Kuinka kovaa pakkasta semmoinen ohut muovikasvihuone voi pitää loitolla? Laitoin taimet tänään sinne ja aika kova homma on joka ilta kantaa kaikki takas sisään. Uhkailivat että voi just käväistä joskus klo 06 -1 asteessa? Tomaatin taimetkin alkaa olla jo sen verran isoja että on riski katkasita ne kun kantelee edestakas.
paleltuuko???
9
2792
Vastaukset
- kalissa
Ei se muovi suojaa oikeastaan ollenkaan ja tomaatti kärsii periaatteessa aina kun lämpö menee alle 8 asteen.
Jos jätät, niin harsoa päälle ainakin.
Minä kannoin kaikki sisälle vaikka minulla on lämmitin kasvihuoneessa, mutta lupasi sen verran napakkaa pakkasta tänne päin etten ota riskiä. - Nokiko lari
75W hehkulamppua riittää pitämään lämpimänä. toinen pakkasen esto keino on vesiastiat. Vesi tarvitsee aikas paljon kylmää jäätyäkseen, esim 100 l vesisaavi kasvihuoneeseen ja pakkaskesto -5 astetta ulkona yli nollan kasvihuoneessa.
- mihin ohje
Jos mun kasvihuoneeseen laittaa kaksi 75W lamppua, niin se riittää lämmittään kahden asteen edestä. Oma kasvihuonee vaatii n. 100W/lämmitettävä aste. Nyt pistin kennomuovin lisäksi kuplamuovia ja sen kanssa 200W tarkoittaa, että on kolmeastetta ulkotilaa lämpimämpää _seinillä_. Mulla on asteen tarkkuudella se termostaatti, ettei tarvitse koko ajan pitää sähköä lämmittämässä.
Täytyy toisilla olla varsin hyvälaatuisia kasvihuoneita kun ne kaksi hehkulamppua riittää! Tai no oma kasvihuone on 10m2, mutta lämmitystarve ei kasva suoraan neliöiden mukaan.
Se mustaksi maalattu 200 litrainen vesiastia on hyvä siellä kasvihuoneessa. Sen kanssa pärjää pienemmilläkin lämmitystehoilla. Höyry vain nousee illalla lämpimästä vesiastiasta ;) - vuokki
mihin ohje kirjoitti:
Jos mun kasvihuoneeseen laittaa kaksi 75W lamppua, niin se riittää lämmittään kahden asteen edestä. Oma kasvihuonee vaatii n. 100W/lämmitettävä aste. Nyt pistin kennomuovin lisäksi kuplamuovia ja sen kanssa 200W tarkoittaa, että on kolmeastetta ulkotilaa lämpimämpää _seinillä_. Mulla on asteen tarkkuudella se termostaatti, ettei tarvitse koko ajan pitää sähköä lämmittämässä.
Täytyy toisilla olla varsin hyvälaatuisia kasvihuoneita kun ne kaksi hehkulamppua riittää! Tai no oma kasvihuone on 10m2, mutta lämmitystarve ei kasva suoraan neliöiden mukaan.
Se mustaksi maalattu 200 litrainen vesiastia on hyvä siellä kasvihuoneessa. Sen kanssa pärjää pienemmilläkin lämmitystehoilla. Höyry vain nousee illalla lämpimästä vesiastiasta ;)Ilmankostutin porisemaan sinne yöksi... mulla on niin pieni kasvihuone että ei sinne oikeen voi mitään lämmitintä laittaa. Sulaa vielä yönaikana koko huone.
- peitto
Olen jo monen vuoden ajan peittänyt kasvihuoneeni (lasinen) tuplaharsolla. ´Samalla saa varjostuksen ja kasvit eivät painu. Pakkanen pysyy loitolla ja jos oikein kylmää lupaa laitan kynttilöitä palamaan (ei sähkö mahdollisuutta). Hyvin on toiminut.
- ellluuuuu
Mikset laittaisi yön ajaksi vaikka kynttilää mökkiin palamaan ? Se tuo jo aika paljon lämpöä, olen itse käyttänyt.
- vuokki
kynttilääkin mutta silloinhan ovat kasvit jo tottuneet viileämpään. Nyt jätin leijonankidat ja purjot kasvihuoneeseen ja aremmat olen kantanut sitten sisälle. muutamasta tomaatitsta ehti silti paleltumaan muutama lehti mikä oli kiinni muoviseinässä. pakko se on vaan roudata ees taas.
- ihaa
sinne kasvihuoneeseen sitten voi viedä niitä taimia? Vuosi sitten pystytimme kasvihuoneen, joten olen ihan vasta-alkaja.
- Palanut...
Lueskelin tulostamiani keskusteluja vuodelta 2003 puutarha.net ? palstoilta, jossa pari kirjoittajaa oli onnistunut polttamaan kasvihuoneensa tuikku-roihu-ym kynttilöillä. Vain lyhdyn sisällä olevat kynttilät on turvallisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840