Liian pienen rengaspaineen haitat on kyllä hyvin kaikkien tiedossa, mutta mitä on seurauksena liian korkeista rengaspaineista? Esim. yli 3 barin paineet henkilöautossa, miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin tai kulumiseen?
Rengaspaine liian korkea?
38
30548
Vastaukset
- haitahannn
siitä on että silloinkin renkaat kuluu epätasaisesti, samoin kun jos on liian pienet. Riippuu tosin renkaastakin.
- haittaa??
Eikös tuo renkaiden epätasainen kuluminen johdu todellisuudessa ihan muista tekijöistä kuin ilmanpaineesta, mm.pyöränkulmat ym.? Usein joka paikassa keskikuluminen ja reunakuluminen selitetään ilmanpaineiden piikkiin, mutta sehän on ihan väärin. Tuo selitys toimi vielä ristikudosrenkaissa, mutta ei enää vyörenkaissa. Näin olen ainakin kuullut asiantuntijoiden kertomana.
- se johtuu niistä
haittaa?? kirjoitti:
Eikös tuo renkaiden epätasainen kuluminen johdu todellisuudessa ihan muista tekijöistä kuin ilmanpaineesta, mm.pyöränkulmat ym.? Usein joka paikassa keskikuluminen ja reunakuluminen selitetään ilmanpaineiden piikkiin, mutta sehän on ihan väärin. Tuo selitys toimi vielä ristikudosrenkaissa, mutta ei enää vyörenkaissa. Näin olen ainakin kuullut asiantuntijoiden kertomana.
paineistakin, usko pois. koitappa vaikka että laitat yhteen renkaaseen kilon verta ilmaa ja toiseen 3. ajat kummallakin vaikka 100 kilometriä.
- hesu.
haittaa?? kirjoitti:
Eikös tuo renkaiden epätasainen kuluminen johdu todellisuudessa ihan muista tekijöistä kuin ilmanpaineesta, mm.pyöränkulmat ym.? Usein joka paikassa keskikuluminen ja reunakuluminen selitetään ilmanpaineiden piikkiin, mutta sehän on ihan väärin. Tuo selitys toimi vielä ristikudosrenkaissa, mutta ei enää vyörenkaissa. Näin olen ainakin kuullut asiantuntijoiden kertomana.
minkähän alan asiantuntioita olet kuunnellut?
- Ohjekirja neuvoo
Liian korkean ilmanpaineen takia rengas ei "istu" tiessä kuten pitäisi, eli kulutuspinta ei ota tiehen koko leveydeltään oikealla tavalla. Tästä on haittaa mm. kaarreajossa ja jarrutuksissa. Märällä kelillä ajo on riskialttiimpaa ja on se sitä myös kuivallakin kelillä.
Reilusti korkeampi paine on tarpeen vain silloin, kun autoon lastataan maksimipaino. Isompi paine pitää renkaan ryhdissään ja ajo-ominaisuudet säilyvät hyvinä.- rengas tehtaiden ohj
no ohjekirjat antavat poikkeuksetta liian pienet paineet renkaiden kannalta. Ei nykyaikaisiin renkaisiin saa niin paljoa painetta että tartunta pinta-ala muuttusi ja se muuttuu vauhdin mukaan ja silloinkin paineen osuus vain pienenee.
Jos pysytään alle 3bar paineissa ja jossain 2,7-2,8 välissä niin ollaan oikeassa haarukassa keston, ominaisuuksien suhteen. Toki pienempi paine voi joissain autoissa tuntua mukavammalta, mutta se menee sitten taas mahdollisen epätasaisen kulumisen alueelle ja bensan kulutus kasvaa samalla.
- haitta
käsittääkseni liian korkeista rengaspaineista on, että auto tärisee enemmän kuoppaisella tiellä, koska rengas ei jousta sillä tavalla kuin jos paine on normaali.
- jepujeejee
Tosiaankin rengas joustaa vähemmän ja on epämukava.
En tiedä kuluuko kova rengas keskeltä, mutta kova rengas kuluu joka tapauksessa vähemmän, joten haitanneeko se jos kulutus keskittyy keskelle... - make
jepujeejee kirjoitti:
Tosiaankin rengas joustaa vähemmän ja on epämukava.
En tiedä kuluuko kova rengas keskeltä, mutta kova rengas kuluu joka tapauksessa vähemmän, joten haitanneeko se jos kulutus keskittyy keskelle...on tosiaan merkitystä renkaan kulumiselle eli liian vähän painetta kuluttaa rengasta keskeltä.
- osssss
make kirjoitti:
on tosiaan merkitystä renkaan kulumiselle eli liian vähän painetta kuluttaa rengasta keskeltä.
Ketonen tuulilasi lehdestä meinaa jotta liikapaine kuluttaa keskeltä.
- käytännössä koettua
jepujeejee kirjoitti:
Tosiaankin rengas joustaa vähemmän ja on epämukava.
En tiedä kuluuko kova rengas keskeltä, mutta kova rengas kuluu joka tapauksessa vähemmän, joten haitanneeko se jos kulutus keskittyy keskelle...kyllä on noloa jos takarengas menee vaihtoon kun keskeltä kuvio lähes hävinnyt ja reunoilla reilusti jäljellä ja eturenkaissa tasaisesti kuluneet renkaat. Näin kävi minulle kun käytin ohjekirjan ohjepaineita vuonna 1999 ja kyseessä oli nykyään ylenen. rengaskoko 205/55/16. Siitä lähtien olen käyttänyt paineita välillä 2,5-3 bar ja renkaat kuluvat tasaisesti.
- reilusti painetta
liian vähän painetta....ei se kyllä keskeltä kuluta vaan silloin reunoilta.
- itäsuomen iivari
Uskomukset elävät tiukassa, itsellä matalan kuorman paineet ovat 2.3 luokkaa ja täyden kuorman paineet 2.6 joita pidänkin aina vaikka yksin ajankin.
Äskettäin vaihdoin renkaat uusiin ja vanhat olivat niin tasaiseen kuluneet kuin rengas vain voi olla ja siis aina vähintäin ne Eco tai täyden kuorman paineet.
Haittana: Kovuus(tärinä karhealla)
Hyöty: Tasainen kuluminen, kestää paremmin ajaa kivetyksien yli ja säästää polttoainetta.Lisäetuna oikeat paineet valmiina kun tulee täysi kuorma yllättäen.
Edellisessä autossa(farmari)oli suuri ero taka-akselin paineissa kuorman mukaan(2.2-3.0), pidin aina ylipainetta yksinkin ajaessa eli 2.6-2.8 jolloin ajo-ominaisuudet tuntuivat olevan parhaimmillaan ja ajoin 3 settiä sileiksi ilman että KERTAAKAAN olisi ollut epätasaista kulumista.(takaa katsoen näytti että rengas on keskiosan varassa ilman kuormaa)
KAIKKI epätasaiset kulumiset joihin olen törmännyt viime vuosina, poislukien ohjauskulmien virheet yms. viat, ovat olleet alipaineista johtuvia.Pahimmillaan raskaan auton toista kesää ajetut renkaat aivan halkeilleet kyljistä, niin pahoin että renkaiden kausivaihtoon mennessä laskivat paineet pois räjähdysvaaran vuoksi ennen kuin ottivat halliin varastoon -TÄMÄ ON TOSI, niin halki olivat ja syynä vain ja ainoastaan, alipaineilla ajo !!!- järki käteen
jos parikautta ajetuissa renkaissa on halkeamia kyljissä, niin joko ne ovat todella vanhat, varastoitu väärin tai ajettu melkein tyhjinä.
Reilut paineet toimii lähes poikkeuksetta paremmin. - ikävä totuus
Ihmisiä ärsyttää kuulla, ettei korkeista rengaspaineista ole haittaa.
- itäsuomen iivari
järki käteen kirjoitti:
jos parikautta ajetuissa renkaissa on halkeamia kyljissä, niin joko ne ovat todella vanhat, varastoitu väärin tai ajettu melkein tyhjinä.
Reilut paineet toimii lähes poikkeuksetta paremmin.Tuossa tapauksessa oli ajettu alipaineilla, ammattikäytössä. Raskas auto ja pieni alipaine ei näy silmällä katsoessa mutta muutama milli "lutussa" normaalia enemmän ja paljon moottoritieajoa, siinä rengas muovaantuu muutaman kerran päivässä kun ajelee 120 vauhdilla vaikkapa 300 km.
Tuntuu mitättömältä mutta joka kilometrillä 2m vierintäkehällä rengas pyörähtää 500 kertaa, siihen kun lisää vaikka 500 kg painoa päälle ja helteen sekä ramppien kurvit, murjominen on aika rajua.
Jos otat yhden kiintopisteen renkaasta, se litistyy painosta ja palautuu keskipakovoimasta 150 000 kertaa tuolla 300 km matkalla, alkaa varmasti vaikuttaa jos on alipainetta. Huonoimmat muka ehjät mittarit joita olen käyttänyt(verrannut)ovat näyttäneet 0.4 pieleen.
Jos tälläisellä täyttää renkaansa alimpaan suositeltuun, vaikka 1.9bar paineeseen ja vielä hiukan kuumassa kelissä/kuumaan renkaaseen, hyvin äkkiä yön jäljiltä lähtiessä viileään aamuun mennään ensimmäiset kaarteet 1.3 - 1.4 paineella ja lämpimänäkin 1.5 bar eli aivan liiian tyhjällä.
Eihän suuri osa autoilijoista edes tiedä omien renkaidensa paineita saati että niitä pitäisi muuttaa kuorman mukaan, siksi pidän eco tai täyden kuorman paineet aina.On sitten turvallista muidenkin lähteä ja vaikka ottaa täysi lasti ilman ongelmia. aina ei edes ole mahdollista tarkistaa ja muuttaa paineita.
- 262624
Pito heikkenee selvästi kun lisää rengaspainetta, eli ei se epämukava tärinä ole ainoa haitta. Oman auton suositukset ovat 2.2 bar, kerran rengasliikkeessä laittoivat tasapainotuksen yhteydessä 3 bar. Yllätyin kuinka huono pito silloin oli, sain nastarengaat lukkiutumaan erittäin helposti märällä asvaltilla vaikken edes ajanut kovaa. Pieni ylipaine on vielä ok mutta jos on enemmän kuin 0,5 ylipainetta pito alkaa heikkenemään jyrkästi.
- paineet kohillaan
JOS joudut ottamaan yllättäen 4 henkeä kyytiin ja autosi takapyörien painesuositukset ovat vaikkapa vajaan kuorman 2.2:stä täyden kuorman 3.2:een ja joudut väistötilanteeseen täydellä kuormalla, matalilla paineilla... homma alkaa olla paketissa renkaan taittuessa ensimmäisessä väistössä, ilman hallintajärjestelmää tuskin palautuu.
Kova rengas ei juurikaan aiheuta ongelmia MUTTA allekirjoitan edellä kertomasi talvirenkailla, jonkin verran vaikutusta lienee pitoon mutta silloinkin pidän max. paineet 0.2 ja ajan sen mukaan ! Silti voin ottaa täyden kuorman ja pakkasen kiristyessä paine ei edelleenkään laske alle suositusten(pakkasen vaikutus luokkaa 0.1bar/10 astetta)
En toki minäkään laita ylipainetta, tuntuman mukaan olen päätynyt auton suositusten ylärajoille(talvella 0.2) mutta alipaineella en aja koskaan ! - järki käteen ja jne.
tuossa tapauksessa nastarenkaissa sopiva olisi 2,5bar.
Pitää muistaa että talvikumi on hieman eri asia, ja usen korkeampi profiilinen ja kapeampi kuin kesäkumi. - yllättynyt
Kävin rengasliikkeessä vaihdattamassa uudet kesärenkaat Primeraan ja oikeat paineet olisivat olleet edessä 2.2 bar ja takana 2.0 normikuormalla. Liikkeessä olivat asenatajat laittaneet kaikkiin renkaisiin 2.85 bar. Ihmetyttikin renkaiden "pulska" ulkonäkö ja parin päivän kuluttua kävinkin huoltoasemalla laittamassa oikeat paineet renkaisiin.
- nimismiehenkihara
Miksi ylipäätään renkaissa on ilmaa, jos niiden tarkoituksena on olla kovia ja energiaa säästäviä. Aikoinaan hevoskärryjen pyörissä oli metallivanteet tietävasten, jonka jälkeen tuli ilmatäytteiset kumirenkaat. Ollaanko palaamassa kovakumipyöriin jolloin vierintävastus olisi mahdollisimman pieni. Millaisia renkaita suositellaan hiekkateille, nykyaikaiset renkaat tuntuvat hiekkatiellä melko epämukavilta. Olisiko saatavilla esim venäläisiä "soratierenkaita ken tietää.
- 3335555
Pito heikkenee, tienpinnasta välittyvä tärinä lisääntyy ja melu lisääntyy selvästi ylipaineen mukana. Esim jos suositus 2,2, heikomman pidon, suuremman tärinän tienpinnasta ja korkeamman melun huomaa jo 2,6 paineilla. Polttoaineenkulutuksessa en ole havainnut minkäänlaista eroa suosituksen ja 0,2-0,4 ylipaineen välillä.
Laitan 0,2 ylipaineen ihan sen takia ettei lämpötilanvaihtelujen takia mene alle suosituksen. Suuremmilla ylipaineilla vain haitat lisääntyy, ei hyödyt. Mahdollisesti renkaan kulumisen kannalta voi pieni ylipaine olla hyväksi veltot talvirenkaan rungot tuntuvat hieman jäykemmiltä mutka-ajossa.- 66456464
Ajan kesät-talvet 0,4 bar ylipaineella 2,2->2,6, yleensä todella kevyellä autolla. Ei huomaa ainakaan mitään negatiivista eroa ajotuntumassa, päinvastoin. Auto rullaa paremmin ja renkaat kuluu tasaisesti. Mittailen aina muutaman kuukauden välein saksalaisella flaig mittarilla josta täälläkin on ollut joskus keskusteluketju. Hyvä investointi jos pitää rengaspaineet tärkeänä ja haluaa vertailla niiden vaikutusta. 3bar:n kokeilu toi huomattavasti enemmän tärinää ja rengasmelua. Juttuhan on varmasti hyvinki auto- ja rengaskohtainen.
- uskomuksetVSkokemus
Taas nerot tietäjät puhuvat, voihan kiesus mitä mestareita.
- Cruzeideri
Talvella laskin paineita, jotta pito paranisi. Ja parani. Nyt kevään tullen ajattelin taas nostaa, kun talvipitoa ei enää tarvita, oviaukon tarran mukaan 2,2-2,7 on väli autolleni. Yllätyksekseni, kai lämmenneen sään takia paineet olivat jo 2,5 kaikissa neljässä. No laitoin eteen 2,7. Ensituntumalta asfaltti alkoi hieman jyristämään. Taidan palauttaa 2,5:een, ellen 2,3-2,4.ään asti.
Luulin tosiaan korkeampien paineiden hiljentävän kyytiä, mutta näemmä voi käydä päinvastoinkin. Tärkeät moottoritietestit vielä tekemättä.- Eitässämuuta
Mutu testauksillasi ei ole mitään arvoa. Muista se. Vain viralliset rengaspainetestit kelpaa ja niistäkin vain painotus arviosi käy sinulle.
- asijantuntiat
"Luulin tosiaan korkeampien paineiden hiljentävän kyytiä"
Mistä moisen väärinkäsityksen olet saanut? - Cruzeideri
Eitässämuuta kirjoitti:
Mutu testauksillasi ei ole mitään arvoa. Muista se. Vain viralliset rengaspainetestit kelpaa ja niistäkin vain painotus arviosi käy sinulle.
Ei kai, jos jostain löytyy pätevät tutkimukset aiheesta.. Toisaalta omalla kohdallani, omassa autossa, omilla renkailla ja samoja teitä ajaen perätysten, voi jo korvakuuloonkin luottaa.
Korkeampien paineiden hiljaisuuden luulin olevan fakta ihan vaikka nettihakujenkin perusteella. Jos kyseessä onkin harhaluulo, niin hyvin yleinen sellainen. Ehkä kyse siitä, että liian matalat paineet meluisammat, mutta tuntuisivat siis myös liian korkeat pitävän ääntä.
Itse järkeilin, että korkeamman paineen myötä kaventuva kosketusalue hiljentäisi melua.
- aloittelevaviinimaisteri
Omassa autossani on suositus 2,2-2,4 ja keväällä laitoin `vahingossa 2,8 b ja ihmettelin kuinka meluisaa kyyti oli ja aloinkin katsastamaan uusia renkaita alle vaikka kulutuspintaa on vielä 2,2-2,4 mm renkaissa. No, laitoin sitten eilen suosituksen mukaiset paineet 2,35 eteen ja 2,3`taakse ja autoni muuttui huomattavasti hiljaisemmaksi ja muutenkin miellyttävämmäksi ajaa.
Ottakaa huomioon että paineet mitataan kylmästä renkaasta ja ne nousevat ajossa renkaan lämpenemisen seurauksena. En olisi ikinä uskonut kuinka suuri oli ilmanpaineiden merkitys rengasmeluun. Renkaat on Good Year ( effetet Grib tai jotain sinnepäin) - SäästäBensaaMaksaOsissa
renkaan ilmatila on myös osa auton jousitusta, tai pikemminkin se eturintama joka myös suojaa muita alustan osia iskuilta ja tärinältä. kovat renkaat = lyhytikäisemmät alustan osat. koiranluut ja pallonivelet käyvät kaupaksi liian kovien renkaiden käyttäjille tiheämmin kuin niille jotka pitäytyvät suositusten mukaisissa paineissa.
- aloittelevaviinimaisteri
Asiasta innostuneena mittasin paineet edestä 50 km ajon jälkeen ja oli noussut 0,1b edessä oli siis kylmänä 2,35 ja lämpöisenä 2,45 b. Kävin laittamassa kaikkiin renkaisiin suositellut 2,2 b ja ainakaan lyhyessä ajossa renkaat eivät tuntuneet paremmilta. Ajelen nyt näillä ja ehkä laitan 2,3 b kaikkiin renkaisiin niin ovat aamulla noin 2,25 b ja kovemmassa ajossa siellä 2,4 tuntumassa.
Joten ovat aina auton ohjeiden mukaisessa 2,2-.2,4 b
Hifistelyltähän tämä tuntuu, mutta taitaa olla parasta laittaa suosituksen keskiarvo niin on aina oikeat paineet oli sitten aamun koleaa tai hellettä, enemmän tai vähemmän kuormaa yms.....:)- NäinYleensä
Rengaspaineet on annettu kylmiin renkaisiin, 15 asteen lämpötilassa yleisemmin. Kymmenen astetta lämpimämpi keli nostaa painetta 0,1bar.
- aloittelevaviinimaisteri
Jep, paljon tuli tietoa rengaspaineista ja laitoin eilen kaikkiin 2,3b lämpötila oli 22 ja renkaat tuntuivat hyviltä. Eli suositus nomiajossa autooni 2,2 ja yli 160kmh vauhdissa ja vedettäessä jotain 2,4b . Puolet ajeluistani on vene tai peräkärry perässä ja toisen puolet ajelen taajamassa kevyellä kuormalla. Jonkinlainen kompromissi siis oli valittava. Myös mututuntuman mukaan 2,2b tuntui liian vähältä ja olivat hieman vetelän tuntuiset 2,35b oli hyvä pikkumatkoilla mutta kun paine nousi 2,45b renkaiden lämpenimisen tai ulkolämmön noustessa tuntui renkaat ehken kovilta ja hieman äänekkäimmiltä.
Parasta antia oli tajuta että paineita pitää muuttaa ulkolämpötilan mukaan, nyt kesällä tuo 2,3b on hyvä. Syksyllä ilmojen viiletessä pitää lisätä ilmaa lämpötilan mukaan. Toki tarkistan paineet pari kertaa kesän aikana- onneatielle
Sitten kun vielä lisätään pakkaan vaikkapa ajo-ominaisuuksien ja ohjattavuuden hienosäätäminen etu- ja taka-akseleiden välisillä rengaspaine-eroilla, onkin sinulla säätämistä.
- aloittelevaviinimaisteri
Kiitos, onnea aina tarvitaan. On rytistelty rattijuopon, peuran, ja muitten autojen kanssa yhteensä 4-5 kertaa ja onneksi säästytty pahimmilta henkilövahingoilta.
Nyt sain säädettyä renkaani mieleisekseni ja näissä pysyn :)
Olen ajanut yli neljännes vuosisadan ties millä paineilla ja olikin aika selvittää asia itselleni.
Tästä ketjusta on ollut apua ja nettiä muutenkin on tullut selattua.
Toivottavasti joku muukin asian kanssa pähkäilevä saa ketjusta vinkkejä. - Eemersus
Itellä ei ole tullut mieleenkään pitää allev3.5baria eemeli mesessä joks nurkassa. täys kuorma useasti . Kulutus pieni menee suoraan eikä vetele
- Laivurinpaperit
Jos mielestäsi e-mese menee suoraan niin et taida olla suuntavakaata autoa ajanutkaan...
- Anonyymi
Ajan aina ilman ilmaa renkaissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72518- 1211781
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391487Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231466Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1691308Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1571268- 1461260
- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531039