Tiedätkö oletko

toivottu lapsi

Nykyään useinmiten lapsi on toivottu.
Niin olisiko sinua jos ehkäisy olisi ollut näin helppoa silloin?
Vaikuttiko kasvatukseesi syntymäjärjestyksesi?

12

421

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meitä tyttöjä kun syntyi kaksi ja äidinäiti päätti tytärtään auttaakseen ottaa toisen lapsista hoitoon pitkiksi ajoiksi. Jos olisi molemmat lapset olleet toivottuja, ei niistä äiti olisi luopunut hetkeksikään kummastakaan. Siis arpa kohtalon osui minun kohdalleni ja pääsin mummolaan rakastavaan ilmapiiriin. Sinne olin toivottu. Sisareni on siitä vieläkin katkera, koska omasta mielestään äitimme ei ole häntäkään osannut rakastaa....en tiedä. Minun kävi hyvin

• Pirre*

toivottukaan, kukaan ei ainakaan koskaan sitä sanonut.
      En muista että olisin ollut milloinkaan äidin sylissä, tai että hän olisi jotenkin kiintymyksensä minuun näyttänyt.
      Ei kai osannut.

Muistan ikäni sen kerran kun ekaluokalla opettajan tyttö, melkein aikuinen otti minua kädestä ja talutti kotiini erkanevalle tielle asti, niin erikoinen se aikuisen ihmisen hyväntahtoinen kosketus oli.

• vahinko kin

Minä olen aivan reilusti vahinko. Ja lienee lirahtanut siemenen mukaan hieman faijallta kusta.

• sitä enää..

pystyy sanomaan, kun vanhemmat ovat kuolleet. Uskoisin, että sisarussarjastani olisi jääny syntymättä reilusti yli puolet, jos ehkäisyä olisi ollut käytössä..
      Nimim. EI-lestadiolanen 14 lapsisen perheen kahdestoista..

Nyt on kyllä mukavaa, kun on jokun sisaren perhe ja yöpaikka missäpäin tahansa suomea matkustaakin..
      Uskoisin että jokainen meistä sai turvallisen kasvuympäristön ja yhteenkuuluvaisuudentunteen siinä suuressa porukassa paremmin, kuin mitä olisi muutaman sisaren kanssa saanut..

• pikku aleksei

Sain tietää vasta tänä keväänä, että harmiteltiin, kaduttiin.
      Tätä ei kuitenkään ymmärrettävistä syistä kerrottu ääneen.
      Kehitykseni hidastui melkein tyssäsi. Kouluun pääsy kuulemma paljon helpotti.

Elämäni on ollut melko ongelmallista ja niin tulee olemaankin.
      Syiksi tähän aikuisiällä on ilmennyt neurologisia häiriötekijöitä.

Diagnoosin saanti vapautti vanhemmat; näin järkeilin, vastuusta vinosta kehityksestä.
      Ei näistä silloin ollut oikeastaan mitään tietoa.

• -tiina

isä oli tullut venäjältä reissusta ja sanonu äitille että kyllä sielä oli ihmisiä ihan pirusti että eiköhän lisätä suomen kansaa yhdellä usko olleeni toivottu nuorin olen ja ykstoista vuotta seuraavaan ikäeroa siis loppuun asti äitin pikku tyttö kasvatus onnistunu hyvin koska olen aina pärjänny tässä elämässä.

• En mä oo koskaan vanhemmiltani tuata asiaa kysyny jotta olinko mä toivottu lapsi, uskoosin jotta olin.
        Minulla oli ja on hyvät ja rakastavat vanhemmat, tai äite ny on jo päässy pois maaliman vaivoosta mutta isä elää vielä.
        Hyvä lapsuuskoti minulla oli ja hyvä lapsuus. Rakkautta ja rajojaki oli ihan riittämihin. Kiitollinen mieli on vanhemmille lapsuuteni kultaasista päivistä.
        Palijon olin liioon isovanhempieni luona varsinki kesääsin, sieltäki on sen tuhannen rakasta muistoa ja olinki sellaanen isooisän poika, aina oltihin yhyrees ja touhuttihin monenmoosta. Faarin seläntausta oli sellaanen turvapaikka jos mumma yritti laittaa tottelematoonta poikaa peloon alle ja uhkaasi risuilla. Hyvä ja kultaanen ihiminen mummaki oli. Hyviä molemmat.
        terv. seppä ja Tiitu täältä pohojanmaalta.

• k/K

eipä tulut koskaan kysyttyä,suunittelustakaan en tierä kun joka talos oli monta lasta.
      Kuka siihen aikaan olis ehtiny kasvattaa ,kauhee pentulauma paineli ympäri kylää.
      Aina kun saatiin ikkuna rikki tai muuten kunnostauruttiin tuli selkään,siin oli ainakin mun kasvatus.
      muistaakseni isommat kerto mitä voi tehrä ja mitä ei,paitsi silloin kun ne huijas tekemään jotain hullua.

• täydellinen'

wahingonlaukaus.

• vahingonlaukaus?

osuihan se,kun kerran oot kirjoittelemassa.

• ensimmäinen

Olen ensimmäinen, mutta se ei kuitenkaan takaa sitä, että olisin toivottu. Kyse ei ollut ns. pakkoavioliitosta, vaan ihan säällisen ajan jälkeen olen syntytnyt. Luulen asia olevan niin, että äiti ei olisi tehnyt yhtään lasta, jos siihen maailman aikaan olisi ollut mahdollisuus estää. Hän vihasi lapsia, potki ja pieksi. Vauvasta saakka läheisin ihminen oli naapurin täti.
      Olen ihmetellyt, että miksi äiti yleensä meni naimisiin, kun ei lapsia halunnut, oliko houkutus päästä suuren maalaistalon emännäksi liian suuri.

• Pirre*

Ja meistä on vain pitäny tulla immeisiä, siinä kun lellityistä ja rakastuistakin.

Ei minua potkittu, mutta olin kai näkymätön..kuin muumimamma. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      19
      3627
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      23
      2761
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2195
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2005
    5. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      19
      1946
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1612
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1487
    8. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1482
    9. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1404
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1364
    Aihe