Miksi laatua ei saa

edes rahalla?

Kokemukseni lähes 10 eri kotisiivousfirmasta: firman aloittaessa omistaja tekee itse työtä: siivousjälki erinomaista. Mutta aika pian firma laajenee ja palkkaa lisää työntekijöitä: sitten siivousjälki onkin jo mitä sattuu. Reklamoidessani olen kysynyt, tarvitseeko tuntimäärää nostaa, jos siivoojat eivät ehdi tehdä riittävän hyvää jälkeä. Ei kuulemma tarvi (no itsekin kyllä luulen, että 12 tuntia okt:lle kuukaudessa pitäisi riittää!). Ja onpa jopa kokemusta, että tunteja ei edes tehdä täyteen vaan paikalta häivytään heti kun lattia ja vessat on siivottu. Ovenpielien ja ovien sormenjäljet, pöytien tahrat, lampuista silmille roikkuvat pölyseitit saavat jäädä paikalleen. Olen kyllä viimeisten firnojen kanssa yrittänyt tarkkaan käydä läpi, mitä odotan siivoukselta. Sopimusvaiheessa kaikki ok, käytännössä ei. Kertokaa hyvät ammattilaiset, mistä on kyse?

43

3900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siistijä

      voin sanoa että suurin syy on siivoojan motivaation puute työhönsä. Olin yrittäjä 80-luvulla eikä silloin ollut siivoojien kanssa ongelmia kuten nyt tuntuu olevan.Siivoojiksi otetaan opiskelijoita joille ei tarvi maksaa kun minimipalkka, hakevat siivoojiksi kun eivät muita töitä saa. Vanhemmilla siivoojilla taas on syynä motivaation puute, leipäännytään työhön jossa on huono palkka vaikka ilman siivoojia ei tulla toimeen. Oletko kysynyt firmalta paljonko maksavat siivoojalle joka luonasi käy? veikkaampa että hyvin vähän, firma ottaa välistä aika siivun.
      Luulen ettei "kunnon" siivoojia enään saa, kiitos isojen siivousliikkeiden polkuhintojen. Kiristävät veloitukset minimiin ja maksavat siivoojille minimin. Siivous firmojen siivoojat vaihtuvat tiuhaan tahtiin väki ei kertakaikkiaaan pysy töissä.Missä on kaikki ne tunnolliset, rehelliset ja iloiset siivoojat jotka rakastavat työtään, minä olen yksi sellainen.

      • siistijä

        hoidan työni ja palaute antaa voimaa ja iloa.
        Lisäksi minulla on erinomainen työkohde jossa
        työkaverit ihania..


      • MoppiMeininki

        Siis. Luotettavuus, tunnollisuus, rehellisyys työtä kohtaan ovat kadonneet kuin vedet ämpäreistä. Nykyisinhän ei käytetä edes vettä ja jälki on sen mukaista. Itsekin olen toiminut tosiaan 25 vuotta. Viimeiset vuodet olen tehnyt vain erikoissiivouksia. Markkinoilta kun ei löydy sellaisia siivoojia joita voisi palkata edes pyyhkimään persettään. Isot firmat ovat flopanneet hinnat tosi alas. Silti ne nyhtävät hyvät voitot, koska ISS:llä on venäläiset ja virolaiset halpaorjat töissä, SOL käyttää aasialaisia siivousihmeitä jotka eivät tiedä siivouksesta muuta kuin kuivaharhauksen ja muut isohkot käyttävät tummia miehiä ja vaaleita naipposia ja siltä väliltä joille maksetaan alle minimien. Suomalainen siivooja on nykyisin nuori, nirppanokkainen kemiapommi joka on sävytetty päästä jalkoväliin asti kaiken maailman väreillä ja sävyillä, joka kitisee joka asiasta, jolle pitäii maksaa kansanedustajan palkkaa ja joka on niin vetelys että saa mopilla työntää perseestä että saa sen eloon ja liikkeelle.
        Olen jo yli viisikymppinen mutta lähtökohta on että riittää kun työllistän vain itseni ja silloin tällöin palkkaan hätäapua kiiretöihin.


      • vaatii kieltämättä
        MoppiMeininki kirjoitti:

        Siis. Luotettavuus, tunnollisuus, rehellisyys työtä kohtaan ovat kadonneet kuin vedet ämpäreistä. Nykyisinhän ei käytetä edes vettä ja jälki on sen mukaista. Itsekin olen toiminut tosiaan 25 vuotta. Viimeiset vuodet olen tehnyt vain erikoissiivouksia. Markkinoilta kun ei löydy sellaisia siivoojia joita voisi palkata edes pyyhkimään persettään. Isot firmat ovat flopanneet hinnat tosi alas. Silti ne nyhtävät hyvät voitot, koska ISS:llä on venäläiset ja virolaiset halpaorjat töissä, SOL käyttää aasialaisia siivousihmeitä jotka eivät tiedä siivouksesta muuta kuin kuivaharhauksen ja muut isohkot käyttävät tummia miehiä ja vaaleita naipposia ja siltä väliltä joille maksetaan alle minimien. Suomalainen siivooja on nykyisin nuori, nirppanokkainen kemiapommi joka on sävytetty päästä jalkoväliin asti kaiken maailman väreillä ja sävyillä, joka kitisee joka asiasta, jolle pitäii maksaa kansanedustajan palkkaa ja joka on niin vetelys että saa mopilla työntää perseestä että saa sen eloon ja liikkeelle.
        Olen jo yli viisikymppinen mutta lähtökohta on että riittää kun työllistän vain itseni ja silloin tällöin palkkaan hätäapua kiiretöihin.

        hieman älliä ja materiaalituntemusta, joka tuntuu olevan vanhoiltaluudilta kadoksissa. Vesi on vain lian kuljettamista varten. Runsas vedenkäyttö sitoo likaa materiaaleihin, aiheuttaa hajuhaittoja ja ennenkaikkea elättää massiivista määrää bakteereja. Se lisättynä siihen, että vanhat ei osaa mitata aineita niin a vot, kauheaa on jälki.


      • ihmeää
        vaatii kieltämättä kirjoitti:

        hieman älliä ja materiaalituntemusta, joka tuntuu olevan vanhoiltaluudilta kadoksissa. Vesi on vain lian kuljettamista varten. Runsas vedenkäyttö sitoo likaa materiaaleihin, aiheuttaa hajuhaittoja ja ennenkaikkea elättää massiivista määrää bakteereja. Se lisättynä siihen, että vanhat ei osaa mitata aineita niin a vot, kauheaa on jälki.

        Minä ainakin siivoojana vaihdan lattiavesiä usein, jos lattioita pestään nihkeällä.Itse en laita pölyjen pyyhkimiseen mitään pesuainetta veteen, mutta laitan lattian pyyhkimiseen yleispuhdistusainetta vain pienen tipan.


    • perusteella

      että olet käyttänyt pieniä kotisiivousliikkeitä, kun kerrot, että ensin on omistaja siivoamassa. Jos omistaja on tekemässä siivoustyötä, niin milloinhan hän perehdyttää ja tekee muut työt?? Voisikohan tässä olla jonkinasteista selitystä?

      Oletko ajatellut isompia siivousliikkeitä, joilla on myös kotisiivouksia, kuten SOLilla ja ISS:llä?

      • Vitsaristi

        Nyt varmaanmurjaisit vitsin? Sol kotisiivoojana? Olen nähnyt Sol siivousliikkeen tuottaman hirmuisen työjäljen niin monessa kohteessa, että Sol vain rahastaa välittämättä laadusta tai mistään mitään. Ja kun kohde menee antaa mennä, se ei heitä kiinnosta. Aina joku tilaa uudelleen. Sol teettää työt halpapalkkaisilla lusmuilla ja alihankintana ja jälki on hirveää. Vastuu on työn tilaajalla, ei heillä ja tämä on tosi! Eikä taida iss tai joku muukaan pahemmin perään katselemaan piensiivouksissa.


      • moppi2

        tarvitaan jotain muuta konseptia kuin sol ja iss harrastavat,eli ihmisläheisyyttä,siivoojat voivat sitä osoittaa,muttei yritys.samoin jatkuvuus,kuka haluaa kotiinsa aina uuden ihmisen?henkilökunnan kierto kummassakin yrityksessä aikas nopeaa.itse jos siivoojaa tarvitsisin olisivat viimeinen oljenkorsi ja hetken ajateltuani saisi olla siivoamatta.


    • sen jo kertoo

      teemahan näyttää useimmissa keskusteluissa olevan: "mistä sais helpoimmalla liksaa". Eli laatu ei kuulu sanavarastoon tällä alalla.

      • koskenut parempia palkkoja

        joita halutaan. Helpompien hommien kysyjät seikkailee muilla palstoilla eikä siivous kuulu heidän etsimiinsä hommiin.


    • bartok

      Olen itse ollut kotisiivoojana ja olin aluksi hyvin motivoitunut ja innoissani uudesta työstäni. Pikkuhiljaa into kuitenkin katosi kun huomasin kuinka kiittämättömiä asiakkaat olivat. Täytyy kyllä sanoa että työ ei ollut enää siinä vaiheessa (ainakaan minulle) mitenkään erityisen motivoivaa saati sitten mukavaa. Se olisi ollut jos asiakkaat eivät olisi olleet pikkuasioista nipottavia tiukkapipoja jotka valittivat parista sormenjäljestä ovenpielessä tai yhdestä pölypallosta sängyn alla. Varsinkin jos oli kiireinen aikataulu niin on epäreilua syyttää siivoojaa mokomista pikkuasioista jos seuraava paikka odottaa jo ja pomo hönkii niskaan. Jos tiettyyn kohteeseen ei ole varattu tarpeeksi aikaa niin syytä aikataulun laatijaa,älä siivoojaa.
      Elämässä on varmasti tärkeämpiäkin asioita kuin joku sormenjälki ovenkarmissa,sen voi vaikka itse pyyhkäistä pois parissa sekunnissa ja kaikki on hyvin. Hankkikaa elämä?

      • ja hanki sinä joku toinen d...

        että asiakkaat saavat vastineen rahoilleen


      • bartok
        ja hanki sinä joku toinen d... kirjoitti:

        että asiakkaat saavat vastineen rahoilleen

        jos et sattunut huomaamaan niin kirjoitin että OLEN OLLUT kotisiivoojana ja olen paljon paremmalla alalla nyt,hyvä palkka,loistavat työkaverit ja mukavat työajat.
        Kuka oikeasti jaksaa nipottaa jostain parista sormenjäljestä jossain,ihan oikeasti? Varsinkin jos aikaa ei ole yksinkertaisesti varattu tiettyyn kohteeseen tarpeeksi niin sille ei voi mtn,ainakaan siivooja. Olisitte kiitollisia että edes jotkut tulevat kotiinne siivoamaan paskalla palkalla liian pienen aikarajan puitteissa. Tosin mielestäni olisi parempi jos jokainen vain siivoaisi kotinsa itse niin loppuisi valitus..


    • omakotit.

      7tuntia yhtenä päivänä kk. lähes tauotta siivosin omakoti taloa.ensin vein petiv.ja matot ulos ,pyykit koneeseen ja puhtaat korista kaappiin. astiat koneesta kaappiin likaiset koneeseen, kaikenlaisien rojujen keräys jotta voi imuroida.pyyhkiä pölyt,lattiat, ovet, ym, tahrat.saunan osaston pesu. vaatteet narulle,astiat kaappiin ,pedin petaukset(3), matot lattiaan.loppusilmäys . 7tuntia tiukkaa tekee pari mehu ryyppyä väliin mahtuu.7e tunti. niin paljon jäi tekemättä.jotka pitäis lisäks tehdä.kaapit sekaisin,lehtipinot lajitella ,pihalla rojua ja roskaa. SITÄ VAAN ETTÄ KERTA KK VOIN TEHDÄ MUTTEN JOKA PV. TOSI RANKKAA.PALKAN TAKIA EN TEE ENÄÄN YHTÄÄN.MUUALLA KUIN KOTONA. TÄSSÄ MENI VIIMEISINPIÄ TYÖ ORJIA RIKASTUTTAMASTA FIRMOJA.

    • asian kokenut myös

      ilman muuta.nämä kotisiivousfirmat on hyviä myymään liika kohteita,mutta tekijöitä puuttuu,eli ottavat pakolliset ja sitten onkin kiire jo seuraavaan paikkaan.vielä huonompi vaihto ehto on se jota eräs kirjoittaja suositteli,sol ym.joka kuukausi eri siivooja,jotta homma pelaisi edes jotenkin,tekijän täytyy olla sama,huussollin avaimia en ainakaan minä antaisi perusteella että joku tulee...kotisiivouksia tekevät myös ihan vain toiminimen omaavat yhden naisen yritykset,yritäppäs saada sellainen kotihengetär.

      • +++

        Itsekin kotisíivoojana olen nähnyt kaikenlaisia työntekijöitä. Toisilla ei riitä motivaatio työn kunnolla tekemiseen. itse ainakin yritän tehdä työn kunnolla, mutta aina asiakkaan ja työntekijän odotukset eivät kohtaa. Tietenkin työ pitää tehdä kunnolla, mutta samalla asiakkaat saisivat mennä itseensä kun jättävät talossa kaikki tavarat levälleen. Tavaroiden paikoilleen laittamisella helpottaisitte työtämme ja välillä voisi ajatella itsekin ettei kaikesta tarvitse valittaa koska olen törmännyt siihen kun pomolle soitetaan perjantaina kiukkuisena maton olevan vähän vinossa silloin tuntuu etteikö sitä voisi oikaista koska missä tahansa työssä jokiaiselle sattuu joskus jotakin virheitä eikä niistä tarvitse aina narista. Kotisiivous on todellakin sellaisen työpaikka jossa saat aika paljon lokaa niskaa ja välillä se masentaa kun harvoin kiitosta saa. Onneksi on asiakkaita jotka osaavat sanoa kiitos ja se lämmittää mieltä. Varsinkin pääkaupunkiseudulla olen kuullut kotisiivousfirmojen olevavan vaikea saada kunnollisia työntekijöitä kun siellä työpaikkojen vaihtaminen on helpompaa kuin pohjoisemmassa suomessa. Ikävää todellakin että olet saanut huonoa palvelua ja yritä sitten saada vaikka yksityinen ihminen joka käy joka kerta teillä.


      • Anonyymi
        +++ kirjoitti:

        Itsekin kotisíivoojana olen nähnyt kaikenlaisia työntekijöitä. Toisilla ei riitä motivaatio työn kunnolla tekemiseen. itse ainakin yritän tehdä työn kunnolla, mutta aina asiakkaan ja työntekijän odotukset eivät kohtaa. Tietenkin työ pitää tehdä kunnolla, mutta samalla asiakkaat saisivat mennä itseensä kun jättävät talossa kaikki tavarat levälleen. Tavaroiden paikoilleen laittamisella helpottaisitte työtämme ja välillä voisi ajatella itsekin ettei kaikesta tarvitse valittaa koska olen törmännyt siihen kun pomolle soitetaan perjantaina kiukkuisena maton olevan vähän vinossa silloin tuntuu etteikö sitä voisi oikaista koska missä tahansa työssä jokiaiselle sattuu joskus jotakin virheitä eikä niistä tarvitse aina narista. Kotisiivous on todellakin sellaisen työpaikka jossa saat aika paljon lokaa niskaa ja välillä se masentaa kun harvoin kiitosta saa. Onneksi on asiakkaita jotka osaavat sanoa kiitos ja se lämmittää mieltä. Varsinkin pääkaupunkiseudulla olen kuullut kotisiivousfirmojen olevavan vaikea saada kunnollisia työntekijöitä kun siellä työpaikkojen vaihtaminen on helpompaa kuin pohjoisemmassa suomessa. Ikävää todellakin että olet saanut huonoa palvelua ja yritä sitten saada vaikka yksityinen ihminen joka käy joka kerta teillä.

        Oma siivousmotivaationi ylittyy siinä vaihees kun on tautotta tehtävä fyysisesti raskasta työtä..kotisiivoukseen en menisi mistään hinnasta, syy löytyy , se on se etten jaksa kuunnella vinkumista olemattomista pienistä asioista miten vähällä asiakas saakaan siivoojan fiiliksen pilalle..siivottu on koko päivä juosten ripeästi ....eikä sekään riitä. Hitin ällöttävää työtä ilman pienintäkään taukoa. Juuri tämä kaivelee eikä mikään muu!!!. Olet missä tahansa työpaikassa työssä aina sama marssijärjestys: siivoojat ovat näkymättömiä työkavereita joiden kanssa ei haluta olla tekemisissä. Eikä siivoojaa arvosteta...tästä se on kiinni. Ammatti velvoittaa kovaan työtahtiin...levätä ei saa koska siihen ei ole aikaa..kuka lähtee tällaista työtä tekemään...olet kuin orja..


    • Jotkut haluavat, että näyttää siistiltä, joidenkin mielestä pitää olla siisti.

      Minusta mikään ei ole niin hirveää kuin öttiäiset ja öttiäiset syövät likaa sellaisissa paikoissa mihin silmä ei osu. Siksi minä siivoan niitä katvepaikkoja etenkin jos/kun merkkejä öttiäisistä löytyy.

      Toiset taas haluavat ilmeisesti pitää kotonaan rikoslaboratoriota tai leikkaussalia, sillä kokevat hirveiksi ylimääräiset kuidunpätkät tai sormenjäljet pistorasiassa.

      Toinen, mikä inhottaa minua, ovat hiukset yms. karvat.

    • edelleen laatua vailla

      En nipota yksistä sormenjäljistä: siivojien jäljiltä käyn rätin kanssa läpi 5-6 ovea pielineen. Rättiä saavat myös tiskipöydät, ruokapöytä ja lattia, joiden mehu- ym. läntit lähtevät kyllä kevyesti, kun vain kostealla pyyhkii. Eivät tunnu tarttuvan siivoojan rättiin... Eli siivouksen jälki on todella luokatonta. En valita vinossa olevista matoista, mutta puhdasta jälkeä odotan. Siivousta edeltävänä päivänä keräämme kaikki lelut, lehdet ym tavarat laatikoihin ja kaappeihin, ja saunaosasto ja vuoteet/vuodevaatteet eivät sisälly soppariin, jotta muuhun siivoukseen olisi todella aikaa. Kertasiivoukseen on varattu 4 tuntia, tai ainakin maksan siitä määrästä. Kuten kerroin, siivoojan perävalot häipyvät yleensä jo 3 tunnin jälkeen. En oikein usko syyn olevan siivousfirmoissakaan, joita tässä työnantajana on parjattu. Olisi vain löydettävä se kotihengetär, jolle kyllä maksan kunnon palkan, jos asenne, osaaminen ja työmoraali ovat kohdallaan. Siitä kai tässä lopulta on kysymys.

      • siistijä

        siellä siivousfirmassa on jos ei kunnon väkeä saa töihin.Kokeile ilmoituksilla jos tärppäisi, kotihengettäret taitavat olla vaan hakusessa.


    • putsausorja

      mitähän mahtaa siivooja saada urakasta? olen huomannut, että monilla asiakkailla on erittäin suuria harhakäsityksiä siivoojan työajoista ja palkkauksesta. siivoojahan ei itse saa paljastaa työnantajan liikesalaisuuksia, joihin palkka, työajat, työtavat yms. kuuluvat. lisäksi pitää siis siirtyä paikasta toiseen. monet asiakkaat ilmeisesti työskentelevät itse ilmeisesti toisentyyppisissä yritylsissä - siis sellaisissa jotka matsavat palkat sopimusten mukaan. suomessa on siivousliikkeitä, jotka systemaattisesti jättävät aina osan palkasta maksamatta. motivaatio ei korkealla ole, jos palkasta ei ole takeita. Ja HUOM! hyvästä työstä ei makseta sen enempää kuin huonostakaan.

      • suomalaisista hyvinä työnte...

        Ai että siivoojalla on oikeus tehdä työnsä huonosti, kun työnantaja on kenkku?... hyvästä työstä ei makseta sen enempää kuin huonostakaan...
        Voi hyvä sylvi tätä logiikkaa! Tällä periaatteella jos kaikki töitämme tekisimme, niin eipä olisi hurraamista: Päiväkodit hoitaisivat lapsia miten sattuu, kun hyvästä työstä ei makseta enempää kuin huonostakaan. Bussikuskit ajelisivat silloin kun huvittaa ja reitit olisivat mitä sattuu, kaupan leipä olis jotain leivän tapaista, mutta miksi tehdä parempaa, kun ei siitä erikseen makseta lisäliksaa jne. Jos siivousalalla tosiaan vallitsee tällainen mentalitetti, niin lienee paras siivota itse...kunhan ensin on hoitanut nuo omat päivätyönsä niin hyvin kuin pystyy...vaikkei siitä hyvin tehdystä työstä extraa maksetakaan.


      • siivotaan siivotaan
        suomalaisista hyvinä työnte... kirjoitti:

        Ai että siivoojalla on oikeus tehdä työnsä huonosti, kun työnantaja on kenkku?... hyvästä työstä ei makseta sen enempää kuin huonostakaan...
        Voi hyvä sylvi tätä logiikkaa! Tällä periaatteella jos kaikki töitämme tekisimme, niin eipä olisi hurraamista: Päiväkodit hoitaisivat lapsia miten sattuu, kun hyvästä työstä ei makseta enempää kuin huonostakaan. Bussikuskit ajelisivat silloin kun huvittaa ja reitit olisivat mitä sattuu, kaupan leipä olis jotain leivän tapaista, mutta miksi tehdä parempaa, kun ei siitä erikseen makseta lisäliksaa jne. Jos siivousalalla tosiaan vallitsee tällainen mentalitetti, niin lienee paras siivota itse...kunhan ensin on hoitanut nuo omat päivätyönsä niin hyvin kuin pystyy...vaikkei siitä hyvin tehdystä työstä extraa maksetakaan.

        "ollaan tekevinään kun firmakin on maksavinaan".parempi palkka ja inhimillisemmät alueet motivoisivat tekemään työn hyvin.olen alan opiskelija ja vielä innokas tekemään kaiken kunnolla, mutta voin kuvitella itseni vuosien päästä kun päivästä toiseen poljetaan ja palkka ei riitä elämiseen, on lapset ja lasten harrastukset ja kaikki laskut ja..elämää on työn ulkopuolellakin, työn ei kuulu uuvuttaa niin, että muu elämä kärsii.pidän todella paljon tästä alasta, olen tämän valinnut, toivon että meistä siivoojista nousee joukko joka vaatii itselleen parempaa.ja PIAN!


      • Olen ymmärtänyt, että
        siivotaan siivotaan kirjoitti:

        "ollaan tekevinään kun firmakin on maksavinaan".parempi palkka ja inhimillisemmät alueet motivoisivat tekemään työn hyvin.olen alan opiskelija ja vielä innokas tekemään kaiken kunnolla, mutta voin kuvitella itseni vuosien päästä kun päivästä toiseen poljetaan ja palkka ei riitä elämiseen, on lapset ja lasten harrastukset ja kaikki laskut ja..elämää on työn ulkopuolellakin, työn ei kuulu uuvuttaa niin, että muu elämä kärsii.pidän todella paljon tästä alasta, olen tämän valinnut, toivon että meistä siivoojista nousee joukko joka vaatii itselleen parempaa.ja PIAN!

        sitä halua ei vaan ole. En tiedä mitä siivoojat oikein ajattelee tekevänsä, mutta ei ainakaan töitä kun ei palkka kelpaa. Toinen ääripää on ihmiset joilla ei oikeasti ole mukamas muuta elämää kuin siivoaminen. Ei ole lapsia, puolisoa, sukua, ystäviä, harrastuksia, ei muuta kuin siivous. Elämän huipuelämykset saadaan järsimällä ok makkaraa kerrostaloyksiössä jossain räkäisessä lähiössä. Suihkussakaan ei tarvitse käydä koska sylkykuppina oleminen lasketaan peseytymiseksi. Tapellaan sitten täällä hygieniasta.


    • yrittäjä

      niinkuin totesit alussa, omistajan jälki erinomaista. omistaja haluaa antaa itsestään 105, sillä puskaradio on paras tapa saada asiakkaita tai menettää. työntekijän tullessa kuvioihin jälki huononee, tätä olen itsekkin miettinyt ja kokenut saman yrittäjänä ja tullut siihen lopputulokseen että hyviä työntekijöitä ei vaan ole markkinoilla. ne jotka tulevat tälle alalle eivät ole sitoutuneita työhönsä " tyylillä kun ei muuta oo, tai ei se asiakas huomaa jos nyt lintsataan.

      • 1212121

        Mitä huonompi likas sitä huonompi siivous. Kilpailuttakaa vain ja ottakaa se halvin. Onnea vain!


    • 12+17

      Laatua saa harvoin, koska alalla on jatkuva työvoimapula ja ammattilaiset saavat valita työpaikkansa. Mikäli työnantajayritys on yksi niistä, joissa kohteet on mitoitettu väärin, välineet ala-arvoisia, työnjohto osaamatonta, palkkaus pielessä työkuormitukseen nähden ja siitä johtuen työntkijöiden vaihtuvuus suurta ja perehdytys mitä sattuu, ei muuta voi odottaakaan. Motivoituneet ja työhönsä sitoutuneet henkilöt löytävät työpaikan, jossa työolot ja -ehdot ovat kohdallaan.....muihin paikkoihin jäävät sitten nämä maahanmuuttajat, muuten vaikeasti työllistyvät ja osapäivää tekevät opiskelijat, jotka ottavat siivoustyön opintojen rahoittamiseen ja pakenevat alalta heti kun tilaisuus sen sallii. Eikä heitä voi siitä syyttääkään.
      Lueskelin ohimennen Puhtauspalvelualan oppaan vuodelta 2009 ja melkein hävetti - jopa JHL tähdentää, että alalla on paljon lukihäiriöisiä (!) ja maahanmuuttajia. Koita tässä sitten profiloitua tärkeän perustyön ammattilaiseksi ja tuntea ammattiylpeyttä osaamisesta ja siitä vanhanajan työmoraalista, joka taitaa nykypäivänä olla katoava luonnonvara - tai ainakin edellytykset työnteolle ovat valitettavan usein ristiriidassa molempien kanssa.
      Kuuntelin juuri siivoustyönjohtajan luentoa mitoituksen tiukentumisesta mikrokuituliinojen myötä. Hiphei, ei se mikroliinakaan itsestään liiku, mutta ilmeisesti sen käyttäjän onkin nykyään liikuttava jo valonnopeudella :-p

      O tempora, o mores.

    • riisipuuroo

      Kerro nyt ihmeessä, missä ja mitä tällaiset firmat on!
      Itse olen duunissa puljulla, jossa tehdään vakituiseen myös ilmaistyötä.
      Esim. puupintojen suojaukset.
      Esim. vuolukiven putsaukset.
      Korkeiden ikkunoiden pesut riskipelillä, ettei nosturiautoa tarvita.

      Aika?
      No sekin on tuttua että osa asiakkaista vaatii yhden ihmisen keikasta mahdottomiakin, kuten valtavien pöytien nosteluita yksin, että kovat isot sormia repivät matot saa ulos.
      Mutta, silloin siivoojasta itsestään tulee asiakas jollekulle kamulle...

      Ja varatkaa ihmiset aikaa siivojille joulusiivouksiin. tai- tehkää osa itse.
      Kun on ne...
      -saunan tehopesut
      -kaikki viemärit
      -kaikki tuuletukset
      -verhovirittelyt
      -ikkunat sisältä-
      -keittiörasvat ylempääkin,
      jne. niin se vie enempi kuin yp...

      • hiekkaarapuissa

        Tuohon miinusteltiin kovin, mutta kentällä itse erilaisia siivoustöitä tekevänä oikeasti, olen huomannut että kyllä asiakas osaa itse parhaiten kertoa, mitä haluaa. Viikkosiivouksen, erityisen tietyiltä osin, kk-homman, ns. kausisiivouksen, jossa paremmin perehdytään varsinaisiin yläpölyihin/saunoihin/jne...

        Siivoojan kantsii myös vakikohteessa itse jaksottaa työt. ns. lisähommaa, kuten pakastinten putsaukset- kun on aikaa, vaikka kovilla pakkasilla. ikkunanpesuruuhkassa ja juuri jussin ym. alla ei- ehdi, kun kohteet päivältä roilottaa.
        Aloittajalle, että monella virmalla se Tilannut yksi päivän asiakas, ei ole ainoa. On vakiot. Mm. yritysten, rappukohteiden jutut, ja siivoojan kanssa voi jutella mitä milläkin krt tehdään, että ehtii- viedäänkö joka krt painavimmat matotkin ulos, onko oikoteitä, esim. raskaan imuroinnin tilalle muu kuivamenetelmä.
        Asiakkaasta huomaa, jos on itse tehnyt kotinsa siivousta. Jos, on myös tt aikaa tehdä, yleensä.

        Otatko aloittaja reklamoidessasi ensi krt. yht. yrittäjään, jolta tilasit? Reklasta ei tiedä, ellei sitä tule, ja ala-arvoisesta työstä ei tartte maksaa.


    • riisipuuroo

      Ja yritykset, hoi. Kun teillä on pikkujoulut, ilmoittakaa ajoissa, mihkä aikaan saa siivota.

      Kas, kukaan ole keertonut, mikä pulju tekee ala-arvoista työtä.
      Hyvin tehty muuten ottaa aikaa, ja maksaa.

    • hikeäpintaan

      Ota huomioon, ettei yksi siivooja kerkiä kaikkia töitä tehdä. Jos sopimuksessa on paljon töitä niin osa työstä jää huonommin tehtyä tai tekemättä jäädä. Osa siivoojista ei ole niin nopeita, että kerkiävät kaikkea tehdä. Siivoojiakin on monenlaisia. Toiset ovat tunnollisia, että he tekevät hitaammin työt, mutta tarkemmin. Toiset eivät taas välitä siivota hyvin. Mutta jos työnantaja on antanut jonkin pienen ajan siivoukseen ja toiseen paikkaan on kiire niin jostain täytyy joustaa. Olisiko Sinun parempi alkaa itse siivoamaan kotisi tai maksaa jollekin tutulle siivouksesta suoraan käteen. Pääset helpommalla.

    • isot firmat

      Monesti asiakas ostaa esim 3 h siivousta johon kuuluu erilaisia tehtäviä.Todellisuudessa siivoojalle annetaan 1,5 h aikaa siivota kyseinen kohde,tässä ajassa varmasti jää jotain tekemättä.Jos siivooja on jatkuvasti alle sovitun ajan kohteessa,mene pomon luokse ja pura sopimus.Turhaan siivoojaa syyttelette koska pomot ahneuksissaan antavat heille järjettömät ohjeet.Jos siivooja vaatii sen 3 tunnin siivousaikaa pomoltaan,hänelle vain nauretaan ja tuhistaan että kun ei se mene ihan näin!

      • kiirekiire

        just noin "isot firmat". Suurin syy on siivousfirmassa: Siivooja saa niin vähän työaikaa, ettei siinä ajassa ehdi tehdä mitään kunnolla. Aina vaan kiristetään siivousajasta

        Jos aikaa on riittävästi syy on siivoojassa: ei vaan osaa siivota kunnolla, ei ole motivaatiota tai on muuten lintsari luonteeltaan.


    • kevätyöt

      Kotisiivous on hermoille käyvää nysväämistä. En lähtisi alle neljän tunnin työajalla tekemään kuin yksiötä. Mutta muut lähtevät, ja jälki on sen näköistä.

      • 15+6

        Muutama neuvo siivouspalveluja ostavalle.
        Osta vain pieneltä yritykseltä. Mieluimmin vain yhden henkilön firmalta. Varmista kuitenkin, että yritys on rekisteröity, www.ytj.fi, sieltä löytyy linkki tarkistukseen.

        -isot firmat lupaavat saman siivoojan jokaiselle käyntikerralle, mutta firmojen henkilökunnan vaihtuvuus on suurta, sairauspoissaolot ovat suuria, työsuhteessa olevilla siivoojilla on myös kesä- ja muut lomat ja osa siivoojista on niin leipääntynyt työnantajaansa, että saattaa jättää kokonaan tulematta sovittuun työtehtävään ilman ennakkoilmoitusta, eikä se ole edes harvinaista).
        -palaute ei luultavasti mene perille

        Rekisteröimättömän "yrityksen" ottaminen siivoustyön tekijäksi on verrattavissa työntekijän palkkaamiseen ja kulutkin ovat sen mukaiset. Verot, tapaturmavakuutukset, lomapalkat, lomapalkan lisät, sairausvakuutusmaksut, eläkemaksut yms. Lisäksi kotitalousvähennysoikeus on hieman erilainen.

        Kun harkitset sopimusta siivouksesta, niin mieti rehellisesti, kuinka kauan itselläsi menisi haluamaasi lopputulokseen pääsemiseksi.


        Muistathan sitten sopimuksen teon jälkeen lisätä siivoojan sopimukseen kuulumattomia hommia pikkuhiljaa. Ensin astianpesukoneen tyhjennys, sitten myös täyttö. Myöhemmin vuoteiden sijaus ja vuodevaatteiden tuuletus yms. pientä kivaa.

        Oletko valmis maksamaan todellisesta työhön kuluvasta ajasta vai vain haavekuvasta, jossa kotisi on puhdas hetkessä ja heti kun olet valinnut oikean siivousfirman mainoksen perusteella.

        Itse käyttämäsi siivousaineet.
        -voivat vaikeuttaa siivousta huomattavasti.
        -kysy siivojaltasi mielipidettä omista aineistasi. Jos siivooja ei osaa vastata, niin hän ei ole ehkä sopiva kotiisi.
        Jos siivoojasi kertoo Sinulle sopivat aineet, niin noudata siivoojasi neuvoja
        -paljon mainostetut tuotteet eivät aina ole/eivät oikeastaan koskaan ole järkeviä aineita mihinkään siivoukseen (jos tuotteen pH-luku ei näy tuoteselosteessa, niin älä osta tuotetta).

        Omat siivouksesi.
        -kunka usein siivoat ja kuinka tarkkaan ja kattavasti.
        -mitä jää muille (omasta mielestäsi)
        -miten peset siivouksessa käyttämäsi pyyhkeet/mopit. Pesulämpötilan täytyy olla oikea.
        -pyyhkeet täytyy pestä erikseen
        -mopit täytyy pestä erikseen
        -ei huuhteluaineita
        -ja käytäthän ainoastaan sallittuja aineita.

        Oletko valmis katsomaan peiliin, jos huomaat aihetta. Oletko valmis ottamaan neuvosta vaarin (Jos siivoojasi antaa Sinulle neuvoja).

        Oletko (omasta mielestäsi) siivousalan ammattilainen ja kaikkitietävä. Osaat neuvoa siivoojaa hänen työssään. Ja neuvosi ovat täsmälleen oikein ja ainoat toimintatavat. Ilman Sinua maailma ei pyöri.

        Tässä vain muutama vinkki.

        Varmasti pääsee haluttuun lopputulokseen avoimella mielellä ja vuoropuhelulla siivoojan kanssa. Tietenkin vain, jos siivooja on aina sama henkilö (sillä henkilöitä - ihmisiä) siivojatkin ovat, eivät mitään robotteja.
        Vielä yksi varoitus.
        Viimeaikoina on tullut muutamia uusia markkinoille agressiivisesti pyrkiviä siivousfirmoja.
        Firmojen markkinoinnissa kotitalouksille on ollut näkyvänä osana puhtaus. Ei siinä mitään pahaa ole, mutta kun puhtautena myydään kotitalouden omaa imuria ja itse pesemiä siivouspyyhkeitä ja moppeja (firmalta ei mitää välineitä), niin herää pieni kysymys. Miksi näin?
        Näiden firmojen siivojat kulkevat julkisilla liikennevälieillä tai jopa jalkaisin.
        Hankalahan silloin on kuljettaa mukanaan painavia siivousvälineitä.
        Asiakkaalle tai mahdolliselle tulevalle asiakkaalle valehdellaan päin naamaa ja kerrotaan täysiä satuja muitten siivousfirmojen puhtauskäsityksistä.

        Neuvottele siis siivoojasi kanssa kotisi asioista kasvokkain. Tuottaa paremman tuloksen, kuin siivoojan pomolle puhelimessa puhuttu.
        Ja nuo Sinun loma-aikasi ja muut poissaolot. Ilmoita siivoojalle hyvissä ajoin, milloin et tarvitse siivousta. Siivooja voi silloin suunnitella paremmin omat menonsa ja asiansa, eikä esim. kesälomasi tule hänelle täytenä yllätyksenä ja turhana käyntinä ovesi takana. Turha käynti tuottaa siivoojalle aina kustannuksia.
        Kotisi puhtaus riippuu sinusta itsestäsi ja valinnoistasi, ei muista.

        Ja kaikkein tärkein asia kotisiivouksessa monelle. Valitse mahdollisimman suuri firma. Voit keljuilla siivoojalle aivan vapaasti, eihän työsuhteessa oleva voi sanoa vastaan.
        Yrittäjänä toimiva siivooja voisi sanoa takaisin ja jopa sanoa irti sopimuksen.

        Tässä oli nyt sekaisin puhdasta v-hommaa ja asiallista asiaa.
        Tällaista olen kuitenkin huomannut kotisiivouksen olevan monessa paikassa, ailahtelevaista ja päätöntä meininkiä.
        Onneksi useimmat paikat ovat kuitenkin aivan asiallisia.


      • hengetär
        15+6 kirjoitti:

        Muutama neuvo siivouspalveluja ostavalle.
        Osta vain pieneltä yritykseltä. Mieluimmin vain yhden henkilön firmalta. Varmista kuitenkin, että yritys on rekisteröity, www.ytj.fi, sieltä löytyy linkki tarkistukseen.

        -isot firmat lupaavat saman siivoojan jokaiselle käyntikerralle, mutta firmojen henkilökunnan vaihtuvuus on suurta, sairauspoissaolot ovat suuria, työsuhteessa olevilla siivoojilla on myös kesä- ja muut lomat ja osa siivoojista on niin leipääntynyt työnantajaansa, että saattaa jättää kokonaan tulematta sovittuun työtehtävään ilman ennakkoilmoitusta, eikä se ole edes harvinaista).
        -palaute ei luultavasti mene perille

        Rekisteröimättömän "yrityksen" ottaminen siivoustyön tekijäksi on verrattavissa työntekijän palkkaamiseen ja kulutkin ovat sen mukaiset. Verot, tapaturmavakuutukset, lomapalkat, lomapalkan lisät, sairausvakuutusmaksut, eläkemaksut yms. Lisäksi kotitalousvähennysoikeus on hieman erilainen.

        Kun harkitset sopimusta siivouksesta, niin mieti rehellisesti, kuinka kauan itselläsi menisi haluamaasi lopputulokseen pääsemiseksi.


        Muistathan sitten sopimuksen teon jälkeen lisätä siivoojan sopimukseen kuulumattomia hommia pikkuhiljaa. Ensin astianpesukoneen tyhjennys, sitten myös täyttö. Myöhemmin vuoteiden sijaus ja vuodevaatteiden tuuletus yms. pientä kivaa.

        Oletko valmis maksamaan todellisesta työhön kuluvasta ajasta vai vain haavekuvasta, jossa kotisi on puhdas hetkessä ja heti kun olet valinnut oikean siivousfirman mainoksen perusteella.

        Itse käyttämäsi siivousaineet.
        -voivat vaikeuttaa siivousta huomattavasti.
        -kysy siivojaltasi mielipidettä omista aineistasi. Jos siivooja ei osaa vastata, niin hän ei ole ehkä sopiva kotiisi.
        Jos siivoojasi kertoo Sinulle sopivat aineet, niin noudata siivoojasi neuvoja
        -paljon mainostetut tuotteet eivät aina ole/eivät oikeastaan koskaan ole järkeviä aineita mihinkään siivoukseen (jos tuotteen pH-luku ei näy tuoteselosteessa, niin älä osta tuotetta).

        Omat siivouksesi.
        -kunka usein siivoat ja kuinka tarkkaan ja kattavasti.
        -mitä jää muille (omasta mielestäsi)
        -miten peset siivouksessa käyttämäsi pyyhkeet/mopit. Pesulämpötilan täytyy olla oikea.
        -pyyhkeet täytyy pestä erikseen
        -mopit täytyy pestä erikseen
        -ei huuhteluaineita
        -ja käytäthän ainoastaan sallittuja aineita.

        Oletko valmis katsomaan peiliin, jos huomaat aihetta. Oletko valmis ottamaan neuvosta vaarin (Jos siivoojasi antaa Sinulle neuvoja).

        Oletko (omasta mielestäsi) siivousalan ammattilainen ja kaikkitietävä. Osaat neuvoa siivoojaa hänen työssään. Ja neuvosi ovat täsmälleen oikein ja ainoat toimintatavat. Ilman Sinua maailma ei pyöri.

        Tässä vain muutama vinkki.

        Varmasti pääsee haluttuun lopputulokseen avoimella mielellä ja vuoropuhelulla siivoojan kanssa. Tietenkin vain, jos siivooja on aina sama henkilö (sillä henkilöitä - ihmisiä) siivojatkin ovat, eivät mitään robotteja.
        Vielä yksi varoitus.
        Viimeaikoina on tullut muutamia uusia markkinoille agressiivisesti pyrkiviä siivousfirmoja.
        Firmojen markkinoinnissa kotitalouksille on ollut näkyvänä osana puhtaus. Ei siinä mitään pahaa ole, mutta kun puhtautena myydään kotitalouden omaa imuria ja itse pesemiä siivouspyyhkeitä ja moppeja (firmalta ei mitää välineitä), niin herää pieni kysymys. Miksi näin?
        Näiden firmojen siivojat kulkevat julkisilla liikennevälieillä tai jopa jalkaisin.
        Hankalahan silloin on kuljettaa mukanaan painavia siivousvälineitä.
        Asiakkaalle tai mahdolliselle tulevalle asiakkaalle valehdellaan päin naamaa ja kerrotaan täysiä satuja muitten siivousfirmojen puhtauskäsityksistä.

        Neuvottele siis siivoojasi kanssa kotisi asioista kasvokkain. Tuottaa paremman tuloksen, kuin siivoojan pomolle puhelimessa puhuttu.
        Ja nuo Sinun loma-aikasi ja muut poissaolot. Ilmoita siivoojalle hyvissä ajoin, milloin et tarvitse siivousta. Siivooja voi silloin suunnitella paremmin omat menonsa ja asiansa, eikä esim. kesälomasi tule hänelle täytenä yllätyksenä ja turhana käyntinä ovesi takana. Turha käynti tuottaa siivoojalle aina kustannuksia.
        Kotisi puhtaus riippuu sinusta itsestäsi ja valinnoistasi, ei muista.

        Ja kaikkein tärkein asia kotisiivouksessa monelle. Valitse mahdollisimman suuri firma. Voit keljuilla siivoojalle aivan vapaasti, eihän työsuhteessa oleva voi sanoa vastaan.
        Yrittäjänä toimiva siivooja voisi sanoa takaisin ja jopa sanoa irti sopimuksen.

        Tässä oli nyt sekaisin puhdasta v-hommaa ja asiallista asiaa.
        Tällaista olen kuitenkin huomannut kotisiivouksen olevan monessa paikassa, ailahtelevaista ja päätöntä meininkiä.
        Onneksi useimmat paikat ovat kuitenkin aivan asiallisia.

        no joo..eiköhän se ole tärkeintä se soppari - mitä haluaa tehtävän kerralla..suursiivous on eri asia kuin ylläpitosiivous ja kyllä se yrittäjä sitten kertoo mikä eri näillä on.. eiköhän ensimmäinen kysymys ole yrittäjän puolelta aina se, onko ollut aikaisemmin kotisiivousta ja vastauksesta riippuen sitten aletaan kartoittamaan hommia. Useimmiten hintaan ei vaikuta se, käytetäänkö asiakkaiden omia aineita ja välineitä, hintaan vaikuttaa lapsien ja kotieläinten määrä , asunnon koko ja ikä ja kunto - lisäksi tietenkin vaatimustaso työn jäljestä. Ja jos useammin ottaa kuin pari kertaa kuussa niin sekin vaikuttaa tietenkin hintaan, koska työ helpottuu sitä mukaa mitä useammin kohteessa käy..Jos vaatii paljon on siitä myös maksettava. Näin se vain on.


      • Forget it
        hengetär kirjoitti:

        no joo..eiköhän se ole tärkeintä se soppari - mitä haluaa tehtävän kerralla..suursiivous on eri asia kuin ylläpitosiivous ja kyllä se yrittäjä sitten kertoo mikä eri näillä on.. eiköhän ensimmäinen kysymys ole yrittäjän puolelta aina se, onko ollut aikaisemmin kotisiivousta ja vastauksesta riippuen sitten aletaan kartoittamaan hommia. Useimmiten hintaan ei vaikuta se, käytetäänkö asiakkaiden omia aineita ja välineitä, hintaan vaikuttaa lapsien ja kotieläinten määrä , asunnon koko ja ikä ja kunto - lisäksi tietenkin vaatimustaso työn jäljestä. Ja jos useammin ottaa kuin pari kertaa kuussa niin sekin vaikuttaa tietenkin hintaan, koska työ helpottuu sitä mukaa mitä useammin kohteessa käy..Jos vaatii paljon on siitä myös maksettava. Näin se vain on.

        Suursiivouksen ostan pari krt vuodessa, sen lisäksi 4 tuntia joka toinen vko, se kai on sitten sitä ylläpitosiivousta...ei se kyllä mitään siisteyttä ylläpidä, kunhan enimmät roskat imuroidaan, pienimmät matot tuuletetaan ja lattia isoimmat pöytäpinnat pyyhitään kuivalla, ja taas perävalot häviää. Kaikki, mitä vaatisi käden ojentamista pään yläpuolelle tai kumartumista tai huonekalun siirtoa on vissiin niin tapaturma-altista, ettei siihen ryhdytä. Pikkuhiljaa talo menee huonompaan ja huonompaan kuntoon. Silloin ei auta muu kuin tehdä itse kunnon siivous. Minä en tingi hinnasta enkä tuntien määrästä ja haluaisin ostaa siivouksen palveluna, mutta laadukasta työtä ei saa edes rahalla. Kaiken huippu oli ns. suursiivous joulun alla, sisältäen saunan siivouksen. No, sauna oli siivottu = pölyt (?) huiskittu lauteilta ja lattia imuroitu! Enpä tiedä oisinko itkenyt vai nauranut, kun harjalla kuurasin itse sitten lauteet ja lattian. Siivous on ilmeisesti siinä muodossa kuin minä sen käsitän, katoavaa kansanperinnettä.


    • yle1

      Asia on hyvin yksinkertainen. Siivousfirma laskuttaa asiakasta vaikkapa 35h tunnilta, siivoaja saa TES:n joka on nettona noin 7e. Vieläkö on motivaatiota työn tekoon? Neljän tunnin omakotitalon siivouksesta saa siis siivoaja käteen noin 28 euroa miinus työmatkan kulut. Lisäksi ei ole mitenkään varmaa edes se, että onko siivoajalla oikeasti käytössään se 4h vai vähemmän.

      • firma 155

        Siivousfirman nyt vaan täytyy laskuttaa se vaikkapa 35:- tunnilta..laskepa, paljonko siitä jää firmalle viivan alle kaikkien kulujen jälkeen? Voinpa kertoa, että puhutaan muutamasta eurosta..ja niillä muutamalla eurolla maksetaan sitten kaluston uusimiset, uuden henkilökunnan koulutukset jne jne.. yhden siivoojan se 7;. tuntipalkka kustantaa sille firmalle noin 18;- , tehdyltä tunnilta. Ja muita pakollisia kuluja ja menoja on vaikka kuinka paljon..


      • samakaveri2
        firma 155 kirjoitti:

        Siivousfirman nyt vaan täytyy laskuttaa se vaikkapa 35:- tunnilta..laskepa, paljonko siitä jää firmalle viivan alle kaikkien kulujen jälkeen? Voinpa kertoa, että puhutaan muutamasta eurosta..ja niillä muutamalla eurolla maksetaan sitten kaluston uusimiset, uuden henkilökunnan koulutukset jne jne.. yhden siivoojan se 7;. tuntipalkka kustantaa sille firmalle noin 18;- , tehdyltä tunnilta. Ja muita pakollisia kuluja ja menoja on vaikka kuinka paljon..

        Tottakai pitää laskuttaa. Ongelma on vaan se että koko yhtälö on täysin mahdoton. Jos siivousfirma laskuttaisi 70e tunnilta, siivoaja saisi sen vaikkapa 15e tunnilta niin varmasti löytyisi työntekijöitä,

        mutta koska asiakkaat haluavat maksaa sen minimin, siivousfirmat eivät voi nostaa hintaa koska kukaan ei sitä maksa ja katteet ovat olemattomat, niin yhtälö on yksinkertaisesti mahdoton. Lisäksi katteiden takia siivousajat vedetään minimiin, joka entisestään karkoittaa henkilökuntaa.

        Sen takia tulee olemaan nyt ja tulevaisuudessa ongelmia saada osaavaa henkilökuntaa, mielestäni ainoa järkevä tapa siivota on hankkia se kokemus jostain siivousfirmasta ja aloittaa sitten yksityisyrittäjänä. Pääoma mitä pitää kalustoon laittaa on aika pieni ja taskuun jää jotain muutakin kuin nappeja.


    • fftfgbnyu

      Kyllä 35€/h hinnalla voi maksaa hyvin yli 10€/h palkkaa. Palkan sivukulut vie sitten 6€, alvit n. 8€, sitten matkakulut ja muut kustannukset mitä siivouspalvelun tuottamiseen liittyy. Ei siitä lopulta monen euron katteita jää, jos palkka on asiallinen ja verot maksettu yms. Tästä keskustelusta syntyy vähän sellainen mielikuva siivouspalveluyrityksistä, siivoojista ja asiakkaista, että en haluaisi olla kenenkään kanssa missään tekemisissä. Olen ilmeisesti töissä jossain maailman mahtavimmassa siivousalan yrityksessä, sillä viihdyn tosi hyvin, minulle maksetaan kunnollista palkkaa, työnantaja on fiksu ja asiakkaat tyytyväisiä.

      Osaavat siivoojat, vaihtakaa työpaikkaa jos meno ei miellytä. Asiakkaat vaatikaa sellaista laatua mitä olette tilanneet (realisti kannattaa silti olla), vaihtakaa palveluntarjoajaa kunnes löydätte hyvän.

      • jämptisti

        Suurin osa kotisiivusfirmoista kyllä maksaakin sen yli kympin tunnilta työntekijöilleen.. unohdit muuten tuosta yhtälöstä sairastamiset, lomat yms, jotka kyllä se työnantaja joutuu maksamaan katteistaan - kuten myös verot, vakuutukset jne jne jne.. eli sillä työnantajalla on kuluja, joita se työntekijä ei osaa eikä malta laskea vaan tuijottaa kateellisena siihen työnteettäjän maksamaan korvaukseen. Suosittelen kaikille näille ' kateellisille' työntekijöille oman pikku siivousfirman perustamista ja homman kokeilemista palkatuilla työntekijöillä..eiköhän se kateus karisisi aika äkkiä..Työhän on sinänsä helppoa ja kohtuullisen kevyttäkin nykyvehkeillä ja - aineilla jos vaan hommansa osaa - ihan verrattavissa johonkin konttorihommaan myös palkan suhteen - lisäksi itsenäistä työtä, jossa jäljen näkee heti..On ilman muuta selvää, että työnantaja haluaa työn tehtävän ripeästi ja hyvin - muuten homma ei kannata eikä niitä töitä ole sitten edes tarjota. Työ on työtä - ja se työ laitetaan narikkaan kun kotiin on päästy, mutta niin kauan kun on työpanoksensa myynyt niin se työaika on sen työnantajan ja silloin tehdään niin kuin sovittu on..


    • Anonyymi

      Asiakkaat eivät yleensä halua maksaa laadusta joten yleensä tuotetaan huonolaatuista tavaraa/palvelua mahdollisimman halvalla koska sitä asiakkaat haluavat. Pätee ihan kaikkeen esim. asunnot ovat nykyään virolaisten ja puolalaisten tekemiä ala-arvoisia pahvilaatikoita. Tämä toiminta tekee joistakin tuotteista/palveluista aikalailla ostokelvottomia. Ainakaan itse en kykene ostamaan sellaista paskaa mitä nykyään tuotetaan koska sillä ei tee mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2092
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1905
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe