Kannoin tänään taimet semmoiseen vaatekaapin kokoiseen minikasvihuoneeseen. mahtavatkohan paleltua kun uhkailevat että saattaa yöllä käväistä pikkuisen pakkasella? Alimmaiseen kerrokseen en jättänyt mitään kun sieltähän se kylmä nousee. Taimet ovat siis tomaatteja, paprikaa, chilliä ja joitakin kukan taimia. Ahkeratliisat jätin vielä sisälle sekä varmuudeks muutaman tomaatin ettei kaikki mene jos käy hullusti. Mutta kuinka kovaa pakkasta tuo ohut muovi voi pidellä? Pohjassa on kyllä styrokslaatikko.
Paleltuuko??
4
863
Vastaukset
- taimikasvattaja
En henkilökohtaisesti ainakaan uskaltaisi jättää ulos. Ei kai se pakkasta pidä jos siinä on vaan se muovihuppu?
Jos sen kaapin käärisi paksusti harsoon vielä? Vaikka järkevintä varmaan olisi tuoda ne taimet yöksi sisälle ;)- Maritta2
Tomaatit ym. pitää ensin karaista, jotta ne kestäisivät suurta lämmön vaihtelua. Siis sisään ja ulos sään mukaan ja pientä lämpöä päälle kasvihuoneeseen, jos sinne jätetään karaisunkin jälkeen, siis puhaltaja ohjelmoituna, kun lämpö laskee määrättyyn asteeseen. Veikkaan, että taimesi ovat entisiä, jos pakkanen tulee.
- piu pau
Nyt on vielä yö pakkasia,ei se kasvihuoneen muovi
suojaa kylmältä,päivällä jos aurinko paistaa niin
siellä muovihuoneen sisällä on monta astetta läm-
pimämpää kun ulkoilmassa,mutta yöllä ei aurinko
lämmitä ja kasvihuone kylmenee nopeasti yhtä kyl-
mäksi kun ulkoilman lämpötila on,ja saat sanoa
taimillesi heippa.
Jos on pilvinen päivä niin siellä muovihuoneessa
ei ole sen lämpimämpää kun ulkoilmassakaan,paitsi
että sinne sisälle ei pääse tuuli.Ja nyt on vielä
päivisinkin usein vaan muutama plus-aste,ei se
ole tarpeeksi taimien kasvatukseen.
Minulla itsellä on muovikasvihuoneessa lämpöpu-
hallin jossa on termostaatti ohjaus,pidän siellä
kasvihuoneessa päivällä noin 15 asteen lämpöä ja
yöksi annan lämmön laskea noin 10 asteeseen,koska
luonnossakin yöllä lämpö laskee.Hyvin taimet on
viihtyneet,ne on olleet siellä kasvihuoneessa jo
maaliskuusta lähtien.
Jos sinulla on sellainen neljä kerroksinen kasvi-
hyllykkö jossa on muovihuppu,niin se on kyllä
niin pieni,että sinne ei kannata mitään lämmitin-
tä laittaa,ne on aivan liian tehokkaita laitteita
niin pieniin tiloihin ja lämpö nousisi liian kuu-
maksi siellä sisällä.
Minulla on neljän neliömetrin kasvihuone,ja läm-
pöpuhaltimeni pystyisi lämmittämään suuremmankin
kasvihuoneen,vaikka se lämpöpuhallin on pieniko-
koinen laite niin kyllä siinä tehoa piisaa.
Jos jätät ne taimesi yöksi sinne minikasvihuo-
neeseesi,niin peitä ne moninkertaisella hallahar-
solla,niin eivät niin helposti palellu.Mutta jos
yöllä on useita asteita pakkasta,niin en tiedä
riittääkö harsokaan suojaamaan tarpeeksi taimia.
Voithan tuoda taimesi aina yöksi sisälle.- vuokki
kaikille vastaajille ystävällisesti. kannoin sitten kasvini sisälle yöksi, ONNEKSI! Herään usein yöllä n.klo 4 ja olen katsellut että pakkasia on ollut jopa -3 astetta, ja mittari on kuitenkin aika ylhäällä. leijonankidat olen jo sinne yöksi jättänyt sekä purjot, hyvin ovat pärjänneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418