Hei,
miten kertakorvauksena saadut tulot (esim. lomaraha, perintö) vaikuttavat hoitolisään? Vähentävätkö hoitolisää vain sen kuukauden osalta, jolta tulot saatu? Vaikuttaako perintö ylipäätään tukeen?
Kotihoidontuen hoitolisä
4
2196
Vastaukset
- +++
Lomaraha vaikuttaa sen kuukauden hoitorahaan, jolloin se maksetaan. Perinnön vaikutuksesta en tiedä. Luulisin, että ei vaikuta mitenkään. Kysy Kelasta.
- kuuden äiti
Perinnön osalta en osaa vastata, ainoastaan lomarahan/loma-ajan palkan.
Joka kerta mulla mennyt näin:
esim: äitiysloma loppuu 30.6. ja jään hoitovapaalle. Äitiysloman aikana kertyneen loman joudun pitämään ennen hoitovapaalle siirtymistä. Kesäloma alkaa 1.7. ja päättyy 31.7. Kotihoidontuen perusosaa voin hakea heti heinäkuun alusta, mutta lisäosaa vasta elokuun alusta. Lisäosaan kun on tulorajat, jotka kyllä paukkuu, kun lasketaan yhteen minun lomarahat ja miehen Perusosan kyllä saan kun siihen ei ole tulorajoja.
Mutta nuo lomarahat eivät vaikuta kuin sen yhden kuukauden osalta. - tieto:
Perintö vaikuttaa niin, että jos talletat tai sijoitat sen ja perinnöstä alkaa tulla tuloa (korkoa tai tuottoa) yli 10e/kk, niin siitä pitää ilmoittaa ja KELA laskee, miten jatkossa tukeen vaikuttaa.
Vuosiloman ajan palkka vaikuttaa siltä ajalta, kun sitä saat hoitoLISÄÄN ei hoitorahaan.
LOMARAHA ei vaikuta hoitolisään eikä hoitorahaan.
Nämä tiedot sain KELAsta asiaa kysyessäni viime kesänä.- aloittaja
paljon tiedoista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574