvät alkoholistit ja muut päihteiden käyttäjät

    • kokemuksia Pansiosta

      Olen asunut Pansiossa vuodesta 1997 lähtien. Oma mielipiteeni; alue on hyvinkin rauhallinen ja luonnonläheinen (metsää, lenkkipolkua yms.) Palvelut ovat vähintää keskitasoa paremmat. Esim. kauppoja, terveyskeskus, kouluja, päivähoitopaikkoja, neuvola.

      Tietenkin sekaan mahtuu jos jonkinmoista kulkijaa, mutta missäpäs ei. Itse olen perheeni kanssa (3 kouluikäistä) viihtynyt erittäin hyvin ja uskallan suositella seutua muillekin.

      • hfghgh

        asuu kurvissa ja tuntee pansion 80-luvun maineen??? vähintäänkin kyseenalaista=????? ps. pansio ainakin valmetinseutu oli hyvä paikka 80-luvulla...


    • Haluan pois

      Olen nyt asunut Pansion alueella 4 vuotta ja tänä vuonna muutan pois. Ulkoilureiteillä liikkuu pikkutyttöjä kiusaavia itsensäpaljastajia, kesäisin kaupan vieressä on pulsujen metsäbaari. Viime vuonna keskellä päivää alueella raiskattiin alakoululainen. Tuon tuosta saa lehdistä lukea ampumavälikohatuksista.

      Itse en uskalla alueella käydä kävelyllä edes päiväsaikaan vaan ajan autolla esim. Ruissaloon. Aikuinen nainenkin on raiskattu messuhallin lähistöllä jokunen vuosi takaperin.

      Farmaseuttituttavani mukaan missään hänen työskentelemässään apteekissa ei ole ollut niin paljon huumekorvaushoitolääkkeitä hakeneita kuin Pansiossa. Kertoo jo jotain alueesta.

      Nättinummi voisi olla ihanteellinen lapsiperheelle, samoin Hannunniittu. Varissuokin vaikuttaa turvallisemmalta alueelta kuin Pansio-Perno. Vienolakin olisi varmasti mukavampi ja tuskin kallis. Ajattele lastasi äläkä muuta tänne vain halpojen asuntojen perässä.

      • tyytyväinen pansiolainen

        Joo, lehdistä saa lukea ampumavälikohtauksista, ei kannata muuttaa pohjanmaalle, poriin tai jyväskylänseudulle. Itse olen asunut pansiossa vähän yli vuoden ja eipä täällä ole vielä tapatunut mitään kummallista. Noihin aiempiin juttuihin nähden vähän liiankin rauhallista. Mahtavia juttuja olen toki kuullut naapureilta ja muilta paikallisilta. Koska tämäkin alue on kohtuullisen kauan ollut täällä, niin niitä juttujakin on paljon kerrottavana. Kerran olen kuullut, että jotkut huutelivat/pitivät meteliä yöllä kun olin silloin itsekkin lenkillä ja maanantaisin olen lukenut lehdestä, että mitä lumikonkadun suunnilla on tapahtunut. Tietysti jos haluaa nähdä kaikenlaista laitapuolen tallaajaa, niin menee perjantai-illalla pernon siwan parkkipaikalle.
        Uskoisin, että jos jotain kannattaa välttää, niin 70-luvun betonikerrostaloja. Sen välttäminen on lapsillekkin parasta.

        Mutta pitää lähteä ulkoilemaan(huom. kellonaika), mutta en jaksa kävellä messukeskuksen lähistölle edes, koska siellä voi nähdä vaikka hevosen.

        Farmaseuttitutuilla taas voi olla jonkinnäköinen vaitiolovelvollisuuskin tai sitten työskentelee paikallisessa apteekissa :)


      • kysynpävaanminäkin

        vieläkö asut siellä?


      • Anonyymi

        On sääli että vireä Pansio muuttui tuollaiseksi kun Telakat suljettiin yli 30 v sitten . Synnyinkotini olin siellä v 1955 ja muutin pois 1977.
        Kävin viime syksynä ja näky Valmetintien alkupäässä eli nk Pankin talo yms oli järkyttävä . Kaupat purettu ja kaikki rempallaan . Oppikoulu purettu. Surullista

        Terkkuja Espoosta


    • Pansio 2010luvulla

      Olihan vanha topikki. mutta pakko kirjoittaa pansion nykytilasta.
      Ruotsinsalmenpolun rivitalot ainakin 4.yhtiössä eritäin rauhallinen hyvä naapuriyhteiso paljon lapsia, lähes joka perheessä. Ei mitään muuta häiriotä kuin mitä joskus lapset keksivät kepposia.

      Pernon Siwa on alue jota viisas vältää iltasella. siellä 70luvun halpoja kerrostalokämppiä. ja tiettävästi seudun viimeisen narkit. Alue kyllä näyttää ulkoapäinkin jo siltä että viisas osaa sitä vältellä. Hovelillä perjantai iltasella bongaa nuorison. ei varmaankaan outoa muuallakaan paikkakunnalla. päivisin pari harmitonta teegua pyörii hövelillä mutta ei niistä ole haittaa jos ei välitä. kävelevät seiniäpitkin ja säikkyvät kovia ääniä ostavat viinansa ja painuvat takaisin kotiin lipittämään. Pansio on hyvä paikka asua ja olen muuttanut tänne varissuolta jossa sattui ja tapahtui aina. jopa 5vuotias poikanikin uhattiin siellä tappaa maahanmuuttajien toimesta. Pansiossa ei ole ketään edes kiusannut poikaani.

    • 11.v

      itse olen 11.v tyttö ja olen asunut pernossa ja käyn koulua pansiossa .
      molemmat ovat kivoja alueita.vaikka täälläkin vähän epämääräistä porukkaakin .
      mutta kannatan muttoa tänne .
      koska itse en haluaisi muutta mihinkään.

    • pernolainen

      Kaunistuneena luen viestiketjua. Itse olen asunut Pernon puolella vuodesta 1992, siinä Pernon Siwan takana omistusasunnossa ja siitä muutin alueen omakotitaloon. Metsässä ei törmää kuin koiraihmisiin ja iltaisin ei liiku paljon ketään.
      Onhan se totta että nuoret ovat K-Kaupan kulmalla, mutta entä sitten. Ja eihän niistä metsäpubilaisista ole mitään vaaraa. Pernon Siwassa en koskaan ole törmännyt epämääräisiin ihmisiin tai mihinkään muuhunkaan. Viikonloput ovat rauhallisia.
      Perno-Pansio aluetta verrataan turhan usein Varissuo-Lauste alueelle, mutta eihän Perno-Pansiossa asusta edes niin paljon väkeä saatika ulkomaalaisia.
      Jos noin paljon pelkää aluetta niin muuta pois sitten tai jos haluaa alueelle niin muuta vuokralle ensin.
      Itse viihdyn hyvin. Lyhyt matka keskustaan, Raisioon, Myllyyn, Ikeaan, Naantaliin. Palveut löytyy alueelta ja eiköhän se yläkoulukin jossain vaiheessa takaisin saada. Palvelutaloakin jo kovaa vauhtia rakennetaan alakoulun viereen.

      • ONNELLINEN 9

        Myös pernossa vuodesta -81 asunut, ja voin aivan vilpittömästi sanoa tämä on kotiseutuni. 3 lasta meillä kasvanut täällä, kaikki ovat aivan tavallisia rehtejä kansalaisia, 2 on jäänyt myös asumaan pernoon, tokkopa ihan helposti muualle muuttaisikaan! Täällä on ihan rauhallista, no nuoria tietenkin liikkuu mutta sehän tarkoitta että täällä on elämää !!! Mopot pärrää, mutta niin tekevät muillakin alueilla. Liikenne on onneksi hiljentynyt, johtuu kai telakan henkilöstön vähyydestä. Noh, hövelin puska jengi istuu siellä mäessä, mutta heillä on omat kuviot, kuka nyt viellä jotenkin siellä pystyy tärinältään liikumaan, ei ne muita fyysisesti häiritse, mitä nyt joskus pannuun ottaa se roskaaminen! Luonto on hyvin läsnä viellä alueella, hiljaisuuttakin löytyy kun kuntelee! Tyytyväinen asukas.


      • pernolainen hih.

        Kaunistuneena luen viestiketjua.


    • Järki käteen.

      ensimmäinen kunnon ongelma lähiö turussa tulee olemaan pansio. Telakka teollisuuden hiljenemisen myötö. Pahoin pelkään että, maahanmuuto vastaisuus ja suuri työttömyys tulee aiheuttamaan samoja ongelmia kuin ruotsissa. Rähinöitä autonpolttoja yms. Sielläkö haluatte lapsenne kasvavan ?

    • siwan takana

      Millainen paikka tähkiönkatu on?

      • tyytyväinen9

        Siellä on asukkaita vähän joka lähtöön, vuokra taloissa löytyy myös niitä jotka PILAVAT myös muitenkin maineen tai alueen! Mutta myös aivan tavallisia mukavia ihmisiä. Omistustaloissa on rauhallisempaa. T. heinikonkadun asukas.


    • täh rädä

      Eikös niissä heinikonkadun asunnoissa juur ole vauhdikasta ?

      • tyytyväinen9

        Unohtui sanoa! Heinikonkadun asunnot pääasiassa omistus taloja!


    • tyytyväinen9

      Yksi punainen talo joka on yksinään toispuolella katua kun muut, taitaa joisakin asunnoissa olla vähän levotonta. MUTTA näitähän on aina jossain ! Ei häiritse enempää ... RAUHALLISTA MUUTEN

    • Heinikonkadulta mä

      "Tyytyväinen"on puutteessa kun mainostaa oikein osoittettaan...;)
      Koska saa tulla käymään?

      • tuleva turkulainen

        Onko metallikadun ympäristö minkälainen? Kun olisi Turkuun muutto eessä :D


    • :-)

      metallikadul on ainaki s-market lähellä, ja niitä uusia keltasia paritaloja. kalliit hinnat niis on ainakin nii tuski siel mitää narkkeja asuu. ihan rauhallist siel päi muutenki. :) tietenki ku kauppa on siin lähel nii teinit ja juopot saattaa ehkä toisinaa mellastaa muttei sen kummempaa. t. 14v

      • EnSuosittele

        Kyllä niissä uudehkoissakin keltaisissa telakan viereisissä paritaloissa asuu juoppopariskuntia. T. Asunut siinä 2009-2011


    • ANKKURIKYLÄKATU

      varokaa sitte pernon jonneja siel ankkurikyläkadul ja muual, ne on iha vitu pellei ongelmanuorii. Polttavat siel röökii kovana ja rikkovat paikkoja ja metelöivät. Et sinne ei kannata ainakaan.

      • niingö

        varo yksinäs einari


      • ggg5
        niingö kirjoitti:

        varo yksinäs einari

        E


      • hui hirrrrrrveää.

        Sudenkorennonkuja se vasta hirveä paikka on asua.


      • jaaa
        hui hirrrrrrveää. kirjoitti:

        Sudenkorennonkuja se vasta hirveä paikka on asua.

        Koko perno on hirveä paikka asua.


    • Suru ton

      Sudenkorennonkuja on kyl ihan hirvee. Ei nykyää mitään asiaa viikonloppuöisin sinne, lähteny ihan käsist. Korkeintaan autol uskaltaisin liikkua, sillonki ovet lukos. Onneks ei oo asiaa.

    • .......!

      Onneks ei oo asiaa.

    • Kaunistuneena

      Kaunistuneena luen viestiketjua. Itse olen asunut Pernon puolella vuodesta 1992

    • Hyvä, hyvä

      Hyvä asia sinulle, et olet kaunistunut ja perussuomalaisesta poiketen tuot sen ylpeänä esille.

    • Siis ei v177u

      ''Kauninstuneena'' oletko kenties joku pernon narkkari/juoppo? vai kenties joku pernon nuori k-kaupan edustala vittuilmessa muille?

    • T-nainen

      Kaunistuneena luen viestiketjua. Itse olen asunut Pernon puolella vuodesta 1992

    • taru anneli

      Hirveä paikka asua.

    • Pansiolainen

      Hyvä täällä on asua! Eipä noista juopoista ole haittaa muutakun, että penkit valtaavat ja hieman melua pitävät. Narkkareita ei ole niin paljoa kuin muutama vuosi sitten, mutta kyllähän niitäkin täältä löytyy kuten myös muualta. Nuoriso pyörii hövelillä ja niistäkään ei haittaa ole, muutakun välillä tekevät typeriä juttuja (jotka kuuluvat nuoruuteen). Ulkomaalaisita ei ole myöskään pahaa sanottavaa, ihan ok porukkaa.

    • hmm...

      Mitä se nuoriso siellä oikein tekee? Painuis vaan vittuun !!

    • ....

      .

    • ZEZZIco

      Koulu on ihan hirveä. Tottelemattomia typeryksiä suurin osa, kaiken lisäksi TYHMIÄ!

    • quiet

      "Pansion koulu kasvattaa oppilaistaan hyvin käyttäytyviä, yhteistyökykyisiä ja suvaitsevia yhteiskunnan jäseniä, ...

      Just joo, hah hah:( Todella hyvin käyttäytyviä oppilaita, en voi kun nauraa;)))

    • valmk..

      Kyllä uskaltaa, omistan siellä asunnon ja turustuin alueeseen sen kautta. siellä rauhallista ja kaunista. Hyvät yhteydet fölillä jokapaikkaan.

      • TomBa

        Selitä asuinalueen äärimmäisen halvat omistusasunnot?! Levoton alue, jossa paljon sosiaalitapauksia, maahanmuuttajia, työttömiä jne. Edelleen tänä päivänä.


    • hih,hii.

      turustuin alueeseen

    • heh, heh

      hyvä keino jos haluat autostasi eroon,jätä se lumikonkadulle parkkiin ja mee viikon päästä katsomaan ei oota,näin ainakin toimittiin 70-80- luvulla. ja vakuutusyhtiöt tykkäs.

    • 18.4.2008

      18.4.2008

      • fsgg57

        moöy


    • Tapsam

      Asuin Pansiossa 50-70 luvuilla. Kivaa oli mitä nyt turpaan tuli aina välillä kunnes oppi pitämän puolensa.
      Asuin tovin Nättärissä josta muutin Tapiolaan. Takaisin en tule ellei vaihtoehtona ole Tampere.
      Tulin tälle sivulle kun hain Sudenkorennonkijaa netistä. Tuhopoltto nääs.
      Pansion alamäki alkoi Lumikontien rakentamisesta.

    • En_muuttaisi

      Noin yleisilmeeltään paikkahan on aika ankea, harmaansävyinen mesta. Kuulemma paljon hämäriä hiippareita eikä kannata liikkua yksin iltaisin.
      Pansiossa asuu myös Suomen eniten näitä luusereita, jotka eivät osaa hoitaa raha-asioitaan ja ovat siten maksukykyongelmaisia.

    • Heidekein61

      Eikö pansiossa vielä pahanmaineinen vastaanottokeskus?roiston näköisiä partalapsia bussi pysäkit täys

    • Taistoku

      pansiossa sijaitsi myös kuuluista Ekoport turku, joka löysi paljon työntekijöitä
      läheilsiltä kallioilta.

    • mmssa

      Olen nyt asunut pari vuotta Pansiossa. Hyvin olen viihtynyt. Rauhallista on. Kaunis luonto, kallioilta hienot näkymät merelle. Haaveilemme venepaikasta Jalostajan rantaan. Loistavat yhteydet Turkuun. Myös Raision palvelut lähellä, uimahalli ym.

    • Anonyymi

      Alueella on hajuhaittoja johtuen Savaterran löyhkäävistä säiliöista.
      Olen ilmoitanut ympäristö viranomaisille jotka eivät tee mitään asialle.

    • Anonyymi

      Mikä mesta, Turun paskoin alue.

    • Anonyymi

      Hei! Onko kellään tämän hetken (v.2023) tuoretta tietoa millaista seutua etenkin Metallikatu / Ruotsinsalmenkatu on? Ja ovatko asuintalot rauhallisia etenkin ne ASO-rivarit siinä metallikadun s-marketin lähellä? Uskaltaako siellä liikkua esim.lastenvaunujen kanssa päivisin? Tullut asuttua kyllä pahamaineisila alueilla Ruotsissakin missä autot paloivat, ammuskeltiin ym. enkä pienestä hätkähdä. Mutta kun pieni lapsi niin pitäisi kuitenkin suht rauhallista olla. Nyt asutaan ydinkeskustassa Turussa ja arvotalo täynnä vanhoja ketjupolttajia, kännääjiä ja bilettäjiä, hirveä meteli ja tupakansavu yötä päivää :( Kiitos asiallisista vastauksista!

      • Anonyymi

        Moikka! Itse asunut pansiossa koko ikäni (11v)
        Useasti puhutaan pansiosta pahaa, ja puhutaan metsäbaareista yms. mutta kaikkiallahan niitä on. Koskaan en ole oloni turvattomaksi tuntenut. Pansion koulussa hyvät opettajat. Kunhan pysyy hyvässä porukassa, ja ei liiku öisin turhaan missään hämärillä kujilla pysyy hengissä 😂
        Lumikonkatu ainakin ihan ok, kaikkiallahan niitä "hörhöjä" on. Tervetuloa Pansioon, täällä on hyvät palvelut ja föli! (:


    • Anonyymi

      Pansio on rasistinen lähiö Turussa. Alue on täynnä telakan ulkomaalaisia työntekijöitä, silloin kun telakka on toiminnassa. Venäjää ja ukrainan kieltä kuulee päivittäin. Lisäksi näitä paikallisia rasisteja. Myös pakolaisia asuu täällä. Vastaanottokeskus sijaitsee täällä.

      • Anonyymi

        Vain valkoinen voi olla rasisti, etenkin venäläinen tai suomalainen sellainen


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe