Voiko työnantaja antaa potkut epilepsian takia?

joku

Eli minulla on seuraava ongelma:

Minulla on lapsena ollut epilepsia,
poissaolokohtauksia jotka lääkityksellä saatiin sitten kuriin.
Söin lääkkeitä vuosia ja kun lääkitys lopetettiin, oireita ei ollut vuosiin.
nyt viime aikoina on ollut kouristelua,
joka on saattanut jatkua puoli tuntia.
ja ennen sitä kouristelua olen kirkunut,
sehän on yksi ison kohtauksen oire.
Sitten lihakset jotenkin nykii ja jotenkin silmät räpsyy, jne.


ongelma on se, että työnantajani aikoo sanoa minut irti tämän takia.
Perusteluna kuulemma on se,
että en ole sanonut töissä olevani epileptikko (sain siis kohtauksen kerran töissä ja pomoni ja työkaverini saivat tietää silloin)
Lääkäri sanoi, että jos olisin mennyt sanomaan, työhaastattelussa, että minulla on epilepsia, olisin valehdellut, koska kuulemma sain tämän taudin uudestaan tai sitten se oli oireettomana, sillä kun lääkitykseni lopetettiin, niin epilepsiasta ei näkynyt merkkiäkään.


Voiko tämä olla laillista? Mitä voin tehdä?

14

1786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että sinulla

      on ollut lapsena epilepsia?
      Jos lääkäri katsoo ettet nyt ole soveltuva nykyiseen työhösi niin sitten sinulle voidaan katsoa jotain sinulle sopivaa työtä nykyisessä työapikassasi. Eri asia on sitten se, että jos sinulle ei sellaista, sinulle sopivaa työtä löydy.
      Niin, sairauden takia ei saisi kaiken järjen mukaan irtisanoa, mutta sen takia kyllä irtisanotaan, se on kylmä totuus.

      Oliko tuo mainitsemasi asia ainut perustelu?
      Saathan sinä neurologilta lausunnon, josta selviää että sinulla ei ole ollut pitkiin aikoihin epileptisiä kohtauksia, olet ollut lääkkeetön ja oireeton. Eli sen kaiken mitä lääkäri on sinulle sanonut, sen hän voi sitten kirjoittaa, saat siitä työnantajaa varten lausunnon.

      Onko nykyinen työsi sellaista että voisit sitä tehdä epilepsiastasi huolimatta?

      • Hugo.

        Sinällään siis lain mukaan sairaus ei ole irtisanomisperuste. Aiemmissa keskusteluissa Vilardo näköjään antoi tarkkojakin neuvoja.


    • Jaa"a

      vakituisessa työsuhteessa, ei voi, koska olet ollut ilman sairautta vuosia.

      • joku

        työsuhteessa, kerroin tulotarkastuksessa tilanteeni ja lääkärin mukaan pystyn kyllä jatkamaan työtäni, paitsi ehkä yövuoroja.
        Mutta sen ei pitäisi olla ongelma, sillä meillä töissä kaikkien muiden kanssa pystytään joustamaan vuorojen kanssa...


      • epilepsian takia
        joku kirjoitti:

        työsuhteessa, kerroin tulotarkastuksessa tilanteeni ja lääkärin mukaan pystyn kyllä jatkamaan työtäni, paitsi ehkä yövuoroja.
        Mutta sen ei pitäisi olla ongelma, sillä meillä töissä kaikkien muiden kanssa pystytään joustamaan vuorojen kanssa...

        Olen ollut itse samassa tilanteessa. Sain työssä kohtauksen ja pomo uhkasi potkuilla. Soitin liittoni lakimiehelle. Yksiselitteinen vastaus: sairauden takia EI VOI irtisanoa. Työnantajan on katseltava sinulle semmoisia hommia, joita voit tehdä epilepsiastasi huolimatta, jos nykyinen tehtävä ei onnistu. Jos jäät sairaslomalle, irtisanominen on mahdollista oltuasi sillä vuoden yhtäjaksoisesti. Silloinkin yleensä tulee kysymykseen sairaseläke.


      • joku
        epilepsian takia kirjoitti:

        Olen ollut itse samassa tilanteessa. Sain työssä kohtauksen ja pomo uhkasi potkuilla. Soitin liittoni lakimiehelle. Yksiselitteinen vastaus: sairauden takia EI VOI irtisanoa. Työnantajan on katseltava sinulle semmoisia hommia, joita voit tehdä epilepsiastasi huolimatta, jos nykyinen tehtävä ei onnistu. Jos jäät sairaslomalle, irtisanominen on mahdollista oltuasi sillä vuoden yhtäjaksoisesti. Silloinkin yleensä tulee kysymykseen sairaseläke.

        Nykyinenkin tehtävä onnistuisi ihan hyvin,
        mutta pomo ei silti tahdo jatkaa työsopimustani. Pomoni on vihjaillut syytä, ei tietenkään ole suoraan sanonut, mutta tuntuu siltä että pomoni asenne on tämä:
        "Työni on asiakaspalvelutyötä ja kohtaukseni pelästytti paikalla olevat asiakkaat,
        aiheuttaen huonoa mainosta meille" .

        Ja vaikka minua ei voisi irtisanoa,
        pelkään, että minua yritetään savustaa ulos....


      • Hugo.
        joku kirjoitti:

        Nykyinenkin tehtävä onnistuisi ihan hyvin,
        mutta pomo ei silti tahdo jatkaa työsopimustani. Pomoni on vihjaillut syytä, ei tietenkään ole suoraan sanonut, mutta tuntuu siltä että pomoni asenne on tämä:
        "Työni on asiakaspalvelutyötä ja kohtaukseni pelästytti paikalla olevat asiakkaat,
        aiheuttaen huonoa mainosta meille" .

        Ja vaikka minua ei voisi irtisanoa,
        pelkään, että minua yritetään savustaa ulos....

        Sanoisin, että ota Epilepsialiiton lakimieheen yhteyttä, mutta eihän sellaista edunvalvontaa siellä ole. Ehkä voivat kuitenkin antaa joitakin neuvoja. Ei todellakaan ole eka kerta ja jos savustamiseen työnantajasi alkaa, niin rankaksi se sun terveydelle käy. Sinänsä kyllä kannatan, että pistä kova kovaa vastaan.


      • joku
        Hugo. kirjoitti:

        Sanoisin, että ota Epilepsialiiton lakimieheen yhteyttä, mutta eihän sellaista edunvalvontaa siellä ole. Ehkä voivat kuitenkin antaa joitakin neuvoja. Ei todellakaan ole eka kerta ja jos savustamiseen työnantajasi alkaa, niin rankaksi se sun terveydelle käy. Sinänsä kyllä kannatan, että pistä kova kovaa vastaan.

        Pitää ottaa yhteyttä sinne. Ei ne saatana minusta niin helpolla pääse.


    • laittomasti

      Koska epilepsiasi oli välillä poissa eli kohtauksettomana myös ilman lääkitystä, työnantajasi toimii väärin. Sinun ei olisi tarvinnutkaan kertoa mitään menneestä epilepsiastasi, jos viimeisestä kohtauksesta oli kulunut väh. kaksi vuotta.

      Epilepsia voi puhjeta missä vain ja milloin vain. Näin ollen lääkäri on oikeassa, ei työnantaja. Pidä sinäkin puolesi työsuojelu-teemavuonna! Tunnen erään, jolla paniikkihäiriökohtaukset (oma diagnoosinsa)alkoivat yhtäkkiä hänen tietämättään yksittäisenä koulupäivänä. Vastaava tapaus on sinun epilepsiakohtaukset, koska välillä ne olivat poissa.

    • Anonyymi

      Minulle annettiin juuri porkut epilepsian takia Tampereen kaupungilta. Syy muistamattomuus.

      • Anonyymi

        Niin ei saa tehdä, se on varmasti laitoin irtisanominen. Onko sulla todistusaineistoa kuten sähköposteja, nauhoituksia jne? Tallenna kaikki ja vaikka ei olisi ota yhteyttä Työsuojeluun/ AVIIN.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sairaus itsessään ei saa olla irtisanomisperuste. Mutta jos sairaus on olennaisella tavalla ja pysyvästi alentunut pysyvästi eikä voi työnantajan mitenkään katsoo löytävän korvaavaa työtä, voi silloin irtisanoa. Nämä on kauhean tulkinnanvaraisia asioita. Silti karu totuus vaan on se, että sairaus itsessään on usein se oikea syy ja sitten keksitään syyt miksi irtisanotaan!

      lajijasuris

      • Anonyymi

        edittiä...
        Mutta jos työkyky on alentunut sairauden johdosta olennaisesti ja pysyvästi eikä voi nykyistä työtä enään tehdä eikä voi työnantajan...

        lajijasuris


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe