Takaluukun avaus

lukko

Megane 2001 5-ovinen 1.6, takaluukun avaus lakkasi toimimasta, siis lukko ei aukea. Onko kellään kokemusta vastaavasta viasta ja onko hankala korjata?

5

8045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Relluman

Itsellä vastaavassa tilanteessa laitoin lukon auki asentoon ja painoin väkisin napin vasemmasta reunasta (jossa painotappi sijaitsee) luukun auki. Ei muuten mene enää kiinni jos aukeaa. Ei ole ehkä kovin suositeltava konsti avata väkisin, voi mennä jotain rikki, mutta näin itse tein.

Kävin asken kurkkaamassa peräkonttiin takapenkkejä kallistamalla ja voisi olla että pienemmillä vaurioilla selviäisi jos irrottasi takaluukun sisäreunaa peittävän muovin (joka tapauksessa irroitettava että pääsee lukkoon käsiksi). On kiinni kolmella torx-ruuvilla, kaksi yläkulmissa ja yksi siinä missä sulkemista varten kädelle syvennys, sitten on vielä muoviklipseja jotka irtoavat kun nykäisee muovia.

Jos saat muovin irti niin huomaat miten lukitus toimii, moottori liikuttaa tappia joka menee reikään kun on lukossa. Kun pääset moottoriin käsiksi niin katso yrittääkö se liikuttaa tappia kun painat kaukosäätimestä ovia auki ja kiinni. Itsellä lukossa olevat muoviosat olivat kuluneet, mutta selvästi näki että moottorille tuli sähkö ja se yritti toimia. Itse korjasin lukon terävällä veitsellä muovinjäysteet poistaen ja takaisin paikalleen, laitoin vielä silikoniöljyä että liikkuisi helposti. Hyvin on toiminut sen jälkeen pari vuotta.

Selvitä onko vika moottorissa vai moottorille tulevassa ohjauksessa. Takaluukun keskuslukitusmoottori on mielestäni helppo vaihtaa, mutta jos ongelma on siinä että moottori ei saa sähköä voi vika olla hankalampi korjata.

PS. Tarkasta samalla painonapin lukituksen kunto, itsellä lensi koko painonappi jousineen kun lukitus petti, onneksi auto oli parkissa. Merkkiliike tarjosi painikepakettia n. 150€ hintaan, itse korjaisin 0,15 € o-renkaalla.

• lukko

Näin varmaankin kannattaa toimia. Hattuhyllyä ei taida saada kovin helposti pois, jos luukku on kiinni? On vähän pimeä ja ahdas paikka työskennellä.

• takaluukun poijat

luukun saa auki kun menet takakonttiin ja painat lukossa olevaa muovista valkoista osaa sivulle päin niin ei tarvitse kontissa heilua

• takaa ja sisään

Vähän hitaalla käyvät renaultmiehet. No ehkä nimim "lukko" on viihtynyt takakontissaan nämä vuodet...

• joke

Moi, minä sain täältä netistä tosi hyvän vinkin että kun ei kuulu mitään kun avausmekanismia lipsuttaa niin nähtävästi johto on poikki, joten haitarikumi irti ja johtoja nykimällä tuli vastaan katkennut johto, sen vedin ulkopuolelle kumin ja liitin pikaliittimellä ja sitten eristysnauhalla haitarikumin päälle ja pelaa kun junan vessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      5
      2452
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe