Mikä tutkinto KTM:n lisäksi?

Pest

Opiskelen tällä hetkellä KTM:ksi pääaineenani markkinointi. Kun olen käynyt katselemassa suomalaisten pörssiyhtiöiden johtokuntia, niin eipä siellä kyllä montaakaa kauppatieteiden maisteria ole. Nekin vähät kauppatieteilijät, jotka ovat raivanneet tiensä johtokuntiin istuvat yleensä talousjohtajan pallilla, joten heillä on tutkinto arvatenkin laskentatoimesta tai rahoituksesta. Minulle onkin iskenyt vakava pelko, että olen lukemassa itselleni melkoista "pilipali-tutkintoa", jolla ei ole juurikaan mahdollisuuksia edetä isojen firmojen ylimpään johtoon.
Kesken en aijo jättää, mutta olen alkanut pohtia, että jos lukisin vielä jonkin toisen tutkinnon tuon markkinoinnin KTM:n rinnalle. DI:hin tuskin on mahdollisuuksia, koska nuo matemaattisten aineiden opinnot jäivät varsin vähiin lukiossa. Toisaalta olen kyllä varustettu ihan hyvällä laskupäällä, vaikka se lyhyt matikka tuli aikoinaan luetua. Vaihtoehdoksi ovatkin siis seuloutuneet insinööri tai oikeusteiteiden maisteri. Kumpaa suosittelisitte ja miksi? Lienee sanomattakin selvää, että kun on 4-5 vuotta tahkonnut kauppakorkeaa, niin seuraava tutkinto pitäisi päästä jo suorittamaan työn ohessa. OTM on arvatenkin työläs ja tuskin onnistuu sivutoimisena opiskeluna. Insinöörinä saisi teknistä osaamista, mutta amk-tutkinto on kuitenkin aina vähä "class B"

Mielipiteitä?

15

7106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teekkari

      Olen suorittanut insinöörin tutkinnon AMK:ssa. Meillä ainakin oli aika paljon kursseja, joilla oli läsnäolopakko. Insinööritutkinto ei ole huono tutkinto, mutta tosiasiahan on, että "meitä" valmistuu liikaa. Toisena tutkintona mun mielestä kuitenkin varteenotettava vaihtoehto. Tutkinnon saa halutessaan aika nopeastikin kuntoon. Plussaa on se, että insinööritutkinnon voi muuttaa DI:ksi, kuten itse teen.

    • taaapero

      Vaikka lukisit 17 tutkintoa, on kuitenkin erittäin epätodennäköistä että päädyt suuren pörssiyhtiön johtokuntaan. Taidat olla 1. vuoden opiskelija tai vasta pykimässä kauppikseen, niillä sitä jaksaa vielä olla turhan suuret luulot itsestänsä..

      ja btw, ekonomitutkinto, erityisesti markkinoinnista todellakin on aikamoinen pilipalitutkinto

      • Pest

        ...oikeassa. Olen fuksi, mutta en mielestäni omaa liian suuria kuvitelmia oman urani tai omien kykyjeni suhteen. Kunnianhimoa minulla on, mutta olen silti kylmä realisti.

        En pidä johtokuntapaikkaa pörssiyhtisössä minään ehdottomana tavoitteena, vaan yritin tuolla esimerkillä vain kuvata sitä, että millä tukinnoilla liike-elämässä etenee ja millä ei. Diplomi-inssit tuntuvat jyräävän liike-elämässä, joten kauppatieteilijät voisivat minun puolestaniu lopettaa sen ainaisen teekkareiden väheksymisen.

        Keskusteltaisiinko nyt siitä, mikä tutkinto sopii KTM:n rinnalle ja mikä ei, vai haluaako joku vielä laukoa henkilökohtaisuuksia?


      • ......
        Pest kirjoitti:

        ...oikeassa. Olen fuksi, mutta en mielestäni omaa liian suuria kuvitelmia oman urani tai omien kykyjeni suhteen. Kunnianhimoa minulla on, mutta olen silti kylmä realisti.

        En pidä johtokuntapaikkaa pörssiyhtisössä minään ehdottomana tavoitteena, vaan yritin tuolla esimerkillä vain kuvata sitä, että millä tukinnoilla liike-elämässä etenee ja millä ei. Diplomi-inssit tuntuvat jyräävän liike-elämässä, joten kauppatieteilijät voisivat minun puolestaniu lopettaa sen ainaisen teekkareiden väheksymisen.

        Keskusteltaisiinko nyt siitä, mikä tutkinto sopii KTM:n rinnalle ja mikä ei, vai haluaako joku vielä laukoa henkilökohtaisuuksia?

        DI-tutkinto olisi kyllä sopiva tuon rinnalle, mielestäni AMK-tutkinto ei välttämättä anna hirveästi lisäarvoa, ja DI-tutkintoon täydentäminen on työläämpää ins.tutkinnosta. Kannattaa kuitenkin panostaa täysillä ensin yhteen tutkintoon, varmasti sen jälkeen jo tiedät myös enemmän mikä kiinnostaisi. Itsekin harkitsen KTM-tutkintoa DI:n jälkeen.


      • kauppatieteiden yo
        Pest kirjoitti:

        ...oikeassa. Olen fuksi, mutta en mielestäni omaa liian suuria kuvitelmia oman urani tai omien kykyjeni suhteen. Kunnianhimoa minulla on, mutta olen silti kylmä realisti.

        En pidä johtokuntapaikkaa pörssiyhtisössä minään ehdottomana tavoitteena, vaan yritin tuolla esimerkillä vain kuvata sitä, että millä tukinnoilla liike-elämässä etenee ja millä ei. Diplomi-inssit tuntuvat jyräävän liike-elämässä, joten kauppatieteilijät voisivat minun puolestaniu lopettaa sen ainaisen teekkareiden väheksymisen.

        Keskusteltaisiinko nyt siitä, mikä tutkinto sopii KTM:n rinnalle ja mikä ei, vai haluaako joku vielä laukoa henkilökohtaisuuksia?

        opiskelemaan ainakin kolme vuotta ennen kuin alat miettiä muita tutkintoja. Yritä ottaa markkinoinnista kaikki irti, onhan joku syy olemassa miksi sen aikoinaan valitsit?
        Voithan kandin tutkinnon jälkeen tehdä maisterin tutkinnon jostain toisesta aineesta. On aika koulukohtiatsa, miten noita pystyy vekslailemaan, mutta vaihtoehtoja on monia!

        Ajan myötä saat myös muita elämänarvoja. Tulet myös huomaamaan, että monet asiat ovat aika lailla sattumasta kiinni. Yritä löytää jokin itseäsi kiinnostava asia ja kehity siinä. Älä katsele vain pintaa.


      • DI ja kauppat yo
        Pest kirjoitti:

        ...oikeassa. Olen fuksi, mutta en mielestäni omaa liian suuria kuvitelmia oman urani tai omien kykyjeni suhteen. Kunnianhimoa minulla on, mutta olen silti kylmä realisti.

        En pidä johtokuntapaikkaa pörssiyhtisössä minään ehdottomana tavoitteena, vaan yritin tuolla esimerkillä vain kuvata sitä, että millä tukinnoilla liike-elämässä etenee ja millä ei. Diplomi-inssit tuntuvat jyräävän liike-elämässä, joten kauppatieteilijät voisivat minun puolestaniu lopettaa sen ainaisen teekkareiden väheksymisen.

        Keskusteltaisiinko nyt siitä, mikä tutkinto sopii KTM:n rinnalle ja mikä ei, vai haluaako joku vielä laukoa henkilökohtaisuuksia?

        Kauppatieteiden kandin rinnalle sopii hyvin DI tai OTK.

        Itselläni on DI tutkinto ja opiskelen parhaillaan kauppatieteitä yritysjuridiikka pääaineena --> yhdistää vähän kaikki kolme...

        Tietysti markkinoinnin tutkinto on helppo yhdistää vaikka mihinkä, esim. suomen tutkintoon ja sitten vain tekemään uraa kustannusyhtiössä, proviisorin tutkinto ja lääkefirman markkinointiin, jne jne


    • .......

      Markkinointihan yleensä mielletään pelkäksi mainonnaksi ja viestinnäksi.. Kyllä sanoisin että strateginen markkinointi ja erilaisilla korporaatio markkinoilla toimiminen saa koko ajan enemmän jalansijaa yhtiöiden hallituksissa,,, jatka vaan samaa rataa ja hanki kokemusta työelämästä mielummin kuin hommaat jonkun toisen tutkinnon rinnalle!

      Pikku hiljaa ihmiset alkavat vasta ymmärtää markkinoinnin tärkeyden! Tsemppiä!!

    • TuKKK

      "Kun olen käynyt katselemassa suomalaisten pörssiyhtiöiden johtokuntia, niin eipä siellä kyllä montaakaa kauppatieteiden maisteria ole."

      KTM tosiaankin ON hyvä koulutus vaikka pörssiyhtiöiden ylimpään johtoon. Kauppalehden noin vuosi sitten tekemän tutkimuksen mukaan KTM jyräsi DI:n toimitusjohtajien koulutustaustoissa. Lisäksi KL/KL Optiosta voi jatkuvasti lukea KTM:n nimitysuutisista. Pikemminkin tulisi siis lopettaa se KTM-tutkinnon väheksyminen.

      Mutta ei se koulutus ketään johtokuntaan vie. Ei ekonomin eikä dippa-inssin koulutus, eikä edes molempien yhdistelmä.

      Kun nyt kerran olet vasta 1. vuosikurssin opiskelija, niin odota nyt edes markkinoinnin aineen syventäviin asti, ennen kuin mollaat sen pohjamutiin. Ensimmäisen vuoden opinnot ovat väistämättä hyvin yleisellä tasolla, periaatteella kaikesta vähän mutta ei mistään kovinkaan syvällisesti. Maailmassa, yritysmaailmassakin, tarvitaan kuitenkin muullakin tavoin kuin insinööriaivoin ajattelevia, vaikka insinöörikoulutus on Suomelle teknologiamaana toki elinehto. Itsekin harkitsin vakavasti DI:n ja OTM:n opintoja, päädyin kuitenkin KTM-tutkintoon ihan kiinnostuksen vuoksi.

      Voithan ottaa (ja kannattaakin ottaa) rinnalle jonkun "kovemman" aineen, esimerkiksi laskentatoimen. Jos sitten 4-5 vuoden jälkeen tuntuu siltä, että opiskeluhaluja olisi, niin mieti silloin uudelleen. Itse 5. vuoden opiskelijana voin sanoa, että itselläni ei niitä enää tämän tutkinnon saavutettuani ole. Ei edes töitten sivussa.

    • säälittävää...

      Heikko on tulevan kauppatieteen maisterin itsetunto ja pieni on ego.

      Yksikään mainitsemistasi johtopaikan saavuttaneista ei ole saanut paikkaansa oppiarvollaan, vaan ansioillaan. Jokainen heistä on työssään ansainnut kannuksensa. Jos siinä ei onnistu, niin viisikään tutkintoa ei auta.

      Minä tulen aina epäluuloiseksi, kun töihin pyrkii useamman tutkinnon suoritaneita henkilöitä. Mikä heissä on vikana, kun eivät ole pärjänneet perustutkinnollaan kuten opiskelutoverinsa??

      • kuullut

        sellaisesta asiasta kuin kiinnostus?

        Tuskin monikaan alkaa toista tutkintoa todellisuudessa tekemään, koska siitä "voi olla hyötyä". Joko siitä on oikeasti hyötyä (tyyliin aiempi tutkinto egyptologiasta, ja haluaa töitä yksityiseltä sektorilta, joten tekee KTM:n) tai on yksinkertaisesti _kiinnostunut_ myös toisesta alasta.

        Puhutaan paljon onnenonkijoista, jotka laskemallisesti valitsevat yhdistelmiä kuten KTM OTM, KTM DI. Mutta ainakin itse tuntemani kaksoistutkinnon tekijät ovat enimmäkseen sellaisia, joiden toinen ala on jotain aivan muuta. Ja toisaalta on sellaisia, jotka varsin suorasti tukevat toisiaan: pääaineina esim. kansis matematiikka.


      • xxxxxxxxxxxxxxxxxx
        kuullut kirjoitti:

        sellaisesta asiasta kuin kiinnostus?

        Tuskin monikaan alkaa toista tutkintoa todellisuudessa tekemään, koska siitä "voi olla hyötyä". Joko siitä on oikeasti hyötyä (tyyliin aiempi tutkinto egyptologiasta, ja haluaa töitä yksityiseltä sektorilta, joten tekee KTM:n) tai on yksinkertaisesti _kiinnostunut_ myös toisesta alasta.

        Puhutaan paljon onnenonkijoista, jotka laskemallisesti valitsevat yhdistelmiä kuten KTM OTM, KTM DI. Mutta ainakin itse tuntemani kaksoistutkinnon tekijät ovat enimmäkseen sellaisia, joiden toinen ala on jotain aivan muuta. Ja toisaalta on sellaisia, jotka varsin suorasti tukevat toisiaan: pääaineina esim. kansis matematiikka.

        Toiset pärjää yhdellä tutkinnolla ja toiset ei. Oleellista on tietenkin valita oikea tutkinto...


      • 939847132904
        xxxxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:

        Toiset pärjää yhdellä tutkinnolla ja toiset ei. Oleellista on tietenkin valita oikea tutkinto...

        Jos opiskeluhaluja ja kiinnostusta on, niin miksei lukisi toistakin tutkintoa? Varsinkin jos se esimerkiksi tukee edellisen tutkinnon pääainetta. Esim. yritysjuridiikan KTM:n voisi vallan mainiosti kuvitella lukevansa myös OTM:n tutkinnon (tai toisinpäin).

        On sitten asia erikseen, mihin haluaa vuodet elämästään kuluttaa. Asuntolaina pukkaa päälle ja perhe pitäisi perustaa - voi olla että työt kutsuvat toisen tutkinnon sijasta.

        Ja vielä tuosta ekonomien saavuttamista johtopaikoista pörssiyhtiöistä... Luin itse myös tuon aikaisemmin mainitun Kauppalehden uutisen (ja samaa on ollut moneen kertaan Taloussanomissa). Eli ekonomit ovat suurin ryhmä yritysten hallituksissa (toisena DI:t ja sitten OTM:t). Tosin pelkällä tutkinnolla sinne ei kukaan pääse vaan pitkällä urakehityksellä ja kovalla työllä! Itselleni ainakin riittää hyvä vakanssi mielenkiintoisessa ja haastavassa työssä.


    • ..joskaan harvemmin kokonaa...

      Siinähän nyt näkyi jo vastauksia tulleenkin, mutta pakko itsekin jotain kommentoida.

      Itse en nyt ole nokian ym. johtokunnan koulutustaustoja tutkinut, mutta mitähän epeleitä siellä mahtavat sitten kaikki olla jos joukkoon ei KooTeeÄmmiä mahdu?

      Ja siis jos pelkäät että et kauppatieteiden maisterina näille palleille pääse niin ihan tosissaanko luulet insinöörin tutkinnon sinut sinne nostavan?! Tässä vaiheessa meinasin jopa hieman itsekseni hörahtää :) (älkääkä insinöörit yhtään älähtäkö, en todellakaan väheksy teitä, ammatillisen tutkinnon suorittaneita tai muitakaan..) Mutta kyllähän tuo nyt aika kummalliselta mielestäni kuulostaa...

      KTM-tutkinto antaa varmasti valmiudet toimia johtavissa tehtävissä suurissakin yrityksissä, mutta varmuudella voin kertoa, että tuolla asenteella et niitä tule koskaan saavuttamaan!

      Elikkäs pointti tässä on varmaankin se, että ainoastaan niillä tutkinnoilla (monillakaan) et tule koskaan saavuttamaan sitä suuren pörssiyhtiön johtajan paikkaa, kyllä siinä melko paljon muuta vaaditaan miehestä/naisesta!

      • DI ja kauppat. yo

        Se että johtokunnissa on ihmisiä joilla on useita tutkintoja kertoo eniten siitä minkälainen oppimiskapasiteetti, itsekuri ja kunnianhimo pitää olla, että pääsee johtokuntaan. Se mitä niitä tutkintoja tehdessä on aikanaan opittu taitaa olla aika toisarvoista näiden asioiden rinnalla.


    • Anonyymi

      Vähän vanha vastaus mutta kuulostaapa melkoselta että sun pitää KTM lisäksi lukea toinen tutkinto, koska ainoa, mikä sua kiinnostaa, on työskennellä suuren pörssiyhtiön ylimmässä johdossa/johtoryhmässä. Anteeks nyt vaan, mutta sinne tarvii aika paljon muutakin kuin vaan kaksi ”hienoa” tutkintoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe