keittiön suunnittelu

Kokki

Missä vaiheessa ja kenen toimesta olette suunnitelleet keittiön uudisrakennukseen. Suunnitelmathan pitäis olla ennen LVIS-suunnittelua, mutta itse keittiötä ei tarvitse kuin reilun vuoden päästä.Vinkkejä kaivataan

5

1087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piirtäjä laittaa

sen tiskipöydän oikealle seinälle ja pohjakuvan perusteella tehdään sähkö- ja lvi-suunnitelmat.

Eli syytä tietää jo tilausvaiheessa jos poiketaan talokirjan mallikuvasta.

• ammattilainen avuksi

Itse suunnittelin perusasiat ja keittiömyyjän kanssa hiottiin suunnitelma loppuun. Pohja pitää olla valmiina ennen kuin vedetään sähkö- ja vesiputkia, ettei ole sitten viemärin paikka siinä, mihin halutaankin ruokapöytä...

Itse suunnitellen tietää parhaiten, kuinka paljon on kippoa ja kulhoa, joille pitää löytyä säilytystilat. Ja tykkääkö pitää paraatikipot esillä, vai riittääkö kaikille astioille samanlaiset umpikaapit. Itse myös tietää oman keittiönkäyttötyylinsä. Ei siinä ihmeitä tarvita, jos keittiössä kiehautetaan aamukahvit ja iltateet. Mutta jos siellä kuluu enemmän aikaa, niin pitää toimintojen olla joustavat. Omaan tyyliin sopivat.

Jos epäilyttää, niin kannattaa mennä jo hyvissä ajoin keittiömyyjän juttusille. Valinnat kaapinovien ulkonäöstä tai välitilalaatoista voi tehdä myöhemminkin, mutta ne kaappien paikat ja sisukset voi olla hyvä päättää ajoissa (ja sisuksilla tarkoitan, esim. minne laitetaan astiakaappi, mihin alakaappeja ja mihin taas laatikostoja - ne hidastimet sun muut hörhelöt ehtii sitten pohtia myöhemminkin).

• molempiin

taloihin. Molempiin keittiö suunniteltiin jo ennen rakennuslupapiirosten tekoa, mutta viimeisteltiin tilausvaiheeseen eli n. 6kk ennen muuttoa. Mutta toki voi käyttää myyjääkin apuna jos ei itsellä mielikuvitus riitä. Muistettavia ongelmakohtia:

- reunat: muista jättää muutama sentti että ovi mahtuu avautumaan (aukon voi sitten peittää listalla)
      - ovien avautumissuunta
      - ei liian leveitä laatikoita - 80cm alkaa jo olla raskas kun on täynnä isoja lautasia

• kädentaitaja

Kun oman perheen kesken määrittelimme tarvitsemiamme tiloja, silloin tehtiin karkea tilasuunnitelma keittiöstäkin. Sitten speksit arkkitehdille. Arkkitehdin kanssa pyöriteltiin suunnitelmia muutama kierros, jotta saimme tarvitsemamme tilat ja kokonaisuus pysyi toimivana. Keittiön suunnitelma oli toimittajaa vaille valmis rakennuslupakuvien kanssa saman aikaan.

• Rauno Kangas

...jos jo lupakuvissa olis lopullinen keittiö. Silloin LVIS-suunnittelijoillakin olis todennäköisemmin oikeat kuvat suunnitelmiensa pohjana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      25
      3730
    2. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      540
      2722
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      53
      2280
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      212
      2251
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1749
    6. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1529
    7. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      52
      1501
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1389
    9. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1241
    10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1194
    Aihe