Koulut alkoivat, ja huomasin erään luokkatoverini laihtuneen kesän aikana hirvittävän paljon. Hän oli ennenkin siro, mutta kuitenkin terveen näköinen. Nyt jäljellä on pelkkää luuta ja nahkaa, hänen käsivartensakin ovat paksuimmillaan oman ranteeni paksuiset! En ole koskaan nähnyt niin laihaa ihmistä, ihan pahaa teki.
Luokanvalvojamme ei edes vilkaissut häntä kahta kertaa. Tuntuu ettei kukaan välitä, eivät edes muut oppilaat.. "onhan hän vähän laihtunut" totesi yksi ystäväni asiaan vailla suurempaa mielenkiintoa. Itse kuitenkin takavuosina syömishäiriön partaalla keikkuneena tiedän, mikä on normaalia laihtumista ja mikä ei. Ja milta syömishäiriö tuntuu. Ja síksi olenkin nyt niin huolestunut.. ainahan siitä höpötetään, että nuoriso voi huonosti jne. mutta kuitenkaan asialle ei tehdä mitään! Miksei kukaan opettajista kiinnitä asiaan mitään huomiota!? Edes mainitse terveydenhoitajalle, että tuon tytön kanssa pitäisi ehkä jutella!?
Mitä siis tehdä? En voi vain katsella sivusta. Pitäisikö minun vihjaista asiasta terveydenhoitajalle? En tunne tyttöä, ja hän on muutenkin hyvin hiljainen, joten itse tuskin saan hänestä paljoakaan irti... minun pitäisi tuntea hänet paremmin, jotta voisin edes ottaa asian esille. "Onks sulla kaikki hyvin kun oot laihtunu noin paljon?" ei ehkä ole hyvä aloitusrepliikki...
Miten auttaa?
2
306
Vastaukset
- ........
moih..ite alotin juuri lukion..ja en ole nyt laihtunut..mutta olen enne paljon laihtunu..tiedän sairastavan anoreksiaa...joten toivon sinulta nyt sitä että menet juttele heti terveyden hoitajan kanssa..tiedän ihan tarkalleen millasta se on..ja haluaisin ite että joku sanoisi minusta terveydenhoitajalle..mutta ei..ite kun en uskalla sinne mennä..mut tee se palvelus sille tytölle että menet juttelee siitä tytöstä terkkarille..jooko..? se helpottaa sen tytön elämää paljon....!
- miä vaan
Mulla kävi ihan sama, ainoona erona että laihtunut ihminen oli yks parhaista kavereista, ja mä huomasin sen koulun alkua edeltävänä päivänä.. Se oli ollu koko kesän poissa ja ku taas tavattiin ni se oli järkyttävän laiha. Noh, kaverin (ollaan kaikki tosi läheisiä)kanssa me ensin soitettiin tän laihtuneen kaverin äidille ja kerrottiin asiasta, että sen tyttö on laihtunu kauheesti kesän aikana eikä syö paljoa mitään. Seuraavaks me käytiin ilmottamassa koulun köksänmaikalle asiasta, terkkari ku sattui olemaan vuosilomalla. Sieltä lähti sitte tieto eteenpäin, nyt on koulun henkilökunta tietosia, kuin myös vanhemmat, ja kaverille on varattu aika syömishäiriöihin erikoistuneelle lääkärille. Siihen saakka vaan yritetään saada se syömään vaihtelevalla menestyksellä. Ja kaikki tehtiin kaverin luvalla.. Must tuntuu et sun kannattais ensin jutella sille luokkatoverilles ja ihan sanoa et sä oot huolissas siitä ku se näyttää laihtuneen niin kauheesti ja et oisko se ok jos sä kävisit juttelemassa terkkarille asiasta, jos ei muuten ni ihan vaan ite rauhottuakses.. Yritä selvitä jotenki, täälläki on asiat menossa koko ajan parempaan suuntaan =). Ja ei voi muuta sanoa ku että oot ihana ihminen kerta välität luokkatoverin terveydetsä vaikka et sille kauheen läheinen ookkaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52732Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062571Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv92259Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441865- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938