Miksi ahtoilma kuumenee?

Hollanteri

Miksi ahtoilma kuumenee turboahtimen läpi mennessään?

24

7117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Ilmaa kun puristetaan eli sen painetta nostetaan, niin ilma lämpiää. pV/T= vakio. Yhtälössä p= paine, V= tilavuus ja T= lämpötila kelvinasteina. Jos tuossa yhtälössä vaikkapa paine kasvaa, niin myös arvon T on kasvettava, jotta yhtälön arvo pysyy vakiona.
      Turbomoottoreissahan ongelma on poistettu välijäähdyttimellä ja kun imuilma viilenee, niin samaan tilaan mahtuu enemmän ilmaa ja samalla saadaan lisää happea palotapahtumaan.

      • ? ? ? ?

        Miksi lämpötilan pitää nousta.?

        Voihan paine esimerkiksi kaksinkertaistua jos tilavuus puolittuu ja yhtälö pitää paikkansa, vaikka lämpötila ei muuttuisi.


      • Ahtoilma
        ? ? ? ? kirjoitti:

        Miksi lämpötilan pitää nousta.?

        Voihan paine esimerkiksi kaksinkertaistua jos tilavuus puolittuu ja yhtälö pitää paikkansa, vaikka lämpötila ei muuttuisi.

        Jos paine kasvaa niin mikä sen tilavuuden puolittaa? Se kun ei ole varmaan edes teoriassa mahdollista. Tuolla kaavalla se menee ja ilma pakkautuu paineen alaisena ja lämmöt nousee.


      • niimpäs
        Ahtoilma kirjoitti:

        Jos paine kasvaa niin mikä sen tilavuuden puolittaa? Se kun ei ole varmaan edes teoriassa mahdollista. Tuolla kaavalla se menee ja ilma pakkautuu paineen alaisena ja lämmöt nousee.

        voiskos se niin yksinkertasesta syystä johtua että jos ja kun tässä puhutaan pakokaasuahtimesta niin siitähän virtaa saman hyrrän läpi myös pakokaasut. ja nehän on ainaki yleensä melko lämpösiä, jos ne vaikka lämmittäs sitä ahdinta ja se taas ahtoilmaa.


      • cp/cv
        Ahtoilma kirjoitti:

        Jos paine kasvaa niin mikä sen tilavuuden puolittaa? Se kun ei ole varmaan edes teoriassa mahdollista. Tuolla kaavalla se menee ja ilma pakkautuu paineen alaisena ja lämmöt nousee.

        Paine synnytetään ahtimella juurikin tilavuutta muuttamalla.

        Kaasun tilayhtälöt kuukleen ja sieltä isentrooppinen (adiabaattinen) muutos, niin asia toivottavasti selkiytyy.


      • ylä-aste fysiikkaa.
        ? ? ? ? kirjoitti:

        Miksi lämpötilan pitää nousta.?

        Voihan paine esimerkiksi kaksinkertaistua jos tilavuus puolittuu ja yhtälö pitää paikkansa, vaikka lämpötila ei muuttuisi.

        ilma koostuu atomeista, jotka lentelevät ympäriinsä. tälläkin hetkellä sinuunkin osuu lukematon määrä ilmassa poukkoilevia atomeja.

        kuvittele laatikko, jossa nämä atomit kimpoilevat..pienennä laatikon koko puoleen ja pidä atomien määrä samana: atomeja on sama määrä mutta tilavuus pienenee ja näitä "törmäyksiä" alkaa tulla useammin, koska laatikon tilavuus pienenee.

        joudut siis tekemään työtä ilmanpaineen nostamiseksi ja se työ nostaa ilmanlämpöä, koska ilma yrittää vastustaa paineenmuutosta.


      • mietiskelijä.
        ylä-aste fysiikkaa. kirjoitti:

        ilma koostuu atomeista, jotka lentelevät ympäriinsä. tälläkin hetkellä sinuunkin osuu lukematon määrä ilmassa poukkoilevia atomeja.

        kuvittele laatikko, jossa nämä atomit kimpoilevat..pienennä laatikon koko puoleen ja pidä atomien määrä samana: atomeja on sama määrä mutta tilavuus pienenee ja näitä "törmäyksiä" alkaa tulla useammin, koska laatikon tilavuus pienenee.

        joudut siis tekemään työtä ilmanpaineen nostamiseksi ja se työ nostaa ilmanlämpöä, koska ilma yrittää vastustaa paineenmuutosta.

        Jos siellä laatikossa atomit törmäilee ja lämpenee, niin miksi ne sitten jäähtyy vaikka paine olisi 200 baria(esim sukeltajan ilmapullo)
        Pullo kyllä lämpenee täytettäessä mutta tuon teoriasi mukaan sen pitäisi pysyä lämpimänä.


      • se on

        Asia on juuri noin.
        Kaavan paine on myös absoluuttinen eli normaalisti käytettyyn ylipaineeseen on lisättävä n.1bar, jotta saadaan abs paine, jos joku haluaa laskea.


      • tarkemmin
        mietiskelijä. kirjoitti:

        Jos siellä laatikossa atomit törmäilee ja lämpenee, niin miksi ne sitten jäähtyy vaikka paine olisi 200 baria(esim sukeltajan ilmapullo)
        Pullo kyllä lämpenee täytettäessä mutta tuon teoriasi mukaan sen pitäisi pysyä lämpimänä.

        ei siinä niin väitetty että se säilyy lämpimänä. Siinä sanottiin että tilavuudenmuutoksen aikana kehittyy lämpöä.Paine ei aiheuta itsessään mitään lämpöä.


    • bbv

      Asia on juurikin niin kuin mitä ketjussa on fysiikan termeillä selostettu. Se määrä ilmaa mikä kulkee (pakokaasu)lämpimän ahtimen läpi, ei ehdi siinä pakokaasuista johtuvasta lämmöstä juuri nousta. Eli se teoria on väärä. Ja kuumenee se imuilma mekaanisen (remmi)ahtimen läpi kulkiessaan ihan yhtä lailla.

      Mutta: oletko pumpannut polkupyörään ilmaa ihan perinteisellä käsipumpulla? Kokeile: se pumpun lähinnä pyöränrenkaan venttiiliä oleva pää kuumenee pumpatessa. Tai sitten otetaan vaikka jääkylmä rakennuskompressori ja käynnistetään se: kyllä muutaman kierroksen jälkeen alkavat sylinterinpäät lämmetä, nimenomaan sylinterinpäät eikä niinkään muut osat. Ja syy on koko ajan ihan sama: ilma kuumenee kun sitä puristetaan kokoon.

      Ja juuri tätä (turbo)ahdin tekee. Puristaa imuilmaa kokoon, jotta sitä menisi enemmän sylinteriin, jotta siellä voitaisiin polttaa enemmän polttoainetta, jotta saataisiin enemmän tehoa.

      • ML213

        Dieselin toiminta eli ilman puristaminen (1/20) nostattaa lämpötilan niin suureksi, jolloin polttoaineen syttyminen on mahdollista ilman kipinää.


      • ajattelematon

        Itsekin olen joskus painanut peukalolla polkupyöränpumpun ilmasuuttimen tukkoon ja pumpannut, selvästi ilma lämpenee, ja melko tehokkaasti tuossakin.
        Jos ei ole teoriaa lukenut, tai ei muista, niin tuollaiset käytännön kokeet, esimerkit ovat paikallaan.

        Itsekin ajattelin ensimmäisenä, että imuilma kuumenee suurimmaksi osin kuumien pakokaasujen seurauksena, mutta nähtävästi se ei sittenkään noin ole.

        Täällä voi jopa käytännössä viisastua.
        Joskus kun lukee kysymyksiä ja vastauksia, tahtoo vastaukset olla hyvin paljon toisistaan poikkeavia, jos itsellä ei ole ennestään minkäänlaista tietämystä, saattaa olla ymmällään, mikä on totuus.

        Tässäkin kysymyksessä olisi kiva tietää prosentteina, paljonko imuilma lämpenee paineen seurauksena ja minkä verran kuumien pakokaasujen, niiden lämmittämän turboahtimen seurauksena.


      • ajattelematon
        ML213 kirjoitti:

        Dieselin toiminta eli ilman puristaminen (1/20) nostattaa lämpötilan niin suureksi, jolloin polttoaineen syttyminen on mahdollista ilman kipinää.

        mutta, taas tuli mieleen seikka.
        Puristustahti ottaa oman tehonsa, niin dieselissä kuin ottomoottorissa.
        Eiköhän mäntämoottoria voisi toteuttaa ilman tuota omalla voimalla tapahtuvaa puristusta, paineilma johdettaisiin palotilaan painesäiliöstä, joka olisi kompressorilla tankattu.
        Ja kyllähän herkemmin syttyvä polttoaine syttyy vähemmässäkin paineessa, mutta ilmeisesti tuottaisi energiaa vähemmän mitä tuohon puristukseen menee. Jotta nähtävästi puristukseen kuluva energia saadaan takaisin palotapahtumassa kun se tapahtuu korkeamman paineen alaisena.
        Nuokin ovat tietysti sitä fysiikkaa, teoriaa jota en ole niin tarkkaan lukenut, enkä muistakaan.


      • pytyn koko
        ajattelematon kirjoitti:

        mutta, taas tuli mieleen seikka.
        Puristustahti ottaa oman tehonsa, niin dieselissä kuin ottomoottorissa.
        Eiköhän mäntämoottoria voisi toteuttaa ilman tuota omalla voimalla tapahtuvaa puristusta, paineilma johdettaisiin palotilaan painesäiliöstä, joka olisi kompressorilla tankattu.
        Ja kyllähän herkemmin syttyvä polttoaine syttyy vähemmässäkin paineessa, mutta ilmeisesti tuottaisi energiaa vähemmän mitä tuohon puristukseen menee. Jotta nähtävästi puristukseen kuluva energia saadaan takaisin palotapahtumassa kun se tapahtuu korkeamman paineen alaisena.
        Nuokin ovat tietysti sitä fysiikkaa, teoriaa jota en ole niin tarkkaan lukenut, enkä muistakaan.

        Laskeppa pikaiseen mitä tuollainen 300kmn päivän ajelut vaativat ilmaa ja kuinka paljon tarvitaan sen tuottamiseen energiaa ja siten että paineenalennuksen jälkeen on koko matkan riittävä paine käytettävissä. Mahtaa muistuttaa paineilmasäiliötä pyörillä ja painoa monta tonnia...


    • Pottu

      Laskin tuossa että, ilman lämpötila nousisi nollasta celssiusasteesta, n.80 celssiusasteeseen, jos paine nostetaan ilmakehänpaineesta n.2bar:in (abs).

      • -seurailija-

        T2 = T1 (p2/p1)^(k-1/k)

        Taitaa olla 60 astetta


      • -seurailija-
        -seurailija- kirjoitti:

        T2 = T1 (p2/p1)^(k-1/k)

        Taitaa olla 60 astetta

        Potenssi piti olla (1-1/k), ei (k-1/k)

        Sorry


      • Pottu
        -seurailija- kirjoitti:

        T2 = T1 (p2/p1)^(k-1/k)

        Taitaa olla 60 astetta

        Jep, jäi lämpötiloista adiabaattivakio ottamatta pois..


    • Nimittäin Turbo

      On pakosarjassa kiinni!

      Moottorin käydessä syntyy kuumaa kaasua " pakokaasua"!!!

      Ahdin lämpeää juur siks kun se pakokaasu kiertää sen läpi!

      Ahtimessa on myös se paineen tekevä puoli kans.

      Ja jollei joku kyrpä nyt ymmärrä että metalli johtaa lämpöä melko hyvin niin selitelköön tota lämpenemistä paineen nousulla tai vaikka KUUN VETOVOIMALLA!!!

      On täällä idioottia porukkaa ja typeriä kysymyksiä!!!

      Saatanan TEINIKOROLLA tolvanat, yrittäkää edes. Ajatella joskus!!!

      • hieman asiaakin

        Pääosa lämmöstä tulee em. paineennousun vuoksi.
        Tutustu vaikka jääkaapin toimintaa, jossa homma toimii vain nurinperin...
        Toki jotain johtuu rungonkautta jne.

        Oletko perehtynyt miksi turboahtaminen on parempi tapa kuin mekaaninen ahtaminen? No siksi että siinä hyödynnetään sitä kuumaa pakokaasua eli muutetaan lämpöä imupuolella paineennostoon, pelkällä (kylmällä) pakokaasun paineella ei paljon turbosta olisi iloa. Mekaanisessa ahtimessa taas ryövätään osa tuotettua akselitehoa ahtimen pyörittämiseen, eli hyötysuhde huonompi.


      • hieman vielä
        hieman asiaakin kirjoitti:

        Pääosa lämmöstä tulee em. paineennousun vuoksi.
        Tutustu vaikka jääkaapin toimintaa, jossa homma toimii vain nurinperin...
        Toki jotain johtuu rungonkautta jne.

        Oletko perehtynyt miksi turboahtaminen on parempi tapa kuin mekaaninen ahtaminen? No siksi että siinä hyödynnetään sitä kuumaa pakokaasua eli muutetaan lämpöä imupuolella paineennostoon, pelkällä (kylmällä) pakokaasun paineella ei paljon turbosta olisi iloa. Mekaanisessa ahtimessa taas ryövätään osa tuotettua akselitehoa ahtimen pyörittämiseen, eli hyötysuhde huonompi.

        Katoilla pikimiehet käyttää tunnetusti runsaasti nestekaasua, kun laittavat uutta huopaa.
        No miten se liittyi asiaan, siksi kun nuo pullot jäähtyvät kesähelteestä ja auringonräkityksestä huolimatta ja jopa huurtuvat/jäätyvät ja kaasun kehittyminen alkaa heiketä, eli ihan saman lain mukaan paineen laskiessa lämpötilakin laskee.


      • Sinäpä vasta

        ..oikein tietävä kaveri olet!!! Ettäkö oikein pakokaasut kuuman ahtimen kautta pelkästään lämmittää ahtoilmaa!!!


    • siellä koulun

      fysiikan tunneilla pitää korvat auki, eikä
      pelata vaan jätkänshakkia

    • Dieselmoottorin periaate perustuu korkeaan ja nopeasti puristettuun paineeseen jolloin ilman lämpötila nousee niin korkeaksi että dieselöljy syttyy räjähdysmäisesti. Sama ilmiö tapahtuu myös kompressoreissa eli ilma lämpenee nopeasti.

      Lämpenemisilmiö on helppo testata kotimenetelmilläkin eli jos on vaikka polkupyörän ilmapumppu saatavilla niin nopeasti pumppaamalla muutamia kertoja niin että sulkee tuloreiän sormella on huomattavissa lämpenemistä.

      Turbossa lisäksi lämpöä johtuu myös pakosarjan kautta jolloin vaaditaan voiteluöljyltäkin paljon esim. karstoittumisen suhteen.

      En ole enään kovin aktiivinen autotekniikassa mutta pidin autokorjaamoa itsenäisen yrittäjänä 90-luvulla mutta en pidä mahdottomana jos vaikka joskus vielä aloittaisin jenkkiautoharrastuksen kun tuota tilaakin olis ja vehkeet.
      http://koti.mbnet.fi/rauno2/Pihapiiri/verstas/IMG_3562.jpg

      Jotain on tullut kuitenkin rakennettuakin ja pelkistä romuista.
      http://koti.mbnet.fi/rauno2/autokuvat/Monsteri/EPSN2430.jpg

      Ja se jopa toimii
      http://personal.inet.fi/perhe/videot/video/monsteri.wmv

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe